Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Søndenfjords, 29/3 2011, 15:28 (4778 dage siden)

Ifølge bogen Gribskovbanen af Ole-Chr. M. Plum og Lars Vinholt-Nielsen (side 284) lå Eriksvej brændeplads 400 m nord for Kagerup ad sporet mod Helsinge.
Både sidespor og læssekran blev fjernet i 1964, og nu har jeg uden større held forsøgt at finde rester af begge dele.
Er der stedkendte personer, der kan sige, om det er Eriksvej, der her krydser banen i et skovhjørne, som er forsynet med en stende? Billedet er taget mod vest.
[image]
Langs selve banelegemet er det vanskeligt at finde rester af gamle sidespor i terrænet. Det eneste sted, der hæver sig over grøftens niveau på østsiden af traceen, hvor sidesporet lå, er her:
[image]
Men var det her, brændepladsen lå? Billedet er tage mod nord, og det er overskæringen, der lige kan anes i baggrunden.

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af gamle ole, 29/3 2011, 15:41 (4778 dage siden) @ Søndenfjords

det her er nok ikke til megen hjælp, men jeg mener efter Kagerup og før Eriksvej var der yderligere sidespor til venstre indtil savværket nordvest for stationen. Det forklarer nok ikke dit spørgsmål
Men i GDS-bogen fra 1980 ag Wilcke er der en tegning bl.a. overplaceringen af brændepladserne. Måske kan det hjælpe?


Gamle Ole:-)

Avatar

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/1 2014, 23:52 (3766 dage siden) @ Søndenfjords

Har du fundet det?
Hvis du går ind på Google Maps og søger på "Eriksvej" findes der en sådan i 3200 Helsinge. Det er et stoppested på NyMårumvej lige før den krydser banen ved Duemose.
Der går faktisk en vej ind i skoven sommåvære Eriksvej. Og den krydser selv banen. DER må brændepladsen jo have været.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Morten Flindt Larsen, 5/1 2014, 00:37 (3766 dage siden) @ Michael Deichmann

Eriksvej går ganske rigtigt ind i skoven, men den deler sig inden banen i en vestlig og en østlig gren. Den vestlige gren tror jeg ikke, sidesporet lå ved, da den ligger for tæt på Duemose S. På 1954 et luftfoto i kortal.dk kan man derimod ved vejens østre gren, til højre for skæringen med banen, se en aflang plads på banens nordside, som meget vel kan være stedet, hvor sidesporet tidligere lå. Men døm selv.

Vh
Morten

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen - nu med kort

af Søndenfjords, 5/1 2014, 09:39 (3765 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Eriksvej er aftegnet meget tydeligt på Skov- og Naturstyrelsens vandrerkort over Gribskov/Maarum. Find det her:
http://www.naturstyrelsen.dk/NR/rdonlyres/13D341A4-0A7B-4B8C-9732-9189EC6B7D77/0/Gribsk...
Ifølge kortet starter vejen ved Duemosehus lige syd for Duemose T, og så fortsætter den ind i skoven mod NØ. Lige efter at have krydset banen følger den denne parallelt på en længere strækning mod ØSØ. Kanskesens det er her, brændepladsen har ligget. Derefter fortsætter den igen mod NØ, og samtidig grener den af mod SØ og krydser banen igen. Så der er mange steder, brændepladsen kan have ligget, både ved overskæringerne og på den lange paralelle strækning. Hvis jeg en dag er så heldig at komme i nærheden, vil jeg studere emnet i marken.
I øvrigt er der sanket brænde her længe inden, Gribskovbanen blev anlagt, for lige ved Eriksvej lå kulsvierlandsbyen Trustrup, der blev tvangsfraflyttet for mere end 200 år siden. Landsbyens historie fremgår af folderen.

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af toylsbjerg, Rønnede, 5/1 2014, 09:39 (3765 dage siden) @ Søndenfjords

Hej!
Kom lige i tanke om at jeg har et foto derfra!
Billedet er taget af Claus Jensen omkring 1960
[image]
med venlig hilsen
Thyge

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Søndenfjords, 5/1 2014, 09:40 (3765 dage siden) @ toylsbjerg

Hej!
Kom lige i tanke om at jeg har et foto derfra!
Billedet er taget af Claus Jensen omkring 1960
[image]
med venlig hilsen
Thyge

Herligt!
Tak!
Søndenfjords

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af gamle ole, 5/1 2014, 11:16 (3765 dage siden) @ toylsbjerg

Går udfra at det fine foto viser banen mod Syd, hvilket svarer til min erindring om brændepladsen var østvendt (ligesom Storkevad der også havde en kran)


Ole

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af gamle ole, 5/1 2014, 11:24 (3765 dage siden) @ gamle ole

I den gamle GDS-bog-DJK 43- p 65 fremgår det også tydeligt at sidespor og kran er østvendt.
Som nævnt tidligere forekommer det stadigt paradoksalt med de mange brændepladser/spor på banen, at det ikke rigtig modsvares af en tilsvarende stor transport ag brænde på noget tidspunkt selvom det var et argumenterne for banens tilblivelse.


Ole

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Niels Munch, 5/1 2014, 11:40 (3765 dage siden) @ gamle ole

Som nævnt tidligere forekommer det stadigt paradoksalt med de mange brændepladser/spor på banen, at det ikke rigtig modsvares af en tilsvarende stor transport ag brænde på noget tidspunkt selvom det var et argumenterne for banens tilblivelse.

Som berørt *her* befordredes i perioder ikke uvæsentlige godsmængder på GDS, og det forhold, at træ ikke indtager 1. pladsen i tonnagen af transporteret gods, betyder ikke nødvendigvis, at omfanget har været ringe. I statistikkerne er godsarterne jo oftest angivet i tons, og træ har - mig bekendt - mindre vægtfylde end teglprodukter .....

M.v.h.
Niels

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af gamle ole, 5/1 2014, 11:59 (3765 dage siden) @ Niels Munch

Det var en god pointe, Niels!
Det er jo rigtigt. Det gir en "misinformation" mht mængde.:-P

Ole

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af gamle ole, 5/1 2014, 16:28 (3765 dage siden) @ Niels Munch

Men det var da noget optimistisk med næsten en halv snes brændepladser/sidespor alt i alt.
Man må da have haft nogle store forventninger der ikke blev opfyldt?
Og udskibningen i Gileleje Havm-skovprodukter- var da heller ikke for imponerende?

Ole

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af gamle ole, 10/1 2014, 10:56 (3760 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tror Niels at grunden til jeg kredser om det tema med den relativ ringe mængde skovprodukttransport, skyldes at da jeg første gang hørte om brændepladser/brændespor i skoven som barn i 50ernes Nødebo, opstod der nogle barnlige fantasier om at dette måtte være Danmarks svar på skovproduktionen/banetransporten i Sverige som jeg jo kendte som kvartsvensker, og hvor man jo bl.a. på Kystbanen så "tømmervogeneW fra Sverige. Ergo måtte GDS (evt DSB) have "en skpov at "tømmervogne"/åbne godsvogne til transport fra en naf landets(største skove, Grib Skov.
Stor var sjuffelsen da man sidenhen konstaterede af det meste var nedlagt-f.ex. det nærmeste ved Kildeport, og resten var helt inaktivt. Ingen aktivitet og ikke skyggen af en "tømmervogn"/godsvogn med skovprodukter.
Sidenhen, bl.a. her har man jo så fået forståelse af sammenhængen.:-P


hilsen Ole

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Morten Flindt Larsen, 5/1 2014, 11:33 (3765 dage siden) @ toylsbjerg

Flot arkivfoto, Thyge! :-) Man kan se, at banen drejer mod højre i baggrunden, hvilket identificerer sidesporets beliggenhed til mellem Eriksvej og Overdrevsvej (nærmest førstnævnte) og på nordsiden af banen. Se kortet her: http://map.krak.dk/m/nxLXp . Det bør i dag være muligt at se en forhøjning i terrænet, der hvor læsserampen har ligget. Den virker ret bastant på fotoet. :-)

Vh
Morten

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Jesper Reinfeldt, 5/1 2014, 14:50 (3765 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg er ret sikker på, at Thyges billede er fra Storkevad. Jeg har et foto derfra fra 1965 men skal lige finde det!

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Jesper Reinfeldt, 5/1 2014, 15:03 (3765 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hurra-jeg fandt dem; Storkevad aug 1965 i silende regn. Jeg kom på GDS fra ca. 1960 og jeg mener ikke der var kran på Eriksvej-jeg kan ihvertfald ikke mindes at have set den. Derimod mener jeg der lå rester af skinner på stedet[image][image]

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af toylsbjerg, Rønnede, 5/1 2014, 15:37 (3765 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej!
Nu har jeg jo aldrig været på stedet! og billedet er fra mit arkiv!
Men det må være rigtigt, at det er fra Storkevad!
Jævnfør djks bog om Gribskovbanen fra 2009, side254 og side 284!
MEN der var kran ved Eriksvej men det var en af svære træbjælkeer!
Undskyld vildledningen!
Med venlig hilsen
Thyge

Avatar

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen + 1 foto

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 5/1 2014, 18:28 (3765 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af Henrik Thomsen, 5/1 2014, 19:02

Ifølge bogen Gribskovbanen af Ole-Chr. M. Plum og Lars Vinholt-Nielsen (side 284) lå Eriksvej brændeplads 400 m nord for Kagerup ad sporet mod Helsinge.
Både sidespor og læssekran blev fjernet i 1964, og nu har jeg uden større held forsøgt at finde rester af begge dele.


Det fremgår tydeligt af billedet i ovennævnte bog, at brændepladsen ligger på ydersiden af en kurve. Derfor må pladsen ligge umiddelbart syd for Overdrevsvejsoverkørslen (den nordlige af dem). Der ses også en lysning i skoven på det sted på kortal 1954. Jeg har selv været der mange gange, og skal da også lige op og være helt sikker.

På dette elendige billede af LB 112-212 fra den 18. oktober 2007, taget ved Ovk. 63, må det være brændepladsen man ser til venstre for toget.

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af klausen.christian@gmail.com, 15/3 2015, 21:19 (3331 dage siden) @ Søndenfjords

Hvis du ikke allerede har fundet stedet, så kan jeg hjælpe dig med en helt præcis angivelse af stedet. Og jeg tog forbi stedet i dag for at tage billeder.
Jeg faldt tilfældigt over denne tråd, og jeg kender næsten alt til Gribskov og i særdeleshed Gribskovbanen.
Eriksvej brændeplads er meget svær at finde uden lokalkendskab, da den afviger fra de andre brændeplaser. Normalt har de ligget ved en overkørsel, hvor det ene sporskifte har ligget i vejoverskæringen. Men Eriksvej har haft sin egen vej som tilkørsel.
Jeg har vedhæftet et billede af et kort over skoven, hvor tilkørselsvejen er vist med en rød streg og brændepladsen ligger i den røde ring. Dit foto er taget ved den nederste røde ring ved Kagerup.
[image][image][image][image][image]
Billederne viser de to betonklodser der har fungeret som fundament for kranen på stedet. Der sidder stadig rustens forankringsjern i fundamenterne. Og der er et billede der viser tilkørselsvejen og et billede der viser den lille bro over åen for tilkørselsvejen.
Hvis du kigger på OIS over matrikler i Danmark, så ses de øvrige brændepladser tydeligt, da de i 1880 blev udmatrikuleret fra skoven til Gribskovbanen. Men i 1897 skete det ikke tilsvarende for Kagerup-Helsinge banen, og det gør det ekstra svært at finde brændepladsen.
Hvis du fortsat har problemer med at finde pladsen, så skriv igen.

Eriksvej brændeplads på Helsingebanen

af Søndenfjords, 16/3 2015, 07:29 (3331 dage siden) @ klausen.christian@gmail.com

Hvis du ikke allerede har fundet stedet, så kan jeg hjælpe dig med en helt præcis angivelse af stedet. Og jeg tog forbi stedet i dag for at tage billeder.

Eriksvej brændeplads er meget svær at finde uden lokalkendskab, da den afviger fra de andre brændeplaser. Normalt har de ligget ved en overkørsel, hvor det ene sporskifte har ligget i vejoverskæringen. Men Eriksvej har haft sin egen vej som tilkørsel.

Formidabelt, 1000 tak for både billeder og beskrivelse! Jeg kender området godt pga. resterne af skovbøndernes landsby Trustrup lige ved siden af, og også pga. det nedlagte teglværksspor ved Duemose, så nu ved jeg, hvad jeg skal lede efter hvor. Jeg har tilmed det samme fremragende kort, som du har benyttet ;-)

Med venlig hilsen - og tak
Søndenfjords

DSB ME1533
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak