Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederikssundbanerenoveringen (Generelt)

af anderspihl, 15/8 2018, 09:38 (2084 dage siden)

Hej,

Jeg cykler af og til forbi Frederikssundbaneprojektets byggeplads ved Vinge nær det forhenværende Oppe Sundby trinbræt (dvs. mellem Ølstykke og Frederikssund station).

På den bygge plads ligger "bjerge" af skærver samt meterhøje bunker af jord.

Og nu kommer spørgsmålet: stammer jorden i jordbunkerne fra skærverensning?

Mvh.

Anders Pihl Knudsen

Frederikssundbanerenoveringen

af steenth, 15/8 2018, 11:57 (2083 dage siden) @ anderspihl

Hej,

Jeg cykler af og til forbi Frederikssundbaneprojektets byggeplads ved Vinge nær det forhenværende Oppe Sundby trinbræt (dvs. mellem Ølstykke og Frederikssund station).

På den bygge plads ligger "bjerge" af skærver samt meterhøje bunker af jord.

Og nu kommer spørgsmålet: stammer jorden i jordbunkerne fra skærverensning?

Sandsynligvis - BDK har netop indrettet en plads ved Vinge til sporarbejdet. Men det kan også være jord, hvor de har udskiftet hele sporkassen.

Mvh
Steen

Avatar

Frederikssundbanerenoveringen

af Erik H, Frederikssund, 15/8 2018, 20:23 (2083 dage siden) @ steenth

Jeg tror det er jord fra de steder hvor hele sporkassen er blevet renoveret. Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være så meget jord tilovers efter rensning af skærverne.
Jeg bor selv cirka 700 syd for Frederikssund Station, og på det østlige spor (mod Frederikssund) er der faktisk ikke foretaget nogen rensning, modsat det vestlige (mod København)
Nogle af sporene på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund er helt tilbage fra 1975 hvor der dengang skete en udskiftning af sporet. Det gamle spor havde skinnerne smalte med lasker og lå på træsveller, mens det nye lå på betonsveller. Ved udbygningen til dobbeltsporet S-bane blev en stor del af det eksisterende spor fra 1975 liggende, men nu skulle det vist være udskiftet. Efter 43 år må det vist også siges at det har gjort det meget godt, ikke mindst når man tænker på den intensive drift mod tog hver tiende minut på nogle tider af døgnet.

Her under tre friske fotos:

[image]
Banen set mod syd fra stibroen ved Gammel Marbækvej - 15/8 2018

[image]
Indkørslen til Frederikssund Station set fra stibroen ved Gammel Marbækvej - 15/8 2018

[image]
Samme sted som ovenstående - 15/8 2018
Bemærk at signalerne har fået fjernet den midlertidige tildækning.

Mvh.
Erik Hjetting

--
Erik H
[image] [image]

Frederikssundbanerenoveringen

af jaer, 15/8 2018, 21:58 (2083 dage siden) @ Erik H

Jeg tror det er jord fra de steder hvor hele sporkassen er blevet renoveret. Jeg kan ikke forestille mig, at der skulle være så meget jord tilovers efter rensning af skærverne.

Man kan faktisk godt blive overrasket. Ved nogle ballastrensninger har man haft behov for at skifte op til 1/3-del af skærverne ud!

Nu er det ikke kun jord, man frasortere ved ballastrensningen, men også skærver, der ikke overholder størrelseskravene.

/Jan

Avatar

Frederikssundbanerenoveringen

af Erik H, Frederikssund, 16/8 2018, 15:48 (2082 dage siden) @ jaer

Som det fremgår af billederne ligger der stadig nye skinner mellem det nord- og sydgående spor. Disse nye skinner blev lagt ud i midten af maj, og har ligget der urørt siden. Dette undrer mig, da der tydeligvis er renset ballast i det sydgående spor, men ingen skinner er skiftet fra Frederikssund Station og til cirka 40.7 km mærket.
Denne strækning blev anlagt i 2001 i forbindelse med dobbeltsporets etablering. Fra 40.7 i i sydlig retning er der uden tvivl udskiftet både skinner og sveller, da disse var fra 1975.
I det nordgående spor er der intet sket, ikke en gang ballastrensning er foretaget. Dette er dog også fra 2001 og blev anlagt ved etableringen af dobbeltsporet.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Frederikssundbanerenoveringen

af Erik H, Frederikssund, 17/8 2018, 21:47 (2081 dage siden) @ Peer

Her en endnu nogle friske billeder taget ved Bjergvejen hvor Frederikssund omformerstation er beliggende (gammel overskæring 104) i km 39.4.
Overskæringen blev lukket i 2001, i forbindelse med anlæggelsen af dobbeltsporet, og blev erstattet af en cykel- og gangtunnel.

Vedrørende billederne kan det bemærkes at man endnu ikke har fået stoppet sporet, da der endnu lægger skærver op omkring skinnerene. HKT-kablerne ser dog ud til, til dels at være lagt ud, men endnu mangler der nogle detaljer.

[image]
Sporet set i sydøstlig retning - bemærk HKT-kablerne

[image]
Sporet set i nordvestlig retning

[image]
Bemærk "bunken/forhøjningen" af skærver.

Hvad angår beboernes problemer omkring det gamle Oppe Sundby Trinbræt, så virker det lidt som en mindre overdrivelse. Jeg bor selv lige ud til banen cirka 700 meter før Frederikssund Station, og kan udmærket huske hvordan der blev kørt med store lastbiler og entreprenørmaskiner i sommeren 2001. Der kan man tale om, at det støvede og ikke mindst larmede. Der blev kørt materialer til byggepladsen fundamenter til køreledningsmaster, cementsten til støttevægge ud mod banen samt blev der kørt jord, fjernede buske og træer væk. Det var på en noget større strækning end ved det gamle Oppe Sundby Trinbræt. Se nedenstående foto:

[image]

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Avatar

Frederikssundbanerenoveringen

af Erik H, Frederikssund, 25/8 2018, 15:38 (2073 dage siden) @ Erik H

I dag 25.august er testkørslerne påbegyndt på Frederikssundbanen mellem Valby og Frederikssund. Jeg så første gang et S-tog ankomme lørdag formiddag omkring klokken 9:30. Jeg så senere at der holdt S-togsstammer i hhv. spor 1 og spor 2. Der var ingen S-tog at se på depotsporene. Lørdag eftermiddag klokken 14:45var der ingen S-tog ved perronerne.
Jeg har taget tre fotos af den nye sporstoppere ved depotsporene.

[image]
De fire nye sporstoppere for enden af depotsporene 25/8. Bemærk at sporene er udskiftet og ligger i skærver på de omkring sidste tyve meter.

[image]
Sporstopperne set i retning mod Frederikssund Station.

[image]
Sporstopperne set mod øst. Det må bemærkes at sporstopperne ikke står lige langt fra enden af sporene - Især nummer tre står nærmere.

Tilbage er der kun at håbe, at S-togsdriften kommer i gang mandag 27. august, der i følge planen skulle være dagen for genoptagelsen af S-togsdriften til Frederikssund.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak