Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB-humor? 240 kr for 22 min! (Generelt)

af kme, 10/12 2018, 14:48 (1964 dage siden)

I forbindelse med åbning af Kalundborg Øst kiggede jeg lidt på strækningen Roskilde-Kalundborg og fandt denne lille besynderlighed: Fra Roskilde til Holbæk (22 minutter) koster en DSB 1' billet 240,- ! Ikke nok med at det er morsomt at der overhovedet er 1. klasse, så er merprisen fra Standard 300% (Standard koster 60,-).

Kan DSB virkelig sælge 1. klasse på regionaltog? Det lyder helt go'nat. Selv på IC må belægningsprocenten være lav. På Lyntog kan jeg forstå det - det er jo et særprodukt.

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af nicolajpaaske, 10/12 2018, 15:18 (1964 dage siden) @ kme

Tillægget er mig bekendt blot 40 kroner på regionaltog - men måske er det ændret? En rejse fra Holbæk til Roskilde (eller den anden vej) koster i øvrigt blot 32,- på rejsekort.

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af kme, 10/12 2018, 15:27 (1964 dage siden) @ nicolajpaaske

Tillægget er mig bekendt blot 40 kroner på regionaltog - men måske er det ændret? En rejse fra Holbæk til Roskilde (eller den anden vej) koster i øvrigt blot 32,- på rejsekort.

Tallene er fra DSB's hjemmeside dags dato med reference til Rejseplanen.

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af andersj, Aalborg, 10/12 2018, 16:36 (1964 dage siden) @ kme

I forbindelse med åbning af Kalundborg Øst kiggede jeg lidt på strækningen Roskilde-Kalundborg og fandt denne lille besynderlighed: Fra Roskilde til Holbæk (22 minutter) koster en DSB 1' billet 240,- ! Ikke nok med at det er morsomt at der overhovedet er 1. klasse, så er merprisen fra Standard 300% (Standard koster 60,-).

Kan DSB virkelig sælge 1. klasse på regionaltog? Det lyder helt go'nat. Selv på IC må belægningsprocenten være lav. På Lyntog kan jeg forstå det - det er jo et særprodukt.

Når man køber en DSB 1' billet så gælder den til hvilket som helst tog på strækningen - salgssystemet tager ikke højde for om der kun kører regionaltog med eller uden 1. klasse på strækningen. En DSB 1' billet koster (Standardbillet + 180 kr.) uanset strækning.

Hvis man kun rejser med regionaltog kan man købe en DSB 1' Regional tillægsbillet til 40 kr. uanset strækning. Det kræver selvfølgelig at man har en gyldig billet til standard, undt. DSB Orange der ikke kan opgraderes.

--
Mvh Anders

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af kme, 10/12 2018, 20:51 (1963 dage siden) @ andersj

Når man køber en DSB 1' billet så gælder den til hvilket som helst tog på strækningen - salgssystemet tager ikke højde for om der kun kører regionaltog med eller uden 1. klasse på strækningen. En DSB 1' billet koster (Standardbillet + 180 kr.) uanset strækning.

Hvis man kun rejser med regionaltog kan man købe en DSB 1' Regional tillægsbillet til 40 kr. uanset strækning.

Det er bondefangeri, der går jo ikke andet end regionaltog mellem Roskilde og Holbæk. Alligevel kræver DSB +180,- hvis man ikke kender til hemmelige undersider eller sære takstbegreber.

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af andersj, Aalborg, 10/12 2018, 20:55 (1963 dage siden) @ kme

Når man køber en DSB 1' billet så gælder den til hvilket som helst tog på strækningen - salgssystemet tager ikke højde for om der kun kører regionaltog med eller uden 1. klasse på strækningen. En DSB 1' billet koster (Standardbillet + 180 kr.) uanset strækning.

Hvis man kun rejser med regionaltog kan man købe en DSB 1' Regional tillægsbillet til 40 kr. uanset strækning.


Det er bondefangeri, der går jo ikke andet end regionaltog mellem Roskilde og Holbæk. Alligevel kræver DSB +180,- hvis man ikke kender til hemmelige undersider eller sære takstbegreber.

Det er jo så en af de (mange) ulemper ved DSB's gamle salgssystem, der ikke er designet til selvbetjening og internettet, men blot tilpasset dertil.

--
Mvh Anders

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af Togbus, Foldingbro, 10/12 2018, 20:58 (1963 dage siden) @ andersj

Netop - det er DSB's katastrofe (én af dem). Godt for andre konkurrerende transportformer.

Men denne sag er lige én for DR's "Kontant".

--
- busser når det er billigst

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af HLA7, 10/12 2018, 18:36 (1963 dage siden) @ kme

Ja nogen af os jernbane tosser rejser altid paa 1 klasse, betaler selv for komforten og den bedre plads, saamaend

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af JesperErnst, 10/12 2018, 21:22 (1963 dage siden) @ kme

Ærlig talt kan jeg ikke se problemet. Man kan jo bare købe en standard billet. Som andre også nævner, så er der jo også muligheden for at købe en tillægsbillet til 40 kroner i 7-11.

Så kan du selvfølgelig argumentere for, at DSB i deres billetsystem skulle indkode en advarsel til passagerer, der var ved at betale 240 kroner (!!!) for en 1. klasse billet, at der på denne strækning er et billigere alternativ, og man reelt ikke får noget for de 120 kroner. Men jo oftere, man skal programmere sådanne ting ind i et system, jo flere mennesker skal der sidde på et kontor og jo højere bliver billetprisen. Og jo flere ting kan gå galt.

Så igen - jeg kan ikke se problemet. Jeg tvivler på, at der nogensinde er nogen, der har betalt 240 kroner for at køre den strækning - så meget kan passagerne godt selv regne ud.

Avatar

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af Schienenwolf, Læsø, 10/12 2018, 22:04 (1963 dage siden) @ JesperErnst

Så igen - jeg kan ikke se problemet. Jeg tvivler på, at der nogensinde er nogen, der har betalt 240 kroner for at køre den strækning - så meget kan passagerne godt selv regne ud.

Det skal du ikke være så sikker på. Der er i hvert fald én, der ikke kan, tager prisen alvorligt og og ser det som et problem. Det er ikke alle passagerer, der er lige kvikke.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af mikedk2100, 13/12 2018, 17:04 (1961 dage siden) @ kme

I forbindelse med åbning af Kalundborg Øst kiggede jeg lidt på strækningen Roskilde-Kalundborg og fandt denne lille besynderlighed: Fra Roskilde til Holbæk (22 minutter) koster en DSB 1' billet 240,- ! Ikke nok med at det er morsomt at der overhovedet er 1. klasse, så er merprisen fra Standard 300% (Standard koster 60,-).

10,90 kr. pr. minut - her i København betaler vi 24 kroner for en 2 minutters tur fra Østerport til Nørreport. Og det er endda på standardklasse s-tog ;)

Avatar

DSB-humor? 240 kr for 22 min!

af Schienenwolf, Læsø, 13/12 2018, 18:04 (1960 dage siden) @ mikedk2100

I forbindelse med åbning af Kalundborg Øst kiggede jeg lidt på strækningen Roskilde-Kalundborg og fandt denne lille besynderlighed: Fra Roskilde til Holbæk (22 minutter) koster en DSB 1' billet 240,- ! Ikke nok med at det er morsomt at der overhovedet er 1. klasse, så er merprisen fra Standard 300% (Standard koster 60,-).


10,90 kr. pr. minut - her i København betaler vi 24 kroner for en 2 minutters tur fra Østerport til Nørreport. Og det er endda på standardklasse s-tog ;)

Nemlig. Og i og med at der er tale om en enhedspris, der gælder uanset destinstionen, så kan man også lave minutregnestykket for fx en billet til Aalborg og se, hvor billigt de rige får deres luksusbefordring.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak