Men i dag går de med lastbil - det er oplagt at de skal på tog, men kan terminalen i Hirtshals overhovedet håndtere flere lange godstog om dagen???
Inden vi kommer så langt, da vil jeg gerne vide hvorledes fisken holdes køling.
De fleste fryse-containere skal have el-forsyning og hvordan klarer vi den i et godstog?
Vel er mange godsloko udstyret med et elvarmekabel, men passer spændingerne til containernes behov?
Hvilke godslokomotiver er udstyret med strømforsyning til vogne? Det er vist de færreste, ganske enkelt for at spare vægt og fordi efterspørgslen fra kunderne er begrænset. Og tilsvarende, hvilke eller hvor mange containerbærevogne er udstyret med de fornødne kabler?
Fra min tid på vandet husker jeg 440V, 60 Hz som ganske udbredt og det passer hverken her eller der med mange vanlige spændinger til elvarme.
Den mest udbredte strømforsyning til elvarme i tog har hidtil været 1.500 V, 50 Hz med en vis tolerance af hensyn til forskel på kørestrømmens frekvens (i DK og visse andre steder anvendes 50 Hz, mens Tyskland, Norge, Sverige og andre anvender 16 2/3
Så begynder det at lugte af noget med transformere etc. på containerbærervognen og det koster jo penge.
Eller statisk omformer, men det vejer lidt ekstra og koster også ekstra i forhold til en standardvogn.
Alternativet er gammeldags kølevogne med et dieselaggregat i gavlen. Meeeen, nu bliver håndteringen og læsningen af fisken lidt mere besværlig sammenlignet med en container (læs: prisen går op) og gad vide om det så er fornuftigt sammenlignet med en lastbil?
Tvivlsomt.
Måske - hvis du er heldig - kan du finde en container med et dieselaggregat i gavlen...det blev brugt for rigtig mange år siden da puljen af skibe med el-stik til containere var utilstrækkelig. Jeg er ikke bekendt med at den type container masseproduceres mere, så jeg tror ikke rigtig på den vej.
Hvis enten kunderne eller operatørerne sender en leverance på f.eks. 500 stk. i udbud kan de nok produceres og leveres. Men det behøver så ikke at være dieselgenerator, det kunne f.eks. være brint, eller andre energikilder. Den store fordel vil i den forbindelse være, at container konstant har strøm og køling, og at man ved terminaler ikke skal/behøver være obs. på at sikre ekstern strømforsyning.