Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Billund-Vejle ctr. Struer-København (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2019, 11:03 (1839 dage siden)

Jeg skal da lige love for, at DF får hug for Billundbanen, der angiveligt skulle være skyld i, at alle fra strækningen Thisted-Struer-Holstebro-Herning nu skal til at skifte tog i Vejle, når de skal til København.

Som jeg husker det fra VVM-redegørelsen (eller andet sted), er der mellem Jelling og Vejle plads til både Billundbanetogene (2 i timen i hver retning) og Herning-togene (1 i timen i her retning). Skift i Vejle er vel mere begrundet i, at hvis Vejle-Struer ikke bliver elektrificeret, skal man køre diesel under el-ledninger Vejle-København? En problematik der vel går igen fra strækningerne Frederikshavn-Aalborg og Struer-Langå? Vi glemmer her helt Herning-Silkeborg-Skanderborg, som åbenbart allerede er glemt af alt og alle.

Jeg har set et andet argument for skift i Vejle: Noget med at uregelmæssig drift på hovedstrækningen København-Aarhus vil kunne smitte af på Vejle-Herning-Struer (og omvendt) og derfor må man hellere indlægge skift i Vejle. Det er vel ikke et argument i traditionel jernbanemæssig forstand. Problematikken er jo lige så gammel som jernbanen selv og en køreplan tilrettelægges vel stadig med ikke-forsinket drift som forudsætning.

Afslutningsvist er det lidt (men også kun lidt) synd for DF og regeringen, at de får skyld for, at Billundbanen afstedkommer skift i Vejle for Thisted-Struer-Holstebro-Herning-borgerne. Billundbanen er jo rød bloks opfindelse SAMMEN med DF. Men dengang talte man ikke om skift i Vejle, fordi Vejle-Struer jo forudsættes elektrificeret.

Hvordan var det nu lige det var: Hvis Struer-Vejle blev elektrificeret, skulle el-togene så fortsætte alene til København eller skulle de i Vejle driftkobles med andre togsystemer med deraf følgende risiko for at forsinkelser kunne smitte mellem de to strækninger?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af ThomasTT, 14/4 2019, 11:28 (1839 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bevidste misforståelser er desværre blevet et normalt argument.

For mig at se burde den nye bane til Billund bare fortsættes nordpå, så Billund indgår i vejle-herning
Det er selvfølgelig en omvej men ville være det væsentligste stop på strækningen, og omvejen ville opvejes af langt højere frekevns. Det er heller ikke utænkeligt med et nyt banestykke ca. Grejs-Give/Brande, der måske er den billigste måde at få Herning med i timeplanen.

Direkte tog til Struer kommer næppe til at kræve elektrificering. Inden man får elektrificeret fredericia-aarhus er batteri-løsninger til tog formentlig så udviklet, at man kan fortsætte langt ud på sidesporene

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af andersj, Aalborg, 14/4 2019, 11:29 (1839 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der har været flere udlægninger af historien. Det startede med at det var Billundbanens skyld, men når man læste artiklerne (istedet for blot overskriften) kunne man læse dette:

"For at undgå at forsinkelser fra landstrafikken forplanter sig til trafikken mod Billund og Herning (og omvendt), vil det sandsynligvis være nødvendigt at adskille togtrafikken Vejle-Herning-Struer helt fra landstrafikken, så rejser til og fra f.eks. Odense og København altid vil indebære togskift i Vejle."
- Transportministeriet citeret af DR

Da lokalpolitikerne så ville have svar på dette, kom følgende fra ministeriet i denne uge:

"Jeg kan oplyse, at det aktuelt er forventningen, at jernbanestrækningen Fredericia-Aarhus er elektrificeret ultimo 2026, jf. Banedanmarks seneste anlægsplan. Den direkte togforbindelse mellem København og Herning/Struer må derfor forventes ophørt fra 2027 og frem, idet de til den tid elektriske tog ikke vil kunne benytte jernbanestrækningen Vejle- Herning/Struer, som ikke er elektrificeret."
- Ole Birk Olesen citeret af TV Midtvest

--
Mvh Anders

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 14/4 2019, 12:50 (1839 dage siden) @ andersj


"Jeg kan oplyse, at det aktuelt er forventningen, at jernbanestrækningen Fredericia-Aarhus er elektrificeret ultimo 2026, jf. Banedanmarks seneste anlægsplan.

Ultimo 2026? Til den tid er jernbanen død, og så kan det være ligemeget.

Nå, det er så hermed en lavthængende frugt til en valgkamp, at få eltog til Aarhus tidligere end om 7,5 år....og måske udvise en form for poltisk styring (lederskab er nok for ambitiøst), og forklare Banedanmark, at deres anlægsplaner ikke svarer til behovet, forventningen og "virkeligheden".

...og ja, det kræver Immunisering, som nogle mener er rasende dyrt (men jeg kender nogle, der kan lave), men det kan finansieres ved at undlade at elektrificere Holbæk - Kalundborg (og indsætte hybridtog som jeg også kender nogle, der kan lave).

...og det er i virkeligheden det helt store problem her. Der er mange der kender løsningerne til at få jernbanen i Danmark tilbage på ret spor med bedre service og lavere omkostninger, men ingen der har lyst til at ændre på det mareridstagtige status quo, man insisterer på at opretholde i håb om at "går det så går det, og går det ikke, så går det over"
Jernbanen er ved at blive slået ihjel, at dem der reelt skulle passe på den.

Lasse

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af M. Qvist, 14/4 2019, 12:14 (1839 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Findes der tal på hvor mange der rent faktisk rejser direkte fra stationerne mellem Struer og Vejle til Fyn og Sjælland?
Jeg rejste dagligt med IC-togene for 3 år tilbage da jeg studerede i Odense og boede i Hillerød. De fleste af dem der stod på i København stod af i enten Slagelse eller Odense.
I Odense var der ofte rigeligt med pladser vestpå, og de fleste pladsreservationer sagde "Århus".

Nu siger man som regel at vi københavnere er forkælede og brokker os meget, men i alle de år jeg har været pendler i Hovedstadsområdet har det være ganske normalt med togskift mellem hhv. regional, s-tog og lokalbane. Hvad er det der gør de jyske provinsbyer så specielle at de med død og pine SKAL have et direkte tog til København?

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/4 2019, 12:34 (1839 dage siden) @ M. Qvist

Nu siger man som regel at vi københavnere er forkælede og brokker os meget, men i alle de år jeg har været pendler i Hovedstadsområdet har det være ganske normalt med togskift mellem hhv. regional, s-tog og lokalbane. Hvad er det der gør de jyske provinsbyer så specielle at de med død og pine SKAL have et direkte tog til København?

Prøv at kigge på frekvensen af afgange i hovedstadsområdet kontra provinsen, så finder du en del af forklaringen.

DSB afventer ikke længere forsinkede tog, selv om der er forbindelse i følge køreplanen. Netop denne form for passager fjendtlig disponering oplevede mange rejsende mellem Esbjerg og København sidste sommer, hvor der ikke kørte IC tog til Esbjerg. Mange var henvist til at tage over Fredericia, men med en overgangstid på 6 min iflg. køreplanen, så var det ikke sjældent at mange blev en time forsinket - end ikke 5 min ville DSB holde et tog tilbage...

Kravet om direkte tog til/fra provinsen er en klar konsekvens en danne disponeringspolitik - ved et direkte tog så kan du ikke risikerer at miste en videre forbindelse - og skulle den så endelig smutte på København H, så er der ikke længe til næste tog.

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af mpp, 14/4 2019, 14:03 (1839 dage siden) @ Henrik Hansen

Derudover er det også bare rarere med direkte tog – man kan sætte sig godt til rette, tage jakken af, fordybe sig i en bog, et spil eller sin computer og så iøvrigt bare vente på at komme frem. En anden ting er at for folk med handikap eller børn er det også lettere at håndtere. Jeg blev selv som barn "sat på toget" og havde nogle der ventede på mig i den anden ende. Har man et skift undervejs kan det være sværere at sende børn på tværs af landet med tog.

Avatar

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/4 2019, 21:04 (1839 dage siden) @ mpp

Derudover er det også bare rarere med direkte tog – man kan sætte sig godt til rette, tage jakken af, fordybe sig i en bog, et spil eller sin computer og så iøvrigt bare vente på at komme frem. En anden ting er at for folk med handikap eller børn er det også lettere at håndtere. Jeg blev selv som barn "sat på toget" og havde nogle der ventede på mig i den anden ende. Har man et skift undervejs kan det være sværere at sende børn på tværs af landet med tog.

Jo, men det overlever vi altså i hovedstadsområdet.
Jeg synes da også det ville være fedt hvis Lokaltogs Lint fra Tisvildeleje kunne køre hele vejen ind over Hovedbanen til Rødovre station så jeg kunne sidde på min flade r** hele vejen. Nu er jeg nødt til at lige strække benene på Hillerød Station.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af henho, Ringkøbing, 17/4 2019, 18:55 (1836 dage siden) @ Michael Deichmann

Ja Michael det der da rigtigt; men det har du vel være vænnet til igennem mange år.

Der er pokker til forskel på, om servicen bliver væsentligt forringet i forhold, hvad man er vant til, og så noget 'der altid har været sådan' ;-)

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af Jakob S. Engbæk, 14/4 2019, 22:31 (1839 dage siden) @ mpp

Derudover er det også bare rarere med direkte tog – man kan sætte sig godt til rette, tage jakken af, fordybe sig i en bog, et spil eller sin computer og så iøvrigt bare vente på at komme frem. En anden ting er at for folk med handikap eller børn er det også lettere at håndtere. Jeg blev selv som barn "sat på toget" og havde nogle der ventede på mig i den anden ende. Har man et skift undervejs kan det være sværere at sende børn på tværs af landet med tog.

Jeg har oplevet følgende:
Jeg var med lyntog fra København mod Aalborg. Vi blev forsinket før Vejle. Lyntoget afgik rettidigt fra Aarhus mod Aalborg og det tog jeg sat i som var startet med destination Aalborg ankom altså til Aarhus efter toget Aalborg var kørt og det kørte istedet tilbage til København.

Ved forsinkelse kan forbindelsen forsvinde selv om du allerede sidder i toget.

Billund-Vejle ctr. Struer-København

af William Skov ⌂, 14/4 2019, 21:17 (1839 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad med at DSB undlader at købe togsæt men Eurofima-vogne?
Så kan man have ens togflåde når alle tog består af disse vogne til 200 km/t og der køres direkte tog med skift af lokomotiv i Vejle.
Vogne + lok skulle også være billigere at anskaffe end togsæt og de har en meget god gang i sporet.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak