Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB hæver antallet af orange billetter

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/12 2018, 09:55 (1948 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB vil hæve antallet af orange billetter fra 56.000 til 120.000 pr. uge. Det skal samtidig være muligt at få refunderet ikke-brugte billetter:

https://jyllands-posten.dk/premium/indland/ECE11093305/dsb-i-krig-for-at-vinde-jyske-og...

(Artiklen er måske bag betalingsmur).

Artiklen er bag en betalingsmur...

I artiklen omtales DSBs nye produkt, Orange Fri, som er næsten tilsvarende de nuværende Orange-billetter, som bekendt ikke kan ændres eller tilbagebetales.

Med Orange Fri kan ledige sæder bestilles ned til 5 timer før afgang og billetten kan refunderes hvis den alligevel ikke benyttes, dog ser det ud til at produktet kun kan benyttes af unge og af pensionister, som DSB citeres for i artiklen 'Med det nye Orange Fri vil DSB indføre en permanent ordning rettet mod netop de unge og de ældre' Artiklen giver ikke svar på, om andre end disse to målgrupper kan benyttes sig af tilbuddet.

Artiklen nævner også den igangværende opgradering af tæpper, sædebetræk og WiFi, som iflg. DSB vil være med til at trække kunderne tilbage i butikken, ved at forbedre komforten.

Desværre vil rejsende med togene fra Esbjerg og Sønderborg, nok ikke opleve den store forskel, da hovedparten af IR4 togene ikke er bygget til Intercity-trafik. Der mangler plads til at man kan arbejde undervejs, sædeafstanden i flyopstilling så lille at en PC ikke kan benyttes og ved den klassiske 'IC3-opstilling' mangler bordet simplthen...

Hvis DSB mener noget med deres tiltag, så burde det være muligt at 'opgraderer' et antal IR4 tog til 'IC-standard' og hovedsagelig benytte dem mellem Esbjerg/Sønderborg og København, så kunderne på disse strækninger får det samme komfort-niveau som resten af IC-systemet.

DSB hæver antallet af orange billetter

af RasmusD, 26/12 2018, 11:16 (1948 dage siden) @ Henrik Hansen

ved den klassiske 'IC3-opstilling' mangler bordet simplthen...

Jeg har ikke set et IR4 uden langt bord ved den klassiske sædeopstilling i årevis. Og jeg kører og har kørt med dem jævnligt som pendler.

Tror de alle sammen fik nye borde ved den sidste store 800 MM-revision.

Når det er sagt, så er sæderne i IC3 bare mere komfortable. Jeg går og drømmer en lille drøm om at nogle af Øresundstogene bliver flyttet over i IC-trafikken, når svenskerne overtager al trafikken over Øresund. Rygtet siger at de vil af med ET'erne, og de køber jo stort ind af lokomotiver og dobbeltdækkere til deres pendlertog...

ET slår både IC3 og IR4 på komfort.

DSB hæver antallet af orange billetter

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/12 2018, 11:34 (1948 dage siden) @ RasmusD

ved den klassiske 'IC3-opstilling' mangler bordet simplthen...


Jeg har ikke set et IR4 uden langt bord ved den klassiske sædeopstilling i årevis. Og jeg kører og har kørt med dem jævnligt som pendler.

Tror de alle sammen fik nye borde ved den sidste store 800 MM-revision.

Er afstanden imellem sæderne ikke for kort til at det alm. IC3 bord kan være imellem sæderne, sædeafstanden i IR4 er jo mindre end ved IC3 ?

Når det er sagt, så er sæderne i IC3 bare mere komfortable. Jeg går og drømmer en lille drøm om at nogle af Øresundstogene bliver flyttet over i IC-trafikken, når svenskerne overtager al trafikken over Øresund. Rygtet siger at de vil af med ET'erne, og de køber jo stort ind af lokomotiver og dobbeltdækkere til deres pendlertog...

ET slår både IC3 og IR4 på komfort.

Det er også min drøm at få Øresundtoget som IC tog i Danmark. Øresundstoget er det perfekte tog, god sidekomfort og en lavgulvssektion for lettere ind- og udstigning, samt at kørekomforten er også rigtig god - kort sagt, så har Øresundstoget alt det som IR4 mangler... - men som du skriver, så er der måske håb, det kan man jo håbe på :-)

DSB hæver antallet af orange billetter

af mpp, 26/12 2018, 12:19 (1948 dage siden) @ Henrik Hansen

Er afstanden imellem sæderne ikke for kort til at det alm. IC3 bord kan være imellem sæderne, sædeafstanden i IR4 er jo mindre end ved IC3 ?

Der hvor IR4 har sæderne overfor hinanden er sædeafstanden den samme som IC3 og sæderne passer med vinduerne. Det er der hvor der er flyopstilling at sæderne er tættere og bordet er mindre.

---

Når det er sagt kunne det da være godt med Øresundstog i Danmark. Hvis svenskerne når at købe nye tog inden de nye danske tog kommer på banen ville det være oplagt at bruge Øresundstogene der hvor der nu engang er elektrificeret. Hvor meget det i praksis kommer til at betyde er nok svært at sige, givet at det nok kun er et par år hvor det er relevant. Hvis det kunne fremskynde udfasningen af IC4 og el til Aarhus ville det til gengæld være en klar vinder.

DSB hæver antallet af orange billetter

af Jørgen Pagh Jensen, 26/12 2018, 19:29 (1948 dage siden) @ Henrik Hansen

At Øresundstoget skulle være det perfekte tog kommer som en overraskelse. Det går da fint på korte strækninger, men når sæderne ikke kan lægges tilbage, mangler der efter min mening et stykke i at opnå optimal komfort på længere strækninger. Kørte engang med ET til Gøteborg - det føltes meget langt pgra dårlig siddekomfort.

For mig er det gådefuldt, hvorfor DSB ikke går over til sæder, som kan lænes tilbage - og vendes, så passagererne kan vælge om de vil køre forlæns eller sidde overfor hinanden. Det er altså ikke raketvidenskab, men almindelig standard i Japan, også på mindre benyttede strækninger. Det vil selvfølgelig koste lidt ekstra, men hvor meget vil det betyde i det store billede?

DSB hæver antallet af orange billetter

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 26/12 2018, 19:51 (1948 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

At Øresundstoget skulle være det perfekte tog kommer som en overraskelse. Det går da fint på korte strækninger, men når sæderne ikke kan lægges tilbage, mangler der efter min mening et stykke i at opnå optimal komfort på længere strækninger. Kørte engang med ET til Gøteborg - det føltes meget langt pgra dårlig siddekomfort.

Øresundstoget sæder er langt at foretrække frem for IR4 togets sæder, de er direkte elendige og egner sig kun til brug i et regionaltog og ikke i IC løb som de benyttes til i dag. IR4 er et fint tog til brug i regionaltrafikken, men hverken benplads eller siddekomfort har noget at gøre med IC-standard - der er Øresundstoget noget tættere på IC3 togets standard.

DSB hæver antallet af orange billetter

af Jens N, Fredericia, 26/12 2018, 20:49 (1948 dage siden) @ Henrik Hansen

Øresundstoget sæder er langt at foretrække frem for IR4 togets sæder, de er direkte elendige og egner sig kun til brug i et regionaltog og ikke i IC løb som de benyttes til i dag. IR4 er et fint tog til brug i regionaltrafikken, men hverken benplads eller siddekomfort har noget at gøre med IC-standard - der er Øresundstoget noget tættere på IC3 togets standard.


Ikke enig.
Øresundstogenes sæder er ligeså elendige som IR4 på de længere ture. Bagagehylderne indeholder heller ikke ret meget sammenlignet med IR4.

Mvh. Jens

DSB hæver antallet af orange billetter

af Peter Christensen, 26/12 2018, 20:42 (1948 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

At Øresundstoget skulle være det perfekte tog kommer som en overraskelse. Det går da fint på korte strækninger, men når sæderne ikke kan lægges tilbage, mangler der efter min mening et stykke i at opnå optimal komfort på længere strækninger. Kørte engang med ET til Gøteborg - det føltes meget langt pgra dårlig siddekomfort.

Jeg er helt enig - har taget turen København-Göteborg med ET og så sjovt var det heller ikke at sidde der i 4 timer.
Så korte ture til de tog.

DSB hæver antallet af orange billetter

af andersj, Aalborg, 26/12 2018, 11:20 (1948 dage siden) @ Henrik Hansen

Man kørte med lignende kampagne for unge og ældre fra november til midt i december. Det er lykkedes mig at finde og/eller købe billetter fra Aalborg til Randers for 29 kr. og Aalborg-Aarhus til 50 kr. få timer før afrejse.

Men jeg tror udfordringen ligger i at mange slet ikke tjekker priserne på tog inden de booker flybillet eller busbillet. Hos flyselskaberne kan man lynhurtigt få vist den laveste pris set over en hel måned, mens man ved tog skal ind og søge på specifikke tidspunkter på dagen for at finde den billigste billet. Desuden kunne et avanceret billetsystem også vise afgange med flere skift, hvis prisen på den måde var lavere end det direkte tog. Eksempelvis at man skifter til regionaltoget i Fredericia på en rejse fra København til Aarhus. Det benytter flyselskaberne og Flixbus sig også af med stor succes, fordi nogle kunder er villige til at have en mere besværlig og længere rejse, så længe den er billig.

--
Mvh Anders

DSB hæver antallet af orange billetter

af mpp, 26/12 2018, 12:24 (1948 dage siden) @ andersj

Sådan er det også i Tyskland – nogle gange har jeg set forbindelser til f.x. Munchen, hvor jeg skal stå af det direkte tog til München og skifte til et langsommere tog. Skal jeg blive på toget koster det noget mere. Det er for så vidt også sådan med Orange – jeg kørte fra Kolding til København og skulle jeg blive i IC-toget ville det være fuld pris og Orangeprisen gjaldt kun med skift til lyntoget i Odense.

Og så har du nok helt ret i, at folk bare ikke er vant til at se efter Orangebilletter. Jeg synes sådan set at det er rimeligt let at finde Orangepriser, men det kræver selvfølgeligt en ændring af ens vaner at skulle tjekke afgange en uge eller tidligere før man skal afsted når man er vant til bare at hoppe ned på stationen og tage det første tog. Men mon ikke flere og flere får øjnene op for de billige billetter.

DSB hæver antallet af orange billetter

af Jens Hansen, 26/12 2018, 16:12 (1948 dage siden) @ mpp

Hvorfor går DSB ikke All in og kører med dynamisk prissætning?

Men det må de vel ikke for A-erne.

JH

DSB hæver antallet af orange billetter

af steenth, 26/12 2018, 18:27 (1948 dage siden) @ Jens Hansen

Hvorfor går DSB ikke All in og kører med dynamisk prissætning?

DSB skal kører med det almindelige takstsystem med alm. billetter, rejsekort, periodekort mv. i modsætning til SJ, som kører mere ren på eget takstsystem.

DSB hæver antallet af orange billetter

af Jens Hansen, 27/12 2018, 08:55 (1947 dage siden) @ steenth

Skal?

Er det for at bevare deres væsentlige årlige tilskud, 4.3 milliarder kroner..

Det bør være muligt at differentiere, således at flere kom i togene, når de kører tomme rundt.

Det reelle problem er vel, at det at køre i myldretiden bliver dyrere, fordi DSB hellere vil sætte prisen op, end at indsætte mere materiel.

JH

DSB hæver antallet af orange billetter

af Peter Christensen, 27/12 2018, 09:40 (1947 dage siden) @ Jens Hansen

Det reelle problem er vel, at det at køre i myldretiden bliver dyrere, fordi DSB hellere vil sætte prisen op, end at indsætte mere materiel.

Hedder det ikke "adfærdsregulerende prissætning" på DJØF-lingo-bingo?
Og hvor skulle DSB få mere materiel fra?
Bunken af måske-køreklare IC4?
Nye el-loko løser ikke så meget; det er mere udbytning af ME med el-loko.
Hvor meget materiel nogle nye togstammer til IC-trafik kan frigøre; tja, det er et åbent spørgsmål.

Alternativt, så skulle MDBF øges for de fleste materieltyper, men det koster jo penge og kikkes kun på udgifter og ikke indtægter, så skal du ikke forvente nogen ændring i driftssikkerheden af materiellet.
Over de senere 5-6 år har jeg noteret et fald i MDBF for de normalt stabile typer (fra omkring 40.000 km til 20.000).
Det er stadig langt over IC4 (som roder omkring 5000 km), men reelt bindes for meget materiel til værkstedet, som derefter "presses" til at lave halvfærdige løsninger med det helt forudsigelige resultat at møget kommer for hurtigt retur til værkstedet.

DSB hæver antallet af orange billetter

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 26/12 2018, 20:51 (1948 dage siden) @ mpp

Sådan er det også i Tyskland – nogle gange har jeg set forbindelser til f.x. Munchen, hvor jeg skal stå af det direkte tog til München og skifte til et langsommere tog. Skal jeg blive på toget koster det noget mere. Det er for så vidt også sådan med Orange – jeg kørte fra Kolding til København og skulle jeg blive i IC-toget ville det være fuld pris og Orangeprisen gjaldt kun med skift til lyntoget i Odense.

Når man søger billetter på dsb.dk, får man kun vist de forbindelser som Rejseplanen finder relevante. Rejseplanen viser umiddelbart de hurtigste forbindelser (optimerer på tid), men supplerer så med langsommere forbindelser hvis man derved kan spare skift eller gangafstand. I dit tilfælde fik du vist forbindelsen med skift til lyntog i Odense fordi den er hurtigere end den direkte forbindelse.

For nylig skulle en veninde af mig fra Aalborg til Næstved, og da hun fremsøgte den rejse på dsb.dk, kom de hurtigste forbindelser frem, og da det var en fredag, var der ingen tilgængelige orangebilletter til disse forbindelser. Ved at foretage separate søgninger Aalborg-Aarhus, Aarhus-Fredericia, Fredericia-Odense og Odense-Slagelse fandt jeg "flaskehalsen": For de fleste fjerntog var der ledige orangepladser nord for Aarhus og øst for Fredericia, men mellem Aarhus og Fredericia var der kun orangepladser på regionaltogene.

Hun endte med – efter mit gravearbejde – at tage et intercitytog fra Aalborg til Aarhus, regionaltog fra Aarhus til Fredericia, lyntog fra Fredercia til Odense og intercitytog igen til Slagelse med bus derfra. Forbindelsen var kun en halv time langsommere end med intercitytoget hele vejen fra Aalborg til Slagelse, men til gengæld meget billigere, fordi der var en orangebillet tilgængelig. At fremsøge denne helt ideelle forbindelse på Rejseplanen var så noget af et arbejde, som lykkedes efter gentagne finjusteringer af parametrene for tilladte transportformer, antal skift, via-stationer og minimumsovergangstid.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

DSB hæver antallet af orange billetter

af andersj, Aalborg, 26/12 2018, 22:05 (1948 dage siden) @ Thomas Rasmussen

På de tyske jernbanefora er der gået helt sport i det de kalder "billetprisoptimering" fordi der kan være utallige ruter og muligheder mellem to destinationer i Tyskland, og der kan være meget stor forskel på prisen for "Sparpreis" på de enkelte relationer.

Det burde ikke være svært at tilføje "rejsepris" som et søgeparameter på lige fod med "rejsetid" og "antal skift".

--
Mvh Anders

DSB hæver antallet af orange billetter

af nicolajpaaske, 26/12 2018, 22:39 (1948 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Blev det så købt som forskellige Orange-billetter eller en samlet? For teknikken er smart :-)

DSB hæver antallet af orange billetter

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 26/12 2018, 23:19 (1948 dage siden) @ nicolajpaaske

Blev det så købt som forskellige Orange-billetter eller en samlet? For teknikken er smart :-)

Når jeg rejser gennem det ganske land, tager jeg sjældent den hurtigste forbindelse. Jeg vil jo så gerne køre i lidt forskelligt materiel og har ofte svinkeærinder undervejs, og når jeg endelig tager den hurtigste forbindelse, skifter jeg oftest på en anden station end Rejseplanen foreslår. Til at sammensætte disse rejser bruger jeg callcenterversionen af Rejseplanen, hvor man kan indtaste to via-stationer og angivet ned til nærmeste minut hvor længe man vil bruge på hver af dem.

Indtil engang i fjor kunne man hoppe direkte fra callcenter.rejseplanen.dk over på dsb.dk for at bestille billet til en given obskur rejse. Det var smart til at bestille sammenhængende orangebilletter til lange rejser og til at spare penge på pladsbilletter (rejseafbrydelser kan indlægges med via-funktionen, og på den måde kan man spare 30 kr. på pladsbilletten til den anden del af rejsen), men nu er funktionen desværre væk. Den eneste måde at fremsøge obskure rejser er så at bruge den almindelige rejseplanen.dk, som stadig er integreret med dsb.dk, og her er mulighederne færre.

For nu at vende tilbage til min venindes obskure, men billige, rejse lykkedes det mig at fremsøge den på den almindelige rejseplanen.dk ved at sætte minimumsovergangstiden op til 10 min. og angive Viby Jylland St. som via-punkt. Sidstnævnte tvang Rejseplanen til at finde regionaltog mellem Aarhus og Skanderborg, og skiftet tilbage til et fjerntog indlægges så helt automatisk i Fredericia. Voila, så var der en rejse med regionaltog fra Aarhus til Fredericia, og ved et tryk på en knap blev jeg sendt videre til dsb.dk, hvor jeg ganske rigtigt blev tilbudt en billig sammenhængende orangebillet. Denne billet var en del billigere end de tilsvarende orangebiletter fra Aalborg til Viby og fra Viby til Slagelse, da DSB's takstsystem som bekendt er degressivt (jo længere man rejser, des billigere pr. rejst zone). At min veninde aldrig kom afsted, er så en anden snak, og det havde intet med billetten at gøre.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

DSB hæver antallet af orange billetter

af nicolajpaaske, 27/12 2018, 01:22 (1948 dage siden) @ Thomas Rasmussen
redigeret af nicolajpaaske, 27/12 2018, 01:46

Tak for svaret. Med lidt teknisk snilde kan det lade sig gøre fortsat, men man skal vide hvad man laver. Årsagen virker til at være at linkstrukturen er ændret på den nuværende Rejseplan ift. callcenterudgaven.

[image]

DSB hæver antallet af orange billetter

af andersj, Aalborg, 27/12 2018, 10:34 (1947 dage siden) @ nicolajpaaske

Tak for svaret. Med lidt teknisk snilde kan det lade sig gøre fortsat, men man skal vide hvad man laver. Årsagen virker til at være at linkstrukturen er ændret på den nuværende Rejseplan ift. callcenterudgaven.

Jeg synes linkstrukturen er væsentligt anderledes mellem den nye og den gamle. Vil du skrive hvad du har rettet for at få den gamle Rejseplan til at virke i DSB's webshop, eller blot linket på den rejse du har fremsøgt fra Holbæk til København?

--
Mvh Anders

DSB hæver antallet af orange billetter

af nicolajpaaske, 27/12 2018, 13:55 (1947 dage siden) @ andersj

Tak for svaret. Med lidt teknisk snilde kan det lade sig gøre fortsat, men man skal vide hvad man laver. Årsagen virker til at være at linkstrukturen er ændret på den nuværende Rejseplan ift. callcenterudgaven.


Jeg synes linkstrukturen er væsentligt anderledes mellem den nye og den gamle. Vil du skrive hvad du har rettet for at få den gamle Rejseplan til at virke i DSB's webshop, eller blot linket på den rejse du har fremsøgt fra Holbæk til København?

Hvert tog vælges af denne formel:
[image]

DSB hæver antallet af orange billetter - frit klokkeslet?

af PD Hansen, 30/12 2018, 00:54 (1945 dage siden) @ Henrik Hansen

Orange Fri lyder interessant - især hvis det alligevel kommer til at kunne bruges af almindelige voksne (ikke-unge og ikke-pensionister). Ærgerligt at DSB gerne udtaler sig til JP, men ikke vil lægge information om det ud på deres egen hjemmeside.

Allerhelst drømmer jeg om et produkt med rabat, der kan bruges til gentagne rejser på Sjælland i weekenden, uden at kende det helt præcise tidspunkt lang tid før (dvs. ikke Orange), og med dokumentation for rejsehjemmel varigt synlig for kunden (dvs. ikke Rejsekort).

10-turs-kort i app løser dette behov fint, men det har DSB m.fl. jo lige afskaffet (for rejser der ikke krydser takstgrænser). Jeg kender fint de sædvanlige bortforklaringer, der jo reelt handler om at tvinge flest mulige over på Rejsekort.

Det næstbedste ville være en slags "Orange Flex" med frit valg af afgang (klokkeslet) men kun på 1 forud valgt dag. Dvs. lidt mere fleksibilitet end nuværende Orange.

Hvordan får man overbevist DSB om den idé?

En nødløsning kunne måske være Orange Fri, men at købe til 2-3 afgange og returnere de ikke-anvendte (afhængigt af de nye vilkår for dette). Dog ikke så fikst.

DSB hæver antallet af orange billetter - frit klokkeslet?

af mpp, 30/12 2018, 01:01 (1945 dage siden) @ PD Hansen

DSB kunne ændre tingene afhængigt af togtype. Dvs man kunne købe en billet der måske kun gjaldt til regionaltog eller kun til nogle regionaltog. Lige nu koster det det samme at køre f.x. Slagelse–Kbh uanset om det er med IC eller regionaltog. Der skulle nok vise sig nogle der var sure over det, men det kunne give den fleksibilitet der ønskes.

DSB hæver antallet af orange billetter - frit klokkeslet?

af steenth, 30/12 2018, 01:45 (1945 dage siden) @ PD Hansen

Allerhelst drømmer jeg om et produkt med rabat, der kan bruges til gentagne rejser på Sjælland i weekenden, uden at kende det helt præcise tidspunkt lang tid før (dvs. ikke Orange), og med dokumentation for rejsehjemmel varigt synlig for kunden (dvs. ikke Rejsekort).

DSB vil kun tilbude Orange på de tidspunkter som ikke har belastning. På Frederikssundbanen var der i sommers et tilbud om at få tiden tilbage, hvor man kunne spare tid på. Men alm. arbejdende rejsende kan reelt ikke bruge det opsparet til noget som helst, da det skal bruges på på tidspunkter, som ikke bestemt er hensigtsmæssigt, hvis også skal passe et arbejde.

10-turs-kort i app løser dette behov fint, men det har DSB m.fl. jo lige afskaffet (for rejser der ikke krydser takstgrænser). Jeg kender fint de sædvanlige bortforklaringer, der jo reelt handler om at tvinge flest mulige over på Rejsekort.

10-turs-kort finds nu kun over Storebælt, da man ikke har noget alternativ for det der. På Sjælland og inden for Takst Vest området er rejsekort billigt med undtagelse af Orange og hvis man rejser nok på periodekort.

DSB hæver antallet af orange billetter - frit klokkeslet?

af PD Hansen, 30/12 2018, 02:00 (1945 dage siden) @ steenth

Allerhelst drømmer jeg om et produkt med rabat, der kan bruges til gentagne rejser på Sjælland i weekenden, uden at kende det helt præcise tidspunkt lang tid før (dvs. ikke Orange), og med dokumentation for rejsehjemmel varigt synlig for kunden (dvs. ikke Rejsekort).


DSB vil kun tilbude Orange på de tidspunkter som ikke har belastning.

Selvfølgelig og bestemt forståeligt. Men hvis jeg f.eks. gerne vil kunne rejse på Sjælland lørdage og søndage, hvor jeg kan se at der er relativt lavere belastning i de tidsrum, jeg plejer at rejse i, så ville det være rart at kunne rejse billigt på et nogenlunde valgfrit tidspunkt lørdag/søndag, i stedet for at skulle lægge det helt præcise klokkeslet fast flere uger i forvejen. Og det er ikke muligt i den nuværende udformning af Orange, hvor alt skal fastlægges ned til mindste minut. Det øger ikke lysten til at tage toget.

(Og nej, Rejsekort opfylder heller ikke mit krav som beskrevet ovenfor)

DSB hæver antallet af orange billetter - frit klokkeslet?

af Rail, 30/12 2018, 12:15 (1944 dage siden) @ PD Hansen

Allerhelst drømmer jeg om et produkt med rabat, der kan bruges til gentagne rejser på Sjælland i weekenden, uden at kende det helt præcise tidspunkt lang tid før (dvs. ikke Orange), og med dokumentation for rejsehjemmel varigt synlig for kunden (dvs. ikke Rejsekort).


DSB vil kun tilbude Orange på de tidspunkter som ikke har belastning.


Selvfølgelig og bestemt forståeligt. Men hvis jeg f.eks. gerne vil kunne rejse på Sjælland lørdage og søndage, hvor jeg kan se at der er relativt lavere belastning i de tidsrum, jeg plejer at rejse i, så ville det være rart at kunne rejse billigt på et nogenlunde valgfrit tidspunkt lørdag/søndag, i stedet for at skulle lægge det helt præcise klokkeslet fast flere uger i forvejen. Og det er ikke muligt i den nuværende udformning af Orange, hvor alt skal fastlægges ned til mindste minut. Det øger ikke lysten til at tage toget.

Men belægningsgraden er ikke nødvendigvis lavere lørdag og søndag da togstørrelsen også er tilpasset.

DSB hæver antallet af orange billetter - frit klokkeslet?

af mikedk2100, 1/1 2019, 02:27 (1943 dage siden) @ PD Hansen

10-turs-kort i app løser dette behov fint, men det har DSB m.fl. jo lige afskaffet (for rejser der ikke krydser takstgrænser). Jeg kender fint de sædvanlige bortforklaringer, der jo reelt handler om at tvinge flest mulige over på Rejsekort.

Det er jo desværre dét, det handler om; at tvinge folk over på Rejsekort. Jeg beklager også, at hele Østdanmark er blevet et stort Movia-område, og der derfor reelt ikke er nogen rabatmuligheder i den kollektive trafik mere. Om lidt lukker man også for rabatmuligheden ved kortere rejser ved at droppe mobilklippekortet. Sådan mener man, at man får flere kunder i biksen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak