Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tullebanen og Timemodellen (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/7 2019, 16:25 (1740 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 22/7 2019, 16:40

Hej

Er der nogen som kender til hvor hurtigt det organisatorisk, teknisk og ressource-mæssigt er muligt at fremskynde Ny bane Hovedgård-Hasselager hhv. Vejlefjord. Ud fra behovet i følgende logik:


I Banedanmarks ”Anlægsplan 2030” indgår følgende projekter og optimale beslutningstidspunkter (omsat til relevante finanslove mm. af undertegnede):

Ny bane til Billund...................... Finanslov 2020
Ny bane Vestfyn........................ Ved lov i løbet af 2019
Ny bane Hovedgård-Hasselager... Finanslov 2023
Ny bane Vejlefjord..................... Finanslov 2025 (næste valgperiode)

Link: https://www.ft.dk/samling/20182/almdel/TRU/bilag/6/index.htm

Hvis man ønsker at Ny bane Vejlefjord skal besluttes (og påbegyndes) i indeværende valgperiode, skal projektet således fremskyndes med (mindst) 2 år.

For ikke (yderligere) at belaste Banedanmark (og branchens) ressourcer, kunne man derfor overveje at fremskaffe (nogle af) de nødvendige ressourcer ved at aflyse eller udskyde Ny bane til Billund. Herved burde det være muligt at opnå følgende (teknisk og økonomisk optimale) tidsplan:

Ny bane til Billund ..................... Finanslov 2025 (næste valgperiode)
Ny bane Vestfyn ....................... Finansieres ved lov i 2019 (Finansieret af Togfonden)
Ny bane Hovedgård-Hasselager .. Finanslov 2020 (finansieres over finansloven)
Ny bane Vejlefjord .................... Finanslov 2023

På denne måde kan alle de for timemodellen nødvendige projekter blive besluttet og finansieret i indeværende valgperiode.
Skulle regeringsmagten skifte til blå side efter næste valg, ja så er der stor sandsynlighed for at den regering vil fremskaffe finansiering og beslutte Ny bane til Billund :-) .

Tullebanen og Timemodellen

af Jens Hansen, 22/7 2019, 17:48 (1740 dage siden) @ Poul Brandt


For ikke (yderligere) at belaste Banedanmark (og branchens) ressourcer, kunne man derfor overveje at fremskaffe (nogle af) de nødvendige ressourcer ved at aflyse eller udskyde Ny bane til Billund.

Kunne sådan set også overlade det til andre end Banedanmark, at bygge Hovedgård - Hasselager til andre, f. eks. Sund og Bælt. Eller et privat selskab.

Så kunne det vel være klar til drift i 2024 (mindst 5 år tidligere).

JH

Tullebanen og Timemodellen

af Niels Munch, 22/7 2019, 18:29 (1740 dage siden) @ Jens Hansen

Kunne sådan set også overlade det til andre end Banedanmark, at bygge Hovedgård - Hasselager til andre, f. eks. Sund og Bælt. Eller et privat selskab.


Der kommer næppe flere anlægsentreprenører af, at du bytter rundt på bygherrerollen.

Tullebanen og Timemodellen

af Jens Hansen, 23/7 2019, 08:20 (1739 dage siden) @ Niels Munch

Det kan vel ikke afvises.

Hvis opgaven udbydes i en totalentreprise, hvor den vindende f.eks. skal stå for alt? Kunne tænkes at udenlandske firmaer, som med de store broer, var interesseret.

JH

Tullebanen og Timemodellen

af Niels Munch, 23/7 2019, 09:29 (1739 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis opgaven udbydes i en totalentreprise, hvor den vindende f.eks. skal stå for alt? Kunne tænkes at udenlandske firmaer, som med de store broer, var interesseret.


Og de skraber underentreprenører sammen, og dem bliver der som nævnt ikke flere af i branchen.

Avatar

Tullebanen og Timemodellen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 23/7 2019, 12:42 (1739 dage siden) @ Niels Munch

...og opgaverne udbydes i EU udbud, så der er allerede mulighed for udlændinge i at byde ind.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Tullebanen og Timemodellen

af andersj, Aalborg, 23/7 2019, 13:12 (1739 dage siden) @ Michael Deichmann

...og opgaverne udbydes i EU udbud, så der er allerede mulighed for udlændinge i at byde ind.

Selve anlægsarbejdet er nok intet problem. Det er mere projektering og det administrative/juridiske arbejde der kan blive en flaskehals. Eksempelvis har Banedanmark lånt landinspektører hos Vejdirektoratet til gennemførelse af ekspropriationer i forbindelse med elektrificering mellem Lindholm og Aarhus.

--
Mvh Anders

Tullebanen og Timemodellen

af Peter Christensen, 23/7 2019, 13:46 (1739 dage siden) @ Jens Hansen

Hvordan vil du sikre at BDK ikke går hen og laver en gang forhaling (på den ene eller anden led)?
Eller måske ligefrem ministeriet?
Hvis du ikke får smidt BDK ud af ligningen, så har du intet vundet.

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak