Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ballerup 2018 (Generelt)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/11 2018, 10:01 (2003 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 13/11 2018, 20:59

Hermed en serie billeder fra Ballerup anno 2018:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Avatar

Ballerup 2018

af Erik H, Frederikssund, 13/11 2018, 21:08 (2003 dage siden) @ Tommy Nilsson

Flotte fotos der er kommet i kassen:-)
Desværre er "stationsbygningen" ikke ligefrem nogen arkitektonisk perle.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Ballerup 2018

af kme, 13/11 2018, 21:18 (2003 dage siden) @ Erik H

Flotte fotos der er kommet i kassen:-)
Desværre er "stationsbygningen" ikke ligefrem nogen arkitektonisk perle.

He! Min første tanke var, at min gamle mor ville kalde det et hønsehus. Og det er ikke venligt ment.

Ballerup 2018

af Georg Schmidt, 14/11 2018, 00:35 (2003 dage siden) @ kme

Tak for billeder fra Ballerup, der er jo sket forandringer de sidste 47 år.
[image]


[image]
Også dengang kunne endestationernes omgivelser være ganske forskellige. I dag synes jeg det moderne byggeri forstærker denne forskel, og her mener jeg Holte stadig har lidt af den gamle "baneatmosfære".

Ballerup 2018

af Jesper KD, 13/11 2018, 23:41 (2003 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for fine billeder, Tommy! Du tog vel ikke flere billeder af forpladsen, som er helt ny? Busperron A, B og C blev taget i brug så sent som 26.9.2018 og perron D endda først 30. oktober. Man kan se den nye terminals placering af linjer på https://dinoffentligetransport.dk/media/2065/ballerup_www_okt18.pdf og læse mere om omlægningen af Banegårdspladsen på https://ballerup.dk/borger/trafik/banegardspladsen-kickstart/status-opdateringer.

Mvh. Jesper

Ballerup 2018

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/11 2018, 01:41 (2002 dage siden) @ Jesper KD
redigeret af Erik V. Pedersen, 14/11 2018, 01:51

Tak for fine billeder, Tommy! Du tog vel ikke flere billeder af forpladsen, som er helt ny? Busperron A, B og C blev taget i brug så sent som 26.9.2018 og perron D endda først 30. oktober. Man kan se den nye terminals placering af linjer på https://dinoffentligetransport.dk/media/2065/ballerup_www_okt18.pdf og læse mere om omlægningen af Banegårdspladsen på https://ballerup.dk/borger/trafik/banegardspladsen-kickstart/status-opdateringer.

Mvh. Jesper

.
--------------------------------
.

Bosiddende i Ballerup, har jeg haft lejlighed til at følge byggeriet, der har været noget af et arbejde. Nu er denne del af stationsplads-omlægningen så færdig, og vi (der bor her) må se, hvordan det kommer til at virke i praksis.

Det vil være nogle bekendt, andre ikke, men "i gamle dage" (før omlægningen) havde busserne hele pladsen foran stationsbygningen, og der var dermed plads til, at hver bus havde sin plads. Nu er der vel knapt den halve plads tilbage, og den plads skal alle busserne deles om ! ! !

I praksis kører busserne ind i hver deres "bås" (som det fremgår af kortet), men ...

Nogle busser er "gennemkørende" (med kun et kort ophols for udveksling af passagerer), mens andre har endestation på stedet, og evt. ophold for udveksling af chauffører, eller denne har ophold med mulighed for en kop kaffe eller følgerne deraf !

Der er nu ikke længere plads til, at busserne kan blive holdende, som tidligere. Busserne køres væk (til den lille "skæve" holdeplads vest for/til venstre for stoppestederne. Det er jo egentlig ganske udmærket, men fratager passagererne den mulighed, der var for, at passagererne kunne indtage deres plads i busserne efterhånden, som de kom - et godt tilbud i regn og kulde. Nu må man enten vente i stationsbygningen (to-tre minutters gang fra stoppestedet - og så lang tid holder busserne ikke), eller vente pt. i fri luft eller måske i kommende læskure, til tidens fylde er inde !

Det har (efter min mening) samtidig den ulempe: De "gennemkørende" busser kommer og holder kun ganske kort tid for afsætning/optagelse af passagerer, og kører så videre. De busser, der har endestation, kommer i nogle tilfælde til stoppestedet et par minutter før afgang. Når en sådan bus "holder i vejen" for en "gennemkørende" bus, standser den gennemkørende bag den endestations-holdende bus, udveksler de passagerer, der opdager det, og kører videre uden om og uden at have holdt ved det egentlige stoppested.

Nogle ser det, andre gør ikke, og kan så vente 20 minutter på den næste bus !

Småting ! ! ! Jeg har dog allerede set flere, der er blevet "agterudsejlet".

Dette er ikke alene et "Ballerup´sk problem (hvis det er et problem ?), men er vel lidt af en uskik. Især dårligt gående eller kørestolsbrugere må vel lide under det ! ! !

Nå, --de må lide for "fremskridtet" (og de mange penge det koster - foreløbig 1,5 mio. mere end beregnet).

Jeg må tage fotografiapparatet med en dag.

Erik V.
www.evp.dk

Ballerup 2018

af Jesper KD, 14/11 2018, 09:05 (2002 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg må tage fotografiapparatet med en dag.

Erik V.
www.evp.dk

Tak for den uddybede beskrivelse og oplevelse. Der er en tendens til, at busterminaler i stadig højere grad kun har busser holdende ved stoppestedet i kort tid, mens de skal have opholdet et andet sted (fx også Nørreport).
Jeg glæder mig til at se dine fotos!
Mvh. Jesper

Ballerup 2018

af OLL, Ballerup, 14/11 2018, 10:36 (2002 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det er, som jeg er blevet fortalt, meningen at busserne skal kunne holde på hver side af ø'erne, så de vender hver deres retning, afhængig af destinationen, men på grund af der stadig er arbejde omkring perron D, så venter man vidst med at tage det i brug.

Linje 899, holder bag ventepladsen, på modsatte side af perron A.

Mvh. Oliver L. Løvgard

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Ballerup 2018

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/11 2018, 14:30 (1991 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 25/11 2018, 15:26

Tak for fine billeder, Tommy! Du tog vel ikke flere billeder af forpladsen, som er helt ny? Busperron A, B og C blev taget i brug så sent som 26.9.2018 og perron D endda først 30. oktober. Man kan se den nye terminals placering af linjer på https://dinoffentligetransport.dk/media/2065/ballerup_www_okt18.pdf og læse mere om omlægningen af Banegårdspladsen på https://ballerup.dk/borger/trafik/banegardspladsen-kickstart/status-opdateringer.

Mvh. Jesper


.
--------------------------------
.

Bosiddende i Ballerup, har jeg haft lejlighed til at følge byggeriet, der har været noget af et arbejde. Nu er denne del af stationsplads-omlægningen så færdig, og vi (der bor her) må se, hvordan det kommer til at virke i praksis.

Det vil være nogle bekendt, andre ikke, men "i gamle dage" (før omlægningen) havde busserne hele pladsen foran stationsbygningen, og der var dermed plads til, at hver bus havde sin plads. Nu er der vel knapt den halve plads tilbage, og den plads skal alle busserne deles om ! ! !

I praksis kører busserne ind i hver deres "bås" (som det fremgår af kortet), men ...

Nogle busser er "gennemkørende" (med kun et kort ophols for udveksling af passagerer), mens andre har endestation på stedet, og evt. ophold for udveksling af chauffører, eller denne har ophold med mulighed for en kop kaffe eller følgerne deraf !

Der er nu ikke længere plads til, at busserne kan blive holdende, som tidligere. Busserne køres væk (til den lille "skæve" holdeplads vest for/til venstre for stoppestederne. Det er jo egentlig ganske udmærket, men fratager passagererne den mulighed, der var for, at passagererne kunne indtage deres plads i busserne efterhånden, som de kom - et godt tilbud i regn og kulde. Nu må man enten vente i stationsbygningen (to-tre minutters gang fra stoppestedet - og så lang tid holder busserne ikke), eller vente pt. i fri luft eller måske i kommende læskure, til tidens fylde er inde !

Det har (efter min mening) samtidig den ulempe: De "gennemkørende" busser kommer og holder kun ganske kort tid for afsætning/optagelse af passagerer, og kører så videre. De busser, der har endestation, kommer i nogle tilfælde til stoppestedet et par minutter før afgang. Når en sådan bus "holder i vejen" for en "gennemkørende" bus, standser den gennemkørende bag den endestations-holdende bus, udveksler de passagerer, der opdager det, og kører videre uden om og uden at have holdt ved det egentlige stoppested.

Nogle ser det, andre gør ikke, og kan så vente 20 minutter på den næste bus !

Småting ! ! ! Jeg har dog allerede set flere, der er blevet "agterudsejlet".

Dette er ikke alene et "Ballerup´sk problem (hvis det er et problem ?), men er vel lidt af en uskik. Især dårligt gående eller kørestolsbrugere må vel lide under det ! ! !

Nå, --de må lide for "fremskridtet" (og de mange penge det koster - foreløbig 1,5 mio. mere end beregnet).

Jeg må tage fotografiapparatet med en dag.

Erik V.
www.evp.dk

.
-----------------------------
.

Så har jeg været forbi Ballerup station med fotografiapparatet:

[image]
Ballerup "stationsbygning". Jernbane-tilknytningen har aldrig været stor: Fra begyndelsen var der et pænt stort billetkontor med fin, stor betjening (mindst een anden, jævnlig Forum-læser var beskæftiget der, og må kunne fortælle).
Billetkontoret lå i gadeplan, til venstre for de to store midtertrapper. I gadeplan til højre for trapperne var der en DSB-kiosk og lidt længere mod vestgavlen (til højre) et lille spisested, vel en udvidet pølsebod (DSB-restaurant er vist for fin en betegnelse).

Alt blev nedlagt og erstattet ef en 7/eleven-kiosk, hvor DSB-kiosken lå, og den er der stadig.

Alle optagelser: 23. november 2018.

[image]
.

Orienteringskort / -tavler. ---vv

[image]
Busserne holdende i/ved de fire stoppesteder, længst fremme i kørselsretningen, med de senere tilkomne busse bagved. ^---vv

[image]

[image]


[image]
Busserne holdende i/ved de fire stoppesteder, længst fremme i kørselsretningen, med de senere tilkomne busse bagved.
[image]

[image]

[image]
"Min egen bus" -linie 42- ved sit stopppested, som den deler med to andre linier, i samme og modsat retning (linie 400 og 400S er egentlig samme linie).

[image]
En af de andre busser holder her bagved, --og kører- uden at være kommet frem til forreste stoppested. Her var der ikke mange passagerer, og vel næsten et minut holdetid. Her kunne de ventende nå at se bageste bus og komme derhen, men i myldretiden, i mørke og med mange mennesker, måske dårligt gående eller i kørestol !

[image]
De nye læ-bygninger . . .
.

[image]
. . . og "bænke" til sommerhalvåret.
.

[image]
Jeg har ikke set det tidligere eller hørt om det, men nu tager man også "bagsiderne" af "perronerne" i brug til busserne i modsatte køreretninger.
Der er ikke meget plads i forvejen, men nu må den da også blive gal for busserne.
To busser i modsat retning i de smalle "gader", og nogle busser vil endda gerne overhale udenom de holdende ! ! !
.

[image]
Busser, der har endestation på pladsen, kan ikke holde ved stoppestederne i opholdstiden, men henvises til de "skæve" busbaner i pladsens vest-ende, hvor der er seks sådanne ventepladser. ^---v
[image]
.

Til gengæld fremgår det af ugens nummer af "Ballerup-Bladet", at der ikke er pladser til handicapbusser/-køretøjer, der henvises til (P)pladsen nord for stationspladsen (her i baggrunden) og på den anden side af til-/frakørselsvejen (de næste to år).

Det var(er) måske lige netop de mennesker, der har mest behov for at blive sat af/blive taget op, tæt på stationsbygningen, de andre busser eller Ballerup-centeret på den anden side af stationsbygningen.
.

Skulle der ikke kunne findes plads til disse handicap-køretøjer på en (den inderste) af de seks "skæve" ventepladser. Mon de virkelig alle kommer i brug samtidig til linie-busser ?

Alle optagelser: 23. november 2018.

Erik V.
www.evp.dk

Avatar

Ballerup 2018

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 14/11 2018, 09:52 (2002 dage siden) @ Jesper KD

Tak for fine billeder, Tommy! Du tog vel ikke flere billeder af forpladsen, som er helt ny? Busperron A, B og C blev taget i brug så sent som 26.9.2018 og perron D endda først 30. oktober.


Desværre ikke - Billederne er optaget onsdag den 10. oktober 2018.

--
[image]

Ballerup 2018

af Peter Sloots, 14/11 2018, 17:31 (2002 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tidligere har man kunnet gå tørskoet til busserne.

Ballerup Station 1988:
[image]

Ballerup Station 1979:
[image]

Ballerup 2018

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 15/11 2018, 01:27 (2001 dage siden) @ Peter Sloots
redigeret af Erik V. Pedersen, 15/11 2018, 02:03

Tidligere har man kunnet gå tørskoet til busserne.

Ballerup Station 1988:
[image]

.
---------------------------
.

Fine fotos -begge to-, men bemærk især det første foto, det med alle buerne:

Den daværende stationsforstander, der boede på 1. sal, lige ud for buerne, blev engang spurgt om lejligheden og udsigten, og kunne hertil svare, at han netop kunne kikke ud gennem den ene af buerne/"rørene" og for enden af denne bue, se tårnet på Ballerup kirke, hvor han måske skulle ligge, den dag ......

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=ballerup-station

Ballerup 2018

af William Skov ⌂, 15/11 2018, 19:14 (2001 dage siden) @ Peter Sloots

Ballerup Station 1988:
[image]

Det så da langt bedre ud dengang.

Husker i hvornår den pæne bygning lod livet til fordel for nutidens grimme butikscenter.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak