Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Signalfejl/visning. (Generelt)

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 14/11 2018, 08:51 (1998 dage siden)

Her til morgen er der signalfejl ved København H.
Det bevirkede at det tog jeg var i, IC1604 fra Ringsted til Helsingør, havnede i spor 26.

Det giver mig til at tænke på, er der forskel i det signal lokomotivføreren får, om toget har signal til et spor med mulighed for at fortsætte, eller til spor 26?
Jeg er ikke interesseret i at finde syndebukke. I højtaleren lød det som om det kom bag på personalet at toget endte lige dér.

Blot nysgerrig.

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Signalfejl/visning.

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/11 2018, 09:25 (1998 dage siden) @ metrohenrik

Her til morgen er der signalfejl ved København H.
Det bevirkede at det tog jeg var i, IC1604 fra Ringsted til Helsingør, havnede i spor 26.

Det giver mig til at tænke på, er der forskel i det signal lokomotivføreren får, om toget har signal til et spor med mulighed for at fortsætte, eller til spor 26?
Jeg er ikke interesseret i at finde syndebukke. I højtaleren lød det som om det kom bag på personalet at toget endte lige dér.

Indkørselstogvejen til spor 26 på København H er en TUS-togvej. SI-signalet har derfor vist gul over grøn med kryds i hastighedsviseren. Der er andre TUS-togvejen på København H, så det er ikke muligt ud fra SI-signalets visning, at udlede om togvejen går til spor 26 eller et andet spor.

Signalfejl/visning.

af Kuld, 14/11 2018, 10:52 (1998 dage siden) @ Henrik Hansen

Det er kun for og drille lidt og ikke for og være grammatisk korrekt.
Men hvad betyder T i ordet TUS?
Mange skriver nemlig TUS togvej. Men det står jo i forkortelsen, hvad T’et står for.
Og igen. Det er kun for og drille.

Signalfejl/visning.

af William Skov ⌂, 14/11 2018, 11:34 (1998 dage siden) @ Kuld

Togvej uden sikkerhedsafstand

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Signalfejl/visning.

af RasmusD, 14/11 2018, 09:30 (1998 dage siden) @ metrohenrik

Generelt nej. Man kan ikke overordnet sige ud fra et signal, om man ender i et blindt spor.

Lige præcis spor 26 på Kh ender i en stopbom, og toget stopper kun få meter foran det. Så hvis man ender i Spor 26, får man altid signal “Kør med begrænset hastighed til en togvej uden sikkerhedsafstand” på SI-signalet (gul over grøn med kryds i hastighedsviseren), og desuden kommer man venstre om IC3-klargøringscenteret.

Men der kan være alle mulige andre grunde til at man får det signal, det betyder ikke nødvendigvis at man ender i 26. Og uanset hvilket spor på Kh man skal ind på, kan man højest få “Kør med begrænset hastighed, 40 km/t eller derunder” på SI-signalet.

På andre stationer kan man med lidt erfaring give et kvalificeret gæt på hvilke spor, man ender i, alt efter signalgivningen. Men det er et spørgsmål om lokalkendskab.

Signalfejl/visning.

af bastholm, 14/11 2018, 17:47 (1998 dage siden) @ RasmusD

På andre stationer kan man med lidt erfaring give et kvalificeret gæt på hvilke spor, man ender i, alt efter signalgivningen. Men det er et spørgsmål om lokalkendskab.

Hvad med ERTMS, vil det være muligt at se hvilket spor man kører ind i, eller til hvilken side perronen er?

Signalfejl/visning.

af RasmusD, 15/11 2018, 09:33 (1997 dage siden) @ bastholm

Pas. Det kursus har jeg ikke været på :-D

Hvis jeg skal gætte, så handler ERTMS/ETCS jo meget om køretilladelser fra punkt A til punkt B. Derfor antager jeg, at det fremgår af skærmen på førebordet, hvilket spor man ender i.

Signalfejl/visning.

af Frank Poulsen, 14/11 2018, 18:44 (1998 dage siden) @ metrohenrik

Pga signalproblemerne mellem Hovedbanegården og Østerport blev rigtig mange regionaltog taget ud på Hovedbanegården, og så mangler der hurtig perronspor, derfor blev spor 26 brugt til en af dem.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak