Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme (Generelt)

af Frank Poulsen, 7/1 2019, 19:35 (1936 dage siden)

Regeringen har i dag fremlagt en vision om at skabe plads til 12.000 nye arbejdspladser på 9 nye øer syd for Avedøre Holme. De få klip fra pressemødet jeg har hørt har de blandt andet sagt god placering i forhold til motorvej og jernbane... Ja den lader vi lige stå lidt... 12.000 mennesker dagligt ud i et område der i forvejen er hårdt presset og har kun enkelte busser til området... Nuvel de har også fået spørgsmålet angående logistikken, og svaret at det skal der analyseres på... I mine øjne er det bare totalt respektløst at komme med sådan en vision uden nogle som helst visioner for baner og veje... Men det er måske bare mig...

Men det giver så mig muligheden for at komme med mine tanker.

Jeg forestiller mig man laver en afgrening af letbanen, syd for Glostrup, som krydser ind over til Avedøre, og krydser S-toget der. Og derfra ned over Avedøre holme og rundt og så følger motorvejen indover til Amager og til lufthavnen. Jeg har forsøgt tegnet en løselig streg her på vedhæftede kort. En sådan linie vil gøre at man kan skifte til området fra Regionaltog i Glostrup og fra S-tog i Avedøre... Derudover vil man få en direkte linie til lufthavnen fra Ring 3, og med et skifte fra Køge bugt banen i Avedøre. Uden at skal ind og runde Ny Ellebjerg (hvis der kommer tog den vej ud til lufthavnen).

Min tanke derudover er i øvrigt at droppe Tårnby for togene, og kun lade letbanen standse der fremover. Det vil øge kapaciteten mellem Lufthavnen og Kalvebod udfletningen, især hvis man laver de 2 spor mere ved Ørestad station.

Alternativt kunne man også lade letbanen gå lidt mere lige over til amager og gå syd om lufthavnen forbi Dragør og op øst for Lufthavnen og ind til terminalen af bagvejen, men jeg tænker køretiden til Lufthavnen fra det nye store erhvervsområde (som de jo også i dag nævnte som tæt på) vil blive for lang, men en direkte linie langs motorvejen ville kunne være smart, selvom det måske virker som dobbelt konfekt på den sidste del af strækningen, Men s-tog kører jo også parelelt med kystbanen til Hellerup, så hvorfor ikke parallelt med letbanen ud til Lufthavnen det sidste stykke fra Ørestad.

Derudover er der en nem linie til Ørestad og Bella center, fields, Royal Arena fra vest (ved skift i Glostrup) og syd (ved skift i Avedøre), og ikke kun fra Kbh H som i dag. Og man flytter nogle af skiftene væk fra det centrale afsnit.

Skal siges jeg ikke har undersøgt højdeforskelle, specifikke veje osv., og nede omkring Avedøre Holme/de nye holme skal det jo selvfølgelig kombineres på en måde osv. så det giver mening. Så det er bare en løselig tegning/forslag.


[image]

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af andersj, Aalborg, 7/1 2019, 19:49 (1936 dage siden) @ Frank Poulsen

Når det gælder lige præcis industriområder, så er der intet der kan slå bussernes fleksibilitet. I et industriområde er der en massiv pendlerstrøm i ganske korte perioder om morgenen og om eftermiddagen. I weekenden og udenfor disse tidsrum på hverdage er der stort set øde, hvad privat transport angår.

Der er simpelthen også for langt at gå til en eller to stationer i industriområder, hvor busser kan have et fintmasket net med mange stoppesteder.

--
Mvh Anders

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af Frank Poulsen, 7/1 2019, 20:11 (1936 dage siden) @ andersj

Jeg er med på at normalt er industri meget i myldretiden. Men letbaner har jo netop fordelen med tætte stop (som busserne)… Derudover ved fortsættelsen til lufthavnen, Royal Arena undervejs, vil den også blive brugt af en del andre igennem området. Derudover er der planer om specielle vandsport, havkajak og andre ting som jeg så i en af nyhederne i det nye område.

Hov glemte også det vigtige med forbindelsen til lufthavnen... Med 12.000 arbejdspladser i mange virksomheder vil der ofte være nogen der har besøg fra udlandet af eksperter, gæster, forretningsforbindelser osv. Der er dermed en direkte linie over hele dagen.

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af JesperErnst, 7/1 2019, 19:58 (1936 dage siden) @ Frank Poulsen

En forlængelse af letbanen er et rigtig godt bud på den fremtidige transport til området. Jeg tror ikke helt det bliver den linje, du har skitseret. I Brøndby har der længe været talt om en fremtidig mulighed for at forlænge letbanen ad Park Allé. Blandt andet derfor er letbanestoppet ved Park Allé placeret nord for Park Allé og i den vestlige side af vejen, så det bliver muligt at lave et sving ind på Park Allé. Fra Park Allé vil den nok svinge ned ad Brøndbyvester Boulevard, hvor der er planer om udvikling i "Sportsbyen", der i forvejen har Brøndby Stadion, Brøndby Hallen, Idrættens Hus og en sosu-uddannelse. Den videre linjeføring derefter er mere tvivlsom. Det er et ønske i Hvidovre og i Region H at få Hvidovre Hospital serviceret bedre med kollektiv transport. Den skal vel også koples på Køge Bugt banen, men det kan næppe kombineres det hele med en forbindelse til Avedøre Holme.

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af Frank Poulsen, 7/1 2019, 20:31 (1936 dage siden) @ JesperErnst

Glimrende forslag at få den forbi Hvidovre Hospital og Brøndby Station og de øvrige faciliteter i det område! Jeg har tegnet et nyt ca. forslag. Det bruger så Friheden i stedet for Avedøre station som krydsning med S-toget på Køge-linjen. Det giver måske lidt tilbagesving, men tror ikke det tidsmæssigt ville betyde så meget igen. Hvis man skal ud til det område (og vejene vil jo blive tilstoppede så bilen vil tage lang tid også)[image]

Råd om tegning på kort

af William Skov ⌂, 7/1 2019, 20:36 (1936 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg vil gerne give dig et råd omkring at tegne på kortet.
I nederste højre hjørne er der et piktogram af en lineal, trykker du der så kan du tegne linjer, måle afstand og mere.
Når der så er tegnet på kortet, så kan man trykke på knappen "del", hvor der laves et kort link der kan sættes ind her.[image]

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Råd om tegning på kort

af Frank Poulsen, 7/1 2019, 20:44 (1936 dage siden) @ William Skov

Tak! Det gør det nemmere at bevæge sig rundt på et tegnet kort jo! :) er der også en måde at tegne med forskellige farver og dele? (det gør jeg også nogle gange når jeg laver et udklip og tegner på), dog ikke lige i dette tilfælde. Men tak i hvert fald :) Så kan man jo meget bedre zoom tættere ind og illustrere.

Ville dog ønske man kunne undgå km måling, især hvis man tegner mange små streger oven i hinanden så står det lidt oven i hinanden hvor lange stregerne er. Så hvis nogle kender et kort, med luftfoto, hvor man kan tegne med forskellige farver og bevæge sig rundt og dele. Så sig gerne til :)

Og så beklager jeg ellers dette uden for forummets emne.

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af AndreasM, 7/1 2019, 22:46 (1936 dage siden) @ Frank Poulsen

Mens vi er ved fantastplanerne, så kan man jo også lede dybt i skufferne og finde de gamle planer for s-banen til Avedøre Holme frem igen :-D

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af JesperErnst, 8/1 2019, 13:00 (1935 dage siden) @ AndreasM

Mens vi er ved fantastplanerne, så kan man jo også lede dybt i skufferne og finde de gamle planer for s-banen til Avedøre Holme frem igen :-D

Har du et link til de planer, eller kan du forklare, hvad planerne gik ud på? Var det bare en anden linjeføring af Køge Bugt banen eller var det en decideret afgrening?

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af Niels Munch, 8/1 2019, 15:13 (1935 dage siden) @ JesperErnst

Banen til Avedøre Holme er tidligere diskuteret *her*.

M.v.h.
Niels

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af AndreasM, 9/1 2019, 10:22 (1934 dage siden) @ JesperErnst

Mens vi er ved fantastplanerne, så kan man jo også lede dybt i skufferne og finde de gamle planer for s-banen til Avedøre Holme frem igen :-D


Har du et link til de planer, eller kan du forklare, hvad planerne gik ud på? Var det bare en anden linjeføring af Køge Bugt banen eller var det en decideret afgrening?

Afgrening, bogen "S-banen 1934-2009" af Morten Flindt Larsen og John Poulsen er et godt startpunkt hvis du vil vide mere :-)

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af Frank Poulsen, 8/1 2019, 19:30 (1935 dage siden) @ AndreasM

Det kan godt være du kalder det fantastplaner. Men 12.000 daglige arbejdere, plus gæster... Er der ikke basis for at gøre noget trafikalt til det område så? Kan da godt være jeg er en fantast, så fred være med det. Men jeg mener bare der bør gøres noget ud til det område, og der finder jeg letbanen som det mest oplagte. Metroen ud fra Ny Ellebjerg? Naah så er det kun inde fra kbh. Her vil man med ET skift i Glostrup og Avedøre eller Friheden, afhængig af linjeføring, komme til området, samtidig med man får endnu en forbindelse til Lufthavnen, som også har store udvidelsesplaner, som jo også igen kræver flere mennesker har brug for at rejse til og fra lufthavnen.

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af AndreasM, 9/1 2019, 10:13 (1934 dage siden) @ Frank Poulsen

Det kan godt være du kalder det fantastplaner. Men 12.000 daglige arbejdere, plus gæster... Er der ikke basis for at gøre noget trafikalt til det område så? Kan da godt være jeg er en fantast, så fred være med det.

Jo. Ligesom der er basis for at gøre noget trafikalt for mange andre områder. DTU i Lyngby har f.eks. haft den basis i 30 år nu, og det er først nu der sker noget med letbanen. Din basis fejler ikke noget. Men at sidde og tegne mere eller mindre tilfældige streger på et kort, uden et oplyst grundlag, det er i mine øjne fantastplaner. Det kan være sjovt nok med sådan en brainstorm, men der kommer jo ikke letbane til Avedøre holme af det.

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af Frank Poulsen, 9/1 2019, 15:00 (1934 dage siden) @ AndreasM

Hvordan skal man så komme med forslag hvis ikke man eksempelvis tegner nogle streger på et kort?

Jeg har jo ikke bemyndigelse som menig borger til at beslutte det. Så må forslag da være vejen frem, og en tegning hjælper i den forbindelse.

12.000 nye arbejdspladser syd for Avedøre Holme

af William Skov ⌂, 9/1 2019, 17:29 (1934 dage siden) @ Frank Poulsen

Så må man jo oplyse en masse politikere om ens forslag for at kunne komme videre med det.
(Det har jeg førøvrigt selv tænkt mig at gøre med nogle af mine forslag til nye baner.)

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak