Billeder fra en svunden tid (Generelt)

af keld @, Malling, tirsdag 12. februar, 2019, 09:22 (97 dage siden)

Nyhed:
Jeg vil, så længe lageret rækker og såfremt der er interesse herfor, fremover erstatte et af de sædvanligvis 6 billeder med 2 tyske billeder fra 1970’erne. I 1972 var der i Tyskland pr. 28. maj stationeret damplokomotiver ved i alt 43 Bw, og der var 16 forskellige Br i drift.

God fornøjelse.


[image]MY 1106, Gb engang midt i 1950’erne – modtaget af DSB 1956, ophugget i Trondheim 1992. Bag MY’eren ses C 704, bygget 1903, udrangeret 1959.


[image]P 917 med DJK-udflugtstog til Hvalsø i anledning af indvielsen af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, den 26. maj 1978. ”Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm er opbygget og drives udelukkende af frivillig, ulønnet arbejdskraft, og befinder sig i dag blandt eliten af sporvejsmuseer i hele verden”, citat fra SHSs hjemmeside.


[image]En MA passerer Århus Rbg i 1980 på vej mod Langå. Desværre er det meget svært at læse nummeret, men mit bedste bud er 462.


[image]2 MX’ere på vej mod nord mellem Hinnerup og Langå en sommerdag i 1982.


[image]MZ 1402, Hasselager i begyndelsen af 1980’erne. Udrangeret 1998. Solgt til Sverige 2003. Skrottet 2015 af Tågab i Nykroppa.

2 Tyske:



[image]012 068-3, Rheine, 1973


[image]042 018-2, Leschede, 1974


M.v.h.
Keld Zumbach

Kilder:
Jernbanen.dk
Svenska-lok forum
Eisenbahn-Kurier, Sommerfahrplan 1972

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch @, tirsdag 12. februar, 2019, 09:34 (97 dage siden) @ keld

Hej Keld,

Atter tak for et nostalgisk kig!

Data for de tyske lokomotiver kan f.eks. findes her:

012 068-3: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=45998&action=portrait
042 018-2: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=47569&action=portrait

M.v.h.
Niels

Billeder fra en svunden tid

af keld @, Malling, tirsdag 12. februar, 2019, 13:50 (97 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Tak for linkene. Men hvorfor kan disse lokomotiver 042 106-7, 043 067-6, 094 536-0, 094 597-2, ikke findes?
M.v.h.
Keld

Billeder fra en svunden tid

af Niels Munch @, tirsdag 12. februar, 2019, 17:56 (97 dage siden) @ keld

Jeg har fundet flg.:


042 106-5: https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1406157&id=47657&action=portrait - forkert checkciffer.

043 067-6: intet resultat, heller ikke hos Albert Gieseler

094 536-0: Hersteller: Henschel und Sohn, Kassel
Baujahr: 1922
Fabriknummer: 19674
Bauart: E h2t
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
ESN 8761 T161
→'23 DRBv 94 1536
→'25 DRB 94 1536
→'45 DRw/DB
→'68 DB 094 536-0
+15.12.71
Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php

094 597-2: Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG vormals L. Schwartzkopff
Baujahr: 1923
Fabriknummer: 8182
Bauart: E h2t
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
DRB 94 1597
→'45 DRw/DB
→'68 DB 094 597-2
+18.04.72
Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php

Det "nye" Dampflokomotivarchiv virker ikke helt komplet, altid godt at konferere med Datenbank.


M.v.h.
Niels

Billeder fra en svunden tid

af gaest, fredag 15. februar, 2019, 08:06 (94 dage siden) @ keld

[image]En MA passerer Århus Rbg i 1980 på vej mod Langå. Desværre er det meget svært at læse nummeret, men mit bedste bud er 462.

Det er 462. På det tidspunkt var kun 462 og 465 i vingehjulsdesign, 465 var nogenlune pæn i malingen, men 462 så meget forsømt ud.

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker
Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS næsten monopol på sukkerproduktion.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen