Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/4 2019, 11:15 (1851 dage siden)

https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/TRU/bilag/314/2039193.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/4 2019, 13:16 (1851 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

ja så ved vi da hvad de synes og mener.

DJ, kæmper nok for at have sin gamle magt, og måske må se at det er nye tider, hvor de ikke bestemmer...

Avatar

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/4 2019, 15:06 (1851 dage siden) @ hummel_62

ja så ved vi da hvad de synes og mener.

DJ, kæmper nok for at have sin gamle magt, og måske må se at det er nye tider, hvor de ikke bestemmer...

Man kan altid diskutere metoden - men man kan vel ikke bebrejde en fagforening at den kæmper for de rettigheder og privilegier man har opnået - undertiden ved ofre i form af boder og manglende lønudbetalinger.

Det er jo for pokker derfor de er sat i verden.

Men det virker som om der er en hel generation der er vokset op og ikke haft historie i skolen så de tror at løn og arbejdsforhold er noget Gud givet og noget der bare er kommet af sig selv som manna fra himlen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af P.Jensen, 2/4 2019, 15:41 (1851 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael

Jeg er meget enig i det du skriver.

Det minder meget om tidligere tiders SID og Typograf fagforeninger. De var begge yderst firkantede at forhandle med og havde en helt klar mening om deres betydning for firmaet. (Jeg kan ikke afgøre om det som DSB skriver er korrekt, men der står et sted at de ikke må fortolke på en måde der går mod DJ's fortolkning af samme)

SID er sidenhen fusioneret ind i andre fagforeninger, mens alt blev gjort for at eliminere typografernes stillinger og de eksisterer da helelr ikke i den form mere.

Jeg vil da håbe at Dansk Jernbaneforbund går SID vejen og følger med tiden og ikke Typografvejen....

P.Jensen

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af Jens Hansen, 2/4 2019, 15:07 (1851 dage siden) @ hummel_62

Jeg tor at begge parter kæmper, og begge med samme formål, for at overleve.

JH

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af Anonyme, 8/4 2019, 08:16 (1845 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg synes man skal huske at se på de forskellige elementer, som lokoførerne så gerne vil beholde.
Indtil nu har det foregået således, at når der skal planlægges vagter, bestemmer dem med mest anciennitet først hvilke vagter de vil have, så de nyeste lokoførere får alle skod-vagterne - så er der ikke så meget at sige til, at DSB mangler lokoførere generelt...

Derudover, som skrevet andre steder også, hører det sig ingen steder hjemme i dagens Danmark, at arbejdstager selv booker og administrerer vagter, det må, alt andet lige, være ledelsens opgave.

Det er tankevækkende og siger næsten mere end ord, at ved strejkerne, både i mandags og sidste år, forsøgte mange lokoførere, primært de unge/nye, at udføre deres arbejde, men indgangene blev blokeret af deres ældre kolleger, det er da helt til grin...

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af AndreasM, 8/4 2019, 09:15 (1845 dage siden) @ Anonyme

Jeg synes man skal huske at se på de forskellige elementer, som lokoførerne så gerne vil beholde.
Indtil nu har det foregået således, at når der skal planlægges vagter, bestemmer dem med mest anciennitet først hvilke vagter de vil have, så de nyeste lokoførere får alle skod-vagterne - så er der ikke så meget at sige til, at DSB mangler lokoførere generelt...

Det er jo ikke korrekt, og hvis du er indenfor systemet så ved du det også godt selv. Man vælger ikke enkeltvagter, man vælger en tur, som typisk er en 8-16 ugers sammensætning af vagter. I sådan en tur er der både gode og dårlige dage. Udover det, så er det forskelligt fra person til person hvad der opfattes som "skodvagter", og netop derfor kan man vælge ture efter lyst (og anciennitet). Sjovt nok plejer det at være oppe med jævne mellemrum, når en ny mand er blevet sur på systemet, om det skal laves om. Og sjovt nok er det altid blevet stemt ned, fordi når selvsamme sure mand har været ansat i nogle år og selv begynder at kunne vælge mere frit, så er han ikke længere interesseret i at lave det om. Da ledelsen tog ledelsesretten i deres forgyldte hånd og selv afholdte turvalget til K19 foregik det iøvrigt stadig efter anciennitet.

Derudover, som skrevet andre steder også, hører det sig ingen steder hjemme i dagens Danmark, at arbejdstager selv booker og administrerer vagter, det må, alt andet lige, være ledelsens opgave.

Vrøvl, der er masser af arbejdspladser hvor arbejdstager selv har indflydelse på egne vagter. Prøv at kigge på de mange kontoransatte med flekstid. Eller lav en søgning på f.eks. "selvstyrende grupper". Hvis arbejdstager og arbejdsgiver er enige om hvor mange ansatte der skal til at dække et bestemt stykke arbejde, så burde det grundlæggende være fuldstændig irrelevant, hvem der fordeler arbejdet. Så hvis det kan skabe arbejdsglæde at arbejdstager selv gør det, så er det også til arbejdsgivers fordel.

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af Anonyme, 8/4 2019, 10:20 (1845 dage siden) @ AndreasM


Det er jo ikke korrekt, og hvis du er indenfor systemet så ved du det også godt selv. Man vælger ikke enkeltvagter, man vælger en tur, som typisk er en 8-16 ugers sammensætning af vagter. I sådan en tur er der både gode og dårlige dage. Udover det, så er det forskelligt fra person til person hvad der opfattes som "skodvagter", og netop derfor kan man vælge ture efter lyst (og anciennitet). Sjovt nok plejer det at være oppe med jævne mellemrum, når en ny mand er blevet sur på systemet, om det skal laves om. Og sjovt nok er det altid blevet stemt ned, fordi når selvsamme sure mand har været ansat i nogle år og selv begynder at kunne vælge mere frit, så er han ikke længere interesseret i at lave det om. Da ledelsen tog ledelsesretten i deres forgyldte hånd og selv afholdte turvalget til K19 foregik det iøvrigt stadig efter anciennitet.

Jeg er ikke selv indenfor systemet, men havde fået forklaret det sådan af flere, der er inde for systemet. Nu hvor jeg husker nærmere, kan det dog godt være, at det var TOGførere, nærmere betegnet S-togs revisorer, der valgte udelukkende ud fra anciennitet, ligesom de ikke længere må "starte ude", men skal møde inde på Kh - noget de forøvrigt også blev tossede over.
Jeg synes blot, at jeg har hørt flere og flere tale om, at "andre skal ikke have det bedre end jeg har haft det", hvorfor så ikke ændre, så alle kan vælge på lige vilkår fra starten af?


Vrøvl, der er masser af arbejdspladser hvor arbejdstager selv har indflydelse på egne vagter. Prøv at kigge på de mange kontoransatte med flekstid. Eller lav en søgning på f.eks. "selvstyrende grupper". Hvis arbejdstager og arbejdsgiver er enige om hvor mange ansatte der skal til at dække et bestemt stykke arbejde, så burde det grundlæggende være fuldstændig irrelevant, hvem der fordeler arbejdet. Så hvis det kan skabe arbejdsglæde at arbejdstager selv gør det, så er det også til arbejdsgivers fordel.

De mange kontoransatte du omtaler, har i 99% af tilfælde også fikstid, hvor de skal være på arbejde i et bestemt tidsrum, oftest 9-14 e.l. Hvis arbejdstager selv fordeler arbejdet, hvordan kan man så vide sig sikre på, at nogle ikke bliver for fordelt frem for andre?
Bevares, det kan også sagtens ske, og sker sikkert også, hvor arbejdsgiver fordeler vagterne, men der er, i min optik, mindre risiko for at det vil ske i sådanne tilfælde, end hvis det var blandt kolleger.

Avatar

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/4 2019, 09:24 (1845 dage siden) @ Anonyme

Derudover, som skrevet andre steder også, hører det sig ingen steder hjemme i dagens Danmark, at arbejdstager selv booker og administrerer vagter, det må, alt andet lige, være ledelsens opgave.

Det er en dybt forældet tankegang der hører ikke bare forrige, men århundredet før til.
Interresant nok er det mit indtryk at det er
yngre mennesker der i dagens Danmark lufter den slags oldnordiske synspunkter - som om de mangler noget historieundervisning i deres skoletid.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB's udlægning af overenskomststridig arbejdsnedlæggelse

af Anonyme, 8/4 2019, 10:22 (1845 dage siden) @ Michael Deichmann

Derudover, som skrevet andre steder også, hører det sig ingen steder hjemme i dagens Danmark, at arbejdstager selv booker og administrerer vagter, det må, alt andet lige, være ledelsens opgave.

Det er en dybt forældet tankegang der hører ikke bare forrige, men århundredet før til.
Interresant nok er det mit indtryk at det er
yngre mennesker der i dagens Danmark lufter den slags oldnordiske synspunkter - som om de mangler noget historieundervisning i deres skoletid.

Enig! Det er et spændende indtryk, og uden at skulle lyde skeptisk eller noget, hvor har du så det indtryk fra?
Er det milllennials der føler, at de er så meget bedre end andre til at planlægge og har bedre styr på det hele ift. den "ældre" generation, eller hvor stammer det fra? For jeg er mindst ligeså nysgerrig på det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak