Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019

af Jens Hansen, 8/8 2019, 18:25 (1722 dage siden) @ Poul Brandt

Det er vel resultatet af at de planlagte opgaver nu er ved at være tilendebragt. Og at de budgettere penge er brugt.

Også interessant at DSB, for det smadrede togsæt fra Storebælt, blot tager en fra reserven. Må vel egentlig betyde, at "reserven" kan udnyttes. Mange pendlere så sikkert gerne at DSB fik mere materiel ud at køre?

JH

DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019

af Peter Christensen, 8/8 2019, 18:44 (1722 dage siden) @ Poul Brandt

Lidt kedelige bemærkninger.
Fra december 2017 til november 2018 udgjorde driftspuljen 52 stk. Heraf var 40 sat i løb.
Faktisk er det piv-ringe at have så mange togsæt og at så få er i drift.
Det er rigtigt at MDBF går opad, men den lå også omkring eller over 7500 km. i perioden oktober 2014 til oktober 2015 (trods de forskellige opgørelsesmetoder).

Bedst af alt, hvis de blinkende konsulentrapporter gennem årene havde holdt stik, så havde billedet været:
Atkins - 20800
PROSE - mellem 17300-18500
Plan fra 8/6 2015 - 17750
OK - vel var opgørelsesmetoden lidt anderledes, men vi er stadig milevidt var ønsketænkningen i konsulentrapporterne.

DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019

af anderspihl, 9/8 2019, 08:42 (1722 dage siden) @ Peter Christensen

Bedst af alt, hvis de blinkende konsulentrapporter gennem årene havde holdt stik, så havde billedet været:
Atkins - 20800
PROSE - mellem 17300-18500
Plan fra 8/6 2015 - 17750
OK - vel var opgørelsesmetoden lidt anderledes, men vi er stadig milevidt var ønsketænkningen i konsulentrapporterne.

Så hvad kan der konkluderes?

Var konsulentrapporternes prognoser i virkeligheden for optimistiske?
Er modificeringsarbejdet på IC4 ikke godt nok?
Er IC4 konstruktionen i grunden så ringe, at hverken konsulenter eller værkstederne kan gøre ret meget mere fra eller til?

/Anders

DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019

af Poul Brandt, Nordsjælland, 9/8 2019, 09:22 (1722 dage siden) @ anderspihl

Bedst af alt, hvis de blinkende konsulentrapporter gennem årene havde holdt stik, så havde billedet været:
Atkins - 20800
PROSE - mellem 17300-18500
Plan fra 8/6 2015 - 17750
OK - vel var opgørelsesmetoden lidt anderledes, men vi er stadig milevidt var ønsketænkningen i konsulentrapporterne.


Så hvad kan der konkluderes?

Var konsulentrapporternes prognoser i virkeligheden for optimistiske?
Er modificeringsarbejdet på IC4 ikke godt nok?
Er IC4 konstruktionen i grunden så ringe, at hverken konsulenter eller værkstederne kan gøre ret meget mere fra eller til?

/Anders


Det er interessant at MDBF er stabilt stigende. De mange opdateringer giver resultat.

Når opgraderingerne er indført, må der være en del reparations-kapacitet til overs, så man kan forestille sig at DSB for egen regning vi vælge at foretage et lille antal yderligere tekniske løsninger.

Så en MDBF på op mod 20.000 er vel ikke urealistisk om 2-3 år.

Det vil være tragikomisk at IC4 kører fuldt tilfredsstillende når de skal udfases.

Men måske kan de anvendes til at øge kapaciteten fredag (og evt. søndag) i en periode, mens fremtidens tog bliver leveret. Uanset at de er dyre i drift, må det kunne lønne sig.

DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019

af Peter Christensen, 9/8 2019, 09:26 (1722 dage siden) @ anderspihl

Så hvad kan der konkluderes?

Var konsulentrapporternes prognoser i virkeligheden for optimistiske?
Er modificeringsarbejdet på IC4 ikke godt nok?
Er IC4 konstruktionen i grunden så ringe, at hverken konsulenter eller værkstederne kan gøre ret meget mere fra eller til?

Tja, svært at sige, men jeg hælder mest til, at IC4 var en ufattelig ringe konstruktion og at DSB overvurderede sine egne evner med hensyn til fejlretning.
Konsulentrapporterne skulle blot tjene som begrundelse for at forsætte arbejdet på IC4. Derfor kan konsulentrapporterne godt kaldes optimistiske, omend de afspejler DSBs håb/ønsker for fremtiden ganske godt.
Jeg har alle dage fået et godt grin over de rapporter og har længe ment at de var "klart til den meget optimistiske side", hvilket temmelig mange indlæg fra min side i dette forum kan bekræfte.

MDBF skal øges nu da DSB efterhånden har fjernet en del IC4 fra beholdningen (og IC2 snakker vi slet ikke om).
DSB bestile 83 IC4, fik leveret 82 og nu er beholdningen omkring 65 stk., som skal dække nogle af 30 løb. Dét er ikke imponerende med så få togsæt af den samlede beholdning i løb.
Da DSB sandsynligvis har fjernet de dårligste togsæt, da skal MDBF øges.
I løbet af 2018 blev omkring 10 togsæt hensat/udrangeret.
Når jeg ser henover årene og baseret på DSBs egne tal - med forbehold for de fejl tallene indeholder - da ses en sammenhæng mellem øget MDBF og færre IC4 i drft. Der har været udtagelser og de opstod typisk, når en konsulentrapport om IC4s fremtid var lige på trapperne.

DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019

af Mads, 9/8 2019, 09:42 (1722 dage siden) @ Peter Christensen

MDBF skal øges nu da DSB efterhånden har fjernet en del IC4 fra beholdningen (og IC2 snakker vi slet ikke om).
DSB bestile 83 IC4, fik leveret 82 og nu er beholdningen omkring 65 stk., som skal dække nogle af 30 løb. Dét er ikke imponerende med så få togsæt af den samlede beholdning i løb.
Da DSB sandsynligvis har fjernet de dårligste togsæt, da skal MDBF øges.
I løbet af 2018 blev omkring 10 togsæt hensat/udrangeret.

Notatet nævner (og lister) 75 togsæt i status på indbygningen af de tekniske løsninger. Har man brugt tid og penge på togsæt man alligevel har hensat?

DSB’s IC4-rapport for 1. kvartal 2019

af Peter Christensen, 9/8 2019, 12:17 (1722 dage siden) @ Mads

Notatet nævner (og lister) 75 togsæt i status på indbygningen af de tekniske løsninger. Har man brugt tid og penge på togsæt man alligevel har hensat?

Enten er notatet unøjagtigt eller også er Jernbanen no.1 2019 fejlagtigt.
I teorien, så kunne hensatte togsæt indgå i beholdningen, som oplyses til folketinget, men hvormeget, der arbejdes på dem; dét er en helt anden sag.
Men rent pricipielt finder jeg ikke at udrangerede togsæt skal oplyses.
Desværre er jeg lidt langt væk fra mine noter, så jeg har lidt svært ved at give nogle togsæt nummere.
Men hedad kl. 19 tiden - når jeg er hjemme igen - så er der en chance.



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak