DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB" (Generelt)

af andersj, Nordjylland, lørdag 25. maj, 2019, 00:59 (143 dage siden)

DSB har skudt en idekonkurrence igang, hvor der er mulighed for at fremsætte idéer til hvordan DSB kan blive endnu mere bæredygtig. Hovedpræmierne er 1. klasse Interrail pas.

Yderligere informationer kan findes på dette link:
https://ideer.dsb.dk/

Husk dog at det skal være forslag som DSB rent faktisk har indflydelse på og som ikke allerede er under gennemførsel. Det nytter altså ikke noget at foreslå LED-pærer i signalerne og indkøb af nye elektriske tog. Men idéerne kan omhandle alt fra materiellet til ejendomme og 7-Eleven butikker.

Der er også udarbejdet en fin kampagnefilm med den første "idé":
https://www.youtube.com/watch?v=tEQ3sF7JxyA&t=0s

--
Mvh Anders

Avatar

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af orwell, lørdag 25. maj, 2019, 15:27 (142 dage siden) @ andersj

Ingen grund til at foreslå nattog, den her de selv skudt ned.

På det tidspunkt, at vi afskaffede nattog, var der ikke kundegrundlag til det på nær nogle ganske få uger om året – eksempelvis i vinterferien, hvor mange skiturister brugte nattoget. Desuden var togene nedslidte og stod foran udskiftning. Det var altså den rigtige beslutning dengang.
Skal vi starte nattog op igen, er det en stor investering i nye tog og klargøringsfaciliteter og en beslutning, som det er nødvendigt, at også eksempelvis DB skal bakke op om. Vi følger udviklingen tæt, men har på nuværende tidspunkt ingen aktuelle planer om at genindføre nattog.

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Togbus, Foldingbro, søndag 26. maj, 2019, 05:22 (141 dage siden) @ orwell

Ingen grund til at foreslå nattog, den her de selv skudt ned.

På det tidspunkt, at vi afskaffede nattog, var der ikke kundegrundlag til det på nær nogle ganske få uger om året – eksempelvis i vinterferien, hvor mange skiturister brugte nattoget. Desuden var togene nedslidte og stod foran udskiftning. Det var altså den rigtige beslutning dengang.
Skal vi starte nattog op igen, er det en stor investering i nye tog og klargøringsfaciliteter og en beslutning, som det er nødvendigt, at også eksempelvis DB skal bakke op om. Vi følger udviklingen tæt, men har på nuværende tidspunkt ingen aktuelle planer om at genindføre nattog.

Formentlig vil DSB kunne blive meget grønnere hvis man afskaffede ME og IC4 omgående og kørte med togbusser i stedet. Som så meget andet grønt vil det grønneste være slet ikke at køre nogetsomhelst og standse produktionen helt. Dette ini er vist bare lidt slag i bolledejen og terapi til nogle ansatte i Telegade.

--
- busser når det er billigst

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af krabsen, søndag 26. maj, 2019, 08:23 (141 dage siden) @ Togbus


Formentlig vil DSB kunne blive meget grønnere hvis man afskaffede ME og IC4 omgående og kørte med togbusser i stedet. Som så meget andet grønt vil det grønneste være slet ikke at køre nogetsomhelst og standse produktionen helt. Dette ini er vist bare lidt slag i bolledejen og terapi til nogle ansatte i Telegade.

Se det er et rendyrket kassetænkningssynspunkt, men naturligvis passende til afsenderen.
DSB bliver også grønnere hvis man overlader al drift til Arriva, DB eller andre, men det gør verden ikke.

Her kan man tale om et slag i bolledejen.

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Togbus, Foldingbro, søndag 26. maj, 2019, 09:36 (141 dage siden) @ krabsen


Formentlig vil DSB kunne blive meget grønnere hvis man afskaffede ME og IC4 omgående og kørte med togbusser i stedet. Som så meget andet grønt vil det grønneste være slet ikke at køre nogetsomhelst og standse produktionen helt. Dette ini er vist bare lidt slag i bolledejen og terapi til nogle ansatte i Telegade.


Se det er et rendyrket kassetænkningssynspunkt, men naturligvis passende til afsenderen.
DSB bliver også grønnere hvis man overlader al drift til Arriva, DB eller andre, men det gør verden ikke.

Her kan man tale om et slag i bolledejen.

Forventeligt svar fra en DSB-glad skribent. Pointen er sådan set at DSB blot fyrer sådan en kampagne af for at simulere grøn og miljøbevidst velvilje. Det som skal til er afskaffelse af ME og IC4, men det er udelukket som forslag på forhånd af DSB. Hvis man vil gøre jernbanen til et miljørigtigt alternativ skal der immuniseres og elektrificeres til Århus omgående, men det vil Bdk ikke. Miljøgevinsten ved Bdk's signalprogram er vist også til at overse, men det er heller ikke DSB's ressort.

DSB har undladt at remotorisere ME, har fortsat med IC4 i det uendelige og opfordrer nu til idekomkurrence som højst vil resultere i udskiftning af toiletpapir fra dieselgrumsetgrå til lysegrøn.

Og jo hvis DB eller Arriva overtog driften ville de som det første se sig om efter alternativer til dyre og energiforbrugende tog, da de også koster enorme summer i vedligeholdele, medmindre man blot reparerer når de er brudt ned i driften.

Og endelig: DSB er i den grad "kassetænkning". DSB's dispositioner siden IC4 er kassetænkning på kassetænkning, spin og politisk manipulation i et forsøg på at beholde sin position. Til skade for jernbanen, men selvfølgelig fremmende for den voksende og lukrative togbusindustri der sideløbende er vokset frem. Og jo, for lige at tage den sidste, så har Bdk i ly af DSB's taktiske ageren kunne disponere uden ansvar med spændende udviklingsprojekter og nedlukning af hovedstrækninger i ganske mange tilfælde. Det er altså her miljønældens rod er mht jernbane - ikke et eller andet fjollet pr-stunt opfundet i Telegade, Mr krabsen.

--
- busser når det er billigst

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 26. maj, 2019, 09:42 (141 dage siden) @ Togbus

Ingen taler om IC3 belastning ?

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Togbus, Foldingbro, søndag 26. maj, 2019, 09:53 (141 dage siden) @ hummel_62

Ingen taler om IC3 belastning ?

Det kunne man vel godt. IC2 er med deres langtidsparkering i Tinglev vel de mest miljørigtige (diesel)tog DSB har pt. Men er IC3-togene trods alt ikke mere brændstoføkonomiske end IC4? Pointen er vel at al transport belaster miljøet (ja selv skos gummisåler er et verdensomspændende miljøproblem og skoproduktion er en af de mest forurenende der findes) og at man derfor må se fuldstændig på tværs af transportformer og energikilder for at kunne reducere miljøbelastningen. Som det er nu er banegårdshallen i Fredericia nok et af det værste steder at opholde sig i Danmark, hvis det ikke lige er på andre lignende jernbanelokaliteter.

Vejtrafikkens miljøbelastning vil blive reduceret over de kommende år gennem restriktioner, forskning og udvikling, idet den dog også er oppe imod en ekspansion som nok er uundgåelig. Jernbanen er under fuld politisk kontrol og kunne sagtens være kommet langt allerede, men det har den nævnte kassetænkning forhindret.

--
- busser når det er billigst

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 26. maj, 2019, 10:09 (141 dage siden) @ Togbus

Forstå din pointe men IC2 er de ikke i Øst Europa?

Personligt: få nu sat de køreledninger op. Så alle tog kan kører over alt.
Nå ja færer typer gør nok ikke noget dårligt.

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Togbus, Foldingbro, søndag 26. maj, 2019, 10:14 (141 dage siden) @ hummel_62

Forstå din pointe men IC2 er de ikke i Øst Europa?

Servicemeddelelse: Nej, der står fortsat en fin samling af dem i Tinglev. Muligvis med købsoption, men faktum er at de står trygt og godt på et sidespor (og åbenbart lidt mere trygt end MR-togenes opstalding andre steder)

--
- busser når det er billigst

Avatar

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Ove Nygaard @, søndag 26. maj, 2019, 10:51 (141 dage siden) @ Togbus

Forstå din pointe men IC2 er de ikke i Øst Europa?

Servicemeddelelse: Nej, der står fortsat en fin samling af dem i Tinglev. Muligvis med købsoption, men faktum er at de står trygt og godt på et sidespor (og åbenbart lidt mere trygt end MR-togenes opstalding andre steder)

Hej,
"I gamle dage", før verden gik af lave, og Tinglev endnu havde "den gamle banegård", skulle man som regel "skifte tog" i Tinglev, når man skulle til Sønderborg (og Tønder, hvortil der jo også var jernbaneforbindelse!), og overgangstiderne var ikke altid lige "kundevenlige" (læs: "korte"), heller ikke den gang....! Da opstod mundhældet: "Den tid, man tilbringer på banegården i Tinglev, går fra i skærsilden"! Hvem der har "paterniteten" til dette mundhæld (mundheld?);-), har jeg ikke lige ved hånden, men måske kan man heraf udlede, at IC2 står godt og trygt i Tinglev, som nu har både "ny" banegård og forenklet sporgeometri!

Jo, det er ikke kun øst for Storebælt, infrastrukturen forbedres!:-D


Bedste hilsener

Ove af Erritsø, med en "fortid" syd for Kongeåen!

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af RasmusD, søndag 26. maj, 2019, 11:29 (141 dage siden) @ Togbus

Pointen er sådan set at DSB blot fyrer sådan en kampagne af for at simulere grøn og miljøbevidst velvilje. Det som skal til er afskaffelse af ME og IC4, men det er udelukket som forslag på forhånd af DSB.

Altså. Den beslutning er jo allerede taget. Det nytter ikke noget at foreslå noget, der allerede er vedtaget.

Lad nu være med at være så mavesur.

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 26. maj, 2019, 11:45 (141 dage siden) @ RasmusD

Okay, så må det være min opgave at komme med den mest logiske og som kan flytte noget for alvor.

Tog til tiden.( styr på personale og værksteder.)
Plads i toget, ikke nødvendigvis at alle kan side ned på kort strækninger.
Fair priser.
En brugbar køreplan som dækker 80-90 % af det til en hver tid behov.

Hvad har det så med grøn profil hos DSB at gøre.
Jo det vil få selv en bil elsker som mig, til alvorligt at tage toget.

Bonus kunne være bus køreplaner som passer, og p-pladser nok. Til 2 og 4 hjul.. Men det er jo en anden kasse.

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 26. maj, 2019, 11:48 (141 dage siden) @ hummel_62

PS præmien udlodder jeg til en konkurrence her på site.

Man er vel sejer sikker

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, søndag 26. maj, 2019, 12:23 (141 dage siden) @ hummel_62

Okay, så må det være min opgave at komme med den mest logiske og som kan flytte noget for alvor.

Tog til tiden.( styr på personale og værksteder.)
Plads i toget, ikke nødvendigvis at alle kan side ned på kort strækninger.
Fair priser.
En brugbar køreplan som dækker 80-90 % af det til en hver tid behov.

Hvad har det så med grøn profil hos DSB at gøre.
Jo det vil få selv en bil elsker som mig, til alvorligt at tage toget.

Det er klart, at en udfasning af dieseltrækkraft er et 'must' for at skabe en grønnere jernbane, men nok har DSB forsømt at udvikle sin flåde af togsæt/lokomotiver, men det er ikke udelukkende DSB ansvar. Politikerne har i mange år undladt at tage de nødvendige beslutninger for at få udfaset dieseltrækkraften. Nu er beslutningen taget, men desværre er udrulningen af kørestrøm afhængig af signalprogrammet - indtil det forhåbentlig besluttes at ofre de nødvendige ressourcer på at immunisering de eksisterende anlæg, for hurtigst muligt at kunne udfase dieseltrækkraften uden skelen til signalprogrammet.

Hvad DSB umiddelbart kan gøre, så må være noget med pålidelighed. Hvis toget skal fremstå som et 'ægte' alternativ til bilen, så skal man som kunde tages seriøst af DSB - hvilket i nogen grad mangler i dagens version af DSB, hvor kunden ofte ses som et nødvendigt onde for at på forretningsplanens ender til at mødes.

Det er ikke at tage sine kunder seriøst at f.eks. aflyse alle afgange på Svendborgbanen (som i dag) fordi der mangler personale - det må ved gud være muligt at beregne, hvor meget personale der skal bruges til en planlagt produktion og så sørge for at have en fornødne reserve i tilfælde af forfald. Nuvel DSB har selv valgt at indgå en mindre borgerkrig med sit personale, så fra den side skal DSB nok ikke forvente megen goodwill - men som kunde er årsagen til en aflysning inderlig ligegyldig - her tæller kun om toget kører eller ej.

Næsten gang valget står mellem at vælge toget (med risiko for endnu en aflysning) eller at tage bilen, der alligevel står i indkørsel, så er valget for mange taget på forhånd, nemlig bilen - og de kunder er mistet.

Prissætningen er et andet parametre DSB skal forholde sig til. Det hjælper altså ikke noget, at man med samme sikkerhed som juleaften falder d. 24/12, hæver priser hvert år og forsøget at 'spinne' prisforøgelsen som en forenkling - det er efterhånden alt for gennemskueligt. Mange kunder har oplevet relativ store prisstigning, først med indførsel af Rejsekortet, dernæst med udfasning af 10-turskortet. Det hjælper ikke noget at DSB forsøger at fremstille 'DSB orange'/'DSB orange fri' som et alternativ, som det på ingen måde er. For rigtig mange kunder, der har benyttet 10-turskortet, er nu henvist til de ordinære billetter med en prisstigning på mellem 25-30% til følge - nu er bilen måske et bedre valg for dem.

For det kunder, der har valgt at udskifte 10-turskortet med Rejsekortet, har endvidere måtte opleve at muligheden for mængderabat over Storebælt blev afskaffet af DSB pr. 7/4-2019 - endnu en kamufleret prisstigning helt i tråd med DSB 'forenkling'...

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Togbus, Foldingbro, søndag 26. maj, 2019, 12:24 (141 dage siden) @ RasmusD

Altså. Den beslutning er jo allerede taget. Det nytter ikke noget at foreslå noget, der allerede er vedtaget.

Lad nu være med at være så mavesur.

Ja i 2030 fungerer jernbanen optimalt og grønt er vi blevet fortalt.

Ingen mavesurhed herfra. Jeg konstaterer blot at kampagnen er et slag i luften, og hvis man skulle være lidt spids kunne det tyde på et forkølet forsøg midt i valgkampen. I modsætning til hvad du tror, så ønsker alle en god, lækker og effektiv jernbane som alene i kraft af miljø, kvalitet og pris kan få selv den mest inkarnerede bilist til at stige om. Der er lang vej og den statslige togoperatør slingrer rundt langt fra målskiven og formentlig slet ikke i retning af centrum. Det har været et politisk valg at det er blevet sådan for embedsmænd og trafikpolitiske kliker har længe fået lov til at lege med skatteydernes penge. DSB er sådan set blevet til det finansministeriet ville have.

Det er dog ikke usandsynligt at der efter valget bliver ryddet op. Det kræver dog at centrale hoveder ruller i departement og styrelser. At få DSB til at ændre kurs er i den forbindelse nok det mindste problem - heldigt for DSB.

--
- busser når det er billigst

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, søndag 26. maj, 2019, 13:09 (141 dage siden) @ Togbus

Måske skulle der også lidt frisk luft på div. Chef kontorerne
Høj som lav.
Måske også lidt luft hos Bane.dk

Avatar

DSB Idekonkurrence - "Din idé til et grønnere DSB"

af Schienenwolf, Læsø, søndag 26. maj, 2019, 20:35 (141 dage siden) @ krabsen


Formentlig vil DSB kunne blive meget grønnere hvis man afskaffede ME og IC4 omgående og kørte med togbusser i stedet. Som så meget andet grønt vil det grønneste være slet ikke at køre nogetsomhelst og standse produktionen helt. Dette ini er vist bare lidt slag i bolledejen og terapi til nogle ansatte i Telegade.


Se det er et rendyrket kassetænkningssynspunkt, men naturligvis passende til afsenderen.
DSB bliver også grønnere hvis man overlader al drift til Arriva, DB eller andre, men det gør verden ikke.

Her kan man tale om et slag i bolledejen.

Verden bliver grønnere af enhver CO2-udledning fra DSB, eller hvem der nu tilfældigvis kører, og det uanset om der køres med dieseltog eller dieselbusser. Satelitfotos fra NASA viser, at vores klode er blevet 15 % grønnere over de seneste 20-30 år. Hertil bidrager CO2-udledningerne fra lillebitte Danmark dog minimalt.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen