Fremtidens S-tog - med DSB (Generelt)

af Jens Hansen, søndag 12. maj, 2019, 18:26 (8 dage siden)

Vi hører ikke meget om de førerløse S-tog, men der foregår noget alligevel.

DSB er tydeligvis i spidsen for at omlægge S-banen til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem - "Fremtidens S-Bane".

https://www.dsb.dk/om-dsb/toget-er-fremtiden/fremtidens-s-bane/

Men det tager lige 15 år.

JH

Fremtidens S-tog - med DSB

af hummel_62, søndag 12. maj, 2019, 18:56 (8 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg kan ikke se hvor gevinsten skal komme.
Vi spare nogen lokofører, jo men i forhold investeringerne?
Først møver, har vi vist ikke gode erfaringer med.
Meget S bane er næste regional tog. Ballerup/Frederikssund og sydlig del af Køge bugt.
Men den anden side i Århus Grenå bygge man sporveje på strækning der næsten svare til svære over Fyn.
Så, personlig håber jeg ikke det sker og slet ikke i DSB regi

Fremtidens S-tog - med DSB

af kme, søndag 12. maj, 2019, 19:05 (8 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af kme, søndag 12. maj, 2019, 19:32

1. april falder sent i år.

Om 15 år har vi kold fusion, flyvende biler og har terraformet mars. Eller også har vi ikke...

Nu har DSB lige misset deres egen deadline for et banalt indkøb af nogle vogne til Hamborg med et halvt år, altså bare kontrakten. Hvis så december altså holder. Gad vide hvordan levering så komme til at gå. Sikkert som IC4.

Jeg gider ikke at høre på propaganda fra DSB om hvad de vil om 15 år når de end ikke kan styre hvad de vil i år.

Fremtidens S-tog - med DSB

af fætter.guf, søndag 12. maj, 2019, 19:57 (8 dage siden) @ kme

Nu er det jo ikke DSB´s beslutning, men det politiske system i Danmark der har besluttet at sådan skal det være.
DSB skal “blot” udfører, og tag tævene for hvad politikere og embedsmænd beslutter.
Hilsen
Lars

Fremtidens S-tog - med DSB

af Rail, søndag 12. maj, 2019, 21:28 (8 dage siden) @ kme

Nu har DSB lige misset deres egen deadline for et banalt indkøb af nogle vogne til Hamborg med et halvt år, altså bare kontrakten. Hvis så december altså holder. Gad vide hvordan levering så komme til at gå. Sikkert som IC4.

Hvilken deadline ?

Fremtidens S-tog - med DSB

af kme, søndag 12. maj, 2019, 22:14 (8 dage siden) @ Rail

Nu har DSB lige misset deres egen deadline for et banalt indkøb af nogle vogne til Hamborg med et halvt år, altså bare kontrakten. Hvis så december altså holder. Gad vide hvordan levering så komme til at gå. Sikkert som IC4.


Hvilken deadline ?

Det er irriterende at måtte indrømme at tage fejl. Jeg huskede det som at kontrakten skulle underskrives i Q2, men det er altså H2. Min fejl.

Fremtidens S-tog - med DSB

af mikedk2100, søndag 12. maj, 2019, 21:16 (8 dage siden) @ Jens Hansen

Vi hører ikke meget om de førerløse S-tog, men der foregår noget alligevel.

DSB er tydeligvis i spidsen for at omlægge S-banen til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem - "Fremtidens S-Bane".

https://www.dsb.dk/om-dsb/toget-er-fremtiden/fremtidens-s-bane/

Men det tager lige 15 år.

JH

Det er jo forfærdelige nyheder. Ikke nok med, at vi i mange år fremover skal leve med ustabil s-tog drift, fordi der skal leges med signalsystem, men så fortsætter man bagefter med at lege med førerløs drift. Vi ved jo godt, at man ikke kan opretholde driften samtidig.

Spørgsmålet er vel snarere, om der overhovedet er passagerer tilbage, når vi om 20-25 år (det er inkl forsinkelser og børnesygdomme) får en s-bane tilbage. Som en anden nævner, så har vi jo selvkørende elbiler til den tid. Hvem gider så tage et selvkørende s-tog, der alligevel ikke kører derhen, hvor man skal, og som standser ved alle stationer undervejs.

Nej drop det projekt, og skån de stakkels passagerer for flere prøveklude. Det er nu i disse år vi har brug for en stabil s-bane. Ikke først om 25 år!

Fremtidens S-tog - med DSB

af KDF, søndag 12. maj, 2019, 21:42 (8 dage siden) @ mikedk2100

Som en anden nævner, så har vi jo selvkørende elbiler til den tid. Hvem gider så tage et selvkørende s-tog, der alligevel ikke kører derhen, hvor man skal, og som standser ved alle stationer undervejs.

Et fyldt SA tager 312 passagerer - Bilens individualisme gør, at der nok skal 312 selvkørende biler til at erstatte et enkelt togsæt i myldretiden. I den del af København hvor jeg bor kan vejene ikke udvides, så hvor skal alle de biler køre henne - det glæder jeg mig til at se :-)

Mvh

Morten

Fremtidens S-tog - med DSB

af mikedk2100, søndag 12. maj, 2019, 21:52 (8 dage siden) @ KDF

Et fyldt SA tager 312 passagerer - Bilens individualisme gør, at der nok skal 312 selvkørende biler til at erstatte et enkelt togsæt i myldretiden. I den del af København hvor jeg bor kan vejene ikke udvides, så hvor skal alle de biler køre henne - det glæder jeg mig til at se :-)

Mvh

Morten

Hvor skal bilerne være, nu man bliver ved med at jage kunderne væk fra jernbanen? ;) Det er dét, der er min pointe. Antallet af biler, selv i København, vokser eksplosivt, vi kan ikke vente 20-25 år på, at man er færdig med at lege med s-banen, så passagererne får et reelt alternativt til bilen - selvkørende eller ej.

Mvh Michael

Fremtidens S-tog - med DSB

af steenth, mandag 13. maj, 2019, 17:02 (7 dage siden) @ Jens Hansen

Vi hører ikke meget om de førerløse S-tog, men der foregår noget alligevel.

DSB er tydeligvis i spidsen for at omlægge S-banen til et fuldautomatiseret førerløst transportsystem - "Fremtidens S-Bane".

Det er DSB, som har opgaven.

https://www.dsb.dk/om-dsb/toget-er-fremtiden/fremtidens-s-bane/

Men det tager lige 15 år.

De først resulter kommer før. De skal igang med at anskaffe nyt materiel til S-tog. Men først skal man have et udbud af traffikken og den teknisk opgave med at omlægge til førerløse tog. Derefter kommer nye tog i takt med at de gammel togsæt tages ud af drift, de 15 år er sluttidspunkt, hvor alle strækninger er omlagt til førerløse S-tog.

Fremtidens S-tog - med DSB

af KKLD, tirsdag 14. maj, 2019, 12:00 (6 dage siden) @ steenth

Var der ikke noget med at Linje F ville være den første der bliver førerløs da den er isoleret fra de andre linjer og er den simpleste. Her kan man bruge togene fra Linje F til de andre linjer som midlertidig ekstra kapacitet indtil de andre linjer også bliver førerløse.

Jeg mener at have læst i et dokument at det ville være 2024 hvor Linje F bliver førerløs.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen