Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret (Generelt)

af KKLD, 14/12 2018, 16:59 (1960 dage siden)

Inde på https://www.dsb.dk/kampagner/k19/ så jeg på Linje A og Linje E at der kommer til at være et større sporarbejde som betyder togskifte på Lyngby St. Er der nogen der ved noget mere om dette?

Jeg har undret mig over, at Linje H ikke kører længere end til Østerport. Kan det være at Linje H vil blive udvidet til Lyngby St. i fremtiden?

Mit sidste spørgsmål er hvorfor Linje A ikke længere vil stoppe i Jægersborg til foråret? Friheden har jo også lige mistet halvdelen af sine togafgange.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af steenth, 14/12 2018, 17:07 (1960 dage siden) @ KKLD

Inde på https://www.dsb.dk/kampagner/k19/ så jeg på Linje A og Linje E at der kommer til at være et større sporarbejde som betyder togskifte på Lyngby St. Er der nogen der ved noget mere om dette?

Det er letbanen, som skal bygge en tunnel under Lyngby station. Men det bliver først til sommer.

Jeg har undret mig over, at Linje H ikke kører længere end til Østerport. Kan det være at Linje H vil blive udvidet til Lyngby St. i fremtiden?

Nej. DSB har ikke materiel til det og der ikke behov for flere tog nord på. Det er mere Frederikssunds- og Høje Taastrup-banerne, som er mest behov for flere S-tog.

Mit sidste spørgsmål er hvorfor Linje A ikke længere vil stoppe i Jægersborg til foråret? Friheden har jo også lige mistet halvdelen af sine togafgange.

Stoppet med linje A er der kun for at skrifte imellem CBTC og HKT. Og når ruller det nye signalsystem videre til Svanemøllen og Ryparken er det ikke behov for det stop. Det sidste jeg har hørt, at de flytter systemgrænsen til maj.

Fjernelsen af stop på Friheden og Husum i en kæde af andet ting hænger sammen med de kommende skift på Svanemøllen. De skal være en buffer af tid.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 14/12 2018, 17:35 (1960 dage siden) @ steenth

Letbanen hvorfor påvirker det s toget? Det er jo ikke den bane der skal graves ned?

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af steenth, 14/12 2018, 17:41 (1960 dage siden) @ hummel_62

Letbanen hvorfor påvirker det s toget? Det er jo ikke den bane der skal graves ned?

Letbanen skal under S-tog spor.... og den første fase er spor 1 og 2 på Lyngby station spæret for gennemkørsel.

Ellers er planen at spor 2 bruges af tog til/fra København og spor 3 bruges til tog til/fra Hillerød. Alle skal skifte tog på Lyngby, da man ikke kan få en køreplan med gennemgående tog til at fungere.

I den anden fase er det spor 3 lukket og trafikken flyttes over i spor 2.

Begge faser har en varighed på ca. 3 måneder.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af KKLD, 14/12 2018, 17:50 (1960 dage siden) @ steenth

Tak for dit svar :)
Ved du hvor hyppigt togene kommer til at køre til/fra Lyngby i de 2 faser?

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af steenth, 14/12 2018, 19:45 (1960 dage siden) @ KKLD

Tak for dit svar :)
Ved du hvor hyppigt togene kommer til at køre til/fra Lyngby i de 2 faser?

I den første fase vil man køre med 10. minuts drift på de 2 togsystemet. I den anden fase er der normalt drift - det er kun gennemkørsel i spor 2 istedet for spor 3.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af KKLD, 14/12 2018, 20:25 (1960 dage siden) @ steenth

Nu har jeg tænkt mere over det du sagde og der er 2 ting der undrer mig. Du siger, at der er brug for flere tog mod Høje Taastrup og Frederikssund.

Hvordan kan det så være, at Linje Bx ikke længere stopper på 3-4 stationer mod Høje Taastrup?

Og hvordan kan det være, at kun hvert andet Linje C kører til Frederikssund?

Det taler mod det du sagde?

Avatar

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af kenkari ⌂, Roskilde, 15/12 2018, 01:04 (1960 dage siden) @ KKLD

Hvordan kan det så være, at Linje Bx ikke længere stopper på 3-4 stationer mod Høje Taastrup?

Det er Brøndbyøster, Rødovre og Hvidovre = 3 stationer. Det giver en hurtigere rejsetid for passagerne på de større stationer som Albertslund og Glostrup.

Og hvordan kan det være, at kun hvert andet Linje C kører til Frederikssund?

Der er sjovt nok ikke plads til at vende flere tog på Frederikssund station. Det bedste ville være at få linje H til at køre hvert 10. og lade linje C have Ballerup som endestation. Det giver 3 tog mere i timen fra Ballerup, Malmparken, Herlev, Vanløse, Flintholm osv. ind mod København. Desværre er der ikke plads til flere tog inde på Hovedbanegården, så en beslutning om vendespor i Carlsberg er en god løsning, så hvert andet H tog ender her.

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af Svend, 15/12 2018, 11:14 (1959 dage siden) @ kenkari

Desværre er der ikke plads til flere tog inde på Hovedbanegården, så en beslutning om vendespor i Carlsberg er en god løsning, så hvert andet H tog ender her.

.
Løsningen er dog mindre fin for de, der skal til city og som ikke ønsker at skifte undervejs.
Hvorfor er det for resten hvert andet linje H der skal vende der. Det kunne jo lige så godt være et tog fra Høje Taastrup, f eks linje Bx ;-)
Nå, men Carlsberg bliver ikke nødvendig at spilde penge på. Med CBTC bliver det muligt at køre flere tog gennem det centrale afsnit. Her bliver udfordringen så til gengæld, at der anskaffes mere material og ansættes mere personale.

--
Svend

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af mpp, 15/12 2018, 11:41 (1959 dage siden) @ Svend

Målet er vel at sikre 10-minuttersdrift hele vejen. Der er allerede 10-minuttersdrift mod Høje Taastrup og Ballerup, men det halter mod Frederikssund. Rigtigt mange skifter i forvejen til metroen på Vanløse og så gør det ikke så meget at hvert andet H-tog kun kører til Carlsberg hvor man så nok kan hoppe på et B-tog 2 minutter senere.

Spørgsmålet er vel mere hvad det nye signalsystem ændrer. Med CBTC skulle der kunne køre 36-40 tog i stedet for 30 tog i timen. Der vil nok stadig kun være plads til at vende 3-4 tog i timen på Østerport, men det kan man jo så finde ud af på det tidspunkt.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/12 2018, 11:50 (1959 dage siden) @ mpp

en tanke

jeg undre mig over om det ikke ville være muligt at vende ved perronen?
For at det ikke skal tage længere tid end et alm stop, kunne der være en anden loko fører der overtager og står klar ved toget "bagende"

så må det kunne gøres hurtigere tænker en læé mand

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af mpp, 15/12 2018, 16:12 (1959 dage siden) @ hummel_62

Det ville være smart men med 120 sekunder mellem togene er der ikke meget tid at give af. Toget holder, tømmes på 20 sekunder, skal så køre den anden vej frem til et sporskifte hvor det efterfølgende tog givet vil holde. Mens det kører over i den anden side skal togene den anden vej så også vente, så det skal være knivskarpt koordineret.

Så det jeg siger er, at det kunne nok godt lade sig gøre i Japan, men herhjemme skal der nok lidt mere til.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af Rail, 15/12 2018, 15:21 (1959 dage siden) @ Svend

Desværre er der ikke plads til flere tog inde på Hovedbanegården, så en beslutning om vendespor i Carlsberg er en god løsning, så hvert andet H tog ender her.

.
Løsningen er dog mindre fin for de, der skal til city og som ikke ønsker at skifte undervejs.
Hvorfor er det for resten hvert andet linje H der skal vende der. Det kunne jo lige så godt være et tog fra Høje Taastrup, f eks linje Bx ;-)

Der vil være direkte forbindelse mindst hvert 20. minut ligesom i dag, det vigtigste er at man kan give Frederikssundsbanen en linjestruktur som Nord- og Køgebugtbanen har, nu når den har næsten lige så mange passagerer.

Nå, men Carlsberg bliver ikke nødvendig at spilde penge på. Med CBTC bliver det muligt at køre flere tog gennem det centrale afsnit. Her bliver udfordringen så til gengæld, at der anskaffes mere material og ansættes mere personale.

Haha, det kan vel kun en Banedanmark ansat udtale... Lige nu er der jo større sandsynlighed for færre tog i røret end flere med CBTC!

Fordelen ved vendespor ved Carlsberg er herudover at man kan køre de ekstra tog uden at øge forbruget af togsæt fordi der bliver en bedre fordeling af passagerne.

Derudover kan vendesporet bruges til at vende tog ved uorden, en stor mangel i dag.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af KKLD, 15/12 2018, 15:35 (1959 dage siden) @ Rail

Hvorfor er der en større sandsynlighed for færre tog efter ibrugtagning af det nye signalsystem? Der burde da være endnu flere?

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af Rail, 15/12 2018, 15:45 (1959 dage siden) @ KKLD

Hvorfor er der en større sandsynlighed for færre tog efter ibrugtagning af det nye signalsystem? Der burde da være endnu flere?

Fordi CBTC bremser langsommere end HKT, selv i DRY.
Særligt pt. hvor man kører i WET2.

Derudover er det nok svært at forestille sig en tættere togfølge på Nørreport i myldretiden alene pga. passagerudvekslingen, men det har ikke så meget med CBTC vs HKT.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af mpp, 15/12 2018, 16:16 (1959 dage siden) @ Rail

Det med nedbremsningen bliver vel fikset på et tidspunkt? Man kan vel programmere en strammere bremseprofil og det vil så fikse det? Og køreplanen skal vel alligevel tage udgangspunkt i de dårligst mulige forhold når det kommer til glatte skinner. Det ville være lidt træls at komme ned på perronen og så se, at man i dag kører med regnvejrskøreplan og man derfor ikke kan nå sine ærinder.

I forhold til brug af togsæt og at skabe bedre mulighed for at håndtere uregelmæssigheder er jeg enig i, at vendesporet nok i alle tilfælde er en god ting.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af Rørvig Station, 16/12 2018, 13:43 (1958 dage siden) @ mpp

Og køreplanen skal vel alligevel tage udgangspunkt i de dårligst mulige forhold når det kommer til glatte skinner. Det ville være lidt træls at komme ned på perronen og så se, at man i dag kører med regnvejrskøreplan og man derfor ikke kan nå sine ærinder.

Køreplanen kan ikke lægges ud fra solkurver og nedfaldne våde visne blade hele året, jernbanen ville ingen passagerer have, hvis det tog to timer at køre Hillerød - København.

Sporarbejde omkring Lyngby St til foråret

af steenth, 15/12 2018, 10:19 (1959 dage siden) @ KKLD

Nu har jeg tænkt mere over det du sagde og der er 2 ting der undrer mig. Du siger, at der er brug for flere tog mod Høje Taastrup og Frederikssund.

Problemet er antal tog igennem det centrale afsnit Valby-Hellerup...

Hvordan kan det så være, at Linje Bx ikke længere stopper på 3-4 stationer mod Høje Taastrup?

Som Kenny skriver, så giver det bedre gavn for de vestlige stationer, som fx Glostrup, som er en af de store stationer. Og linje Bx giver ikke specielt god gavn som stoptog - den er for tæt på linje B.

Og hvordan kan det være, at kun hvert andet Linje C kører til Frederikssund?

Det er mest behov for S-tog imellem Ballerup og Flintholm på Frederikssundsbanen. Og et vendespor ved Carlsberg kan give plads til endnu en linje. Men køreplanen er ikke specielt god for dem som rejse imellem stationer vest for Ballerup og København - de har reelt 20 minutters drift, da linje C og H til/fra Frederikssund er kun 2 minutter fra hinanden fra Vanløse og ind. Men jeg håber der sker noget på køreplanen.... og på længere sigt der kommer et vendespor på Carlsberg..

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak