Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Jeg har et noget Utydeligt foto (Generelt)

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 29/1 2019, 17:36 (1914 dage siden)

Jeg har engang affotograferet et Foto af et gl Damp lok. og som jeg Læser det har det Nr. 550 på frontpladen, men jeg har ikke kunne finde det i oversigten over Damp lokomotiver, ville prøve at finde Lokomotiv typen ! Kan I Hjælpe ?? [image] det er sandsynlig vis fra et opslag på Gamle Gedser Station !

Jeg har et noget Utydeligt foto

af Steff, 29/1 2019, 17:49 (1914 dage siden) @ B.Jensen

Kære B. Jensen

Det er såman "Dykkeren" du har fået affotograferet, en litra K I fotograferet i Gedser. Se dette link, der forklarer øgenavnet!
https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=691

Med venlig hilsen

Steffen DResler

--
Steffen Dresler

Avatar

Jeg har et noget Utydeligt foto

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 29/1 2019, 17:55 (1914 dage siden) @ Steff
redigeret af B.Jensen, 29/1 2019, 18:14

[image] Jeg kan ved Nærmere eftersyn se at der tale om DSB Litra K 550 den var også i Gedser i 1941-42 så det passer jo rigtig fint sammen - Så tak for Hjælpen -


Herunder Jernbane.dk`s info omkring denne K maskine -

https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=71
Hartmann 1898 4 kreds 1899-1902. 3 kreds 1904-05. 1 kreds 1907-08. 5 kreds 1910-15. 1 distrikt 1918-40. Roskilde 1926. Ombygget 1930 på Cvk Ar. Gedser 1941-42. Trykluftbremse fra 1942. Fra 1943 frontlanterne med gasbelysning. Slagelse 1943. Roskilde 1944-53. Roskilde 1954-55 (hensat). Udrangeret 1956.

Jeg har et noget Utydeligt foto

af Steff, 29/1 2019, 18:49 (1914 dage siden) @ B.Jensen

ja go´morn;-)

For at kunne give et korrekt svar skal man jo bare læse korrekt (gjort) og DEREFTER slå rigtigt op (ikke gjort):-( .
Ved så ikke hvorfor "Dykkeren" dukkede op, men den har jo ikke det viste nummer som den på billedet, sorry!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Avatar

Jeg har et noget Utydeligt foto

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 29/1 2019, 19:10 (1914 dage siden) @ Steff

Jeg ved heller ikke hvorfor der kommer en HS maskine op i det link jeg lagde op til K550 - Så Sorry !! Der er åbentbart "kuk I" men tak for hjælpen alligevel !

Jeg har et noget Utydeligt foto

af Flemming Jakielski, Rødovre, 30/1 2019, 09:48 (1913 dage siden) @ Steff

Hej

Bortset fra, at "Dykkeren " er K 530 fra Orehoved, så er det da godt nok. Se under "Jernbanens" liste over DSB Damplokomotiver. :-)

V.H.

Flemming J
> Kære B. Jensen


Det er såman "Dykkeren" du har fået affotograferet, en litra K I fotograferet i Gedser. Se dette link, der forklarer øgenavnet!
https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=691

Med venlig hilsen

Steffen DResler

Jeg har et noget Utydeligt foto

af Steff, 30/1 2019, 11:20 (1913 dage siden) @ Flemming Jakielski

Johhh da, jeg blev da godt nok klar over at jeg havde lavet en fejl allerede da jeg havde sendt mailen, men da den gode B. Jensen selv fandt det rigtige nummer var alt jo OK og jeg behøvede så ikke at gå ind og skrive.

Men, når vi nu er ved K nr. 550 blev jeg ringet op af en gammel dampfører der meddelte, at billedet jo var optaget før 1930, da det jo er en K I. Og netop dette kan jo konstateres, at den blev ombygget med nye kedel og styring i Aarhus i 1930 til K II. Lokomotivet fører også de dengang anvendte olie lanterner (petroleum).
Maskinen var oprindelig indsat i drift den 1. juli 1898 og blev udrangeret ved skr. M1282/56 af 14-02-1956 og solgt til J. Levin (Bryggen) ved skrivelse HM 25/56.

Herunder lidt tegninger så man kan se og forstå forskellen mellem K I og K II.
[image]

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

--
Steffen Dresler

Jeg har et noget Utydeligt foto

af Georg Schmidt, 30/1 2019, 16:01 (1913 dage siden) @ Steff

Jeg vil sige billedet må være taget 1922 eller tidligere. Gedser var ret godt forsynet med K-maskiner der kørte alle tog til Orehoved. K 550 var fra engang i 1910'erne og frem til 1922 stationeret i Gedser. Derefter gik turen via depoterne i Helsingør, Roskilde og Korsør frem til marts 1930 hvor 550 gik i værksted i Aarhus for ombygning. I juni 1930 dukker 550 igen op i Gedser og bliver på Falster frem til 1942.

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak