Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lokomotivfører løn (Jernbanen i dag)

af Midtjyden, 21/12 2018, 15:34 (1953 dage siden)

Hej. Jeg skal snart starte ved DSB som lokofører-elev.Er der nogen af jer der er uddannede lokofører, som vil afsløre hvor meget man egentlig ender op med at tjene ex. pension. Jeg kender jo grundlønnen, men har ikke helt kunnet få svar på hvor meget tillæg løber op i. Og får man produktionstillæg under uddannelsen?

Lokomotivfører løn

af Uldjyden, 21/12 2018, 22:24 (1952 dage siden) @ Midtjyden

Her under en mulig konflikt, får du da ingen lokomotivfører der er medlem af DJF, til at offentligt skrive deres løn.

Lokomotivfører løn

af Rail, 21/12 2018, 22:48 (1952 dage siden) @ Uldjyden

Her under en mulig konflikt, får du da ingen lokomotivfører der er medlem af DJF, til at offentligt skrive deres løn.

Nej for så ville nogle jo bare sammenligne deres arbejdstid og løn med en sygeplejerske og så ville de jo have tabt..

Lokomotivfører løn

af Basse, 21/12 2018, 23:37 (1952 dage siden) @ Rail

Nu er Jernbaneoverenskomsten fuldt tilgængelig online. Så det er faktisk ikke den store hemmelighed..

Lokomotivfører løn

af Midtjyden, 22/12 2018, 08:11 (1952 dage siden) @ Basse

Jeg forstår selvfølgelig godt at timingen omkring lønsnak er lidt dårlig????. Og ja, overenskomsten ligger frit på nettet og det gør lønsatserne og tillæggene også. Det var bare mere for at høre om hvor meget tillæggene for forskudte arbejdstider ca løber op på, og jeg ved godt at det svinger, afhængig af hvordan ens turnus ligger. Det var bare et ca gennemsnit på månedsbasis jeg efterlyste. Og så om man får produktionstillæg under uddannelsen, når man er på skole osv.

Lokomotivfører løn

af 1993matias ⌂, KH, 22/12 2018, 08:35 (1952 dage siden) @ Midtjyden

Man får produktionstillæg under uddannelse. Hvis du går på skolen i Tønder, så får du desuden betalt din transporttid og de måltider, som skolen ikke selv leverer, som løber op i nogle tusinde kroner om måneden.

En løn før skat efter et års ansættelse kan sagtens ligge på omkring 30000 (DSB har netop givet lønstigninger på trods af konflikten), men det afhænger selvfølgelig også af, hvor mange vagter du har, der ligger uden for "normal" arbejdstid.

--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron

Lokomotivfører løn

af Midtjyden, 22/12 2018, 20:15 (1951 dage siden) @ 1993matias

Tak for svaret????

Avatar

Lokomotivfører løn

af kenkari ⌂, Roskilde, 22/12 2018, 10:48 (1952 dage siden) @ Midtjyden

Og så om man får produktionstillæg under uddannelsen, når man er på skole osv.

Produktionstillæg får du efter 5 måneder, og ikke kun når du er i skole, men resten af din tid hos DSB. Fra Februar ligger den på 6.197,10 kr pr måned.

[image]

--
Venlig hilsen
Kenny Kariyawasam
Facebook-side: https://www.facebook.com/kenkarifilm
Youtube-kanal: https://www.youtube.com/kennysfilm

Lokomotivfører løn

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/12 2018, 10:56 (1952 dage siden) @ kenkari

Takker
Men man gør det da også uoverskueligt med alle de tillæg som åbenbart alle få efter 5 måneder

Lokomotivfører løn

af mikedk2100, 23/12 2018, 19:41 (1950 dage siden) @ hummel_62

Takker
Men man gør det da også uoverskueligt med alle de tillæg som åbenbart alle få efter 5 måneder

Er det ikke meget normalt, at sådan noget er rimelig uigennemskueligt? Som ganske almindelig kontoransat i staten har jeg da også alle mulige mere eller mindre logiske tillæg. Og jeg tør sket ikke give mig i kast med at se på min lønseddel, om jeg faktisk får den helt rigtige løn. Det må jeg stole på, at Moderniseringsstyrelsen har tastet korrekt ind.

OT Lokomotivfører løn

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 23/12 2018, 19:48 (1950 dage siden) @ mikedk2100

Det skal du passe på med at gå ud fra.
Er selv ansat I Regioner og de har opdaget en fejl i min løn.
At betale 33.000 efter skat tilbage

OT Lokomotivfører løn

af Rørvig Station, 23/12 2018, 21:00 (1950 dage siden) @ hummel_62

Det skal du passe på med at gå ud fra.
Er selv ansat I Regioner og de har opdaget en fejl i min løn.
At betale 33.000 efter skat tilbage

Du skal ikke nødvendigvis tilbagebetale løn modtaget i god tro. Spørg fagforeningen.

OT Lokomotivfører løn

af mikedk2100, 24/12 2018, 10:18 (1950 dage siden) @ hummel_62

Det skal du passe på med at gå ud fra.
Er selv ansat I Regioner og de har opdaget en fejl i min løn.
At betale 33.000 efter skat tilbage

Min pointe var bare, at det ikke er nemt for menig mand at regne ud, om man nu også får den rigtige løn - netop på grund og de mange underlige tillæg og undtagelser. :)

OT Lokomotivfører løn

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 24/12 2018, 10:41 (1950 dage siden) @ mikedk2100

Tror rigtige mange overenskomster efterhånden indeholder så mange regler at brugerne selv har svært ved at finde ru st i dem.
Loko førerens inkl

Lokomotivfører løn

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 22/12 2018, 10:27 (1952 dage siden) @ Uldjyden

Næ det er lidt sjovt, når deres lønninger er så dårdårlige at det er så hemmeligt.

Jeg er da rimelig nysgerrigt efter at vide hvad lønne i runde tal.
Bare som gennem snit

Lokomotivfører løn

af Jimmy, 22/12 2018, 10:43 (1952 dage siden) @ hummel_62

For lidt i løn i forhold til det ansvar man har, og de arbejdstider m.m. Samt nogle af alle de skøre ting man skal hives igennem til tider :-D :-)

Lokomotivfører løn

af joendrup, 22/12 2018, 20:25 (1951 dage siden) @ Midtjyden

På siden https://www.loenoverblik.dk/ kan du finde meget detaljerede oplysninger om lønninger i staten. Hvis du vil vide noget om DSB skal du vælge Ministerområde = "88 udenfor finanasloven" og herefter DSB. Vælger du Centralorganisation = OAO og Hovedgruppe = "Kun overenskomstansatte" øverst oppe, så får du målrettet søgningen lidt ekstra.

Herefter er det bare at bladre ned i tabellen og fine lokomotivførerne.

Du kan både se løn pr. løntrin for lokomotivførere og der er mulighed for at se løn med og uden overarbejde.

Mvh. Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak