Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bonusfesten fortsætter hos DSB (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/8 2018, 09:23 (2075 dage siden)
redigeret af Henrik Hansen, 22/8 2018, 09:40

Alt imens medarbejdere og ledelse nærmest ligger i krig med hinanden og passagerne stadig må tage til takke med forsinkede, beskidte og overfyldte tog, så forgylder ledelsen sig endnu engang med en bonus.

DSB øverste chef fik i 2017 ca. 6.1 mio. for for ulejligheden, deraf de 812.953 i bonus for at have opfyldt målene med 71%

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/absurd-bonus-fest/7275344

Jeg under gerne chefen de penge - hvis altså DSB fungerede og kunderne havde samme opfattelse, men det er jo ingen lunde tilfældet. Man kan næste sige at jo større løn chefen får, jo ringere præsterer DSB - så måske løsningen er at sætte lønnen ned ???

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Scharfenberg, 22/8 2018, 10:56 (2075 dage siden) @ Henrik Hansen

Alt imens medarbejdere og ledelse nærmest ligger i krig med hinanden og passagerne stadig må tage til takke med forsinkede, beskidte og overfyldte tog, så forgylder ledelsen sig endnu engang med en bonus.

DSB øverste chef fik i 2017 ca. 6.1 mio. for for ulejligheden, deraf de 812.953 i bonus for at have opfyldt målene med 71%

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/absurd-bonus-fest/7275344

Jeg under gerne chefen de penge - hvis altså DSB fungerede og kunderne havde samme opfattelse, men det er jo ingen lunde tilfældet. Man kan næste sige at jo større løn chefen får, jo ringere præsterer DSB - så måske løsningen er at sætte lønnen ned ???

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af mikedk2100, 22/8 2018, 12:21 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?

Mener du dermed, at der skal en større løn til, for at tiltrække en dygtig direktør?

Jeg er såmænd ikke misundelig, men jeg har svært ved at se, at en direktør, der ikke mener hans firmas produkt mellem Haslev og Høje Taastrup er godt nok, og derfor tager bilen, kan være en seriøs direktør. Er forbindelserne ikke gode nok til ham, så er forbindelserne jo heller ikke gode nok til andre - og så er det da hans forbandede pligt at få lavet om på det.

Den strækning har endda rigtig gode forbindelser, sammenlignet med så mange andre steder i landet.

Tænk, hvis TV3s direktør sagde, at han kun så DR, fordi han var træt af alle reklamepauserne på hans egne kanaler. Ville han holde længe på posten...

Men bestyrelsen laver vel kontrakten og dermed de betingelser, der skal være opfyldt for at chefen får bonus. Og det er så her, at kontrakten ikke er god nok og der ikke tænkes nok på de virkelige kunder: Passagererne.

Mvh
Michael

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Rail, 22/8 2018, 12:41 (2075 dage siden) @ mikedk2100

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?


Mener du dermed, at der skal en større løn til, for at tiltrække en dygtig direktør?

Jeg er såmænd ikke misundelig, men jeg har svært ved at se, at en direktør, der ikke mener hans firmas produkt mellem Haslev og Høje Taastrup er godt nok, og derfor tager bilen, kan være en seriøs direktør. Er forbindelserne ikke gode nok til ham, så er forbindelserne jo heller ikke gode nok til andre - og så er det da hans forbandede pligt at få lavet om på det.

Den strækning har endda rigtig gode forbindelser, sammenlignet med så mange andre steder i landet.

Tænk, hvis TV3s direktør sagde, at han kun så DR, fordi han var træt af alle reklamepauserne på hans egne kanaler. Ville han holde længe på posten...

Ja tænk hvis TV3s direktør ikke måtte se DR???

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af mikedk2100, 22/8 2018, 12:52 (2075 dage siden) @ Rail

Tænk, hvis TV3s direktør sagde, at han kun så DR, fordi han var træt af alle reklamepauserne på hans egne kanaler. Ville han holde længe på posten...


Ja tænk hvis TV3s direktør ikke måtte se DR???

Det skrev jeg ikke. Men det ville ikke være særlig smart at lave sådan en udtalelse, og dermed inddirekte sige, at det jeg er direktør for, laver noget ubrugeligt lort.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af esni, Frederikssund, 22/8 2018, 12:57 (2075 dage siden) @ Rail

Ja tænk hvis TV3s direktør ikke måtte se DR???

Selvfølgelig må han se andre kanler incl .DR - det er en del af jobbet.

Men hvis han siger, at han aldrig eller sjældent ser det hø, som hans egne kanaler producerer - eller ord af samme indhold - så er hans tid tilbage i stolen målt ud for ham.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Scharfenberg, 22/8 2018, 14:29 (2075 dage siden) @ mikedk2100

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?


Mener du dermed, at der skal en større løn til, for at tiltrække en dygtig direktør?

Jeg er såmænd ikke misundelig, men jeg har svært ved at se, at en direktør, der ikke mener hans firmas produkt mellem Haslev og Høje Taastrup er godt nok, og derfor tager bilen, kan være en seriøs direktør. Er forbindelserne ikke gode nok til ham, så er forbindelserne jo heller ikke gode nok til andre - og så er det da hans forbandede pligt at få lavet om på det.

Nu er DSB jo ikke så forskellig fra andre virksomheder i Danmark. Man vælger altså den transport, der bedst kan betale sig. Hvis nu Flemming Jensen fx boede i Hundested eller andre steder med lang rejsetid med kollektiv trafik, synes man vel heller ikke, at han pinedød skulle vælge den kollektive trafik. Han vælger nok lige som de fleste andre danskere. Jeg synes sådan set, at det er prisværdigt, at Flemming Jensen er ærlig om det.

Den strækning har endda rigtig gode forbindelser, sammenlignet med så mange andre steder i landet.

Vi taler om timedrift til Roskilde. Kan forstå det, hvis han fx boede i Hedehusene eller andre steder på en hovedlinje.

Tænk, hvis TV3s direktør sagde, at han kun så DR, fordi han var træt af alle reklamepauserne på hans egne kanaler. Ville han holde længe på posten...

Selvfølgelig ser TV3's direktør også DR og selvfølgelig bliver han træt af alle reklamepauserne på egen kanal. Ligesom bilsælgeren også tager toget, hvis det er hurtigere end bilen. Og medarbejderenn i Rema 1000 også nogle gange går i Netto.


Men bestyrelsen laver vel kontrakten og dermed de betingelser, der skal være opfyldt for at chefen får bonus. Og det er så her, at kontrakten ikke er god nok og der ikke tænkes nok på de virkelige kunder: Passagererne.

Mvh
Michael

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af kme, 22/8 2018, 15:05 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Nu er DSB jo ikke så forskellig fra andre virksomheder i Danmark.

Bullshit. DSB er i den grad IKKE som andre danske virksomheder. Det er kun dig, Schafenberg, der lider af den illusion som insider.

DSB's ledelse er totalt ude af kontakt med virkeligheden. De gemmer sig bag at Banedanmark er endnu mere inkompetente (signalsystem mm.) og at deres politiske "ledelse" er en joke. Trafikministre holder i gennemsnit 18 mnd. og folketingets trafikudvalg er støvsuget for ingeniører eller bare folk med minimal teknisk kompetence. De er kort sagt hjernedøde "en bloc". Det lever djøf'erne højt på, så de kan bevilge sig selv tocifrede millionlønninger uden at kunne skelne mellem volt og watt.

I går kørte jeg med Kystbanen i myldretiden. Hvis veterinærkontrollen var kommet forbi, var transporten blevet afbrudt og fæ omlastet til humane og lovlige forhold.

Men sådan fungerer Scharfenbergs drømmefabrik ikke.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af UTJ, 22/8 2018, 18:34 (2075 dage siden) @ kme

Scharfenberg er DSB og planter DSB propaganda i dette forum. Scharfenberg ville nok komme til samtale hvis han ikke udførte sit meningsmanipulerende arbejde til fordel for DSB.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Scharfenberg, 23/8 2018, 07:51 (2074 dage siden) @ kme

Nu er DSB jo ikke så forskellig fra andre virksomheder i Danmark.

Bullshit. DSB er i den grad IKKE som andre danske virksomheder. Det er kun dig, Schafenberg, der lider af den illusion som insider.

DSB's ledelse er totalt ude af kontakt med virkeligheden. De gemmer sig bag at Banedanmark er endnu mere inkompetente (signalsystem mm.) og at deres politiske "ledelse" er en joke. Trafikministre holder i gennemsnit 18 mnd. og folketingets trafikudvalg er støvsuget for ingeniører eller bare folk med minimal teknisk kompetence. De er kort sagt hjernedøde "en bloc". Det lever djøf'erne højt på, så de kan bevilge sig selv tocifrede millionlønninger uden at kunne skelne mellem volt og watt.

I går kørte jeg med Kystbanen i myldretiden. Hvis veterinærkontrollen var kommet forbi, var transporten blevet afbrudt og fæ omlastet til humane og lovlige forhold.

Men sådan fungerer Scharfenbergs drømmefabrik ikke.

Men lad os dog endelig slå hinandens faggrupper oven i hovedet med "du er uduelig". Det skal der nok komme et godt samfund ud af. Og tak fordi jeg fortsat må komme til orde herinde, selv om jeg ikke taler alle jer andre efter munden.

Pudsigt at Ekstra Bladet-segmentet går så højt op i direktørlønninger. Men de menige, overbetalte medarbejderes løn må vi ikke tale om.

Lad os sætte tingene lidt i perspektiv:

Lad os antage, at DSB's udgifter til direktørernes løn udgør ca. 15 mio. kr. årligt.

Lad os antage, at udgiften pr. lokomotivfører udgør 500.000 kr. Med ca. 2500 lokomotivførere er der tale om 1,25 mia. kr. om året. Hvis man måtte hyre svenske eller tyske lokomotivførere, ville man med et snuptag spare staten og jernbanen for 20 % = 250 mio. kr. om året.

Det er naivt at tro, at man kan effektivisere en virksomhed med 20-30 % over ti år (som er det politiske krav, som fremgår af kontrakten) uden at se enten på øget produktivitet eller en normalisering af et hos visse faggrupper højere lønniveau end branchegennemsnittet. (og det er ikke engang det, ledelsen spiller ud med. De ønsker IKKE om lønnedgang for medarbejderne).

De fleste her på forum himler op over, hvor ineffektiv og dyr jernbanen er, men samtidig kan man kun hive sig op til at blive forarget over direktørlønninger men ikke helt almindelige lønmodtagere, som ud fra et branchegennemsnit er overbetalte.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Jens Hansen, 23/8 2018, 08:24 (2074 dage siden) @ Scharfenberg

Den danske stats jernbaner problemer i en nøddeskal - Respekt!
JH

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/8 2018, 08:47 (2074 dage siden) @ Scharfenberg

Lad os sætte tingene lidt i perspektiv:

Lad os antage, at DSB's udgifter til direktørernes løn udgør ca. 15 mio. kr. årligt.

Nu er det jo ikke lønnen der udgør 'problemet', men derimod bonus-ordningen.

Det er svært at forklarer hvorfor en direktør/chef år efter år skal modtage en bonus for at passe sit arbejde - som der jo reelt er tale om. DSB må selvfølgelig betale deres direktører det bestyrelsen synes de er værd, men så drop dog i stedet det bonus-sjov og udbetal hele beløbet som løn i stedet, der er langt lettere at forholde sig til, for både politikere, medarbejdere og kunder.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Scharfenberg, 23/8 2018, 09:58 (2074 dage siden) @ Henrik Hansen

Lad os sætte tingene lidt i perspektiv:

Lad os antage, at DSB's udgifter til direktørernes løn udgør ca. 15 mio. kr. årligt.


Nu er det jo ikke lønnen der udgør 'problemet', men derimod bonus-ordningen.

Det er svært at forklarer hvorfor en direktør/chef år efter år skal modtage en bonus for at passe sit arbejde - som der jo reelt er tale om. DSB må selvfølgelig betale deres direktører det bestyrelsen synes de er værd, men så drop dog i stedet det bonus-sjov og udbetal hele beløbet som løn i stedet, der er langt lettere at forholde sig til, for både politikere, medarbejdere og kunder.

Kan godt se din pointe. Men uden resultatløn for chefer og direktører kan man nok ikke målrette KPI'erne. Fx måles cheferne i ikke-driftsvendte dele af DSB også på punktlighed, selv om de ikke direkte kan bidrage til punktligheden. Men det er ud fra devisen, at det hele hænger sammen, og at alle afdelinger i hele virksomheden skal bidrage til de overordnede KPI'er.

Men ja, man kan altid diskutere, om en chef skal belønnes for at nå målkravene ("passe sit job") og ikke trækkes i løn, hvis målkravene ikke opfyldes.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af kme, 23/8 2018, 12:01 (2074 dage siden) @ Scharfenberg

De fleste her på forum himler op over, hvor ineffektiv og dyr jernbanen er, men samtidig kan man kun hive sig op til at blive forarget over direktørlønninger men ikke helt almindelige lønmodtagere, som ud fra et branchegennemsnit er overbetalte.

Nu er "de fleste" noget uhåndgribeligt og jeg taler kun på egne vegne. Jeg synes bestemt heller ikke at det er rimeligt at en DSB lokofører tjener 25% (=100.000 kr) mere end en Arriva lokofører [1]. Men det er altså 25%. Direktøren i DSB tjener stadig mere hvert år selvom DSB som virksomhed er i frit fald og han tjener ikke bare 25% for meget. Læs bare dagens nyheder om DSB's 1. halvlår 2018, hvor de har tabt 200+ mio. kr. ( https://finans.dk/investor/ECE10822167/passagerflugt-saetter-sig-i-dsbs-omsaetning?ctxr... )

Det skal åbenbart belønnes at køre en virksomhed i sænk.

[1]Man kan overveje hvorfor en lokofører skal tjene mere end en buschauffør. Tør man minde om at statsministeren tjener kr. 1.534.593,75/år (per april 2018) - altså 10% af DSB's direktør.

Bonusfesten fortsætter hos DSB - Regnskab for 1. halvår 2018

af Scharfenberg, 23/8 2018, 12:56 (2074 dage siden) @ kme

De fleste her på forum himler op over, hvor ineffektiv og dyr jernbanen er, men samtidig kan man kun hive sig op til at blive forarget over direktørlønninger men ikke helt almindelige lønmodtagere, som ud fra et branchegennemsnit er overbetalte.


Nu er "de fleste" noget uhåndgribeligt og jeg taler kun på egne vegne. Jeg synes bestemt heller ikke at det er rimeligt at en DSB lokofører tjener 25% (=100.000 kr) mere end en Arriva lokofører [1]. Men det er altså 25%. Direktøren i DSB tjener stadig mere hvert år selvom DSB som virksomhed er i frit fald og han tjener ikke bare 25% for meget. Læs bare dagens nyheder om DSB's 1. halvlår 2018, hvor de har tabt 200+ mio. kr. ( https://finans.dk/investor/ECE10822167/passagerflugt-saetter-sig-i-dsbs-omsaetning?ctxr... )

Det skal åbenbart belønnes at køre en virksomhed i sænk.

Nu synes jeg ikke, at man kan klandre Flemming Jensen, at alle ME-lokomotiver måtte tages ud af drift i starten af 2018. De mange omfattende sporarbejder inkl. udgifter til erstatningstransport udfordrer også DSB, men sporarbejderne er nødvendige for at fremtidssikre jernbanen. Effekterne af sporarbejder kan man heller ikke klandre Flemming Jensen. Skærpet konkurrence over Storebælt fra privatbiler og fjernbusser kan man heller ikke bebrejde Flemming Jensen. I hans tid er man gået fra at sælge 500.000 til flere end 2 mio. Orange-billetter. I hans tid er der endvidere bestilt nye tog. Husk også at DSB er forpligtet til at betale hele pendlernes kompensation, selv om DSB's andel af forsinkelsen fx kun udgør halvdelen.

Også i 2019 vil der være mange omfattende sporarbejder og i årene efter elektrificering og signalprogram. Men så begynder det efterhånden også at lysne.


[1]Man kan overveje hvorfor en lokofører skal tjene mere end en buschauffør. Tør man minde om at statsministeren tjener kr. 1.534.593,75/år (per april 2018) - altså 10% af DSB's direktør.

Bare lige for at være helt præcis tjente Flemming Jensen 6.102.000 kr. i 2017. Det svarer til, at statsministeren tjener 25 % af Flemming Jensens løn. Men pointen er selvfølgelig den samme. Det er selvfølgelig en smagssag hvem af de to, der skaber mest samfundsnytte ;-)

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Bonusfesten fortsætter hos DSB - Regnskab for 1. halvår 2018

af esni, Frederikssund, 23/8 2018, 13:08 (2074 dage siden) @ Scharfenberg

De fleste her på forum himler op over, hvor ineffektiv og dyr jernbanen er, men samtidig kan man kun hive sig op til at blive forarget over direktørlønninger men ikke helt almindelige lønmodtagere, som ud fra et branchegennemsnit er overbetalte.


Nu er "de fleste" noget uhåndgribeligt og jeg taler kun på egne vegne. Jeg synes bestemt heller ikke at det er rimeligt at en DSB lokofører tjener 25% (=100.000 kr) mere end en Arriva lokofører [1]. Men det er altså 25%. Direktøren i DSB tjener stadig mere hvert år selvom DSB som virksomhed er i frit fald og han tjener ikke bare 25% for meget. Læs bare dagens nyheder om DSB's 1. halvlår 2018, hvor de har tabt 200+ mio. kr. ( https://finans.dk/investor/ECE10822167/passagerflugt-saetter-sig-i-dsbs-omsaetning?ctxr... )

Det skal åbenbart belønnes at køre en virksomhed i sænk.


Nu synes jeg ikke, at man kan klandre Flemming Jensen, at alle ME-lokomotiver måtte tages ud af drift i starten af 2018. De mange omfattende sporarbejder inkl. udgifter til erstatningstransport udfordrer også DSB, men sporarbejderne er nødvendige for at fremtidssikre jernbanen. Effekterne af sporarbejder kan man heller ikke klandre Flemming Jensen. Skærpet konkurrence over Storebælt fra privatbiler og fjernbusser kan man heller ikke bebrejde Flemming Jensen. I hans tid er man gået fra at sælge 500.000 til flere end 2 mio. Orange-billetter. I hans tid er der endvidere bestilt nye tog. Husk også at DSB er forpligtet til at betale hele pendlernes kompensation, selv om DSB's andel af forsinkelsen fx kun udgør halvdelen.

Også i 2019 vil der være mange omfattende sporarbejder og i årene efter elektrificering og signalprogram. Men så begynder det efterhånden også at lysne.


[1]Man kan overveje hvorfor en lokofører skal tjene mere end en buschauffør. Tør man minde om at statsministeren tjener kr. 1.534.593,75/år (per april 2018) - altså 10% af DSB's direktør.


Bare lige for at være helt præcis tjente Flemming Jensen 6.102.000 kr. i 2017. Det svarer til, at statsministeren tjener 25 % af Flemming Jensens løn. Men pointen er selvfølgelig den samme. Det er selvfølgelig en smagssag hvem af de to, der skaber mest samfundsnytte ;-)

For chefer er det åbenbart rimeligt at se bort fra forhold de er uden indflydelse på.
Menige medarbejdere i mange firmaer (måske også i DSB?) har bonusordninger med mål de ingen indflydelse har på, og de får derfor aldrig deres bonus udbetalt.
Derfor er offentlige chefers bonusudbetaling godt stof for forargelsespressen.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Carsten, 23/8 2018, 13:27 (2074 dage siden) @ kme

Hej kme

Kan du dokumentere at en DSB lokomotivfører har 25% mere i løn end en Arriva lokomotivfører?

Mvh

Carsten

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af kme, 23/8 2018, 14:50 (2074 dage siden) @ Carsten

Hej kme

Kan du dokumentere at en DSB lokomotivfører har 25% mere i løn end en Arriva lokomotivfører?>

Ja da. Iflg. Information 21. september 2011: På en gennemsnitlig arbejdsdag arbejder en lokomotivfører kun en time og 45 minutter, men han tjener 525.000 kroner om året. Arbejdstiden er selvfølgelig noget vrøvl, men de 525.000 holder vand.
https://www.information.dk/telegram/2011/09/lokofoerere-tjener-fedt-koerer-lidt-tog

Om Arriva skriver BT også i 2011:
Kravene til lokoførere er ifølge uddannelsesleder Kent Nielsen i Arriva de samme, uanset om man arbejder for DSB eller for Arriva, der står for togdriften i Midt- og Vestjylland. Til gengæld viser Transportministeriets lønanalyse, at en lokomotivfører tjener omkring 100.000 kr mindre om året ved ansættelse i Arriva.
https://www.bt.dk/danmark/saa-let-er-det-at-blive-lokofoerer

En dansk gennemsnitsindkomst før skat er kr 312.073 (Danmarks Statistik - https://www.statistikbanken.dk/10331
Siger vi kr 50.000 i bundfradrag og 40% af resten i skat er den disponible indkomst kr 157.000. Det er nok at stramme den lidt rigeligt. Jeg mener at gennemsnitsindkomsten er ca. 220.000 efter skat.

Derfor er det stærkt provokerende at direktør for en offentlig virksomhed hæver kr. 15.000.000 om året i et tabsgivende, upopulært selskab.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af RasmusD, 23/8 2018, 15:58 (2074 dage siden) @ kme

Ja da. Iflg. Information 21. september 2011: På en gennemsnitlig arbejdsdag arbejder en lokomotivfører kun en time og 45 minutter, men han tjener 525.000 kroner om året. Arbejdstiden er selvfølgelig noget vrøvl, men de 525.000 holder vand.
https://www.information.dk/telegram/2011/09/lokofoerere-tjener-fedt-koerer-lidt-tog


Tallet med 525.000 passer nu heller ikke, jf denne opgørelse fra Transportministeriet fra 2013: https://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/spm/321/svar/1030383/1218609/index.htm

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af ivar, 23/8 2018, 19:15 (2074 dage siden) @ RasmusD

De opgivne tal dækker vel kun listeprisen. For overenskomstansatte indbetales vel også pensionsbidrag på omkring 15%, og for begge grupper udløses diverse genetillæg.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af RasmusD, 23/8 2018, 19:41 (2074 dage siden) @ ivar

Tallene er inkl. pension og faste tillæg.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af ivar, 23/8 2018, 20:01 (2074 dage siden) @ RasmusD

Ok, så er det på plads

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Scharfenberg, 24/8 2018, 10:32 (2073 dage siden) @ kme


Derfor er det stærkt provokerende at direktør for en offentlig virksomhed hæver kr. 15.000.000 om året i et tabsgivende, upopulært selskab.

Flemming Jensen tjener 6.102.000 kr. om året. Ikke 15 mio. kr. Hele direktørkredsen tjener 16 mio. kr.
De 15 mio. kr. bliver altså ikke mere rigtige af, at du bliver ved med at gentage dem.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af keld ⌂, Malling, 24/8 2018, 14:42 (2073 dage siden) @ Scharfenberg

I dagens leder i JP, kan man her bl.a. læse: "Hvor galt det i øvrigt står til, understreger Statsrevisorerne med følgende opremsning: Kun i 15 ud af 52 gennemgåede resultatlønskontrakter er begrundelserne for udbetalingerne skriftlige og dækkende. Der er i Digitaliseringsstyrelsen, Skat, Sundhedsstyrelsen, Banedanmark og Bygningsstyrelsen udbetalt resultatløn til trods for manglende målopfyldelse, og uden at det er tydeliggjort, om der belønnes for andre forhold. Med andre ord: Resultatløn udbetales så systematisk og lemfældigt, at den på ingen måde er præstationsafhængig, men blot bekræfter opfattelsen af, at det såkaldte new public management alene er skabt for at berige ledelseslaget i den offentlige sektor, da det med bestemthed kan siges, at det på ingen måde gavner borgerne."

M.v.h.
Keld Zumbach

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Scharfenberg, 23/8 2018, 08:00 (2074 dage siden) @ kme

Det lever djøf'erne højt på, så de kan bevilge sig selv tocifrede millionlønninger uden at kunne skelne mellem volt og watt.

Bemærk at Flemming Jensen ikke er djøf'er men uddannet jagerpilot.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af mikedk2100, 22/8 2018, 16:22 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Nu er DSB jo ikke så forskellig fra andre virksomheder i Danmark. Man vælger altså den transport, der bedst kan betale sig. Hvis nu Flemming Jensen fx boede i Hundested eller andre steder med lang rejsetid med kollektiv trafik, synes man vel heller ikke, at han pinedød skulle vælge den kollektive trafik. Han vælger nok lige som de fleste andre danskere. Jeg synes sådan set, at det er prisværdigt, at Flemming Jensen er ærlig om det.

Sandt nok, man vælger den transport, der bedst kan betale sig. Det som Flemming Jensen sagde var, at hans virksomhed leverer noget ubrugeligt, og derfor tager han bilen. Det er i min verden ikke sådan en direktør skal sælge sin virksomhed.

Vi taler om timedrift til Roskilde. Kan forstå det, hvis han fx boede i Hedehusene eller andre steder på en hovedlinje.

Der er da halvtimesdrift i dagtimerne - noget som tusindvis af danskere må "nøjes" med hver eneste dag.

Tænk, hvis TV3s direktør sagde, at han kun så DR, fordi han var træt af alle reklamepauserne på hans egne kanaler. Ville han holde længe på posten...


Selvfølgelig ser TV3's direktør også DR og selvfølgelig bliver han træt af alle reklamepauserne på egen kanal. Ligesom bilsælgeren også tager toget, hvis det er hurtigere end bilen. Og medarbejderenn i Rema 1000 også nogle gange går i Netto.

Igen, det var ikke det jeg skrev!

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Hans, 22/8 2018, 22:05 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Jeg bor i Hedehusene - og har for længst gjort som Flemming Jensen, nemlig opgivet toget og anskaffet en bil. Selv om det "ligger på en hovedstrækning" kan man aldrig regne med at komme ud eller hjem til planlagt tid. Så hovedstrækning eller ej, det gør ikke den store forskel...

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/8 2018, 12:31 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.


Problemet er jo ikke lønnen, grundlønnen om du vil, men den udbredte brug af bonusser, som stort set altid kommet til udbetaling, dog mod et mindre fradrag - det skal jo ikke se for aftalt ud. Hvis Peter Schütze mener, at manden er 6, 8 eller 10 mio. værd, så betal det dog, og lad være med at fedte det ind i diverse bonus-ordninger, der kun har til formål at forplumre det hele.

Hvor mange menige medarbejdere i DSB har en lignende bonus ordning, hvor de kan få et tillæg på et pænt procentbeløb af grundlønnen - jeg gætter på ingen - som i ingen. Personalet må i stedet tage skraldet for den bonus-tildelte ledelses beslutningen, hvor personalet dagligt står ansigt til ansigt med utilfredse kunder, der henvender sig vedr. forsinkelser, aflysninger og toiletter der er ude af drift - der skaber konflikter mellem ledelse og medarbejdere og gør der svære og svære for DSB at levere varen - men ledelsen skal nok hente deres bonus på trods.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?


I dette indlæg: af Scharfenberg, søndag 19. august, 2018, 23:24 klandre du mig for at gå efter manden og ikke efter bolden - hvad gør du lige her ?? - min stilling og lønniveau kommer jo slet ikke sagen ved, men omhandler den bonus-fest der pt. sker på de mahogni-beklædte kontorer. Du er dog velkommen til at gå efter mig, det skal jog nok overleve. :-)

Jeg har selv været i et firma, hvor der som kompensation for lave lønstigninger blev udarbejdet en bonus-ordning for ikke ledende medarbejdere, en ordning der var afhængig af det opnåede års-resultat - bonussen kom dog yderst sjældent til udbetaling, fordi niveauet for sat for højt. Ledende medarbejdere havde derimod en anden bonus ordning, som sjovt nok altid kom til udbetaling - det skabte ikke tillid mellem ledelse og medarbejdere.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Gæst1, 22/8 2018, 12:31 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Hvilke direktørstillinger mener DSB er sammenlignelige? Det er næppe andre indenfor jernbanen - og måske slet ikke indenfor transport? Uden at klandre Flemming Jensen, der helt sikkert er dygtig og vellidt (nok mest af folk omkring ham - herunder de 21 andre ledere i Telegade med en fortid fra SAS), så er det nok mere DSBs selvforståelse, den er gal med. Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA? Hvis Flemming Jensen "snildt kunne tjene 20 mio. kr" i en anden stilling, vil jeg da gerne angribe mandens sunde fornuft, hvis han lader sig takke med 6 mio kr for at få DSB på CVet....Det er nok kun på en enkelt etage i Telegade, at man forstår, hvor meget Flemming Jensen ofrer, ved at lede DSB

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Mads, 22/8 2018, 18:59 (2075 dage siden) @ Gæst1

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Hvilke direktørstillinger mener DSB er sammenlignelige? Det er næppe andre indenfor jernbanen - og måske slet ikke indenfor transport? Uden at klandre Flemming Jensen, der helt sikkert er dygtig og vellidt (nok mest af folk omkring ham - herunder de 21 andre ledere i Telegade med en fortid fra SAS), så er det nok mere DSBs selvforståelse, den er gal med. Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA? Hvis Flemming Jensen "snildt kunne tjene 20 mio. kr" i en anden stilling, vil jeg da gerne angribe mandens sunde fornuft, hvis han lader sig takke med 6 mio kr for at få DSB på CVet....Det er nok kun på en enkelt etage i Telegade, at man forstår, hvor meget Flemming Jensen ofrer, ved at lede DSB

Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA? - Spørg dem og se om du kan få et svar ud af dem. Modsat DSB er de ikke forpligtigede til at offentliggøre det.

I mediebranchen får DR (og TV2)'s direktører får en noget lavere løn (hhv. 3,7 og 5,4 mio. kr., end de 17+ mio. kr. direktøren for MTG får.
https://journalisten.dk/mediechef-hvad-tjener-du-selv

Til anden del af dit spørgsmål. Det er ikke alle der vælger jobbet med den højeste løn.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af kme, 22/8 2018, 19:13 (2075 dage siden) @ Mads

Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA?

Irrelevant. DSB og Banedanmark er offentligt ejede.

Det plejer at være god stil at direktøren ikke tjener mere end fem gange medianlønnen i virksomheden. Mere er usmageligt.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Rail, 22/8 2018, 19:55 (2075 dage siden) @ kme

Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA?


Irrelevant. DSB og Banedanmark er offentligt ejede.

Det plejer at være god stil at direktøren ikke tjener mere end fem gange medianlønnen i virksomheden. Mere er usmageligt.

Så er de fleste virksomheder vidst usmagelige...

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af kme, 22/8 2018, 21:13 (2075 dage siden) @ Rail

Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA?


Irrelevant. DSB og Banedanmark er offentligt ejede.

Det plejer at være god stil at direktøren ikke tjener mere end fem gange medianlønnen i virksomheden. Mere er usmageligt.


Så er de fleste virksomheder vidst usmagelige...

Du forveksler vist (!) median med gennemsnit.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af esni, Frederikssund, 22/8 2018, 22:50 (2075 dage siden) @ kme

Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA?


Irrelevant. DSB og Banedanmark er offentligt ejede.

Det plejer at være god stil at direktøren ikke tjener mere end fem gange medianlønnen i virksomheden. Mere er usmageligt.


Så er de fleste virksomheder vidst usmagelige...

Du forveksler vist (!) median med gennemsnit.

Medianen deler medarbejderne i 2 grupper med lige mange individer - dem der tjener mindre, og dem der tjener mere end medianlønnen
Da gennemsnitslønnen i den lave gruppe er lavere end gennemsnitslønnen i den høje gruppe, så må gennemsnitslønnen være større end medianlønnen

Der vil derfor være flere virksomheder der er median-usmagelige end der er gennemsnits-usmagelige.

Jeg ANER IKKE hvilken andel af alle virksomheder, der usmagelige efter de 2 kriterier

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af kme, 23/8 2018, 10:55 (2074 dage siden) @ esni

Medianen deler medarbejderne i 2 grupper med lige mange individer - dem der tjener mindre, og dem der tjener mere end medianlønnen
Da gennemsnitslønnen i den lave gruppe er lavere end gennemsnitslønnen i den høje gruppe, så må gennemsnitslønnen være større end medianlønnen

Jeg må bøje mig og give dig ret. Jeg havde ellers læst en fin argumentation for at medianlønnen er mere retvisende, men jeg kan selvfølgelig ikke finde argumentet nu jeg skal bruge det. Men din logik har fat i den lange ende.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af esni, Frederikssund, 23/8 2018, 12:48 (2074 dage siden) @ kme

Medianen deler medarbejderne i 2 grupper med lige mange individer - dem der tjener mindre, og dem der tjener mere end medianlønnen
Da gennemsnitslønnen i den lave gruppe er lavere end gennemsnitslønnen i den høje gruppe, så må gennemsnitslønnen være større end medianlønnen


Jeg må bøje mig og give dig ret. Jeg havde ellers læst en fin argumentation for at medianlønnen er mere retvisende, men jeg kan selvfølgelig ikke finde argumentet nu jeg skal bruge det. Men din logik har fat i den lange ende.

Det ændrer absolut ikke ved at det er rimeligt at vurdere lønninger udfra medianen, blandt andet ved at se på forholdet imellem de 2 mål.

Fx rimelighedsvurdereing af cheflønninger afhænger udfra medianen afhænger ikke af cefens egen løn, da den normalt er over medianen


Min kommentar 'Der vil derfor være flere virksomheder der er median-usmagelige end der er gennemsnits-usmagelige.' skal forstås som at der er flere virksomheder, hvor direktionen tjener mere end 5 gange medianlønnen, end virksomheder hvor direktionen tjener mere end 5 gange gennemsnitslønnen.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Rail, 23/8 2018, 01:34 (2075 dage siden) @ kme

Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA?


Irrelevant. DSB og Banedanmark er offentligt ejede.

Det plejer at være god stil at direktøren ikke tjener mere end fem gange medianlønnen i virksomheden. Mere er usmageligt.


Så er de fleste virksomheder vidst usmagelige...

Du forveksler vist (!) median med gennemsnit.

Næ, når man snakker lønninger så bruger man i øvrigt aldrig gennemsnit hvis man bare har lidt forstand på emnet.

Jeg ville i øvrigt ønske at 5 x medianløn var kutymen for direktørlønninger, men i disse år bevæger vi os desværre kun væk fra det.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/8 2018, 19:31 (2075 dage siden) @ Mads

Hvad tjener direktørerne i Arriva, Keolis og MOVIA? - Spørg dem og se om du kan få et svar ud af dem. Modsat DSB er de ikke forpligtigede til at offentliggøre det.


Vederlag til direktionen i Arriva Danmark A/S var iflg. 2017 regnskabet 6.894 mio. der skal fordeles på 3 medlemmer af direktionen, en adm. direktør, en finansdirektør og en Corporate Affairs Direktør.

I regnskabet for Arriva Tog A/S er vederlaget til direktionen udeladt.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Jens N, Fredericia, 22/8 2018, 13:54 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Du glemmer bare - bevidst eller ubevidst - at DSB's topchef snildt kunne tjene 20 mio. kr. i en tilsvarende stilling i det private. I et svar på et spørgsmål fra Trafikudvalget, hvor en politiker vist nok fra DF havde brokket sig over DSB-direktørernes lønninger, fremgik det, at direktørlønningerne i DSB ligger endog meget langt under sammenlignelige direktørstillinger i det private.

Er du misundelig over, at du ikke selv er topchef og derfor ikke kan oppebære en løn på flere millioner?


Vi er blot en del passagerer der er trætte af at DSB ikke fungerer særligt godt længere. I det lys virker det som en rød klud at læse om bonusser i topledelsen uanset årsag.

Mvh. Jens

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Peter Christensen, 22/8 2018, 22:00 (2075 dage siden) @ Scharfenberg

Rolig nu.
Rigsrevisionen har haft kik på en række statslige virksomheder og deres brug af bonusudbetaling.
Gnisten til dette var BDKs udbetalinger af bonusser trods et kludsejlet signalprogram.
Anyway, det viste sig at udbetalig af bonus i det offentlige skete uden at målene var nået (og det var ikke bare BDK og DSB som kom under lup).
Nu lugter innovationsministeren - som har ansættelser og moderniseringsstyrelsen under sig - blod (eller i hvertfald nye retningslinjer).
Det kan blive munteret. Gad vide om hun tør være lige så barsk overfor DJØF-segmentet som folkeskolelærene?

Der hvor jeg kommer fra er bonussystemet sat sammen af 4 elementer med hver sin vægtning.
Der er også "disqualifiers" i systemet. Eks. for lav personlig score (du har ikke lavet en skid eller brugt din tid forkert), for kort ansættelse, skriftlige advarsler og lign. Skulle det gå så galt at den samlede firmascore ender under 50% (maks. er 200), så får ingen bonus....
Altså vil en smart mand sørge for kun at vurdere de ting, som han selv kan påvirke når KPI'erne fastægges. Dette gælder på chefniveau; vi andre indianere kan bare bukke og takke for at få informationen om hvad vi måles på.

Man kunne også lave et system model General Electric, hvor de 10% dårligt performende medarbejdere fyres hvert år.
Nogle ser en tidligere chef for GE som en art ledelsesguru; bare husk at ovenstående er en del af pakken.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Jens Hansen, 23/8 2018, 08:18 (2074 dage siden) @ Peter Christensen

Ret skal være ret - som jeg har forstået Rigsrevisionens undersøgelse, som omtalt i Jyllands Posten, så har de ikke undersøgt DSB!

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10821101/rigsrevisionen-kritiserer-banedanmarks-c...

Og det har de måske heller ikke adkomst til, eftersom det er et SOV (?)

Og størrelsen af hyren som bestyrelsen, vel reelt departementschefen, ønsker at aflønne chefer i DSB med, ja det er måske heller ikke så interessant. Sandheden var vel, at ingen ville have jobbet, så der måtte "gysser" på bordet.

Mere relevant at få løftet netop disse bonusordninger. De er jo indført af chefer i staten for chefer i staten! Argumenter for hvorfor, er der sikkert rigeligt af. Men de vise ord, "kan det forklares, kan det forsvares", gælder også her.

JH

Avatar

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 22/8 2018, 16:37 (2075 dage siden) @ Henrik Hansen

DSB øverste chef fik i 2017 ca. 6.1 mio. for for ulejligheden, deraf de 812.953 i bonus for at have opfyldt målene med 71%

https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/absurd-bonus-fest/7275344



Det er så grotesk, men det skulle ikke undre at bonusen for 2018 bliver i tilsvarende niveau som 2016 og 2017 til trods for ME-problemer, reduceret drift Kolding-Esbjerg i en lang periode og generelle forsinkelser på IC-trafikken nationalt og grænseoverskridende for bare at slå ned på nogle enkelte store ting i år.

Det er helt grotest at man i en virksomhed på DSB's størrelse i 2018 stadig driver virksomhed på baggrund af mistillid og trusler mod medarbejderne i stedet for at belønne dem for at driften overhovedet kører på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde.

Jeg har ingen respekt for ledelsen i DSB efter at have hørt direktøren for det hele bede en togfører om at flytte to passagerer fra DSB 1' til standard så de to direktører kunne få en plads i et ellers fyldt lyntog. Jeg var ret chokeret og skammede mig dengang over at være ansat i en virksomhed der havde sådan et syn på de betalende kunder. Desværre lader det til at synet ikke kun er sådan på passagererne længere, men også på medarbejderne. Det er sgu sørgeligt og måske en privatisering efterhånden er det eneste rigtige.

Bonusfesten fortsætter hos DSB

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 22/8 2018, 18:29 (2075 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg har ingen respekt for ledelsen i DSB efter at have hørt direktøren for det hele bede en togfører om at flytte to passagerer fra DSB 1' til standard så de to direktører kunne få en plads i et ellers fyldt lyntog. Jeg var ret chokeret og skammede mig dengang over at være ansat i en virksomhed der havde sådan et syn på de betalende kunder. Desværre lader det til at synet ikke kun er sådan på passagererne længere, men også på medarbejderne. Det er sgu sørgeligt og måske en privatisering efterhånden er det eneste rigtige.


Forhåbentlig modtog de to passagerer en passende kompensation, som f.eks. et par nye rejse på DSB 1', for ellers havde de vel ikke flyttet sig ?

Hele fremgangsmåden er yderst ubehagelig og ulækker, men kendetegner på en måde ret godt ledelsesfilosofien i DSB, nemlig ledelsens arrogance på bekostning af både betalende kunder og virksomhedens personale - skammeligt !!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak