Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fjernbussen gør det muligt for endnu flere at rejse i Danmar (Trafikpolitik)

af Svend, 28/2 2019, 14:43 (1895 dage siden)

"Fjernbussen gør det muligt for endnu flere at rejse i Danmark

Et bredt flertal i Folketinget har i dag vedtaget en ændring af loven om trafikselskaber, som gør det muligt for private fjernbusselskaber at tilbyde flere ruter og afgange i Danmark til glæde for mange tusinde passagerer."

Læs mere her:
https://www.trm.dk/da/nyheder/2019/fjernbussen-goer-det-muligt-for-endnu-flere-at-rejse...

--
Svend

Staten yder tilskud til fjernbussernes rabatter

af Svend, 28/2 2019, 14:49 (1895 dage siden) @ Svend

Hvis man tror, at fjernbusserne kører for egen regning og risiko uden at få tilskud fra staten, kan man godt tro om igen:

"Fjernbusoperatører, som har mindst én daglig afgang, har mulighed for at indgå kontrakt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om tilskud til at yde nærmere fastsatte rabatter til børn, studerende og pensionister."

og

"Fjernbustrafikken er et succesrigt og billigt transporttilbud fra private aktører, som mange danskere benytter sig af. Det er især studerende, pensionister og børnefamilier, som vælger fjernbussen, når de rejser i Danmark. Med den nye lovændring, som i dag blev vedtaget i Folketinget, håber transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, at endnu flere vil stige ombord i fremtiden."

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Fjernbus.aspx

--
Svend

Avatar

Staten yder tilskud til fjernbussernes rabatter

af Schienenwolf, Læsø, 1/3 2019, 06:25 (1894 dage siden) @ Svend

Hvis man tror, at fjernbusserne kører for egen regning og risiko uden at få tilskud fra staten, kan man godt tro om igen:

"Fjernbusoperatører, som har mindst én daglig afgang, har mulighed for at indgå kontrakt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om tilskud til at yde nærmere fastsatte rabatter til børn, studerende og pensionister."

og

"Fjernbustrafikken er et succesrigt og billigt transporttilbud fra private aktører, som mange danskere benytter sig af. Det er især studerende, pensionister og børnefamilier, som vælger fjernbussen, når de rejser i Danmark. Med den nye lovændring, som i dag blev vedtaget i Folketinget, håber transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, at endnu flere vil stige ombord i fremtiden."

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Fjernbus.aspx

De nævnte rabatter er socialpolitiske tilskud, ikke kommercielle tiltag. Hvis staten kun ydede sociale rabatter til "egne" transportselskaber, ville det være konkurrenceforvridende og dermed ulovligt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Staten yder tilskud til fjernbussernes rabatter

af Svend, 1/3 2019, 08:30 (1894 dage siden) @ Schienenwolf

Hvis man tror, at fjernbusserne kører for egen regning og risiko uden at få tilskud fra staten, kan man godt tro om igen:

"Fjernbusoperatører, som har mindst én daglig afgang, har mulighed for at indgå kontrakt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om tilskud til at yde nærmere fastsatte rabatter til børn, studerende og pensionister."

og

"Fjernbustrafikken er et succesrigt og billigt transporttilbud fra private aktører, som mange danskere benytter sig af. Det er især studerende, pensionister og børnefamilier, som vælger fjernbussen, når de rejser i Danmark. Med den nye lovændring, som i dag blev vedtaget i Folketinget, håber transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, at endnu flere vil stige ombord i fremtiden."

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Fjernbus.aspx


De nævnte rabatter er socialpolitiske tilskud, ikke kommercielle tiltag. Hvis staten kun ydede sociale rabatter til "egne" transportselskaber, ville det være konkurrenceforvridende og dermed ulovligt.

.
Får DSB ekstra tilskud for at befordre børn og studerende?

--
Svend

Avatar

Staten yder tilskud til fjernbussernes rabatter

af Schienenwolf, Læsø, 1/3 2019, 18:49 (1894 dage siden) @ Svend

Hvis man tror, at fjernbusserne kører for egen regning og risiko uden at få tilskud fra staten, kan man godt tro om igen:

"Fjernbusoperatører, som har mindst én daglig afgang, har mulighed for at indgå kontrakt med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om tilskud til at yde nærmere fastsatte rabatter til børn, studerende og pensionister."

og

"Fjernbustrafikken er et succesrigt og billigt transporttilbud fra private aktører, som mange danskere benytter sig af. Det er især studerende, pensionister og børnefamilier, som vælger fjernbussen, når de rejser i Danmark. Med den nye lovændring, som i dag blev vedtaget i Folketinget, håber transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen, at endnu flere vil stige ombord i fremtiden."

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Kollektiv-Trafik/Fjernbus.aspx


De nævnte rabatter er socialpolitiske tilskud, ikke kommercielle tiltag. Hvis staten kun ydede sociale rabatter til "egne" transportselskaber, ville det være konkurrenceforvridende og dermed ulovligt.

.
Får DSB ekstra tilskud for at befordre børn og studerende?

Efter hvad jeg er blevet fortalt, så studerende, ja, og dele af børnene også (gratisbørn og forhøjede barnealdersgrænser) også ja. Omfordeling, socialpolitik og såkaldt "styrkelse af den kollektive tragik". DSB er ikke nogen gavebod; vi skatteydere betaler for, at andre skatteyderes yngel kan få rabat.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af Svend, 28/2 2019, 14:58 (1895 dage siden) @ Svend

Gad vide om konkurrenterne (DSB m fl) er begejstrede for dette:

"Ud over fjernbustrafikken stilles der med loven også krav til de offentlige trafikselskaber om at stille transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører."

--
Svend

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 28/2 2019, 17:34 (1895 dage siden) @ Svend

Gad vide om konkurrenterne (DSB m fl) er begejstrede for dette:

"Ud over fjernbustrafikken stilles der med loven også krav til de offentlige trafikselskaber om at stille transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører."

At "Offentligt" indsamlede data om de rejsendes transportmønstre stilles til rådighed for "private" aktører er vist ikke ualmindeligt, og er i mine øjne mere en præcisering af, at disse data skal kunne anvendes, af dem der har behov. Billetsalg er i tråd med retningslinierne fra EU på, at det skal være muligt med et sammenhængende billetsystem på tvær af al kollektiv transport (ikke nødvendigvis offentligt). Tilsvarende krav gælder for jernbanen ifm EUs fjerde jernbanepakke.

/Lasse

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af Svend, 1/3 2019, 08:32 (1894 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Gad vide om konkurrenterne (DSB m fl) er begejstrede for dette:

"Ud over fjernbustrafikken stilles der med loven også krav til de offentlige trafikselskaber om at stille transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører."


At "Offentligt" indsamlede data om de rejsendes transportmønstre stilles til rådighed for "private" aktører er vist ikke ualmindeligt, og er i mine øjne mere en præcisering af, at disse data skal kunne anvendes, af dem der har behov. Billetsalg er i tråd med retningslinierne fra EU på, at det skal være muligt med et sammenhængende billetsystem på tvær af al kollektiv transport (ikke nødvendigvis offentligt). Tilsvarende krav gælder for jernbanen ifm EUs fjerde jernbanepakke.

.
Spørgsmålet er så, om lovteksten forpligter DSB (og andre) til f eks at sælge billetter til Flixbus via DSBs billetsystemer (herunder automater på stationer)?

--
Svend

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af Togbus, Foldingbro, 1/3 2019, 09:22 (1894 dage siden) @ Svend

Spørgsmålet er så, om lovteksten forpligter DSB (og andre) til f eks at sælge billetter til Flixbus via DSBs billetsystemer (herunder automater på stationer)?

Formentlig kan der være noget med at man kan bruge rejsekortet i busserne om man vil. Som supplement til Flixbussers egne billetter kan det kun betyde flere rejsende. Godt med konkurrence og når det ikke kan foregå på jernbane er det godt at der er busselskaber der kan (og må).

--
- busser når det er billigst

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af Peter Christensen, 2/3 2019, 07:41 (1893 dage siden) @ Togbus

Godt med konkurrence og når det ikke kan foregå på jernbane er det godt at der er busselskaber der kan (og må).

Som altid ser jeg tingene lidt andeledes.....
Hvad der foregå i ministerens hoved; det ved kun ganske få.
Det er mit gæt, at ministeren har opgivet at få konkurrence på skinnerne.
Hvad gør man så, når ønsket om konkurrence består?
Busser - masser af busser.
Det giver to ting på en gang.
Dels konkurrence med DSB (og reelt jernbanen som helhed), dels har det et ideoloisk element af privat foretagsomhed over sig.
Dette kan forklare ministerens glæde....umiddelbart ser jeg blot som, at ministeren politisk har givet op i forhold til jernbanen. Siden forslaget kan vinde tilslutningen i folketinget, så er ministeren tydeligvis ikke den eneste, som sidder med en art opgivende følelse.
Tidligere var der nærmest en politisk konsensus om at holde antallet af fjernbusser nede. Meget tyder på at denne konsensus er væk.

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af OnkelJørn, 2/3 2019, 09:00 (1893 dage siden) @ Peter Christensen

Godt med konkurrence og når det ikke kan foregå på jernbane er det godt at der er busselskaber der kan (og må).

Som altid ser jeg tingene lidt andeledes.....
Hvad der foregå i ministerens hoved; det ved kun ganske få.
Det er mit gæt, at ministeren har opgivet at få konkurrence på skinnerne.
Hvad gør man så, når ønsket om konkurrence består?
Busser - masser af busser.
Det giver to ting på en gang.
Dels konkurrence med DSB (og reelt jernbanen som helhed), dels har det et ideoloisk element af privat foretagsomhed over sig.
Dette kan forklare ministerens glæde....umiddelbart ser jeg blot som, at ministeren politisk har givet op i forhold til jernbanen. Siden forslaget kan vinde tilslutningen i folketinget, så er ministeren tydeligvis ikke den eneste, som sidder med en art opgivende følelse.
Tidligere var der nærmest en politisk konsensus om at holde antallet af fjernbusser nede. Meget tyder på at denne konsensus er væk.

Man kan vel på en måde ikke fortænke politikkerne i at opgive jernbanen. Ligegyldig hvad man bevilger penge , til bliver det både forsinket og meget dyrere.

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af Anonyme, 1/3 2019, 10:51 (1894 dage siden) @ Svend

Gad vide om konkurrenterne (DSB m fl) er begejstrede for dette:

"Ud over fjernbustrafikken stilles der med loven også krav til de offentlige trafikselskaber om at stille transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører."

Der har, helt uofficielt, på vandrørene osv., været snak om, at fjernbusserne til tider har angivet, at deres busser var fyldt op med pensionister/studerende, for at kræve refusion fra staten, uden man havde mulighed for at kontrollere dette.
Måske det også er dette der afspejles her, ligesom man vil have en generel åbenhed i den kollektive trafik, såsom Arriva der er begyndt at sælge DSB billetter.

Transportdata og billetsalg til rådighed for private aktører

af mpp, 1/3 2019, 17:19 (1894 dage siden) @ Anonyme

Da jeg kørte med Flixbus sidste år blev min kammerats studiekort ikke tjekket. Der er måske ikke det store incitament til at tjekke om man har ret til rabatten når det alligevel bare bliver refunderet.

Det sagt giver staten vel tilskuddet efter de billetter der er blevet solgt, så det er svært at se hvordan der skulle kunne snydes. Mon ikke der alligevel er nogle revisorer der finder ud af at det hele hænger sammen på den rigtige måde.

Fjernbussen gør det muligt for endnu flere at rejse i Danmar

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 28/2 2019, 15:23 (1895 dage siden) @ Svend

Hvornår træder kravet om de 75 km i kraft?

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst

Fjernbussen gør det muligt for endnu flere at rejse i Danmar

af Jimmy, 2/3 2019, 13:15 (1893 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Fatter stadig ikke politikernes tankegang vi skal have mere miljø m.m. Men de gør lige det modsatte flere busser og lastbiler på vejene. Der bliver også flere og flere biler på vejene som de slet ikke er bygget til mange steder. Man bruger millioner og atter millioner på udvidelser af veje og større parkeringspladser.

Ved godt man også bruger mange penge på jernbaneområdet, men hvor bliver alle de penge af???

Der må værre nogen der virkelig lever fedt af de jernbaneprocjekter der er sat igang det er fuldstændig vanvittigt at det skal koste flere millioner for at grave et hul i jorden. Eller sætte nogle skilte eller master op, ved godt at i dag skal der laves alle mulige tåbelige planer og undersøgelser der koster en herregård hver gang. Men det må da kunne gøres mere enkelt og billigere, tror virkelig der er nogle personer/firmaer der virkelig scorer kassen på disse projekter.

Gør det selvfølgelig heller ikke bedre når vi har nogle politikere der ikke aner en skid om hvad der foregår i den virkelige verden og kun lader sig styre af EU og alt det lort det finder på der nede.

Hatten af for nordmændene de siger nej til udlicitering af NSB, der kunne vi lærer noget her i Danmark.

Fjernbussen gør det muligt for endnu flere at rejse i Danmar

af Niels Munch, 2/3 2019, 14:03 (1893 dage siden) @ Jimmy

Hatten af for nordmændene de siger nej til udlicitering af NSB, der kunne vi lærer noget her i Danmark.


Øh, jeg troede, nordmændene var i fuld gang: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=107324 .

Se desuden: https://www.railwaygazette.com/news/policy/single-view/view/norwegian-passenger-service... samt https://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/go-ahead-wins-norways-fi... .

NSB er vist blevet "atomiseret" mere end DSB, se f.eks.: https://no.wikipedia.org/wiki/NSB .

M.v.h.
Niels

Avatar

Fjernbussen gør det muligt for endnu flere at rejse i Danmar

af Schienenwolf, Læsø, 2/3 2019, 17:59 (1893 dage siden) @ Jimmy

Fatter stadig ikke politikernes tankegang vi skal have mere miljø m.m. Men de gør lige det modsatte flere busser og lastbiler på vejene. Der bliver også flere og flere biler på vejene som de slet ikke er bygget til mange steder. Man bruger millioner og atter millioner på udvidelser af veje og større parkeringspladser.

Ja, fordi det vil et flertal vælgerne nu en gang have. Det kaldes demokrati. De er i de fleste tilfælde langt mere rationelle, fleksible og effektive end tog. Men du skal nu ikke bekymre dig. De underdimensionerede veje skal nok blive udbygget "hen ad vejen".

Ved godt man også bruger mange penge på jernbaneområdet, men hvor bliver alle de penge af???


De bliver brugt til Ringstedbanen, nyt signalsystem, Lindholmbane, metroer, letbaner og den slags, som du bestemt ikke skal ønske dig mere af, for så vil der være mange flere penge, der forsvinder, uden at d8u forstår, hvor de bliver af.

Der må værre nogen der virkelig lever fedt af de jernbaneprocjekter der er sat igang det er fuldstændig vanvittigt at det skal koste flere millioner for at grave et hul i jorden. Eller sætte nogle skilte eller master op, ved godt at i dag skal der laves alle mulige tåbelige planer og undersøgelser der koster en herregård hver gang. Men det må da kunne gøres mere enkelt og billigere, tror virkelig der er nogle personer/firmaer der virkelig scorer kassen på disse projekter.

Det har du formentlig ret i. Det er ligesom dem, der scorer kassen på et udleje arealer til opstilling af ineffektive vindmøller og solcellefarme til politikernes "miljø", som mere end noget andet netop ødelægger miljøet og vores natur. Den slags bør stoppes hurtigst muligt.


Gør det selvfølgelig heller ikke bedre når vi har nogle politikere der ikke aner en skid om hvad der foregår i den virkelige verden og kun lader sig styre af EU og alt det lort det finder på der nede.

Så er I to; politikerne og dig, der ikke aner en skid om, hvad der foregår i "virkelige verden" jf. nedenfor.


Hatten af for nordmændene de siger nej til udlicitering af NSB, der kunne vi lærer noget her i Danmark.

Og nej, det gør de ikke. Det er kun noget, de gør inde i hovedet på dig. Det sker ikke i den virkelige verden.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak