Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Hedegaard, 7/4 2011, 17:09 (4780 dage siden)

DJK har jo som sagt overtaget MM 7795, FU 8035, MU 8535 og FS 7295 for nogle år siden. Har der været nogle planer for hvad man har tænkt sig med dette sæt?
Klubben kører hvert år med både damp og Marcipanbrød på Nordbanen, så jeg går ikke ud fra, at der er pladsproblemer på nettet.
Det undrer mig derfor at vi ikke har set deciderede "Veteran S-Tog" endnu.

Er der nogen som evt. ved noget omkring dette?
Savner efterhånden at køre med de tog :-)

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Peter H, Nærum, 7/4 2011, 17:33 (4780 dage siden) @ Hedegaard

Hejsa

Jeg ved at 2.generations sættet er under totalt istandsættelse, og at det skal restaureres indvendigt sådan at det kommer til at se ud som i 1967.

Jeg har også set billeder af sættest udvikling på værkstedet i Tåstrup, men det er som om at projektet er strandet - der har ikke været nyt de sidste par år ihvertfald.

Man kan følge istandsættelsen af interiueret på en side på nettet, som jeg ikke husker adressen på. Men prøv søge efter det.

Jeg glæder mig til at komme ud at køre med 2. generations museums S-toget - har elsket 2. generations S-toget siden siden barndommen..den dér karakteristiske brummelyd fra banemotorene ved igangsætning:-)

Hilsen
Peter

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Fysikeren, 7/4 2011, 17:36 (4780 dage siden) @ Peter H

Det kunne være sjovt, om de på sommersøndage kunne køre mellem Tivoli (København H) og Bakken (Klampenborg) i timedrift :P

Burde på søndag uden timinuttersdrift være muligt i C+-plan gennem Røret, da efterfølgende tog er linje H, som kun kører til Østerport.

Lars

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Georg Schmidt, 7/4 2011, 18:23 (4780 dage siden) @ Fysikeren

Linie F til Nørreport.:-D
[image]
MM 7726-7226 Randers den 19/9 1970.
Mvh
Georg

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Peter H, Nærum, 7/4 2011, 18:30 (4780 dage siden) @ Fysikeren

God idé!

Jeg er ihvertfald klar:-)

Hilsen
Peter

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Georg Schmidt, 7/4 2011, 18:39 (4780 dage siden) @ Peter H

Disse her havde også en herlig banemotorlyd.;-)
[image]
Valby 1969.
Mvh
Georg

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Alco, 7/4 2011, 19:50 (4780 dage siden) @ Peter H

Dette må vel være status på på S-togs istansættelsen i Taastrup. Billedet er taget 22. maj 2007, kort tid inden MM 7501 og FS 7001 blev kørt til ophugning p.g.a. asbest skandalen. Der bliver ikke længere restaureret S-tog i taastrup....:-( [image]

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Allan Støvring-Nielsen, 8/4 2011, 03:40 (4779 dage siden) @ Peter H

DJK's S-tog står som billederne viser klodset op i Sønderjylland!

Det omtalte S-tog i Høje Tåstrup, som iøvrigt nu står i København tilhører DSB Museumstog. Mig bekendt arbejdes der ikke på nogen af dem pt.

Allan

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af TeamBaumann, Hjordkær, 7/4 2011, 18:10 (4780 dage siden) @ Hedegaard

Her kan du se nogle billeder af 2 . generations togsæt

[image]
FS 7295 med OHJ-HTJ Bns 270
[image]
MM 7795 og bagved FU 8035
[image]
til venstre FS, højre MM og i midten MU enhed.
Som stå ved SKAK i Rødekro, Kometvej - 20.07.2009
og de står der stadig væk....

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Georg Schmidt, 7/4 2011, 20:28 (4780 dage siden) @ Hedegaard

Det var dejligt med 'Palisanderlinien'. Fra Kh til Holte på 23 min. på 1. klasse fra 1968. Gode pladsforhold og behagelige sæder i mørk grønt stof, nærmest som senere i An. I efteråret 1972 var det slut med herligheden, vognene blev nedklasset og blev herefter meget populære af ovennævnte grunde. Sliddet på sæderne blev dog for stort, og de blev udskiftet med 'standard'. Billeder fra 1968.
[image]
[image]
Mvh
Georg

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Peter H, Nærum, 8/4 2011, 10:22 (4779 dage siden) @ Georg Schmidt

Hejsa

Det er første gang jeg ser indretningen i 1.kl disse S-tog, og det ser da ret flot ud syens jeg!

Palisanderlinjen...haha:-D

Hilsen
Peter

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af kristian jakobsen ⌂ @, ølby, 8/4 2011, 05:40 (4779 dage siden) @ Hedegaard

Ja står 2 vogne i odense også med graffitet... :-(

Men har selv kontakte djk og fik bare et standard svar med de ikke var køreklar og ikke andet info..

Ville være rart med lidt info, for jeg savner sgu disse vogne og har 2 drenge jeg godt vil give en tur i sættet..

så håber nogen herinde ved mere..

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Henrik C, Kolding, 8/4 2011, 05:55 (4779 dage siden) @ kristian jakobsen

Tankeeksperiment...

Hvis nu alle dem, der drømmer, gerne vil have og godt kunne tænke sig... mødte op på de respektive arbejders steder 7-8 timer ugentlig de næste 3-4 år, så vil der nok være stor sandsynlighed for at der kommer noget S-Tog ud at køre.....

undskyld, kunne ikke lade være :-D

--
mvh. Henrik C

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af UTJ, 8/4 2011, 08:41 (4779 dage siden) @ Henrik C

Tankeeksperiment...

Hvis nu alle dem, der drømmer, gerne vil have og godt kunne tænke sig... mødte op på de respektive arbejders steder 7-8 timer ugentlig de næste 3-4 år, så vil der nok være stor sandsynlighed for at der kommer noget S-Tog ud at køre.....

undskyld, kunne ikke lade være :-D


Jeg tror at lysten til at holde røde S-tog i stand døde, da asbest-sagen gjorde det af med de to to-vognssæt, som lige så godt kunne have været sanerede i stedet for helt ophuggede (det ene var i fuld gang med at blive sat i stand). Men sådan gik det og så forsvandt interessen. Jeg tror vi skal være mere end heldige hvis vi nogensinde får noget rødt S-tog (sikkert kun to vogne) ud at rulle igen og de to firevognstog giver nok ikke megen inspiration før end om mange år, hvis de kan holde sammen så længe.

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af L.H. Jensen, 8/4 2011, 09:08 (4779 dage siden) @ UTJ

Tankeeksperiment...

Hvis nu alle dem, der drømmer, gerne vil have og godt kunne tænke sig... mødte op på de respektive arbejders steder 7-8 timer ugentlig de næste 3-4 år, så vil der nok være stor sandsynlighed for at der kommer noget S-Tog ud at køre.....

undskyld, kunne ikke lade være :-D

Jeg tror at lysten til at holde røde S-tog i stand døde, da asbest-sagen gjorde det af med de to to-vognssæt, som lige så godt kunne have været sanerede i stedet for helt ophuggede (det ene var i fuld gang med at blive sat i stand). Men sådan gik det og så forsvandt interessen. Jeg tror vi skal være mere end heldige hvis vi nogensinde får noget rødt S-tog (sikkert kun to vogne) ud at rulle igen og de to firevognstog giver nok ikke megen inspiration før end om mange år, hvis de kan holde sammen så længe.

Både Henrik C og UTJ har ganske ret!

Men for nu at foregribe efterfølgende indlæg med påstande om DJKs "manglende overblik" og ditto "ansvarlighed" er vi nødt til at have lidt baggrund på banen:

Da 2. generations S-togene stod overfor udfasning forespurgte DJK Jernbanemuseet om deres planer mht. bevarelse, da man netop ønskede at koordinere bevarelsesindsatsen. Fra museet lød svaret, at man kun ønskede at bevare et 2-vognstog, samt at det skulle være et "Nordbane-sæt". Da således ikke andre ville, lagde DJK "billet ind" på et 4-vognstog.

I den halvtolvte time valgte museet så alligevel at erhverve et 4-vognssæt og i stedet lade det delvist renoverede 2-vognssæt skrotte.

Og derfor er det pt. bevaret to ens 4-vognstog ...

Men da interessen blandt de frivillige S-togsentusiaster (dem der tør få beskidte hænder og ikke bare vil tage billeder ...) for at renovere et togsæt er mindre end ringe efter skandalen omkring det ophuggede togsæt (og hensættelsen af det flot renoverede brune togsæt), og da DSB S-tog angiveligt slet ikke er interesseret i at få veteran-S-tog ud at køre, er chancerne for at få et 2. generations S-tog i drift nærmest ikke eksisterende. Og planerne om nyt signalsystem samt på lidt længere sigt førerløse S-tog vil uden tvivl lægge ideen helt "i graven".

Derfor skal der da selvfølgelig bevares et 2. generations S-tog under alle omstændigheder, og selvfølgelig skal de to ejere af 4-vognssættene da i fællesskab finde en løsning.

Men udspillet må komme fra Jernbanemuseet ...

Mvh
LH
(tidl. DJK-formand)

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af UTJ, 8/4 2011, 13:00 (4779 dage siden) @ L.H. Jensen

For lige at få det helt på plads.

Jernbanemuseet prioriterede således: først og fremmest en MM+FS af tidlig levering. Hvis man skulle gemme flere, så også en MM+AS. Og der blev lavet lidt arbejde med at finde ud af, at de godt kunne tilbageføres til noget der smagte af 1967-look, både indvendigt og udvendigt.

Det gik godt ind til asbastsagen ødelagde projektet og de allerede delvist istandsatte vogne blev kørt til ophuggeren.

Så var der ikke andet end en MUFU-stamme tilbage, så vi nu står med to 4-vognstog ingen vel strengt taget interesserer sig for. Jeg tror at der kummer til at gå lang tid og at det nok ender med en eller anden MM+FS, for jeg tror ikke at ressourcerne rækker længere. Slet ikke hvis S-banen er umulig at køre på.

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Allan Støvring-Nielsen, 9/4 2011, 12:57 (4778 dage siden) @ UTJ

Der er bevaret seks vogne i alt. De to firevogns stammer og så MM/FS, der står bag museet i Odense.

Og så Skanderborg festivalens "bar vogn"

mvh, Allan

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af L.H. Jensen, 9/4 2011, 15:57 (4778 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Der er bevaret seks vogne i alt. De to firevogns stammer og så MM/FS, der står bag museet i Odense.

Og så Skanderborg festivalens "bar vogn"

mvh, Allan

Hurra Allan, du regner stort set lige så godt som tidl. undervisningsminister Tina Nedergaard - ingen sammenligning i øvrigt (jeg er trods alt et pænt menneske) ...
vh
LH

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af UTJ, 9/4 2011, 16:21 (4778 dage siden) @ L.H. Jensen

Der er bevaret seks vogne i alt. De to firevogns stammer og så MM/FS, der står bag museet i Odense.

Og så Skanderborg festivalens "bar vogn"

mvh, Allan


Hurra Allan, du regner stort set lige så godt som tidl. undervisningsminister Tina Nedergaard - ingen sammenligning i øvrigt (jeg er trods alt et pænt menneske) ...
vh
LH

Det er jo derfor Allan og Tina går ind for bedre matematikundervisning ;-)

Spøj til side. Det er vej sandsynligt af museet på et eller andet tidspunkt tager stilling til hvad der skal gemmes på sigt. Den "løse" MM kom jo sådan set til odense i forbindelse med en udstilling og inden "rødt S-tog" og eftertiden rigtigt var på tapetet. mest sandsynligt er vel et tovognstog, som man så kan gøre noget ud af.

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af L.H. Jensen, 9/4 2011, 16:34 (4778 dage siden) @ UTJ

Spøj til side. Det er vej sandsynligt af museet på et eller andet tidspunkt tager stilling til hvad der skal gemmes på sigt. Den "løse" MM kom jo sådan set til odense i forbindelse med en udstilling og inden "rødt S-tog" og eftertiden rigtigt var på tapetet. mest sandsynligt er vel et tovognstog, som man så kan gøre noget ud af.

Ved nogen, hvad der sker med det brune S-tog, som blev knust i Padborg?
vh
LH

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af UTJ, 9/4 2011, 16:40 (4778 dage siden) @ L.H. Jensen

Spøj til side. Det er vej sandsynligt af museet på et eller andet tidspunkt tager stilling til hvad der skal gemmes på sigt. Den "løse" MM kom jo sådan set til odense i forbindelse med en udstilling og inden "rødt S-tog" og eftertiden rigtigt var på tapetet. mest sandsynligt er vel et tovognstog, som man så kan gøre noget ud af.


Ved nogen, hvad der sker med det brune S-tog, som blev knust i Padborg?
vh
LH

Ja. De to vogne bliver repareret.

DJK's S-Tog. Hvornår kommer man til at se det i drift?

af Allan Støvring-Nielsen, 10/4 2011, 10:03 (4777 dage siden) @ L.H. Jensen


Hurra Allan, du regner stort set lige så godt som tidl. undervisningsminister Tina Nedergaard - ingen sammenligning i øvrigt (jeg er trods alt et pænt menneske) ...
vh
LH


He He, ja den må jeg tage på mig, så ti vogne da + bar vognen ;-)

Var nok derfor jeg var på sproglinien i skolen !!

mvh, Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak