Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vinduesplads? (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 22/7 2019, 08:11 (1740 dage siden)

Jeg bestilte en pladsbillet og fik denne:

[image]

Jeg glædede mig over at have fået en vinduesplads! Jeg fik denne plads:

[image]


Men hvor er vinduet???


M.v.h.
Keld Zumbach

Vinduesplads?

af Jørgen Pagh Jensen, 22/7 2019, 10:01 (1740 dage siden) @ keld

Den slags vinduespladser kan man desværre finde mange steder - og mange er i øvrigt ligeglade, for hvad skal man med et vindue, når man har en skærm at kikke på? I IC3-tog er vinduer og sæder tænkt sammen - men det er en luksus, som mange togselskaber ser stort på. I Israel har man presset flere sæder ind i nogle af IC3-togene, så de ikke passer med vinduerne. Et hjemligt eksempel: Lint - store vinduer, men sæderne placeret ekstra tæt, så de ikke passer med vinduerne.

Problemet er selvfølgelig også, at vinduerne er så små - eller rettere: vinduesstolperne er så brede. Men det er vel noget sikkerhedsmæssigt?? Toget skal kunne tåle at rulle rundt.

I de gamle AL og BL-vogne var vinduerne enorme og stolperne ganske smalle. Men sådan må man måske ikke bygge længere??

Vinduesplads?

af Peter Christensen, 22/7 2019, 10:23 (1740 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I de gamle AL og BL-vogne var vinduerne enorme og stolperne ganske smalle. Men sådan må man måske ikke bygge længere??

Husker stadig, da jeg for mange år siden læste korrespondancen mellem DSB og Scandia på AL- og BL-vogne, at netop de lange vinduer var en hovedpine.
De havde en tendens til at "kæntre" eller sætte sig på tværs.
Ikke lige super-fedt med et vindue som ikke kan lukke eller kun åbnes med besvær.
Alene det er grund til at bygge flere vogne med store vinduer.

Hvorledes de nuværende regler indvirker på stolpebredden skal jeg ikke kunne sige.

Vinduesplads?

af Pyloriis, 23/7 2019, 06:33 (1739 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Den slags vinduespladser kan man desværre finde mange steder - og mange er i øvrigt ligeglade, for hvad skal man med et vindue, når man har en skærm at kikke på? I IC3-tog er vinduer og sæder tænkt sammen - men det er en luksus, som mange togselskaber ser stort på. I Israel har man presset flere sæder ind i nogle af IC3-togene, så de ikke passer med vinduerne. Et hjemligt eksempel: Lint - store vinduer, men sæderne placeret ekstra tæt, så de ikke passer med vinduerne.

Problemet er selvfølgelig også, at vinduerne er så små - eller rettere: vinduesstolperne er så brede. Men det er vel noget sikkerhedsmæssigt?? Toget skal kunne tåle at rulle rundt.

I de gamle AL og BL-vogne var vinduerne enorme og stolperne ganske smalle. Men sådan må man måske ikke bygge længere??

I de gode gamle dage var der også mere at se på!
Der var ikke graffitimalede støjskærme. Ikke så mange høje mure ind mod fabriksarealerne. En masse sidespor. Og ikke mindst en masse forskellige lokomotiver, godsvogne, kommandoposter og byer man kunne kende fra hinanden.
Idag ligner større byer hinanden. Der kører ofte kønsløse tog rundt for forskelligheder skyldes graffiti.
Nye banestrækninger- som Ringstedbanen - ligger nedgravet eller langs en kedelig motorvej og hastighederne er ved at blive så høje at man alligevel ikke når at se meget.

Vinduesplads?

af XAL Olesen, 22/7 2019, 22:24 (1739 dage siden) @ keld

Jeg bestilte en pladsbillet og fik denne:

[image]

Jeg glædede mig over at have fået en vinduesplads! Jeg fik denne plads:

[image]


Men hvor er vinduet???


M.v.h.
Keld Zumbach

Hej Keld

Det har jeg også prøvet en (1) gang for meget. Siden da har jeg ved alle pladsbestillinger i både DK og udlandet (generelt via DB) bestilt 2 pladser. Altid ved vinduet og altid med bord imellem pladserne. Og da jeg både hos DSB (med undtagelser til udlandet), DB (med undtagelser til udlandet) og OEBB kan vælge hvor jeg vil sidde er det ikke så svært. Det koster lidt for den ekstra plads (€ 5,70 hos DB). Men jeg får det som jeg vil have det. Og den ekstra plads bliver alligevel altid optaget hvis jeg er sød og rar.
Mvh
Glenn Olesen der lige sidder i Zürich og er i Amsterdam i morgen :-)

Avatar

Vinduesplads?

af gaest, 23/7 2019, 09:00 (1739 dage siden) @ keld

Men hvor er vinduet???

Det samme kunne man opleve I BM og BS vognene på MA lyntogene, og i ER togene inden de fik lavet IC sædeopstilling.

Vinduesplads?

af Niels Munch, 23/7 2019, 09:25 (1739 dage siden) @ gaest

Men hvor er vinduet???


Det samme kunne man opleve I BM og BS vognene på MA lyntogene, og i ER togene inden de fik lavet IC sædeopstilling.


..... og i Y-tog, hvor der ikke var vis-a-vis opstilling.

Vinduesplads?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/7 2019, 09:27 (1739 dage siden) @ gaest

Det samme kunne man opleve I BM og BS vognene på MA lyntogene, og i ER togene inden de fik lavet IC sædeopstilling.

IC sædeopstilling i ER ?? - det gælder ikke hele toget, men kun for vogn 13/23/33. I de øvrige vogne, hvor opstillingen som flysæder er bibeholdt, er ca. hver. 2. række ikke udfor et vindue.

Af en eller anden grund, så er det aldrig muligt at reserverer plads i vogn 13/23/33 (det er i hvert fald ikke lykkedes for mig endnu) på dsb.dk, det gælder hvad enten det drejer sig om 1 plads eller 4 pladser...

DSB burde angive på deres hjemme side, hvilket sæder der har begrænset udsyn - det ville være et fint servicetiltag...

Vinduesplads?

af andersj, Aalborg, 23/7 2019, 11:34 (1739 dage siden) @ Henrik Hansen

Det samme kunne man opleve I BM og BS vognene på MA lyntogene, og i ER togene inden de fik lavet IC sædeopstilling.


IC sædeopstilling i ER ?? - det gælder ikke hele toget, men kun for vogn 13/23/33. I de øvrige vogne, hvor opstillingen som flysæder er bibeholdt, er ca. hver. 2. række ikke udfor et vindue.

Af en eller anden grund, så er det aldrig muligt at reserverer plads i vogn 13/23/33 (det er i hvert fald ikke lykkedes for mig endnu) på dsb.dk, det gælder hvad enten det drejer sig om 1 plads eller 4 pladser...

DSB burde angive på deres hjemme side, hvilket sæder der har begrænset udsyn - det ville være et fint servicetiltag...

Inde på https://www.cd.cz/en/default.htm kan der laves målrettet reservering i vogn x3. På dsb.dk vil systemet selv vælge hvor du skal sidde, for at optimere pladsreserveringen. Er der eksempelvis en der har reserveret Esbjerg-Odense og du skal reservere Odense-København H så vil den meget gerne reservere den plads fremfor en endnu ikke er reserveret. Den starter også altid fra en ende af toget, så det er først når den ende er fuldt booket at du kan vælge vogn x3.

[image]

--
Mvh Anders

Avatar

Vinduesplads?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/7 2019, 12:37 (1739 dage siden) @ andersj

DSB burde angive på deres hjemme side, hvilket sæder der har begrænset udsyn - det ville være et fint servicetiltag...


[image]

Der mangler bare at blive vist hvordan vinduerne er placeretr i forhold til sæderne, så er det løst.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Vinduesplads?

af Jens N, Fredericia, 23/7 2019, 11:10 (1739 dage siden) @ gaest

Det samme kunne man opleve I BM og BS vognene på MA lyntogene, og i ER togene inden de fik lavet IC sædeopstilling.


Det samme kan opleves i X2000, hvor man også kan få en vinduesplads uden vindue.

Er situationen i bund og grund ‘normal’?

Mvh. Jens

Vinduesplads?

af larsL, 23/7 2019, 13:10 (1739 dage siden) @ Jens N

Er situationen i bund og grund ‘normal’?

Det må betegnes som helt normalt at man kan mangle et vindue i sit transportmiddel. Jeg flyver selv en del indenrigs, mest af hensyn til rejsetid og min arbejdsgivers omkostninger til løn mv. (offentlig ansat). Om så vi om mange år kan komme til København på 3 timer (og yderligere 3 for at komme hjem), så ser jeg ikke toget som reel transport for os når vi skal til København.

Men tilbage til de manglende vinduer: Vi flyver med Norwegian, de benytter den meget populære Boeing 737-800 lige som mange andre flyselskaber verden over. Fra seatguru.com:

[image]

Som det ses er der flere sæder hvor vinduet mangler. De pladser er ikke billigere end resten. Vinduerne er i øvrigt små.

DBS burde dog have reel mulighed for at vise hvad man får, når man vælger plads.

Hilsen Lars

Vinduesplads?

af mpp, 23/7 2019, 13:25 (1739 dage siden) @ larsL

Flyselskaber viser heller ikke hvilke sæder der mangler vinduer. Det burde dog være ret let (hvis nogen gider) at løbe gennem de her tog og finde ud af hvilke rækker der mangler vinduer og lægge det på en hjemmeside. Så skal man bare huske at tjekke siden inden man køber billet.

Vinduesplads?

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/7 2019, 15:25 (1739 dage siden) @ mpp

Der er naturligvis regler og normer for vinduespladser -herunder en anbefaling af, hvor mange procent af vinduespladserne, der rent faktisk skal have frit udsyn. Jeg kan dog ikke huske hvor reglerne kan findes, eller hvor obligatoriske de er.

Jeg kender til tre varianter, der alle tre er bestemt af den "første" kunde, og dermed lagt til grund for designet:

A: En vis procentdel af vinduespladserne skal være med udsyn. Eksemplevis i Bombardier TALENT3 Her kan sæderne opstilles ned til den mindste "acceptable" variant, og et defineret antal procent af vinduespladserne vil kigge ind i midtersprossen. For tog til regionaltraffiken handler det om pris pr sæde, og så er vinduespladser lidt ligegyldige....

B: Midtersprossen er er så smal, at alle vinduespladser formelt har udsyn. Eksempelvis Bombardier TWINDEXX Vario (dobbeltdækkervognene), hvor særligt antallet af vinduer på øverste etage er større end hos andre leverandører, da konstruktionen tillader meget smalle sprosser.

C: Alle pladser har frit udsyn. Eksempelvis Bombardiers TWINDEXX Express til SBB har reelt udsyn fra alle pladser - iøvrigt uanset om sæderne opstilles vis-a-vis eller på række. Dette gælder også på første klasse, og derfor er der 8som i gode gamle dage) længere afstand mellem vinduerne på første klasse, hvilket eller generelt er ret dyrt, da antallet af "vogne" der skal designes, produceres og godkendes øges. Ulempen er så, at det bliver svært at ændre antallet af første klasses sæder i toget...

/Lasse

Vinduesplads?

af andersj, Aalborg, 23/7 2019, 15:50 (1739 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


C: Alle pladser har frit udsyn. Eksempelvis Bombardiers TWINDEXX Express til SBB har reelt udsyn fra alle pladser - iøvrigt uanset om sæderne opstilles vis-a-vis eller på række. Dette gælder også på første klasse, og derfor er der 8som i gode gamle dage) længere afstand mellem vinduerne på første klasse, hvilket eller generelt er ret dyrt, da antallet af "vogne" der skal designes, produceres og godkendes øges. Ulempen er så, at det bliver svært at ændre antallet af første klasses sæder i toget...

/Lasse

Det virker til at SBB vægter vinduespladser højt. Jeg prøvede både Twindexx Express og Stadler SMILE for et par uger siden, og sidstnævnte havde så vidt jeg husker også vindue ved alle pladser.

--
Mvh Anders

Avatar

Vinduesplads?

af Schienenwolf, Læsø, 23/7 2019, 17:03 (1738 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Der er naturligvis regler og normer for vinduespladser -herunder en anbefaling af, hvor mange procent af vinduespladserne, der rent faktisk skal have frit udsyn. Jeg kan dog ikke huske hvor reglerne kan findes, eller hvor obligatoriske de er.

Jeg kender til tre varianter, der alle tre er bestemt af den "første" kunde, og dermed lagt til grund for designet:

A: En vis procentdel af vinduespladserne skal være med udsyn. Eksemplevis i Bombardier TALENT3 Her kan sæderne opstilles ned til den mindste "acceptable" variant, og et defineret antal procent af vinduespladserne vil kigge ind i midtersprossen. For tog til regionaltraffiken handler det om pris pr sæde, og så er vinduespladser lidt ligegyldige....

B: Midtersprossen er er så smal, at alle vinduespladser formelt har udsyn. Eksempelvis Bombardier TWINDEXX Vario (dobbeltdækkervognene), hvor særligt antallet af vinduer på øverste etage er større end hos andre leverandører, da konstruktionen tillader meget smalle sprosser.

C: Alle pladser har frit udsyn. Eksempelvis Bombardiers TWINDEXX Express til SBB har reelt udsyn fra alle pladser - iøvrigt uanset om sæderne opstilles vis-a-vis eller på række. Dette gælder også på første klasse, og derfor er der 8som i gode gamle dage) længere afstand mellem vinduerne på første klasse, hvilket eller generelt er ret dyrt, da antallet af "vogne" der skal designes, produceres og godkendes øges. Ulempen er så, at det bliver svært at ændre antallet af første klasses sæder i toget...

/Lasse

Netop, og hertil kommer, at der er en bestemt opbygning af strukturen i pladsbestillingssystemet, som er fælles for de europæiske baner og som derfor kan være svær at følge lige godt for alle materieltyper. Derfor virker pladsnummereringen i fx IC3 "ulogisk" på mange mennesker, da den skal gælde for forskellige materieltyper, men set ud fra reserveringssystemet, er den logisk nok.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

Vinduesplads?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 23/7 2019, 19:40 (1738 dage siden) @ mpp

Det burde dog være ret let (hvis nogen gider) at løbe gennem de her tog og finde ud af hvilke rækker der mangler vinduer og lægge det på en hjemmeside. Så skal man bare huske at tjekke siden inden man køber billet.

Her er en tegning af sædeopstillingen i IR4 med angivelse af vinduer og strømstik.

Der er vist nok 3 forskellige opstillinger i vogn x1, hvor både antallet af DSB 1' og stillepladser variere. Tegningen viser den opstilling, hvor pladserne i stillezonen er opstillet af IR4 sæder - og deraf med mindst plads mellem sæderne og intet bord som der ellers er tilfældet ved opstillingen af IC3 sæderne.

[image]

Tegningen er udført efter de tilgængelige kilder der findes - og evt. fejl rettes naturligvis hvis de findes :-)

Vinduesplads?

af mikedk2100, 23/7 2019, 19:04 (1738 dage siden) @ Jens N

Det samme kan opleves i X2000, hvor man også kan få en vinduesplads uden vindue.

Til gengæld har SJ været så venlige at indtegne vinduerne i forhold til sæderne, så man på forhånd ved, hvordan ens plads ser ud.

[image]

Mvh
Michael

Vinduesplads?

af AnWa, 24/7 2019, 10:18 (1738 dage siden) @ keld

Ser ut som svensk fönsterplats! ;-)

Vinduesplads?

af keld ⌂, Malling, 25/7 2019, 16:57 (1736 dage siden) @ keld

Tak for alle indlæg og tip. Jeg konkludere, at det var meget sjovere at rejse med tog i gamle dage.

Først et billede fra de gode gamle dage:

[image]IC-tog ved Möhren, (syd for Treuchtlingen), 1987.

Her er et par billeder fra min tur i år:

[image]Hanau, 16. juli 2019. På den sydlige del af Hanau Hbf anvendes stadig mange formsignaler, og trafikken er tæt.


[image]Wiesthal, udkørselssignal fra spor 1 og 2 mod Würzburg, 18. juli 2019. Bemærk tavlen på U-signalet fra spor 1: Signal Zs 6 – ”Gegengleisanzeiger”, ” Der Fahrweg führt in das Streckengleis entgegen der gewöhnlichen Fahrtrichtung.“ Eller frit oversat: “Udkørsel til venstrespor“? Den samme tavle ses i daglys-udgave på U-signalet fra spor 2.

M.v.h.
Keld Zumbach

Vinduesplads?

af andersj, Aalborg, 25/7 2019, 17:11 (1736 dage siden) @ keld

Tak for alle indlæg og tip. Jeg konkludere, at det var meget sjovere at rejse med tog i gamle dage.

Først et billede fra de gode gamle dage:

[image]IC-tog ved Möhren, (syd for Treuchtlingen), 1987.

... og disse vogne benyttes stadig flittigt i DB's InterCity og EuroCity tog med ny lak og nyere lokomotiver. De fleste har fået nyt interiør, men enkelte har ikke. Selvom man gerne vil udrangere dem, så kommer det ikke til at ske lige med det samme pga. stigende passagertal og udbygning af fjerntogsnetværket.

--
Mvh Anders

Vinduesplads?

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 25/7 2019, 20:50 (1736 dage siden) @ andersj

Underlig vogn 1. Med alle de vinduer

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak