Hvad der sker inden for syv år er ret uinteressant, ikke mindst fordi el-produktion jo på kort sigt stadig er noget sort. Om togene her og nu kører på diesel eller kombineret kul og vind er næppe miljømæssigt væsentligt. Det afgørende er, at få jernbanen over på el, hvad der netop vil ske i takt med at el bliver grønnere.
Om 10 år vil det være langt værre og formentlig helt uacceptabelt for tog at køre på diesel. Jernbanens største miljø-problem er derfor for mig at se en tilsyneladende mangel på strategi ift batterier.
Du kan da have ret i, at det er ret uinteressant, hvad der sker om 7 eller 10 år, om der kommer el eller batteri på jernbanen og busserne engang i fremtiden. Strømmen til batterierne er jo alligevel kulsort, set CO2-mæssigt.
Pointen er jo også, at CO2-mæssigt, så er det lige fedt, om folk tager toget eller bussen. I Danmark i hvert fald.
Taler vi forurening og nærmiljøet, så er det bestemt ikke ligegyldigt, om tog/bus kører rundt med sit eget forurenende kraftværk eller om strømmen kommer fra et centralt kulværk (kombineret med vindenergi). Derfor er det sørgeligt, at vi skal vente mindst 7 år endnu, før hovedstrækningen i det mindste kan fungere uden dieseltog.