Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En gammel TIB?

af Lars, 31/3 2011, 16:32 (4776 dage siden)

Kan nogen hjælpe mig med en kopi af strækningen Fredericia-Vamdrup (begge veje) fra en TIB fra 50'erne?

--
mvh
Lars
Esbjerg

En gammel TIB?

af Ole M. Nielsen ⌂, 31/3 2011, 17:18 (4776 dage siden) @ Lars

Kan nogen hjælpe mig med en kopi af strækningen Fredericia-Vamdrup (begge veje) fra en TIB fra 50'erne?

Jeg har en TIB fra 1955. Hvad er det eksakt du vil vide / skal bruge ?

Den er jo opbygget noget anderledes end vore dages TIB, men jeg skal gerne scanne de relevante sider til dig.

En gammel TIB?

af Jens Møller, København S, 31/3 2011, 17:25 (4776 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Nu du har den gamle TIB fremme, kan du så ikke lige kontrollere, hvor meget der måtte være på krogen af et MK/FK sæt? Jeg mener det lå omkring det dobbelte af en MO-vogn, det vil så sige ca. 250 tons. Maksimal belastning i krogen både for MO og MK/FK var 350 tons, hvis jeg ikke husker helt forkert. På forhånd tak!

--
Jens MO-Møller
[image]

En gammel TIB?

af KimC, 1/4 2011, 03:42 (4776 dage siden) @ Jens Møller

Nu du har den gamle TIB fremme, kan du så ikke lige kontrollere, hvor meget der måtte være på krogen af et MK/FK sæt? Jeg mener det lå omkring det dobbelte af en MO-vogn, det vil så sige ca. 250 tons. Maksimal belastning i krogen både for MO og MK/FK var 350 tons, hvis jeg ikke husker helt forkert. På forhånd tak!

Min onkel var stationsforstander, og har engang fortalt mig at MO måtte have 120 t på krogen, og MK/FK 180 t. Husk på at MK'en har én vogn fast på krogen i forvejen som ikke er regnet med i de 180 t.

En gammel TIB?

af Ole M. Nielsen ⌂, 1/4 2011, 05:59 (4776 dage siden) @ Jens Møller

Fra TIB 1955 :

Størst tilladte togvægt for motorvogne (inkl. motorvognens hhv. aggregatets ansatte vognvægt).

MK-FK 370 t.
MO 185 t.

-----

MK-FK vejer 124 t. Togvægt 370 t - vognvægt 124 t = belastning 246 t.
MO vejer 62 t. Togvægt 185 t - vognvægt 62 t = belastning 123 t.

En gammel TIB?

af Anders ⌂, Copenhagen, 31/3 2011, 19:28 (4776 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej en gammel TIB lyder interesaant. Er det Ø eller V? Hvis det er Ø så ville jeg gerne have strækning 5 Ro - Kb hvis jeg må.

Jeg er født i Kn så en plan over Kn som station kunne være interessant, samt gamle Hk og sidesporene på de små stationer samt ikke mindst Væ.

Det håber jeg meget på kunne lade sig gøre.

På for hånd mange tak for hjælpen

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

En gammel TIB?

af Svend, 31/3 2011, 19:52 (4776 dage siden) @ Anders

Hej en gammel TIB lyder interesaant. Er det Ø eller V? Hvis det er Ø så ville jeg gerne have strækning 5 Ro - Kb hvis jeg må.

Jeg er født i Kn så en plan over Kn som station kunne være interessant, samt gamle Hk og sidesporene på de små stationer samt ikke mindst Væ.

Uden at gå i detaljer:

Du skal være opmærksom på, at TIB var opbygget på en hel anden måde end i dag. Der er således ikke skematiske planer over stationer/strækninger men derimod tabeller for bl a for strækningshastigheder, tilladt akseltryk, tilladt lokomotiv- og motorvognsbenyttelse, faste hastighedsnedsættelser og strækningernes udstyrelse med signaler og sikringsanlæg.

(PS: Mener du Kn = Nørreport eller Kb = Kalundborg?)

--
Svend

En gammel TIB?

af Anders ⌂, Copenhagen, 31/3 2011, 21:18 (4776 dage siden) @ Svend

Hej

Kn... Ks mener jeg selvfølgelig (Knabstrup)

Men hvis TIB før udgaven er som du skriver så falder interessen nok en del. Tak for oplysningen.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

En gammel TIB?

af Ole M. Nielsen ⌂, 1/4 2011, 05:52 (4776 dage siden) @ Lars

Jeg har "klippet og klistret" lidt.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak