Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pendlere er dyre (Trafikpolitik)

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 2/4 2019, 17:23 (1851 dage siden)

Pendlere er dyre. For det første betaler de ikke fuld pris - de får en klækkelig rabat. For det andet er de skyld i, at operatørerne må anskaffe materiel, der kun er i brug om morgenen og om eftermiddagen. Resten af tiden står stammerne bare og æder havre. Bevares, man kan måske flytte nogle få kunder med off-peak-rabatter og lignende. Og måske køre lidt lejrskolebørn, eller hvad man nu kan finde på. Men det batter ikke noget. Det er megadyrt at flytte pendlere fra biler til tog, for pendlerne efterspørger de afgange, som i forvejen er propfyldte.

Jeg er naturligvis nu klar til at få hovedet rykket af af de, der mener at vi skal kræse for pendlerne og lægge fire spor både her og der og at der helst skal være 20, 10 eller 5 minutters drift. Jeg anerkender, at vi som samfund har behov for en fleksibel arbejdskraft, der er villig til at pendle langt. Det er med til at holde arbejdsudbuddet oppe, reducere flaskehalse og lønpres; men er også skyld i et enormt forbrug af skattekroner.

Det udloves hermed en mindre præmie til den eller de, der kan anvise løsningen på de dyre pendlere.

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst
Duk og væk.....

Pendlere er dyre

af krabsen, 2/4 2019, 17:33 (1851 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Det udloves hermed en mindre præmie til den eller de, der kan anvise løsningen på de dyre pendlere.

Løsningen er lige så indlysende, som den er uigennemførlig:

Ændre demografien i landet, så hovedparten bor inden for gå/cykelafstand af deres arbejdsplads. :-P

Transport er simpelthen for billig (og det gælder i parentes hele vejen op til globalt plan, hvor varetransport mellem verdensdele er kraftigt subsidieret, betalt af klimaet, men det er en anden surdej..)

Pendlere er dyre - men giver overskud

af Poul Brandt, Nordsjælland, 2/4 2019, 19:32 (1851 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Hmmm, S-tog giver overskud. Og hovedbanerne (ICL) giver så vidt jeg ved også overskud for DSB. Så helt galt kan det da ikke være.

Det der er dyrt er at holde halvtomme tog kørende på sidebanerne, inklusiv alle baner i Vestjylland.

Pendlere er dyre - men giver overskud

af Togbus, Foldingbro, 2/4 2019, 20:17 (1851 dage siden) @ Poul Brandt

Det der er dyrt er at holde halvtomme tog kørende på sidebanerne, inklusiv alle baner i Vestjylland.

Regnestykket er nok mere kompliceret end som så. Affolkning, virksomhedsflugt kan vende regnestykket. Fornuftige transportmidler til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse er vigtige hvis man vil holde på blot en brøkdel af de kommende erhvervsaktive. Centraliseringen har formentlig haft enorme omkostninger for samfundet i form af store dele af landet dermed er blevet dysfunktionelt og hvor flertallet lever af offentlige subsidier.

Der hvor problemerne opstår er når man ikke vil påføre "rentable" jernbanestrækninger konkurrence i form af busser og konkurrende togoperatører, for så får man et elendigt udbud med dyre priser som presser kunderne væk - når dem som kan har købt bil er de væk. Udkantsbaner er regionalpolitik. Man skal opretholde dem hvis man vil noget med de egne de gennemløber, ellers dør de eller rettere bliver indrettet til alle de grupperinger som ikke skal på job eller til/fra uddannelse.

--
- busser når det er billigst

Pendlere er dyre

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/4 2019, 21:07 (1851 dage siden) @ Niels Henrik Holst

. For det andet er de skyld i, at operatørerne må anskaffe materiel, der kun er i brug om morgenen og om eftermiddagen. Resten af tiden står stammerne bare og æder havre.

Et koncept der ses "rundt omkring" kan oversættes til den sjællandske regionaltrafik således:
Nye togsæt kører 30 min drift i dagtimerne. I myldretiderne kører disse sammenkoblede, mens ældre togstammer supplerer de afgange, som der jo så mangler nye togsæt til. I dansk sammenhæng ville det svare til, at DSBs dobbeltdækkerstammer alene kører i myldretiden, når nye togsæt kommer til. Ved kun at køre i myldretiden reduceres km-produktionen for de "stort set nedskrevne" DD-vogne, der med en lav km-produktion kan holde endnu længere tid.
Sådan set samme koncept som eksempelvis OHJ havde med det MX-trukne "skoletog" for ikke helt så længe siden.

På denne vis reduceres omkostningerne for den ekstra kapacitet, man skal bruge i myldretiderne.

/Lasse

Pendlere er dyre

af TroelsH, 2/4 2019, 21:47 (1851 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Hvad er det for en tankegang dit indlæg er udtryk for? At transportere mennesker med tog er langt det billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet.

Har du nogensinde hørt et flyselskab brokke sig over at de dumme forretningsrejsende, der kun gider rejse morgen og aften, så man flyver med halvtomme fly i dagtimerne?

Pendlere er betalende kunder. Det er ikke dem der giver den store profit, men de er gengangere og de betaler for den grundlæggende infrastruktur i kraft af deres store antal.

Hvis de begynder at køre i bil, så skal der bygges bredere veje (meget dyrere end lidt tomme tog) og man mister grundindtægten på jernbanerne.

Avatar

Pendlere er dyre

af Schienenwolf, Læsø, 3/4 2019, 00:53 (1851 dage siden) @ TroelsH

Hvad er det for en tankegang dit indlæg er udtryk for? At transportere mennesker med tog er langt det billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet.

Nej, det er transport af mennesker med tog grundlæggende ikke. Det er togtransporten kun, hvis de mennesker, som skal transporteres, bor lige ved en station og arbejder lige ved en anden station. Men det gør folk ikke ude i den virkelige verden, hvor du åbenbart sjældent kommer, siden du kan fremføre en sådan påstand. Transport af pendlere drejer sig om at transportere mennesker fra alle punkter til alle punkter, og hvis der skal bygges jernbaner fra alle punkter til alle punkter, så bliver toget ikke den billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet, og da slet ikke, hvis togtransporten skal ske med et tidsforbrug, som overhovedet er konkurrencedygtigt med bilens. Togtransport er kun det billigste og mindst ressourcekrævende i nogle få rejserelationer mellem nogle enkeltpunkter A, B, C osv. Det er bestemt ikke billigt, hvis togtransporten også skal ske dér, hvor folk har brug for at blive transporteret. Det drejer sig om transport af mennesker, og dem kan man som helhed ikke proppe bare ind i en eller anden ideologisk funderet regnemodel.

Har du nogensinde hørt et flyselskab brokke sig over at de dumme forretningsrejsende, der kun gider rejse morgen og aften, så man flyver med halvtomme fly i dagtimerne?

Har du nogensinde hørt om et flyselskab, der er så dumme, at de overhovedet flyver, når der ikke er passagerer nok til at betale omkostningerne? Det gør de fleste jernbaner, for de får det derved fremkomne underskud dækket af det offentlige. Med bilen kan man som udgangspunkt altid komme fra alle punkter til alle punkter. Det kan man hverken med fly eller tog, og den velfærd, som vejnettet er, har danskerne hidtil været villige til at betale for, trods meget høje bilafgifter. Det fleste ved nemlig godt, at samfundet og samfundsøkonomien ville fungere dårligere med færre biler.

Pendlere er betalende kunder. Det er ikke dem der giver den store profit, men de er gengangere og de betaler for den grundlæggende infrastruktur i kraft af deres store antal.

Det samme gælder bilister. De betaler over skatter og afgifter for den grundlæggende infrastruktur i kraft af deres store antal. Bilisterne holder samfundshjulene i gang på en måde, som ikke vil kunne klares af af tog, skibe og fly alene. Hvis bilisterne skulle transporteres med tog fra alle punkter til alle punkter, vil det aldrig kunne blive det billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet, som du gerne vil bilde os ind. Tabte rejsetider samt kø- og trængselsproblemerne ved sådanne togrejser ville komme til at koste samfundet så enorme summer i tabt tid, at den tabte tid ved den nuværende kø-kørsel på motorveje i myldretiderne ville blegne. Man kan så indsætte busser i stedet for tog i de mange mindre rejserelationer, men slutresultat bliver det samme: enorme summer i tabt transporttid.

Hvis de begynder at køre i bil, så skal der bygges bredere veje (meget dyrere end lidt tomme tog) og man mister grundindtægten på jernbanerne.

Ja, der skal bygges bredere veje nogle steder, men det vil være langt dyrere at skulle bygge jernbaner alle steder, så folk kan transporteres "billigst og mindst ressourcekrævende for samfundet" med tog fra alle punkter til alle punkter. Jernbanens primære fordel for samfundet er, at den transporterer mange mennesker mellem nogle punkter A, B, C etc. og dermed aflaster vejtrafikken. I transportrelationer uden et vist passagerunderlag, er jernbane et for samfundet meget dyrt og ineffektivt transportmiddel. Som det primære transportmiddel i det danske samfund har jernbanerne ligesom skibsruterne overlevet sig selv. Udover i nogle hoved-forbindelser, som jernbanelobbyen ynder at prale med, er togrejser for langsomme og for ineffektive. I øvrigt har "grundindtægten på jernbanerne" historisk set altid været godstransporten.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Pendlere er dyre

af _NCLI_, 4/4 2019, 13:27 (1849 dage siden) @ Schienenwolf

Hvad er det for en tankegang dit indlæg er udtryk for? At transportere mennesker med tog er langt det billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet.


Nej, det er transport af mennesker med tog grundlæggende ikke. Det er togtransporten kun, hvis de mennesker, som skal transporteres, bor lige ved en station og arbejder lige ved en anden station. Men det gør folk ikke ude i den virkelige verden, hvor du åbenbart sjældent kommer, siden du kan fremføre en sådan påstand. Transport af pendlere drejer sig om at transportere mennesker fra alle punkter til alle punkter, og hvis der skal bygges jernbaner fra alle punkter til alle punkter, så bliver toget ikke den billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet, og da slet ikke, hvis togtransporten skal ske med et tidsforbrug, som overhovedet er konkurrencedygtigt med bilens. Togtransport er kun det billigste og mindst ressourcekrævende i nogle få rejserelationer mellem nogle enkeltpunkter A, B, C osv. Det er bestemt ikke billigt, hvis togtransporten også skal ske dér, hvor folk har brug for at blive transporteret. Det drejer sig om transport af mennesker, og dem kan man som helhed ikke proppe bare ind i en eller anden ideologisk funderet regnemodel.

Det er vist lidt af en stråmand. Pointen er, at har du en strækning hvor nok folk rejser til at fylde en togvogn eller to, er det absolut den mindst ressourcekrævende form for transport man kan bygge på denne. At Hr. Olsen skal køre fra sit hus 10-20 kilometer fra stationen, og parkere ved denne, trækker selvfølgelig ned. Om det samlede regnskab går op, kommer an på hvor stor en omvej hr. Olsen skal tage i denne bil, i forhold til den samlede pendlingsafstand.

Har du nogensinde hørt et flyselskab brokke sig over at de dumme forretningsrejsende, der kun gider rejse morgen og aften, så man flyver med halvtomme fly i dagtimerne?


Har du nogensinde hørt om et flyselskab, der er så dumme, at de overhovedet flyver, når der ikke er passagerer nok til at betale omkostningerne? Det gør de fleste jernbaner, for de får det derved fremkomne underskud dækket af det offentlige. Med bilen kan man som udgangspunkt altid komme fra alle punkter til alle punkter. Det kan man hverken med fly eller tog, og den velfærd, som vejnettet er, har danskerne hidtil været villige til at betale for, trods meget høje bilafgifter. Det fleste ved nemlig godt, at samfundet og samfundsøkonomien ville fungere dårligere med færre biler.

Erfaringen viser, at bilen er et fint transportmiddel på ruter, hvor få mennesker vil fra A til B. Den er tilgengæld et elendigt transportmiddel, når mange vil fra samme A(cirka), og/eller til samme B(cirka). Så nej, det giver ikke mening at bygge en jerbane på Læsø, eller fra Øster Ulslev til Fitting. Men når der er tale om mange mennesker, der vil til ét sted(såsom et kvarter i en storby), er det bedre at få dem til at køre til nogle knudepunkter, hvorfra de kan tage et tog til den endelige destination. Alternativet er motorveje ind i bymidten, og enorme parkeringspladser. Er det der, du synes vi skal hen?

Pendlere er betalende kunder. Det er ikke dem der giver den store profit, men de er gengangere og de betaler for den grundlæggende infrastruktur i kraft af deres store antal.


Det samme gælder bilister. De betaler over skatter og afgifter for den grundlæggende infrastruktur i kraft af deres store antal. Bilisterne holder samfundshjulene i gang på en måde, som ikke vil kunne klares af af tog, skibe og fly alene. Hvis bilisterne skulle transporteres med tog fra alle punkter til alle punkter, vil det aldrig kunne blive det billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet, som du gerne vil bilde os ind. Tabte rejsetider samt kø- og trængselsproblemerne ved sådanne togrejser ville komme til at koste samfundet så enorme summer i tabt tid, at den tabte tid ved den nuværende kø-kørsel på motorveje i myldretiderne ville blegne. Man kan så indsætte busser i stedet for tog i de mange mindre rejserelationer, men slutresultat bliver det samme: enorme summer i tabt transporttid.

Ligesom fly, tog, cykler og skibe holder samfundshjulene i gang på en måde, som ikke kunne klares af biler og lastbiler alene.

Forestil der nogle veje, der skulle til, hvis al varetransport skulle foregå med lastbil.

Pendlere er dyre

af Pylorus, 4/4 2019, 14:39 (1849 dage siden) @ _NCLI_

Hvad er det for en tankegang dit indlæg er udtryk for? At transportere mennesker med tog er langt det billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet.


Nej, det er transport af mennesker med tog grundlæggende ikke. Det er togtransporten kun, hvis de mennesker, som skal transporteres, bor lige ved en station og arbejder lige ved en anden station. Men det gør folk ikke ude i den virkelige verden, hvor du åbenbart sjældent kommer, siden du kan fremføre en sådan påstand. Transport af pendlere drejer sig om at transportere mennesker fra alle punkter til alle punkter, og hvis der skal bygges jernbaner fra alle punkter til alle punkter, så bliver toget ikke den billigste og mindst ressourcekrævende for samfundet, og da slet ikke, hvis togtransporten skal ske med et tidsforbrug, som overhovedet er konkurrencedygtigt med bilens. Togtransport er kun det billigste og mindst ressourcekrævende i nogle få rejserelationer mellem nogle enkeltpunkter A, B, C osv. Det er bestemt ikke billigt, hvis togtransporten også skal ske dér, hvor folk har brug for at blive transporteret. Det drejer sig om transport af mennesker, og dem kan man som helhed ikke proppe bare ind i en eller anden ideologisk funderet regnemodel.

Det er vist lidt af en stråmand. Pointen er, at har du en strækning hvor nok folk rejser til at fylde en togvogn eller to, er det absolut den mindst ressourcekrævende form for transport man kan bygge på denne. At Hr. Olsen skal køre fra sit hus 10-20 kilometer fra stationen, og parkere ved denne, trækker selvfølgelig ned. Om det samlede regnskab går op, kommer an på hvor stor en omvej hr. Olsen skal tage i denne bil, i forhold til den samlede pendlingsafstand.

Hej NCLI
Her er jeg ganske enig med dig. Transport på skinner af MANGE mennesker giver god mening.
Derfor også lidt uforståeligt at f.eks. Banedanmark ikke mener at det er deres opgave at få specielt pendlere over i toget ved at sørge for gode og rigelige P-pladser ved jernbanestationer.
At samfundet samtidig forsøger at koordinere jernbane og uddannelsessteder, sygehuse, store arbejdspladser så afstanden mellem station og destination er så lille som mulig.

Forestil der nogle veje, der skulle til, hvis al varetransport skulle foregå med lastbil.

Vi har vel d.d. ikke meget varetransport på jernbane her i landet udover de godstog som kører fra Skandinavien og til Tyskland. Enkelte godstog i Jylland (Fiskemelstoget / Tagpladetoget / Godstog til Cheminova? / Øltog mellem Fredericia og København) Eller sker alt andet via lastbil eller med skib til diverse havne og herfra med lastbil.
Men vi har mere end ½ mio lastbiler fra Scandlines ruter over Østersøen som kører op og ned langs Sydmotorvejen og KøgeBugt.

Pendlere er dyre

af HLA7, 3/4 2019, 09:08 (1851 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Ja, netop. Flyt befolkningen i arbejdslejre der indeholder undervisning anstalter til afkommet, nedlægt persontrafik på banerne, der kun skal tranportere gods. Og så lige forbyd brug af lastvogne til længere end kørsler end 50 km radius.

Så bliver der styr på det hele

Pendlere er dyre

af mikedk2100, 3/4 2019, 09:15 (1850 dage siden) @ Niels Henrik Holst

Pendlere er dyre. For det første betaler de ikke fuld pris - de får en klækkelig rabat. For det andet er de skyld i, at operatørerne må anskaffe materiel, der kun er i brug om morgenen og om eftermiddagen. Resten af tiden står stammerne bare og æder havre. Bevares, man kan måske flytte nogle få kunder med off-peak-rabatter og lignende. Og måske køre lidt lejrskolebørn, eller hvad man nu kan finde på. Men det batter ikke noget. Det er megadyrt at flytte pendlere fra biler til tog, for pendlerne efterspørger de afgange, som i forvejen er propfyldte.

Ja pendlere er dyre. Det er i det hele taget dyrt, at vi pendler, uanset om det sker i bil, tog eller på cykel. På vejsiden betyder bilpendleriet jo blandt andet store og dyre udvidelser af motorvejene. Det betyder køer i byerne, hvor der ikke er plads til at udvide vejen osv. Til gengæld er der jo godt med plads på vejene på andre tidspunkter.

Det samme ses på cykelstierne i blandt andet København. Der er godt fyldt op i myldretiden.

Vi må vel bare indse, at det samfund vi har skabt, hvor folk skal pendle og de fleste på samme tidspunkt, er enormt dyrt. Og så må vi leve med, at der står tog ubrugte hen, ligesom der er rigeligt med asfalt udenfor myldretiden. Eller også skal vi rykke på arbejdstiderne, så alle ikke skal på job mellem 7 og 9, og hjem mellem 15 og 17 (sådan ca). Det er jo en helt anden diskussion.

Pendlere er dyre

af Ib Jensen, 3/4 2019, 09:23 (1850 dage siden) @ mikedk2100

Eller også skal vi rykke på arbejdstiderne, så alle ikke skal på job mellem 7 og 9, og hjem mellem 15 og 17 (sådan ca)


Det er underligt, at det aldrig - for alvor - er lykkedes at gøre noget ved det.

Pendlere er dyre

af Togbus, Foldingbro, 3/4 2019, 09:53 (1850 dage siden) @ Ib Jensen

Eller også skal vi rykke på arbejdstiderne, så alle ikke skal på job mellem 7 og 9, og hjem mellem 15 og 17 (sådan ca)

Det er underligt, at det aldrig - for alvor - er lykkedes at gøre noget ved det.

.
Af den simple årsag at interaktion med kolleger er essentiel for arbejdets udførelse. Og så lige den lille hage at familielivet ikke hænger sammen hvis mor, far og børn ikke har fri samtidigt, så de kan skabe, ja, en familie. Det er ikke alt der er underligt.

--
- busser når det er billigst

Pendlere er dyre

af Pylorus, 3/4 2019, 10:10 (1850 dage siden) @ Ib Jensen

Eller også skal vi rykke på arbejdstiderne, så alle ikke skal på job mellem 7 og 9, og hjem mellem 15 og 17 (sådan ca)

Det er underligt, at det aldrig - for alvor - er lykkedes at gøre noget ved det.

Det er der vel også.
Tidligere (før internettet og liberaliseringen af lukkeloven og da vi stadig havde mange industriarbejdspladser) mødte de fleste mellem 7 & 9.
I dag er der mange som har dage med hjemmearbejde, der er færre industriarbejdere og mange kontorer m.m. har flex arbejdstider. Butikkerne i storcentre åbner kl 10 og lukker ofte første ved 19-20 tiden.

Var det ikke tilfældet ville det være endnu mere kaos.

Problemet opstår ved at nogle brancher behøver mange personer om morgenen og sidst på eftermiddagen.
Busser & tog som de vigtigste.
Så spørgsmålet er om det er acceptabel at tilbyde ansættelser hvor man møder kl 5 til 9 og igen kl 14 til 18?
Der er jo på disse tidspunkter der er brug for buschaufføren og jernbanefolket.

Jeg skal ikke gøre mig til talsmand for at det er OK. Men det er tidsrummet hvor der er behov for ekstra personale.

Pendlere er dyre

af Rail, 3/4 2019, 17:14 (1850 dage siden) @ Pylorus

Så spørgsmålet er om det er acceptabel at tilbyde ansættelser hvor man møder kl 5 til 9 og igen kl 14 til 18?
Der er jo på disse tidspunkter der er brug for buschaufføren og jernbanefolket.

Jeg skal ikke gøre mig til talsmand for at det er OK. Men det er tidsrummet hvor der er behov for ekstra personale.

Det slag vagter findes allerede for buschauffører, men man tør nok ikke foreslå det for Jernbanen..

Pendlere er dyre

af Henrik C, Kolding, 4/4 2019, 00:16 (1850 dage siden) @ Rail
redigeret af Henrik C, 4/4 2019, 00:32

Det slags vagter findes allerede for buschauffører, men man tør nok ikke foreslå det for Jernbanen..


Tør og tør..., det er ikke værdige arbejdstider :-(

Jeg har de sidste 7 år (indtil 1. feb.) arbejdet i busbranchen (Kolding Bybusser) hvorfra de fleste år var med delvagter.

13 timers udstræk, fra man møder første gang (kl. 05:00) til man går hjem sidste gang (kl. 18:00) plus minus 15 minutter og så lige præsis 11 timer til man møder næste gang igen, 5 gange om ugen...

Det kan godt være at man har 3 - 4 timer midt på dagen som konen så disponere over hvis man ikke sover, men det er ikke sundt for helbredet. Og den fyrstelig ekstra betaling på ca. kr. 70,- pr. dag for en delvagt er intet værd på sigt.

Så jeg kan efter 7 år på egen krop ikke anbefalde delvagts arbejde til nogen, det handler ikke om man tør, det handler om meneskelighed...

--
mvh. Henrik C

Pendlere er dyre

af Pylorus, 4/4 2019, 07:31 (1850 dage siden) @ Henrik C

Det slags vagter findes allerede for buschauffører, men man tør nok ikke foreslå det for Jernbanen..

Tør og tør..., det er ikke værdige arbejdstider :-(

Jeg har de sidste 7 år (indtil 1. feb.) arbejdet i busbranchen (Kolding Bybusser) hvorfra de fleste år var med delvagter.

13 timers udstræk, fra man møder første gang (kl. 05:00) til man går hjem sidste gang (kl. 18:00) plus minus 15 minutter og så lige præsis 11 timer til man møder næste gang igen, 5 gange om ugen...

Det kan godt være at man har 3 - 4 timer midt på dagen som konen så disponere over hvis man ikke sover, men det er ikke sundt for helbredet. Og den fyrstelig ekstra betaling på ca. kr. 70,- pr. dag for en delvagt er intet værd på sigt.

Så jeg kan efter 7 år på egen krop ikke anbefalde delvagts arbejde til nogen, det handler ikke om man tør, det handler om meneskelighed...

Nej - det er et dilemma. Der er brug for togfolk og chauffører morgen og sidst eftermiddag.
Set i forhold til hvor mange som bliver transporteret af relativ få, ja så er det vel et spørgsmål om prioritering.

Man kunne alternativt lade disse personer udføre en slags arbejde i f.eks. morgenmyldrertiden og så overgå til anden form for arbejde efterfølgende.
F.eks. vedligeholdelse / rengøring af køretøjer / vogne.
Sikkert noget de respektive fagforeninger næppe ville synes om.

Pendlere er dyre

af Jens N, Fredericia, 6/4 2019, 12:08 (1847 dage siden) @ Pylorus

Man kunne alternativt lade disse personer udføre en slags arbejde i f.eks. morgenmyldrertiden og så overgå til anden form for arbejde efterfølgende.
F.eks. vedligeholdelse / rengøring af køretøjer / vogne.
Sikkert noget de respektive fagforeninger næppe ville synes om.


En løsning kunne også være at efteruddanne administrationen/konsulenterne/DJØFerne som chauffører/lokomotivførere og så lade disse køre f.eks. morgenmyldretiden kl. 05:00-08:00 og så efterfølgende ind på kontoret resten af dagen.
En anden gruppe kunne så starte på kontoret og slutte af med eftermiddags myldretiden kl. 16:00-18:00.

Fordelen ville være at den administrative gruppe fik et meget bedre erfaringsgrundlag.

Mvh. Jens

Pendlere er dyre

af Niels, Aarhus, 6/4 2019, 12:28 (1847 dage siden) @ Jens N

En løsning kunne også være at efteruddanne administrationen/konsulenterne/DJØFerne som chauffører/lokomotivførere og så lade disse køre f.eks. morgenmyldretiden kl. 05:00-08:00 og så efterfølgende ind på kontoret resten af dagen.
En anden gruppe kunne så starte på kontoret og slutte af med eftermiddags myldretiden kl. 16:00-18:00.

Fordelen ville være at den administrative gruppe fik et meget bedre erfaringsgrundlag.

:-D :-D :-D

Vh.

Niels

--
Niels

Pendlere er dyre

af Vollensir, 6/4 2019, 17:17 (1847 dage siden) @ Niels

Hvad med at der kun kører tog mellem 6 - 9 om formiddagen og 15 -18 om eftermiddagen på hverdage. Lørdag mellem 7 - 13, søndag 10- 13 og 16 - 20.

Pendlere er dyre

af Ib Jensen, 6/4 2019, 21:15 (1847 dage siden) @ Vollensir

Hvad med at der kun kører tog mellem 6 - 9 om formiddagen og 15 -18 om eftermiddagen på hverdage. Lørdag mellem 7 - 13, søndag 10- 13 og 16 - 20.


Og hvis man så kan dokumentere, at man arbejder på andre tider, får man så et fradrag i statsskatten?

Pendlere er dyre

af Peter Christensen, 6/4 2019, 16:19 (1847 dage siden) @ Jens N

Fordelen ville være at den administrative gruppe fik et meget bedre erfaringsgrundlag.

Kan allerede nu se udmeldingerne fra HR afdelingen og kommunikationsafdelingen....."vores ledere er regelmessigt på jobindsigt" for slet ikke at snake om "hands-on experience".
Uha, det kan blive en ren fest for de 2 afdelingen at have med et sådant tiltag at gøre.

Pendlere er dyre

af kme, 3/4 2019, 11:51 (1850 dage siden) @ mikedk2100

Vi må vel bare indse, at det samfund vi har skabt, hvor folk skal pendle og de fleste på samme tidspunkt, er enormt dyrt. Og så må vi leve med, at der står tog ubrugte hen, ligesom der er rigeligt med asfalt udenfor myldretiden. Eller også skal vi rykke på arbejdstiderne, så alle ikke skal på job mellem 7 og 9, og hjem mellem 15 og 17 (sådan ca). Det er jo en helt anden diskussion.

Det fungerede ellers fint for 90 år siden da min morfar overtog den fædrende gård. Han pendlede ingensteder hen. Det gjorde karlen og pigen heller ikke. Smeden kom når han havde tid,det samme gjorde tømmeren. Brugsen lukke kl. 17.30 og kl 12 om lørdagen og havde helt lukket om søndagen. Mormor havde for travlt til at have arbejde - der skulle passes fem unger, karlen og pigen og husbond. Bil nr. to?! Glem det. Den var der ingen der havde tid til at bruge (i øvrigt var morfar passager i Ford'en, morrmor kørte!)

Pendlere er dyre

af Mads, 3/4 2019, 12:21 (1850 dage siden) @ kme

Vi må vel bare indse, at det samfund vi har skabt, hvor folk skal pendle og de fleste på samme tidspunkt, er enormt dyrt. Og så må vi leve med, at der står tog ubrugte hen, ligesom der er rigeligt med asfalt udenfor myldretiden. Eller også skal vi rykke på arbejdstiderne, så alle ikke skal på job mellem 7 og 9, og hjem mellem 15 og 17 (sådan ca). Det er jo en helt anden diskussion.


Det fungerede ellers fint for 90 år siden da min morfar overtog den fædrende gård. Han pendlede ingensteder hen. Det gjorde karlen og pigen heller ikke. Smeden kom når han havde tid,det samme gjorde tømmeren. Brugsen lukke kl. 17.30 og kl 12 om lørdagen og havde helt lukket om søndagen. Mormor havde for travlt til at have arbejde - der skulle passes fem unger, karlen og pigen og husbond. Bil nr. to?! Glem det. Den var der ingen der havde tid til at bruge (i øvrigt var morfar passager i Ford'en, morrmor kørte!)

Heldigvis er ikke alt som for 90 år siden.
Desuden er der mere end 2 millioner flere indbyggere i Danmark end for 90 år siden (3,5M i 1930 vs 5,6M i 2015).
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmarks-befolkningsudvik...

Pendlere er dyre

af Togbus, Foldingbro, 3/4 2019, 12:26 (1850 dage siden) @ kme

Vi må vel bare indse, at det samfund vi har skabt, hvor folk skal pendle og de fleste på samme tidspunkt, er enormt dyrt. Og så må vi leve med, at der står tog ubrugte hen, ligesom der er rigeligt med asfalt udenfor myldretiden. Eller også skal vi rykke på arbejdstiderne, så alle ikke skal på job mellem 7 og 9, og hjem mellem 15 og 17 (sådan ca). Det er jo en helt anden diskussion.


Det fungerede ellers fint for 90 år siden da min morfar overtog den fædrende gård. Han pendlede ingensteder hen. Det gjorde karlen og pigen heller ikke. Smeden kom når han havde tid,det samme gjorde tømmeren. Brugsen lukke kl. 17.30 og kl 12 om lørdagen og havde helt lukket om søndagen. Mormor havde for travlt til at have arbejde - der skulle passes fem unger, karlen og pigen og husbond. Bil nr. to?! Glem det. Den var der ingen der havde tid til at bruge (i øvrigt var morfar passager i Ford'en, morrmor kørte!)

Ikke helt korrekt, for tyendet var der myldretid to dage om året og DSB havde særtog og særlige planer for denne myldretid. Dengang havde man faktisk reservekapacitet, da man anså jernbanen for også at udføre en samfundsopgave. Før jernbanen var det til fods eller i heldigste fald med vogn.

--
- busser når det er billigst

Pendlere er dyre

af caprani ⌂, København, 4/4 2019, 07:55 (1850 dage siden) @ Togbus

Ikke helt korrekt, for tyendet var der myldretid to dage om året og DSB havde særtog og særlige planer for denne myldretid. Dengang havde man faktisk reservekapacitet, da man anså jernbanen for også at udføre en samfundsopgave. Før jernbanen var det til fods eller i heldigste fald med vogn.


Og endnu før dette, og også samtidig, var det noget med, at majoriteten så at sige aldrig kom uden for den egn hvor de var født, og boede.
Hvis en beboer i Tune skulle til "storstaden" så var det Roskilde der var tale om, og ikke København.
I dag pendler samme beboer glad og gerne til Kbh, Korsør eller sågar Odense for at arbejde.........

De til enhver tid til rådighed stående transportmuligheder påvirker befolkningens pendlermønstre, og disse på sin side udviklingen/optimeringen af nye, forbedrede transportmuligheder. Det kaldes udvikling.

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak