Fjernbus vs. tog: snemand i helvede (Generelt)

af kme, fredag 19. april, 2019, 14:20 (62 dage siden)

Jeg havde den tvivlsomme fornøjelse at skulle fra Kolding til Kokkedal (Nordsjæland) med Danmarks Største Busselskab (DSB) i går d. 18/4. Normalt er det en fornøjelse med direkte forbindelse Kolding-Kbh H. og et hop til Kystbanen.

Det var ikke nogen fornøjelse. Til at starte med blev toget annonceret forsinket fra Kolding med nogle få minutter. Det gik åbenbart lokoførerens ære for nær og han trykkede på sømmet og toget kom til tiden! Den kedelige overraskelse var at det var et IC4... suk. Heldigvis skulle jeg kun til Fredericia, men for en ingeniør er det pine at høre på IC4's gearkassens dødsrallen når toget skal kæmpe sig i gang. Det er simpelthen for tyndt at Centralværkstedet ikke kan justere en sk... gearkasse.

I Fredericia var det tungen lige i munden med kun tre-fire minutters overlap til IC3 til Nyborg. Ahhh - IC3, luksus, luksus, luksus. Sæde i Stillezone, der var 3/4 tom :-)

Ankomst Nyborg og omstigning til togbus. Man skulle tro at DSB havde erfaring med togbusser, men omlæsningen var kaos. Ingen markering mellem de to busruter (en direkte til Roskilde, en med stop på Sjælland), al kommunikation var mundtlig, hvilket ikke fungerer når ~100 mennesker er på udebane. Ingen båse eller afskærmning så passagerer omringede fyldte busser, der ikke kunne komme væk. Ren dumpekarakter til DSB.

Om bussen: den så pæn og ret ny ud. Slet ikke de busvrag som bruges som togbusser i Hovedstaden. Men så er der heller ikke mere pænt at sige om bussen. Dårlige, smalle sæder, et minimalt klapbord i plast jeg kunne brække af med en hånd - og jeg er en lille splejs. Bussen kørte som trafikken tillod, dvs. uroligt og hakkende. Stillezone? Ha! 230 V? Ha, ha. End ikke uret gik korrekt. Helt væk var det at DSB Togbus ikke kan køre direkte gennem betalingsanlægget i Korsør, men pænt måtte holde i kø med pøblen. WTF?!

I Ringsted forlod vi motorvejen og botaniserede i det vestsjællandske bondeland, bl.a. for at køre bag hestevogn :-)

Det tog ca. 1½ time fra Nyborg men i Roskilde dukke civilisationen op igen i form af skinner. Største problem var at finde det første tog til Kbh H blandt de fire der gik indenfor 20 min.

Fra Østerport åbnede himlens porte sig (Händel spillede Messias) med litra ET. Det er fuldstændig magisk at svæve helt lydløst på de efterhånden gode skinner på Kystbanen. Gid signalerne måtte følge trop.

Min samlede oplevelse var at bus på fjernruter ikke har en chance mht. logistik, slet ikke komfort eller for den sags skyld pris. Måske er prisen 20,- lavere end DSB Orange, men så skal man skaffe sig (i mit tilfælde) fra Kokkedal til Hovedbanen - og det koster ca. 50,- (med tog!)

Min konklusion er at tog er en ren vinder, "hands down". Men det er DSB måske ikke.

Fjernbus vs. tog: snemand i helvede

af OnkelJørn, fredag 19. april, 2019, 14:32 (62 dage siden) @ kme

Min konklusion er at tog er en ren vinder, "hands down". Men det er DSB måske ikke.

Tog vinder men kører ikke....

Fjernbus vs. tog: snemand i helvede

af jacobchristensen, fredag 19. april, 2019, 18:35 (62 dage siden) @ OnkelJørn

Nu må jeg hellere tilstå at jeg ikke har kørt med fjernbus over Storebælt, men man skal nok skelne mellem ægte fjernbusser og så busser som DSB har lejet til erstatningstrafik.

Alt andet lige vil tog være hurtigere og mere komfortabelt på længere strækninger - men jeg kan ikke forestille mig at fx Flixbus ikke har orden på betalingen til Storebælt, så man slipper for at holde i kø. Tilsvarende med Kombardo-ekspressen og færgerne over Kattegat.

Jeg har været bosat i Umeå tidligere (før Botniabanen åbnede) og der havde bussen Luleå-Umeå-Sundsvall en særlig 1.klasse-afdeling hvor der kun var tre sæder på tværs plus ekstra benplads, så hvis det er, kan man indrette busserne efter det. I dag kører der jo tog Umeå-Sundsvall.

Erfaringen fra Sverige hvor fjernbusområdet længe har været dereguleret er, at busserne vinder for passagerer hvor prisen betyder meget, mens tiden er mindre vigtig. Tog (og fly) vinder på tid. At svenske fjerntog så har servering skal bare nævnes i forbifarten.

(Som bosat i Odense vil jeg forresten sige at et problem med Flixbus er at de kører til Ørbækvej, hvilket er noget uden for centrum - forståeligt med tanke på fremkommeligheden i det centrale Odense, men bøvlet fordi det komplicerer den videre transport.)

Fjernbus vs. tog: snemand i helvede

af mpp, fredag 19. april, 2019, 18:50 (62 dage siden) @ jacobchristensen

Jeg har oplevet fjernbusser med brede sæder en del gange i udlandet – Taiwan, Bolivien, Brasilien, Spanien. Når sæderne så endda står længere fra hinanden har man rigtigt meget plads og det er egentligt rimeligt luksuriøst. Derudover har også sovebusser (der ganske vist ikke må køre i Europa længere) leget med indretningen så det ikke "bare" er bustransport.

Når det er sagt har de brede sæder altid være steder hvor det ville være svært at komme til med tog. Fjernbusser servicerer ganske rigtigt først og fremmest et segment der sætter pris på billige rejser i Danmark. Der er ikke rigtigt marked for mere "luksus" i danske busser givet at man jo så bare vil vælge toget, der trods alt har flere afgange og mere plads og kører hurtigere osv. Eneste undtagelse skulle så være kombardo-ekspressen hvor man så kan få noget at spise på færgen.

Ift broen er det helt rigtigt at Flixbus selvfølgelig har brobizz og kører lige igennem. At DSB ikke kan finde nogle vognmænd der kan det kan man så undre sig over. Man kunne også godt forestille sig at DSB fandt nogle togbusser med bedre sidekomfort end laveste fællesnævner, særligt når de nu i mange år fremover skal drive bustransport.

Fjernbus vs. tog: snemand i helvede

af M. Qvist, fredag 19. april, 2019, 22:29 (62 dage siden) @ mpp

Inden de gik konkurs havde Eurolines faktisk en "Business Class" bus, som blev brugt på ruten mellem København og Berlin. Selv jeg på 1.90 kunne strække benene helt ud. Sæderne kunne lægges længere tilbage end i andre busser, og der var både USB og almindelige strømstik. Ganske behagelig tur.

Fjernbus vs. tog: snemand i helvede

af mpp, lørdag 20. april, 2019, 12:16 (61 dage siden) @ M. Qvist

Interessant. Men det giver god mening særligt på busser i to etager at have flere forskellige servicelevels med.

Fjernbus vs. tog: snemand i helvede

af Oliver Løvgard @, Søborg, tirsdag 23. april, 2019, 21:28 (58 dage siden) @ M. Qvist

Inden de gik konkurs havde Eurolines faktisk en "Business Class" bus, som blev brugt på ruten mellem København og Berlin. Selv jeg på 1.90 kunne strække benene helt ud. Sæderne kunne lægges længere tilbage end i andre busser, og der var både USB og almindelige strømstik. Ganske behagelig tur.

Og helt til Prag!
Jeg fik en tur, København - Prag - København med Eurolines Business Class til 1000 DNK! Wi-Fi, lædersæder, ekstra plads og meget mere - det var luksus!

--
Oliver L. Løvgard

Fjernbus vs. tog: snemand i helvede

af Togbus, Foldingbro, lørdag 20. april, 2019, 10:16 (61 dage siden) @ kme

Min konklusion er at tog er en ren vinder, "hands down". Men det er DSB måske ikke.

Tror du virkelig at DSB som busoperatør giver den rigtige fornemmelse af hvordan fjernbusser fungerer. Tag du blot Flix næste gang.

--
- busser når det er billigst

Indsend billeder

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen