Udkast til K20 (Generelt)

af andersj, Nordjylland, tirsdag 13. august, 2019, 10:25 (10 dage siden)

DSB har som noget nyt i år valgt at udgive et udkast til næste års køreplan.

Køreplanen kan ses her: https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/koereplaner/intercity/k20/udkast-dsb-k20-pr12aug19.pdf

Bemærkselsværdigt er afgangene fra København H mod Fyn/Jylland om eftermiddagen:
14:56 ICL mod Aalborg
15:05 IC mod Aalborg
15:19 ICL mod Aarhus
15:26 IC mod Hamburg
15:27 IC mod Esbjerg

Derefter er der en halv time uden tog til Fyn. IC mod Hamburg overhaler ICL mod Aarhus inden Ringsted over den nye bane og ankommer før ICL til Odense.

IC togene til Hamburg giver også en kortere rejsetid mellem Kolding og København der går fra 1:58 (med skift) / 2:08 (direkte) til 1:44.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af KKLD, tirsdag 13. august, 2019, 10:33 (10 dage siden) @ andersj

Der er desværre blevet lagt lidt ekstra tid til Kystbanens køreplan.

Udkast til K20

af 1993matias @, KH, tirsdag 13. august, 2019, 13:53 (10 dage siden) @ KKLD

Der er desværre blevet lagt lidt ekstra tid til Kystbanens køreplan.

Njoeh, der er et minuts længere køretid, men det virker måske som mere, da holdertiderne på København er ændrede - de holder nu i 1-2 minutter længere (god ide!) og kører derfor i ændrede minuttal på kysten.

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

Udkast til K20

af Jens Hansen, tirsdag 13. august, 2019, 14:49 (10 dage siden) @ 1993matias

12 tog holder alle 2 minutter længere på København H?

Det giver en ekstra belastning af kapaciteten her på 24 minutter, eller hvad der vel svarer til 1/2 spor pr time.

Genialt Banedanmark!

JH

Udkast til K20

af RasmusD, tirsdag 13. august, 2019, 15:11 (10 dage siden) @ Jens Hansen

Togene fra Malmø bliver i forvejen tit forsinkede på Hovedbanen fordi der skal et væld af passagerer af. De nuværende fire minutters holdetid er ofte ikke nok.

Udkast til K20

af andersj, Nordjylland, tirsdag 13. august, 2019, 15:40 (10 dage siden) @ RasmusD

Togene fra Malmø bliver i forvejen tit forsinkede på Hovedbanen fordi der skal et væld af passagerer af. De nuværende fire minutters holdetid er ofte ikke nok.

Malmö togene holder i fire minutter i den nye køreplan og Nivå togene holder i fem minutter. Sydgående er det også fire minutter for Malmö og tre minutter for Nivå togene.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af Jens Hansen, onsdag 14. august, 2019, 06:41 (9 dage siden) @ andersj

Men den lange opholdstid kan ikke være for passagerudveksling, har aldrig oplevet at det har taget meget mere end 1 minut.

Men der sker også andet, f.eks. skiftes personale.

Og så er det selvfølgelig også en mulighed at DSB og Banedanmark ser det som en mulighed for bedre at kunne levere rettidige tog, hvis der er luft hist og her.

JH

Udkast til K20

af Svend @, onsdag 14. august, 2019, 07:17 (9 dage siden) @ Jens Hansen

Rettidighed/punktlighed går forud for alt andet. Punktum.
At så passagererne på en almindelig god dag er længere om at komme frem end nødvendigt og der ved andre festlige lejligheder er regnedrenge, der kigger på samfundsøkonomi contra rejsetid ........ nej, det er de andre tal der vægter mest. Kan man ikke få tallene til at passe på anden vis, skruer man blot op for rejsetiden, det er set før. Flere gange endda.

--
Svend

[image]

Udkast til K20

af Jens Hansen, onsdag 14. august, 2019, 08:46 (9 dage siden) @ Svend

enig - men uden at det "koste hvad det vil".

Rejsetiden kunne jo blive kortere, såfremt f.eks. et ophold på København H forkortes, fra f.eks. 5 minutter til 2 minutter. Men desværre er der "mange årsager til at det kan gå galt og det koster penge, at imødegå dette" - så valget er imellem økonomi og rejsetid. Og her tabte rejsetiden så.

JH

Udkast til K20

af keld @, Malling, tirsdag 13. august, 2019, 15:06 (10 dage siden) @ andersj

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

M.v.h.
Keld Zumbach

Udkast til K20

af P.Jensen, tirsdag 13. august, 2019, 15:23 (10 dage siden) @ keld

Umiddelbart kan jeg finde en direkte forbindelse IC 383 fra Århus 9.37 og IC 386 fra Hamburg kl. 10.53.

Desuden også i hver fald en daglig forbindelse fra Århus til Flensburg.

Men det er besværligt nordfra at "ramme" et af IC togene fra København

P.Jensen

Udkast til K20

af andersj, Nordjylland, tirsdag 13. august, 2019, 15:37 (10 dage siden) @ P.Jensen

Umiddelbart kan jeg finde en direkte forbindelse IC 383 fra Århus 9.37 og IC 386 fra Hamburg kl. 10.53.

Desuden også i hver fald en daglig forbindelse fra Århus til Flensburg.

Men det er besværligt nordfra at "ramme" et af IC togene fra København

P.Jensen

Der ingen ændringer på IC Aarhus-Fredericia-Flensburg-Hamburg Hbf. To tog kører fortsat direkte fra Aarhus til Hamburg hele året og det sidste om aftenen kører fortsat kun i sommerferien. Resten kører fortsat kun Fredericia-Flensburg inkl. "sommertoget" udenfor sommeren.

Der er forbindelse fra ovennævnte togsystem til IC København-Hamburg i både Padborg og Kolding. Sydpå kører IC Kh-Hamburg lige bagefter Fredericia-Flensburg toget og nordpå kører det lige foran. Ved Flensburg kører København togene via godsbanen ved Flensburg Weiche.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af keld @, Malling, tirsdag 13. august, 2019, 20:12 (10 dage siden) @ P.Jensen

I hvilken plan nr. i udkast til K20 finder jeg direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt?

M.v.h.
Keld Zumbach

Udkast til K20

af andersj, Nordjylland, tirsdag 13. august, 2019, 20:40 (10 dage siden) @ keld

I hvilken plan nr. i udkast til K20 finder jeg direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt?

M.v.h.
Keld Zumbach

81 + 60. Der er desværre ikke en plan der viser direkte tog Esbjerg/Flensburg-Aarhus, så man må kigge efter tognumre i plan 60. IC 3xx er til/fra Tyskland.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af keld @, Malling, onsdag 14. august, 2019, 15:00 (9 dage siden) @ andersj

Tak til andersj og P.Jensen.

De direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt, som jeg sædvanligvis benytter mig af, er alle med i K20. Jeg håber så, at plan 85 også kommer med i den endelige udgave, så man har hele forløbet i en plan.

M.v.h.
Keld Zumbach

Udkast til K20

af andersj, Nordjylland, onsdag 14. august, 2019, 17:41 (9 dage siden) @ keld

Tak til andersj og P.Jensen.

De direkte forbindelser Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt, som jeg sædvanligvis benytter mig af, er alle med i K20. Jeg håber så, at plan 85 også kommer med i den endelige udgave, så man har hele forløbet i en plan.

M.v.h.
Keld Zumbach

Der plejer også at komme en separat køreplan for internationale tog.

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af kme, tirsdag 13. august, 2019, 15:33 (10 dage siden) @ keld

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

Var det ikke smartere at køre Aalborg-Hamburg? Aalborg og Randers er jo jævnt store byer med kunder :-) og det vil ikke genere aarhusianerne at toget er startet tidligere.

Udkast til K20

af andersj, Nordjylland, tirsdag 13. august, 2019, 15:49 (10 dage siden) @ kme

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

Var det ikke smartere at køre Aalborg-Hamburg? Aalborg og Randers er jo jævnt store byer med kunder :-) og det vil ikke genere aarhusianerne at toget er startet tidligere.

Jo. I K16 kørte hvert andet IC-tog Aalborg-Flensburg-(Hamburg) og hvert andet Aalborg-København. Tyskland togene fik så et togsæt på i Aarhus der kørte mod København. Det var også grunden til at IC-togene fik flyttet endestation fra Lindholm til Aalborg fordi de ikke kunne forsyne IC3 i Flensburg og Hamburg.

Men paskontrollen der kort efter blev indført i Padborg gjorde at man ikke længere kunne nå op og ramme IC toget i Fredericia, og derfor blev det ændret til det nuværende system i K17. Det ses også ved at Hamburg IC togene kører tre minutter bagved Aalborg IC toget mellem Fredericia og Aarhus.

--
Mvh Anders

Avatar

Udkast til K20

af BoergeOf61, Randers C, onsdag 14. august, 2019, 15:28 (9 dage siden) @ kme

Ingen direkte forbindelse Aarhus - Flensburg/Hamburg Hbf og omvendt!!! Det er en ommer!!!

Var det ikke smartere at køre Aalborg-Hamburg? Aalborg og Randers er jo jævnt store byer med kunder :-) og det vil ikke genere aarhusianerne at toget er startet tidligere.

Så store er de heller ikke. I mange tilfælde bliver togsæt koblet af el. på i Aarhus.

Når jeg rejser til og fra Tyskland på store rejsedage, prøver jeg i øvrigt at undgå de direkte tog, fordi de er overfyldte syd for Fredericia.

Nu forudser jeg andre udfordringer med planlægning af rejser hjem fra Tyskland. Ved forsinkelser syd el. øst for Hamburg er det ikke givet, næste mulige forbindelse er med stop i Flensburg. En evt. ekstra overnatning må så placeres i Kolding i stedet for Flensburg.

Udkast til K20

af mpp, onsdag 14. august, 2019, 15:47 (9 dage siden) @ BoergeOf61

Hvis du skal fra Hamborg mod nord er der vel i forvejen masser af forbindelser til Flensborg med DB? Så det er kun hvis du vil videre med et IC3-tog at det er aktuelt og det interessante er vel primært forbindelsen videre næste morgen? Eller tager jeg helt fejl?

Avatar

Udkast til K20

af BoergeOf61, Randers C, onsdag 14. august, 2019, 17:36 (9 dage siden) @ mpp

Hvis du skal fra Hamborg mod nord er der vel i forvejen masser af forbindelser til Flensborg med DB? Så det er kun hvis du vil videre med et IC3-tog at det er aktuelt og det interessante er vel primært forbindelsen videre næste morgen? Eller tager jeg helt fejl?

Det kom jeg også til at tænke på, efter jeg skrev mit indlæg.
Jeg tænkte vist mest på reglerne for godtgørelse, men de kommer ikke i spil. Efter reglerne skal næste mulige forbindelse benyttes, og K20 giver mulighed for, rejsende mod Jylland henvises til et tog, som kører til København og ikke standser i Flensburg.

Udkast til K20

af KKLD, tirsdag 13. august, 2019, 15:19 (10 dage siden) @ andersj

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?

Udkast til K20

af andersj, Nordjylland, tirsdag 13. august, 2019, 15:50 (10 dage siden) @ KKLD

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?

Nej

--
Mvh Anders

Udkast til K20

af glade-koege ⌂, køge, tirsdag 13. august, 2019, 17:35 (10 dage siden) @ KKLD

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?

Hvad vil du vide ? Udkast er ude intern nemlig

Hovedsagligt Solrød - Hundige kun mellem 6-9 og flere tog om aften fredag/lørdag..

Udkast til K20

af KKLD, onsdag 14. august, 2019, 09:55 (9 dage siden) @ glade-koege

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?


Hvad vil du vide ? Udkast er ude intern nemlig

Hovedsagligt Solrød - Hundige kun mellem 6-9 og flere tog om aften fredag/lørdag..

Tak for dit svar.
Er der en speciel årsag til at Solrød-Hundige ikke længere kører om eftermiddagen?
Hvilke andre ændringer er der, er rejsetiden blevet hurtigere? :-D

Udkast til K20

af steenth, onsdag 14. august, 2019, 11:39 (9 dage siden) @ KKLD

Findes der også udkast til køreplanen for s-tog?


Hvad vil du vide ? Udkast er ude intern nemlig

Hovedsagligt Solrød - Hundige kun mellem 6-9 og flere tog om aften fredag/lørdag..


Tak for dit svar.
Er der en speciel årsag til at Solrød-Hundige ikke længere kører om eftermiddagen?
Hvilke andre ændringer er der, er rejsetiden blevet hurtigere? :-D

Det var den væsentlig ændring om dagen. Årsag er at linje A imellem Solrød Strand og Hundige ikke har passagere nok andet om morgen. Resten er småjusteringer, samt flere adgange fredag og lørdag aften med senere start af nattogskøreplan - dvs længere tid med 20 minutters drift. Jeg ved pt. ikke om køreplanen er blevet godkendt i ministret - så der kan være ændringer som jeg ikke kender.

Udkast til K20

af KKLD, torsdag 15. august, 2019, 21:07 (8 dage siden) @ steenth

Tak for dit svar, det giver mening :)

Er der egentlig en grund til, at Kystbanen ikke også får flere tog om aftenen fredag/lørdag ligesom s-tog?

Udkast til K20

af Karsten Jensen, tirsdag 13. august, 2019, 16:33 (10 dage siden) @ andersj

Kan se at Vordingborg/Nykøbing F mister det sene aftentog på hverdage. (Køre kun nat efter fredag/lørdag)
De andre dage ender det i Næstved.

Er det pga. for få passagerer eller natlige sporarbejdere? Tænker at toget alligevel fortsætter fra Næstved som materialtog.

Udkast til K20

af andersj, Nordjylland, tirsdag 13. august, 2019, 16:51 (10 dage siden) @ Karsten Jensen

Kan se at Vordingborg/Nykøbing F mister det sene aftentog på hverdage. (Køre kun nat efter fredag/lørdag)
De andre dage ender det i Næstved.

Er det pga. for få passagerer eller natlige sporarbejdere? Tænker at toget alligevel fortsætter fra Næstved som materialtog.

Fra dette notat:

1.4.3. Færre tog mellem Ringsted og Nykøbing F

DSB skal køre 38 tog mellem Ringsted og Nykøbing F mandag-fredag og 34 tog lørdag-søndag. DSB ønsker at reducere i antallet af tog mellem Ringsted og Nykøbing F med 3 tog per retning per dag fra mandag-fredag og 4 tog per retning per dag lørdag og søndag. Til gengæld vil DSB indsætte nattog natten til lørdag og søndag mellem København og Ringsted i begge retninger. Togene vil køre hver time fra København og fra Ringsted mod København i fire timer. To af nattogene til Ringsted forsætter til Næstved. Fra Næstved mod København indsættes et nattog samt et nyt morgentog lørdag og søndag.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen