Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Ove Nygaard, 8/11 2018, 12:08 (1996 dage siden) @ krabsen

Overskriften: "Signalsystem fra 1912" takker af er nok lidt af en tilsnigelse, men ok, det kalder på opmærksomheden. En del af de sikringsanlæg, som erstattes af det nye system er jo relæsikringsanlæg af betydeligt nyere dato.


Bedste hilsener
Ove af Erritsø

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af mpp, 8/11 2018, 12:40 (1996 dage siden) @ Ove Nygaard

Det her fortjener nok egentligt sit eget emne, men spørger her alligevel. Hvad er det helt præcist "signalsystem" dækker over, udover at fortælle togene om de må køre? Jeg kunne forestille mig at det også involverer systemer til at se om togveje krydser og hvordan skiftespor står, men er der andet? :)

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Niels Munch, 8/11 2018, 14:07 (1996 dage siden) @ mpp

Det her fortjener nok egentligt sit eget emne, men spørger her alligevel. Hvad er det helt præcist "signalsystem" dækker over, udover at fortælle togene om de må køre? Jeg kunne forestille mig at det også involverer systemer til at se om togveje krydser og hvordan skiftespor står, men er der andet? :)


Et fyldestgørende svar på dit spørgsmål vil givetvis skulle bestå i mindre afhandlinger inden for emnerne:

- stationssikringsanlæg og linieblokanlæg
- fjernstyring
- togkontrolsystemer (ATC, HKT etc.)

Basisforståelsen vil f.eks. kunne skaffes via "Elementær Jernbanelære": http://www.jernbanearkivalier.dk/laereboeger/elementaer-jernbanelaere-1957.pdf - suppleret med definitionerne i "Oversigt over danske signal- og sikringstekniske begreber": http://www.lundsten.dk/dk_signaling/sign_lex/ med tilhørende kilder.

En læseværdig bog er denne: "Signaler og sikkerhedssystemer", bane bøger 2015 (ISBN 978-87-91-434-42-6).

ERTMS - samt S-banens CBTC - er beskrevet på Banedanmarks hjemmesider, f.eks.: https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/Fjernbane/Det-nye-signalsy... og https://www.bane.dk/da/Borger/Baneprojekter/Signalprogrammet/S_bane/Saadan-virker-det-n... .


M.v.h.
Niels

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af mpp, 8/11 2018, 14:26 (1996 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak for svar :)

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af steenth, 8/11 2018, 14:29 (1996 dage siden) @ mpp

Det her fortjener nok egentligt sit eget emne, men spørger her alligevel. Hvad er det helt præcist "signalsystem" dækker over, udover at fortælle togene om de må køre? Jeg kunne forestille mig at det også involverer systemer til at se om togveje krydser og hvordan skiftespor står, men er der andet? :)

Det er ikke et simpel svar.

Central er sikringsanlægget - det er den som sætter sporskiftere, togveje og signaler i et område - i de nye typer dækker det et stor område, hvor de gamle kun dækker en station eller en strækning imellem 2 stationer (linjeblok). De kan bruges med eller uden ERTMS/ETCS.

Hvis der er ERTMS/ETCS niveau 2 gives signalerne til et eller flere RBC - radio blok center, som er første del af ERTMS-systemet. Den kommunikere med GSM-R til toget, hvor der gives tilladelser mv.

Og der nogle systemer til styring og planlægning af toggangen, som bruges af trafiklederne.

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af mpp, 8/11 2018, 14:46 (1996 dage siden) @ steenth

Ok – så sikringsanlægget er hjernen i det hele? Signalerne bruges til at kommunikere om togene kan køre og hvor hurtigt?

Betyder det så også at man kan forestille sig at man kan have mange forskellige implementeringer af ERTMS givet at ERTMS primært handler om hvordan man sender beskeder til togene, men det bagvedlæggende planlægningssystem kunne se ud på mange forskellige måder afhængig af leverandør?

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af steenth, 8/11 2018, 15:12 (1996 dage siden) @ mpp

Ok – så sikringsanlægget er hjernen i det hele? Signalerne bruges til at kommunikere om togene kan køre og hvor hurtigt?

Betyder det så også at man kan forestille sig at man kan have mange forskellige implementeringer af ERTMS givet at ERTMS primært handler om hvordan man sender beskeder til togene, men det bagvedlæggende planlægningssystem kunne se ud på mange forskellige måder afhængig af leverandør?

Præsis. ERTMS er en samling af funktioner med bl.a. GSM-R og ETCS som kan bruges på tværs af leverandører. ETCS er bl.a. samling af formater til beskeder og procedure som bruges imellem RBC/baliser og tog. Leverandører har en del frihed til resten... Og reelt er ERTMS det mindste af det nye signalsystem....

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af mpp, 8/11 2018, 15:32 (1996 dage siden) @ steenth

Interessant – så i virkeligheden er det der bliver installeret nu et nyt sikringssystem, der gør at togdriften kan køres på en ny, smartere måde (f.x. med kun to trafiktårne) og signalsystemet er bare et lille hjørne af det?

Hvad er så egentligt grunden til at det er så svært at bygge de nye signaler ind i togene? Skal man ikke "bare" have en skærm i førerrummet, en sted at stille en computer og nogle læsere uden på toget? Eller er der mere man skal huske?

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Carsten, 8/11 2018, 16:02 (1996 dage siden) @ mpp

Man skal “huske” at der skal etableres kabelveje mellem de forskellige komponenter i systemet. Kabelvejene og komponentinstallation må ikke kompromitere køretøjets godkendelsesgrundlag.
Mvh
Carsten

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af mpp, 8/11 2018, 16:33 (1996 dage siden) @ Carsten

På den måde – det er vel noget der er taget højde for i nye tog, sådan at man bare kan trække et kabel gennem et dertil indrettet rør hvis der skal etableres ny funktionalitet? Som udefrakommende virker det lidt spøjst at det giver så mange problemer at få trukket et par kabler.

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Carsten, 8/11 2018, 16:36 (1996 dage siden) @ mpp

Hvad mener du med nye tog?
Mvh
Carsten

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af mpp, 8/11 2018, 16:42 (1996 dage siden) @ Carsten

Tog der bliver bygget i dag. F.x. har huse og lejligheder der bliver bygget i dag langt flere stikkontakter end tidligere, ligesom at man allerede fra starten har tænkt på hvordan der kan sikres et godt wifi-netværk i huset. Er det det samme når man bygger et nyt tog (hvis nu man senere skal ændre noget i konfigurationen)?

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Niels Munch, 8/11 2018, 16:59 (1996 dage siden) @ mpp

Nye tog bliver leveret forberedt for - eller med indbygget - ETCS, som f.eks. Nordjyske Jernbaners LINT-tog.
Det er indbygningen i aldrende tog, der giver problemer.

M.v.h.
Niels

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Carsten, 8/11 2018, 17:01 (1996 dage siden) @ mpp

Det kan jeg ikke svare på generelt. Men det tror jeg andre her er i stand til.
Mvh
Carsten

Avatar

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/11 2018, 17:58 (1996 dage siden) @ mpp

På den måde – det er vel noget der er taget højde for i nye tog, sådan at man bare kan trække et kabel gennem et dertil indrettet rør hvis der skal etableres ny funktionalitet? Som udefrakommende virker det lidt spøjst at det giver så mange problemer at få trukket et par kabler.

De LINT tog som NJ benytter er forberedt for ETCS så derfor har der ikke været så store udfordringer med at bygge det ind i Nordjylland. Nogle af de senest leverede LINT kom vist endda med ETCS indbygget fra fabrikken.

Med IC3 er det en anden historie. Togene er 30 år gamle og ikke forberedt til ETCS. Computeren er ikke bare en laptop, men flere 19" brede "rackunits" høje "æsker" og det er mange kabler der skal trækkes rundt i hele toget. Først havde man problemer med at finde et sted at placere "apparatskabet", og fandt en løsning til sidst. Næste udfordring blev så at finde ud af hvor kablerne skulle trækkes. IC3 har kabelbakker bygget ind i konstruktionen, men der er "udsolgt".
Det er i hvertfald hvad jeg har fået ud af de frontberetninger der har været bragt her i forum.
IC4 er dømt ude af BDK ligesom ER er. Begge er på vej ud. Det er BDK der betaler indbygningen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af andersj, Aalborg, 8/11 2018, 18:54 (1996 dage siden) @ Michael Deichmann

På den måde – det er vel noget der er taget højde for i nye tog, sådan at man bare kan trække et kabel gennem et dertil indrettet rør hvis der skal etableres ny funktionalitet? Som udefrakommende virker det lidt spøjst at det giver så mange problemer at få trukket et par kabler.


De LINT tog som NJ benytter er forberedt for ETCS så derfor har der ikke været så store udfordringer med at bygge det ind i Nordjylland. Nogle af de senest leverede LINT kom vist endda med ETCS indbygget fra fabrikken.

Med IC3 er det en anden historie. Togene er 30 år gamle og ikke forberedt til ETCS. Computeren er ikke bare en laptop, men flere 19" brede "rackunits" høje "æsker" og det er mange kabler der skal trækkes rundt i hele toget. Først havde man problemer med at finde et sted at placere "apparatskabet", og fandt en løsning til sidst. Næste udfordring blev så at finde ud af hvor kablerne skulle trækkes. IC3 har kabelbakker bygget ind i konstruktionen, men der er "udsolgt".
Det er i hvertfald hvad jeg har fået ud af de frontberetninger der har været bragt her i forum.
IC4 er dømt ude af BDK ligesom ER er. Begge er på vej ud. Det er BDK der betaler indbygningen.

Alle NJ Lint blev leveret med ETCS. Det har kun været Desiroerne der har fået det installeret gennem Signalprogrammet/Banedanmark.

--
Mvh Anders

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af esni, Frederikssund, 8/11 2018, 19:47 (1996 dage siden) @ steenth

Det her fortjener nok egentligt sit eget emne, men spørger her alligevel. Hvad er det helt præcist "signalsystem" dækker over, udover at fortælle togene om de må køre? Jeg kunne forestille mig at det også involverer systemer til at se om togveje krydser og hvordan skiftespor står, men er der andet? :)


Det er ikke et simpel svar.

Central er sikringsanlægget - det er den som sætter sporskiftere, togveje og signaler i et område - i de nye typer dækker det et stor område, hvor de gamle kun dækker en station eller en strækning imellem 2 stationer (linjeblok). De kan bruges med eller uden ERTMS/ETCS.

Hvis der er ERTMS/ETCS niveau 2 gives signalerne til et eller flere RBC - radio blok center, som er første del af ERTMS-systemet. Den kommunikere med GSM-R til toget, hvor der gives tilladelser mv.

Og der nogle systemer til styring og planlægning af toggangen, som bruges af trafiklederne.

Jeg kan ikke rigtig lide at man i pressen taler om at man har skiftet et signalsystem fra 1912 ud med et moderne digitalt, selvom det er rigtigt at de ældste anlæg på strækningen var 1912 anlæg.

Det nuværende system er jo gradvist blevet ændret gennem tiden, så stammer det nuværende system fra 70'erne (HKT) eller 80'erne (ATC) eller stammer det fra det tidspunkt, hvor man indførte de ydre signaler (og hvornår var det?), eller hvornår kan man ellers sige at SYSTEMET blev indført?

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af jaer, 8/11 2018, 20:31 (1996 dage siden) @ esni

Det nuværende system er jo gradvist blevet ændret gennem tiden, så stammer det nuværende system fra 70'erne (HKT) eller 80'erne (ATC) eller stammer det fra det tidspunkt, hvor man indførte de ydre signaler (og hvornår var det?), eller hvornår kan man ellers sige at SYSTEMET blev indført?

Relæsikringsanlæggene på strækningen blev ibrugtaget i første halvdel af 1970-erne mellem Aalborg og Hjørring, mens Sindal, Kvissel kom til først i 1980-erne. Relæsikringsanlæggene er type DSB 1954E, anlægget i Hjørring er et type DSB 1946, som blev ibrugtaget i 1952 (var blevet saboteret under besættelsen). DSB 1946 ligner meget DSB 1912, så det lyder jo bedst i journalistører.

(Journalister kan jo bindes meget på ærmet. Engang blev et medlem hos MHVJ spurgt, om ikke lokomotivet røg og dermed forurenede ret meget, hvortil svaret var: "Måske, men husk at vi bruger økologiske kul". Den åd journalisten uden videre....)

MVH Jan

Avatar

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/11 2018, 20:41 (1996 dage siden) @ jaer

Det nuværende system er jo gradvist blevet ændret gennem tiden, så stammer det nuværende system fra 70'erne (HKT) eller 80'erne (ATC) eller stammer det fra det tidspunkt, hvor man indførte de ydre signaler (og hvornår var det?), eller hvornår kan man ellers sige at SYSTEMET blev indført?


Relæsikringsanlæggene på strækningen blev ibrugtaget i første halvdel af 1970-erne mellem Aalborg og Hjørring, mens Sindal, Kvissel kom til først i 1980-erne. Relæsikringsanlæggene er type DSB 1954E, anlægget i Hjørring er et type DSB 1946, som blev ibrugtaget i 1952 (var blevet saboteret under besættelsen). DSB 1946 ligner meget DSB 1912, så det lyder jo bedst i journalistører.

(Journalister kan jo bindes meget på ærmet. Engang blev et medlem hos MHVJ spurgt, om ikke lokomotivet røg og dermed forurenede ret meget, hvortil svaret var: "Måske, men husk at vi bruger økologiske kul". Den åd journalisten uden videre....)

MVH Jan


Ibrugtagningsdatoerne kan ses her:

http://www.randers-aalborg.dk/home/km-248-4-aalborg-2/kommandoposter-og-signalhuse/komm...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Regelrytteren, 8/11 2018, 21:09 (1996 dage siden) @ jaer

anlægget i Hjørring er et type DSB 1946, som blev ibrugtaget i 1952 (var blevet saboteret under besættelsen)
Journalister kan jo bindes meget på ærmet.


Der er åbenbart andre der også kan bindes meget på ærmet.


Så som at anlægget i Hjørring blev saboteret under besættelsen!:-D :-D :-D :-D

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af jaer, 8/11 2018, 21:43 (1996 dage siden) @ Regelrytteren

anlægget i Hjørring er et type DSB 1946, som blev ibrugtaget i 1952 (var blevet saboteret under besættelsen)
Journalister kan jo bindes meget på ærmet.


Der er åbenbart andre der også kan bindes meget på ærmet.


Så som at anlægget i Hjørring blev saboteret under besættelsen!:-D :-D :-D :-D

Øv, korrekt, jeg fik lige tankerne et andet sted hen.

/Jan

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af jaer, 9/11 2018, 16:59 (1995 dage siden) @ Regelrytteren

Det var nu ikke helt forkert, at signalposten i Hjørring forsvandt i begyndelsen af 1940-erne. Men dog på en mere fredelig måde. Den stod nemlig i vejen for perronen ved spor 3, der skulle etableres ifm. indføringen af HP på statsbanestationen.

At der så gik 8-10 år med at få et sikringsanlæg, skyldtes jo materialemanglen efter krigen.

/Jan

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af esni, Frederikssund, 8/11 2018, 21:52 (1996 dage siden) @ jaer

Det nuværende system er jo gradvist blevet ændret gennem tiden, så stammer det nuværende system fra 70'erne (HKT) eller 80'erne (ATC) eller stammer det fra det tidspunkt, hvor man indførte de ydre signaler (og hvornår var det?), eller hvornår kan man ellers sige at SYSTEMET blev indført?


Relæsikringsanlæggene på strækningen blev ibrugtaget i første halvdel af 1970-erne mellem Aalborg og Hjørring, mens Sindal, Kvissel kom til først i 1980-erne. Relæsikringsanlæggene er type DSB 1954E, anlægget i Hjørring er et type DSB 1946, som blev ibrugtaget i 1952 (var blevet saboteret under besættelsen). DSB 1946 ligner meget DSB 1912, så det lyder jo bedst i journalistører.

(Journalister kan jo bindes meget på ærmet. Engang blev et medlem hos MHVJ spurgt, om ikke lokomotivet røg og dermed forurenede ret meget, hvortil svaret var: "Måske, men husk at vi bruger økologiske kul". Den åd journalisten uden videre....)

MVH Jan

Min pointe er at SignalSystemets alder ikke er det samme som anlæggenes alder. Det er vel mere et filosofisk end et teknisk spørgsmål.

  • Fik vi et nyt SignalSystem da vi tilføjede HKT eller ATC?
  • (Fik Ab - Fh ATC?)
  • Og hvad var det for en afgørende ændring, der betød at vi fik et andet SignalSystem, sidste gang vi fik et nyt?

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af jaer, 8/11 2018, 22:27 (1996 dage siden) @ esni

Min pointe er at SignalSystemets alder ikke er det samme som anlæggenes alder. Det er vel mere et filosofisk end et teknisk spørgsmål.

  • Fik vi et nyt SignalSystem da vi tilføjede HKT eller ATC?
  • (Fik Ab - Fh ATC?)
  • Og hvad var det for en afgørende ændring, der betød at vi fik et andet SignalSystem, sidste gang vi fik et nyt?

HKT og ATC er ikke signalsystemer men togkontrolanlæg, der bygger ovenpå signalsystemet. De videreformidler signalernes visning til toget og sørger for, at signalets visning følges. HKT-informationerne dannes godt nok i sikringsanlægget, mens ATC-systemet virker ved at aflæse signalbilledet i det enkelte signal.

Mon ikke man skal helt tilbage til skiftet fra "kørsel i tid" til "kørsel i rum" for at finde skiftet i "signalsystemer"? Med kørsel i rum indfører man jo signaler med farver. Eller mener du "skiftet" fra mekaniske anlæg til elektriske anlæg (som sker løbende over nogle årtier?).

/Jan

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af esni, Frederikssund, 8/11 2018, 22:59 (1996 dage siden) @ jaer

Min pointe er at SignalSystemets alder ikke er det samme som anlæggenes alder. Det er vel mere et filosofisk end et teknisk spørgsmål.

  • Fik vi et nyt SignalSystem da vi tilføjede HKT eller ATC?
  • (Fik Ab - Fh ATC?)
  • Og hvad var det for en afgørende ændring, der betød at vi fik et andet SignalSystem, sidste gang vi fik et nyt?


HKT og ATC er ikke signalsystemer men togkontrolanlæg, der bygger ovenpå signalsystemet. De videreformidler signalernes visning til toget og sørger for, at signalets visning følges. HKT-informationerne dannes godt nok i sikringsanlægget, mens ATC-systemet virker ved at aflæse signalbilledet i det enkelte signal.

Mon ikke man skal helt tilbage til skiftet fra "kørsel i tid" til "kørsel i rum" for at finde skiftet i "signalsystemer"? Med kørsel i rum indfører man jo signaler med farver. Eller mener du "skiftet" fra mekaniske anlæg til elektriske anlæg (som sker løbende over nogle årtier?).

/Jan

Det sidste først: Skiftet fra mekanisk til elektromekaniske eller elektriske anlæg var vel mest ny, mere tidssvarene måder at realisere samme system på. Signaler med farver er vel heller ikke I-sig-Selv et skift, men skifte fra "kørsel i tid" til "kørsel i rum" (som betød en form for undersøgelse om togvejen var fri) var en principiel ændring. Hvornår skete det i DK?

Togkontrolanlæg bygger vel ovenpå signalanlæggene (dvs. noget konkret fysisk intalleret)?

Var det en principiel ændring af et områdes signalsystem at man ovenpå områdets anlæg, regler og instrukser tilføjede et lag, der ikke kun videreformidlede signalernes visning til toget, men også sørgede for at visningen blev fulgt?
Svaret på det spørgsmål er mere filosofisk end teknisk - og jeg kender det ikke.

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Niels Munch, 8/11 2018, 23:20 (1996 dage siden) @ esni

Skiftet fra mekanisk til elektromekaniske eller elektriske anlæg var vel mest ny, mere tidssvarene måder at realisere samme system på.


Ja, og ofte foranlediget af ønsket om at kunne fjernstyre en given strækning med dens stationer (ikke alle typer sikringsanlæg var teknisk egnede til fjernstyring).

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 9/11 2018, 06:53 (1996 dage siden) @ esni

  • Fik vi et nyt SignalSystem da vi tilføjede HKT eller ATC?
  • (Fik Ab - Fh ATC?)
  • Og hvad var det for en afgørende ændring, der betød at vi fik et andet SignalSystem, sidste gang vi fik et nyt?

Aalborg-Frederikshavn fik ikke ATC. Der er kun ATC til og med Hobro nord for Århus.

Mvh Jørgen

Avatar

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2018, 09:18 (1969 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Frederikshavn station kl. 8.45 nu til morgen - med slukkede PU’ere. Et uvant syn.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

praktiske effekter?

af ThomasTT, 8/11 2018, 20:51 (1996 dage siden) @ krabsen

Det tekniske er alligevel oldgræsk for mig, men hvad er de forventelige konkrete effekter af de nye signaler?

Færre forsinkelser åbenbart, men hvor meget betyder det?
Flere tog lyder fantastisk men igen, kan man sige noget om hvor meget?
Bedre sikkerhed .. Vel?
Ifølge artiklen vil der kunne køres hurtigere ud ifm krydsninger. Et sekund eller 37.

Det lyder altsammen fint, men det koster jo også mere end nærmest en hel parallel jernbane gennem landet

praktiske effekter?

af Michaelmy, 8/11 2018, 23:27 (1996 dage siden) @ ThomasTT

Husk de priser der smides rundt med er ikke prisen på anlægget. Det er design, bygge og drifte i er det 25 år prisen.

Selve prisen på anlægget, udvikling og implementering er langt fra de 20 milliarder der tales om

Avatar

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/12 2018, 10:04 (1969 dage siden) @ krabsen

Jeg troede, denne slags mærker var en saga blot med ERTMS. Nå, man skal jo ikke tro men vide.

Hjørring for få minutter siden. Østenden af spor 1 set fra øst mod vest.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/12 2018, 15:53 (1968 dage siden) @ Svend

Man har ikke haft så Travlt i Nordjylland med at hænge sorte sække over de gamle mærker og signaler, tydeligvis.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nyt signalsystem godt modtaget oppe nordpå

af andersj, Aalborg, 6/12 2018, 17:09 (1968 dage siden) @ Michael Deichmann

Man har ikke haft så Travlt i Nordjylland med at hænge sorte sække over de gamle mærker og signaler, tydeligvis.

Det ville da også være spild af sorte sække.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak