Vogn 13 (Generelt)

af mikedk2100, fredag 07. juni, 2019, 15:09 (10 dage siden)

Er der nogen, der kender grunden til, at DSB har en vogn 13? Og måske plads nr. 13?

Mange flyselskaber har jo hverken en række eller et sæde med nr. 13 på grund af overtro (måske mest hos kunderne).

Mvh
Michael

Vogn 13

af Coenen-Bache, fredag 07. juni, 2019, 15:18 (10 dage siden) @ mikedk2100

De gamle IC-tog der afgik fra KBH, var oprangeret af vogn 11 (A-vogn), Vogn 12 (BK-Vogn) Vogn 13 (B-vogn) Vogn 14 (B-vogn) og vogn 15 (B-vogn) Lokalvogne til Korsør hed 21-22-23

God gammeldags jernbanelogik, uden hang til overflødig overtro.

Vogn 13

af gaest, søndag 09. juni, 2019, 21:41 (8 dage siden) @ Coenen-Bache

De gamle IC-tog der afgik fra KBH, var oprangeret af vogn 11 (A-vogn), Vogn 12 (BK-Vogn) Vogn 13 (B-vogn) Vogn 14 (B-vogn) og vogn 15 (B-vogn) Lokalvogne til Korsør hed 21-22-23

God gammeldags jernbanelogik, uden hang til overflødig overtro.

Så vidt jeg husker var vogn 13 en Bk vogn, i hvert fald på de IC tog der kørte Århus - Padborg.

Alligevel lidt spøjst at man har haft MX1013, My 1113 MZ 1413 MO 1813, men nummerserien M?1301-
blev undgået, i stedet fik Mz 14.. numre.

Forøvrigt har jeg været pendler på en buslinje 13 i 5 år. Det eneste uregelmæssige i den tid var at bussen mistede et sidespejl mod et skilt fordi chaufføren måtte trække langt ud til højre på grund af en modkørende hasarderet overhaling.

Avatar

Vogn 13

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, søndag 09. juni, 2019, 23:28 (8 dage siden) @ Coenen-Bache

Jeg burde jo kunne huske det der med vogn 13, for jeg var jo togbetjent og togfører 1980-1986. Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv, så det bliver efter hukommelsen:

A-vognen hed vogn 11, og det hed den i hele den nævnte periode.
Bk hed vogn 12, men det ændrede sig i periodens løb til vogn 13. Hvorfor husker jeg ikke. Oprangeringen blev derfor A11-B12-Bk13 osv.

Men så var der også noget med vogn 10, som jeg har glemt alt om.

Den oprindelige oprangering A11-Bk12 var vist nok udtænkt for at staklerne på første klasse ikke skulle have langt til kioskvognen. Et hensyn der i dag har overlevet sig selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Vogn 13

af Peter Christensen, mandag 10. juni, 2019, 06:27 (8 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den oprindelige oprangering A11-Bk12 var vist nok udtænkt for at staklerne på første klasse ikke skulle have langt til kioskvognen. Et hensyn der i dag har overlevet sig selv.

Som jeg husker det (fra midten af 80'rne og frem), da var vogn 13 i IC-tog altid en Bk.
Det var også relativt populært at drikke øller der, så måske var det nødvendigt med lidt afstand til de sarte typer på 1.klasse?

Vogn 13

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 12. juni, 2019, 12:40 (6 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

A-vognen hed vogn 11, og det hed den i hele den nævnte periode.
Bk hed vogn 12, men det ændrede sig i periodens løb til vogn 13. Hvorfor husker jeg ikke. Oprangeringen blev derfor A11-B12-Bk13 osv.

Skyldes ændringen ikke, at man mere konsekvent overgik til at overføre 5 vogne ifm. de brede færger på Storebælt fra 1980? Man snakkede da før dette om "Benedikte tog" på 4-vogne, der var maks-kapaciteten på daværende M/F Prinsesse Benediktes midterspor.

/Lasse

Avatar

Vogn 13 - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 12. juni, 2019, 15:43 (5 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

A-vognen hed vogn 11, og det hed den i hele den nævnte periode.
Bk hed vogn 12, men det ændrede sig i periodens løb til vogn 13. Hvorfor husker jeg ikke. Oprangeringen blev derfor A11-B12-Bk13 osv.

Skyldes ændringen ikke, at man mere konsekvent overgik til at overføre 5 vogne ifm. de brede færger på Storebælt fra 1980? Man snakkede da før dette om "Benedikte tog" på 4-vogne, der var maks-kapaciteten på daværende M/F Prinsesse Benediktes midterspor.

/Lasse


Kære Lasse

Jo, du har ret. Men derudover er det åbenbart lidt mere krøllet end som så. I det glimrende værk "Fra Lyntog til InterCity" af John Poulsen, 2010, anføres på side 92, at fra K80V hed oprangeringen B-A-Bk-B-B (det er nok her vogn 10 kommer ind i billedet - den kørte kun til/fra Aarhus, idet der ikke var behov for den nord for Aarhus). John skriver, at der var stillekupéer i vogn 10.

Edit: Det må have været nemt, at frakoble vogn 10 i Aarhus; men noget mere bøvlet at klistre den på - det må jo have kostet en rangermaskine. Hvad husker Georg? Jeg mindes det ikke selv - selv om jeg var togfører på strækningen gennem Aarhus på det tidspunkt.

Det ændrede man så igen fra K84S, hvor oprangeringen var A-B-Bk-B-B (side 95).

Bedste hilsner

Thomas

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Vogn 13

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 12. juni, 2019, 10:00 (6 dage siden) @ Coenen-Bache

Som ikke jernbaneuddannet - hvorfor ikke vogn 1 - 2 - 3 osv?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vogn 13

af krabsen, fredag 07. juni, 2019, 15:59 (10 dage siden) @ mikedk2100

Er der nogen, der kender grunden til, at DSB har en vogn 13? Og måske plads nr. 13?

Tja - hvorfor ikke?
Man kører jo også fredag den 13, om mandagen, ved fuldmåne, på Tycho Brahes dage og alle andre situationer, hvor nogle påstår der er forøget risiko for uregelmæssigheder. :-P

Mange flyselskaber har jo hverken en række eller et sæde med nr. 13 på grund af overtro (måske mest hos kunderne).

Hvis det var et problem ville vognen køre tom, og så ville de nok rette ind efter det. ;-)

L 210

af AndreasM, fredag 07. juni, 2019, 19:49 (10 dage siden) @ krabsen

Er der nogen, der kender grunden til, at DSB har en vogn 13? Og måske plads nr. 13?


Tja - hvorfor ikke?
Man kører jo også fredag den 13, om mandagen, ved fuldmåne, på Tycho Brahes dage og alle andre situationer, hvor nogle påstår der er forøget risiko for uregelmæssigheder. :-P

Enig. Men der er nu alligevel eksempler. For at tage det seneste, så har L 210, lyntoget der kolliderede med sættevognen på Storebælt d. 2/1, ikke heddet L 210 siden. Det er omdøbt til L 212. (når det altså ikke er aflyst grundet sporarbejdet)

SK911 > SK909

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, fredag 07. juni, 2019, 20:01 (10 dage siden) @ AndreasM

SAS ændrede også rutenummeret på ruten på København til New York kort efter d. 11/9-2001. Ruten hed oprindelig SK911 men det blev ændret til SK909 - som den vist for øvrigt stadig hedder.

L 210

af krabsen, mandag 10. juni, 2019, 09:42 (8 dage siden) @ AndreasM

Er der nogen, der kender grunden til, at DSB har en vogn 13? Og måske plads nr. 13?


Tja - hvorfor ikke?
Man kører jo også fredag den 13, om mandagen, ved fuldmåne, på Tycho Brahes dage og alle andre situationer, hvor nogle påstår der er forøget risiko for uregelmæssigheder. :-P


Enig. Men der er nu alligevel eksempler. For at tage det seneste, så har L 210, lyntoget der kolliderede med sættevognen på Storebælt d. 2/1, ikke heddet L 210 siden. Det er omdøbt til L 212. (når det altså ikke er aflyst grundet sporarbejdet)

Jeps, men det har ikke noget med tallet 13 at gøre. :-)
Det er en generel skik med ikke at genbruge 'uheldsramte' navne. Det samme gælder f.eks. orkaner, hvor navnet Katrina ikke anvendes fremover, mens navne på mindre voldsomme orkaner normalt genbruges (i USA i en syv års cyklus).


Pudsigt nok var det lige modsat i gammel tid omkring personnavne: Hvis et barn døde, blev næste barn af samme køn døbt med det samme navn. Her gjaldt det så om at 'bevare' navnet.

L 210

af kris545545 @, Århus, tirsdag 11. juni, 2019, 11:02 (7 dage siden) @ krabsen

Det er en generel skik med ikke at genbruge 'uheldsramte' navne. Det samme gælder f.eks. orkaner, hvor navnet Katrina ikke anvendes fremover, mens navne på mindre voldsomme orkaner normalt genbruges (i USA i en syv års cyklus).


Det er ved at være 31 år siden, men IC 104 er stadig(?) i brug efter Sorø ulykken i 1988

--
[image]
[image]

L 210

af Christian2010 @, København Ø, torsdag 13. juni, 2019, 14:21 (5 dage siden) @ kris545545

Det er ved at være 31 år siden, men IC 104 er stadig(?) i brug efter


Det kører hvert i fald i K19 Odense-København.

--
Christian

Vogn 13

af Keld H. Mikkelsen @, søndag 09. juni, 2019, 20:28 (8 dage siden) @ krabsen

Det er faktisk DB 445 013, der blev smadret ved Rendsburg den 8/5.

Avatar

Vogn 13

af metrohenrik ⌂, Ringsted, tirsdag 11. juni, 2019, 11:27 (7 dage siden) @ mikedk2100

Er der nogen, der kender grunden til, at DSB har en vogn 13? Og måske plads nr. 13?

Mange flyselskaber har jo hverken en række eller et sæde med nr. 13 på grund af overtro (måske mest hos kunderne).

Mvh
Michael

Som mangeårig samarbejder med italienere, vil jeg da bare sige at 13 er et lykketal i støvlelandet.
Så kan man jo lægge i det, hvad man vil....

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Vogn 13

af Vollensir, tirsdag 11. juni, 2019, 11:49 (7 dage siden) @ metrohenrik

MR/MRD 40/4213 var også i sin tid involveret i en slem ulykke hvor begge motorvogne blev afsporet efter en påkørsel i en overskæring.

Vogn 13 - noget off

af Peter Christensen, tirsdag 11. juni, 2019, 11:51 (7 dage siden) @ metrohenrik

Og kineserne har lykketallet 8 - det er næppe nogen tilfældighed at OL i 2008 begyndte 08/08.....
Omvendt, så har kineserne det svært med tallet 4 (og vidstnok også 21) da udtalen af disse ligger meget tæt op ad udtalen af "død".....

Vogn 13 - noget off

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, onsdag 12. juni, 2019, 12:43 (6 dage siden) @ Peter Christensen

Og kineserne har lykketallet 8 - det er næppe nogen tilfældighed at OL i 2008 begyndte 08/08.....
Omvendt, så har kineserne det svært med tallet 4 (og vidstnok også 21) da udtalen af disse ligger meget tæt op ad udtalen af "død".....

Netop derfor blev det 44. og sidst byggede X2000 tog, der blev solgt til Kina, ikke litreret 2044, men istedet 2088, hvilket det har beholdt efter det er kommet retur til Sverige og SJ.

/Lasse

Danske privatbaner

Læs historien om:
Dansk Jernbane ApS
Svenska-lok
Indsend billeder
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen