Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld ⌂ @, Malling, tirsdag 05. februar, 2019, 09:10 (286 dage siden)

Tak for alle kommentarerne. De er noteret til mine originale billeder.
God fornøjelse.



[image]S 733 skubbes over Otto Busses vej og ind på Centralværkstedet engang i 1950’erne. Otto Busse (1850-1933) var ansat ved Danske Statsbaner som maskiningeniør, senere maskinchef, fra 1876 til 1910. Han ligger begravet på Assistens Kirkegård.


[image]H 800, Århus Mdt, 1972, bygget af Borsig i 1923. Maskinen indgår i Danmarks Jernbanemuseums samling af rullende materiel.


[image]Skanderborg i 1980’erne. Den 2. vogn ligner en tysk Düm? Kan dette tog måske være ”Nordpilen” fra Frederikshavn til Hamburg Altona?


[image]Sneplov 106, Århus rbg, 1982. Denne tender blev oprindelig leveret til P 920, men var sidst tilkoblet P 928. Udrangeret 1981. Ingen tenderplove er bevaret for eftertiden.


[image]Århus Mdt, 1985. 1105 befinder sig i dag i Sverige hos Railcare T AB som RCT TMY 1105. 1134 Ejes af Railcare Danmark A/S. Er i dag udlejet til Captrain som RCDK MY 1134/RCDK 92 86 0001 134-2.


[image]Århus nordhavn , DB Sgns 31 80 455 6 111-1, 1997. Af- og pålæsning af containere foregik fra Sverigesgade, som ca. 100 m efter Hjortholmsvej var afspærret med en port (som oftest var åben). Omtrent hvor billedet er taget, er i dag parallelt med Sverigesgade bygget Bernhardt Jensens Boulevard, hvor der efter planen skal køre sporvogne ud til Aarhus Ø.


M.v.h.
Keld Zumbach

Kilder:
Jernbanen.dk
Steffen Dresler: DSB litra R, H og S
Svenska-lok forum

Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted
Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.
 Læs artiklen 

DSB plakat 1950

DSB plakat 1950
DSB plakat 1950 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen