Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz (Jernbanen i dag)

af Niels Munch @, fredag 03. maj, 2019, 11:36 (165 dage siden)

Schweiz' eneste 750 mm bane med persontrafik, Waldenburgerbahn (WB), er snart en saga blott.

WB fusionerede 2016 med Baselland Transport AG (BLT), som har udarbejdet planer for WBs omsporing til 1000 mm sporvidde samt bestilt 10 stk. Tramlink Be 6/8 hos Stadler. Togene skal være driftsklare december 2022.

WB indgår herefter med sine godt 13 km i Basels metersporede transportnet som linie 19.

https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/stadler-signs-waldenbu... .


M.v.h.
Niels

Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz

af LHJ, fredag 03. maj, 2019, 16:05 (165 dage siden) @ Niels Munch

Schweiz' eneste 750 mm bane med persontrafik, Waldenburgerbahn (WB), er snart en saga blott.

WB fusionerede 2016 med Baselland Transport AG (BLT), som har udarbejdet planer for WBs omsporing til 1000 mm sporvidde samt bestilt 10 stk. Tramlink Be 6/8 hos Stadler. Togene skal være driftsklare december 2022.

WB indgår herefter med sine godt 13 km i Basels metersporede transportnet som linie 19.

https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/stadler-signs-waldenbu... .


M.v.h.
Niels

God eftermiddag!
Banen vil trods omsporing og indsættelse af materiel lig det, der anvendes på BLS' øvrige strækninger, stadig være "noget for sig selv", da der ikke er sporforbindelse med det øvrige BLS-net.
Jeg påregner at tage en eendags-tur til Schweiz for at studere WB lørdag den 15. juni - hvis alt går vel, vil jeg derefter kunne vise lidt aktuelle billeder.
(Og hvis nogen så skulle synes, at det er for "fremmedartet" og "for langt hjemmefra", er de selvfølgelig velkommen til ikke at klikke på indlægget ...;-))
God weekend til Niels - og alle I andre!
Ses vi på Grenåbanen søndag den 12. maj???
Vh
LH

Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz

af LHJ, fredag 03. maj, 2019, 17:21 (165 dage siden) @ LHJ

Schweiz' eneste 750 mm bane med persontrafik, Waldenburgerbahn (WB), er snart en saga blott.

WB fusionerede 2016 med Baselland Transport AG (BLT), som har udarbejdet planer for WBs omsporing til 1000 mm sporvidde samt bestilt 10 stk. Tramlink Be 6/8 hos Stadler. Togene skal være driftsklare december 2022.

WB indgår herefter med sine godt 13 km i Basels metersporede transportnet som linie 19.

https://www.railwaygazette.com/news/news/europe/single-view/view/stadler-signs-waldenbu... .


M.v.h.
Niels


God eftermiddag!
Banen vil trods omsporing og indsættelse af materiel lig det, der anvendes på BLS' øvrige strækninger, stadig være "noget for sig selv", da der ikke er sporforbindelse med det øvrige BLS-net.
Jeg påregner at tage en eendags-tur til Schweiz for at studere WB lørdag den 15. juni - hvis alt går vel, vil jeg derefter kunne vise lidt aktuelle billeder.
(Og hvis nogen så skulle synes, at det er for "fremmedartet" og "for langt hjemmefra", er de selvfølgelig velkommen til ikke at klikke på indlægget ...;-))
God weekend til Niels - og alle I andre!
Ses vi på Grenåbanen søndag den 12. maj???
Vh
LH

Undskyld, det må være fredags-træthed: Baselland Transport AG forkortes selvfølgelig BLT - ikke BLS, som er noget helt andet …
/LH

Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz

af Hans T. Møller @, Risskov, fredag 03. maj, 2019, 18:19 (165 dage siden) @ LHJ

Hej LHJ

Schweizerne har nok nogle af Verdens flotteste jernbanestrækninger, og selvom man skal være forsigtig med at bruge et ord som ”folkekarakter” i vore dage, så har jeg indtryk af, at folk dernede er noget for sig.

OK, det er godt 40 år siden, at jeg gjorde ophold i Schweiz på en interrail-tur, men jeg husker stadig Brienz - Rothorn-banen, ikke alene på grund af toget men også fordi folk vandrede rundt i Lederhosen, hjorde af køer gik omkring med klokker om halsen, og et sted stod en fyr og truttede i et alpehorn.

Det er selvfølgelig en overdrivelse, at schweizerne tørrer deres bjerge over med en fugtig klud mindst en gang om ugen, men de holder bestemt af orden og renlighed.

God tur derned! Jeg tager selv til folkemøde på Bornholm midt i juni og er i færd med at skanne programmet for trafikpolitisk interessante ting.

Min Chile-tråd, se her og her genoptages ved lejlighed, og som du skriver, så kan ”hjemmefødninge” bare lade være med at læse vores indlæg.

Argumentet for at beskæftige sig med udlandske jernbaner er ellers klart nok: Det sætter vores hjemlige i perspektiv. Det er nemmere at få øje på vores egne særheder, når man ved, hvordan andre har grebet tingene an.

Og jeg regner med at dukke op den 12. maj til den officielle letbane-indvielse.

Bedste hilsner

Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz

af Niels Munch @, fredag 03. maj, 2019, 19:18 (165 dage siden) @ LHJ

Hej LH,

Du er næppe i tvivl om, at jeg (og de andre skribenter i denne tråd) med glæde vil imødese dine fotos fra WB i dens nuværende tilstand!

Ja, som Hans nævner, siges der meget om schweizerne. Og om deres hang til at bevare jernbanerne siges bl.a., at det er for at holde bilismen nede og begrænse skovdøden. For ved skovdød rutscher sneen ned - der er jo intet til at holde på den - og begraver byerne.

De tider, hvor "man" modtog invitation til alt fra IC3-dåb til metroindvielse, er for længst forbi og overgået til anekdoterne. Så jeg vil "derfor" foretrække at besøge Lethbanen på "en almindelig dag", hvor "man" i absolut anonymiseret tilstand kan fotografere billeder uden for megen "kødrand". Således vil jeg gennemkøre banen fra Odder til Grenaa t/r; thi indtil nu har jeg kun foretaget en ikke helbredsbetinget rejse Aarhus H - Skejby t/r - samt trådt en Tango i Odder.


Bedste hilsener
Niels

Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz

af andersj, Nordjylland, fredag 03. maj, 2019, 19:41 (165 dage siden) @ Niels Munch


De tider, hvor "man" modtog invitation til alt fra IC3-dåb til metroindvielse, er for længst forbi og overgået til anekdoterne. Så jeg vil "derfor" foretrække at besøge Lethbanen på "en almindelig dag", hvor "man" i absolut anonymiseret tilstand kan fotografere billeder uden for megen "kødrand". Således vil jeg gennemkøre banen fra Odder til Grenaa t/r; thi indtil nu har jeg kun foretaget en ikke helbredsbetinget rejse Aarhus H - Skejby t/r - samt trådt en Tango i Odder.


Bedste hilsener
Niels

God idé. Om søndagen er der kun timedrift på både Grenå- og Odderbanen, og med gratis kørsel mellem Aarhus H og Grenå den 12. maj skal man vist være heldig hvis det kan blive til en ståplads.

--
Mvh Anders

Eendagstur til Schweiz - besøg på WB

af LHJ, onsdag 19. juni, 2019, 00:28 (119 dage siden) @ Niels Munch

God aften Niels, Hans og hvem der ellers orker at læse med, når det drejer sig om jernbaner i udlandet!

Min eendagstur til Schweiz med besøg på bl.a. Waldenburgerbahn fandt sted i lørdags. Jeg havde egentlig - stærkt tilskyndet - regnet med at lave et antal indlæg med tekst om og billeder fra BLT i almindelighed og WB i særdeleshed, men i øjeblikket vil de her i dette forum blot drukne i trafikpolitisk ævle-bævle og "elefant-væddeløb", så jeg venter nok lidt, til der forhåbentlig bliver lidt mere "roligt".

Helt snydes skal I dog ikke, så her kommer et enkelt billede af en togkrydsning i Hölstein på WB lørdag eftermiddag ;-)

[image]

Mh
LH

Eendagstur til Schweiz - besøg på WB

af Niels Munch @, onsdag 19. juni, 2019, 11:41 (118 dage siden) @ LHJ

Hej L.H.,

Gerne mere fra din hånd. Jeg er sikker på, at der også er læsere til denne form for reportage; selv om trådene ikke har det med at blive så lange, taler antallet af klik deres eget sprog.

[image]

Bedste hilsener
Niels

Slut med persontransport på 750 mm i Schweiz

af Niels Buch @, fredag 03. maj, 2019, 18:21 (165 dage siden) @ Niels Munch

Hej

For dem der kan tysk, så bragte Eisenbahn Romantik et indslag fra det sidste damptog på Waldenburgbahn i dette program:

Abschied mit der Waldenburgbahn

I samme afsnit kan man iøvrigt se klip fra Dampfspektakel ved Trier.

Hilsen
Niels

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
VLTJ ML12
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen