Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år (Generelt)

af Jonas1983, 20/3 2019, 10:11 (1865 dage siden)

http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2019-03-18-dsb-glemte-at-stoppe-paa-station-13-gange-paa-e...

For det første er det jo helt vildt at det kan lade sig gøre. Fører det til en påtale fra chefen, eller er fagforeningen stadig de stærkeste?

For det andet burde man måske overveje at indføre en form for stopsignal? Har trinbræt på fri bane altid 'kør igennem'? :-D

Nu mangler vi bare historien om kunden, der oven i oplevelsen får en kontrolafgift på vej tilbage fra Nyborg eller Odense...

Mvh Jonas

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af AndreasM, 20/3 2019, 10:15 (1865 dage siden) @ Jonas1983

For det andet burde man måske overveje at indføre en form for stopsignal? Har trinbræt på fri bane altid 'kør igennem'? :-D

Hvorfor? Er det farligt at køre forbi?

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af Bruger4711, 20/3 2019, 16:25 (1865 dage siden) @ AndreasM

For det andet burde man måske overveje at indføre en form for stopsignal? Har trinbræt på fri bane altid 'kør igennem'? :-D

Hvorfor? Er det farligt at køre forbi?


Hvis nogen står tæt på perronkanten og forventer toget stopper? Udover det, så er der en forventning til at toget stopper. Kunden mister tilliden til toget.

Specielt i disse tider med konflikt mellem fagforeningen og DSB, kan jeg ikke forstå fagforeningen ikke gør mere ud af at få deres medlemmmer til at passe deres arbejde, så de står stærkere i forhandlingerne.

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af AndreasM, 20/3 2019, 23:50 (1865 dage siden) @ Bruger4711

For det andet burde man måske overveje at indføre en form for stopsignal? Har trinbræt på fri bane altid 'kør igennem'? :-D

Hvorfor? Er det farligt at køre forbi?


Hvis nogen står tæt på perronkanten og forventer toget stopper? Udover det, så er der en forventning til at toget stopper. Kunden mister tilliden til toget.

I så fald skulle vi jo vælte os i farlige situationer hver gang et lyntog er lidt bagud og derved rammer intercityminuttallene. Skal man så også sætte farten ned på det forsinkede lyntog?

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af Bruger4711, 21/3 2019, 07:44 (1865 dage siden) @ AndreasM

Nu skriver du vi? Så skulle "I" starte med, at passe jeres job!

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af AndreasM, 21/3 2019, 08:24 (1865 dage siden) @ Bruger4711

Nu skriver du vi? Så skulle "I" starte med, at passe jeres job!

Flot svar på spørgsmålet. "Vi" kunne jo f.eks henlede til "os" der står på perronen, når det åbenbart er vildt farligt at stå der.

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af Henrik C, Kolding, 20/3 2019, 10:23 (1865 dage siden) @ Jonas1983

For det første er det jo helt vildt at det kan lade sig gøre. Fører det til en påtale fra chefen, eller er fagforeningen stadig de stærkeste?

Det er da ikke vildt, det er under en promille og hvad har det med fagforeningen at gøre?

Velkommen til virkeligheden!

--
mvh. Henrik C

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af P.Jensen, 21/3 2019, 08:37 (1865 dage siden) @ Henrik C

Ja skal vi ikke lige få proportionerne på plads.

Selvfølgelig er det ikke i orden at et tog ikke stopper efter planen. Jeg har oplevet at blive "forbikørt" med busser og har set historier fra Tyskland hvor DB også glemte en bestemt station.

Det er tankevækkende at det først kommer frem efter at man har kunnet tælle 13 tog på et helt år. Hvis det var Nyborg eller Middelfart ville det første tog der kørte forbi være stof for dagspressen.

DSB standser omkring 35 gange om dagen på Langeskov - 13 gange pr. år betyder at for hver 1000 standsninger kører et tog forbi.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer, men med forskellige vagter og forskellige tog, kan det vel ske for selv den bedste.

P.Jensen

Avatar

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 21/3 2019, 09:49 (1865 dage siden) @ P.Jensen

Hvis det var Nyborg eller Middelfart ville det første tog der kørte forbi være stof for dagspressen.


Det sker også i Korsør, Ringsted, Nyborg, Middelfart og andre steder rundt omkring i landet hvor det er mennesker der fremfører togene.

Langeskov er nok lidt særlig ved at det kræver ekstra opmærksomhed fra lokomotivføreren da det kun er nogle IC-tog der standser der og andre ikke gør.
Jeg synes at have bemærket stationen ikke annonceres automatisk i toget på displays samt tit manuelt annonceres som næste station af togpersonalet og ikke af den automatiske stemme. Det kunne tyde på at det gamle computersystem i MF og ER ikke har Langeskov lagt ind elektronisk i togenes køreplaner med standsningsmønster. Green Speed har nok overtaget der på mange punkter, men alligevel kan mennesker lave fejl og det gør vi jo alle fra tid til anden, uanset om vi vil være ved det eller ej.

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af steenth, 21/3 2019, 10:46 (1864 dage siden) @ P.Jensen

Ja skal vi ikke lige få proportionerne på plads.

Selvfølgelig er det ikke i orden at et tog ikke stopper efter planen. Jeg har oplevet at blive "forbikørt" med busser og har set historier fra Tyskland hvor DB også glemte en bestemt station.

Det er tankevækkende at det først kommer frem efter at man har kunnet tælle 13 tog på et helt år. Hvis det var Nyborg eller Middelfart ville det første tog der kørte forbi være stof for dagspressen.

I den første tid, hvor Intercity-tog skulle standse på Langeskov, skete det meget hyppigt, at lokomotivførerne glemte at standse. Det har gjort at ligger dybt bevidstheden blandt brugerne selvom det ikke mere sker så tit, som det gjorde i starten. Og det er den gammel bevidsthed, som har gjort at historien denne gang kom frem igen, når det sker. Selvom det er nede på et lavt niveau, som det er nu.

Mvh
Steen

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af RasmusD, 20/3 2019, 14:14 (1865 dage siden) @ Jonas1983

For det andet burde man måske overveje at indføre en form for stopsignal? Har trinbræt på fri bane altid 'kør igennem'? :-D

Et trinbræt på fri bane har slet ingen signaler. Det markeres med et skilt 800 eller 1200 meter fra perronkanten (afhængigt af strækningens hastighed), og et andet skilt ved perronkanten. Toget må køre igen, når det er tid til afgang - der skal ikke gives signal eller anden afgangstilladelse.

Sikkerhedsmæssigt har det ingen betydning overhovedet, at nogle få tog har glemt at stoppe.

Kundeservice-mæssigt er det selvfølgelig en anden snak.

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af Jonas1983, 20/3 2019, 14:52 (1865 dage siden) @ Jonas1983

Så skærer jeg det ud i pap for de tungnemme:

Ja, det er da i høj grad farligt at køre hurtigt forbi en perron med mennesker, der antager at toget standser og derfor måske står tættere på perronkanten end ellers. De er ikke engang blevet advaret med et "gennemkørende tog"-skilt - fordi toget skulle standse!
Jeg ved da godt der ikke er tog lige foran, men jernbanesikkerhed er masser af andre ting end to tog, der kører sammen...

Og det med "kør igennem" var selvfølgelig ment som sarkasme...
Men måske skulle man indføre signaler for stop, når lokomotivførerne ikke selv kan finde ud af passe deres arbejde...

Det kan da godt være at det kun er sket "få gange" ud af "mange gange", men det er da en underlig form for kundeservice over for de ventende og uforstående passagerer, der skal af og på.

Så er det jo heldigt, at Langeskov ikke er en særlig "travl" station...
Hvis det var sket på en større IC-station med mange passagerer, kunne der både være sket en ulykke, og der havde helt sikkert været mere brok!

Mvh Jonas

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af S. Andersen, 20/3 2019, 17:41 (1865 dage siden) @ Jonas1983

Jonas, sådan som du opfører dig skulle man tro, at du mener lokomotivførerne laver sådanne fejl med vilje?
Har du aldrig selv lavet en fejl på jobbet, eller hvad?
Mener du at løsningen på sådanne problemer er, at være efter medarbejderne? For så ved du ingenting om sikkerhedskultur.

I forhold til risiko, så husk på, at der en grund til, at man ikke skal krydse den gule linje ved perronkanten, før end der holder tog.
Én ting er, at en lokomotivfører kan glemme en standsning, men nøjagtigt samme situation opstår, hvis skiltningen ved perronen er forkert - dvs. der skiltes med et standsede tog selvom, det næste tog er gennemkørende. Den situation opstår langt, langt hyppigere end glemte standsninger.

DSB glemte at stoppe på station 13 gange på et år

af Peter Frederiksen, Jægerspris, 20/3 2019, 22:25 (1865 dage siden) @ Jonas1983

Du har da en fantastisk måde at forklare tingene på......tungnemne, ja så står det jo meget klarere hvad du synes og mener.

Og nu glæder vi os til at høre hvad du får dagen til at gå med, når du ikke har travlt med sidde og svine lokomotivførerne til....for du må sørme være dygtig til dit arbejde....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak