Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Anmeldelse af bogen "Kjellerupbanen 1912 - 1924 -1968" (Generelt)

af Ib Jensen, 14/8 2019, 12:42 (1717 dage siden)

Har netop købt og modtaget et eksemplar af af ovenstående. Jeg har ikke læst den endnu.

På side 2 støder jeg dog på følgende, som jeg ikke mindes at have set før:

"Det er ikke lykkedes at sikre sig samtykke fra alle eventuelle rettighedshavere til fotografier, og måtte privatpersoner og/eller virksomheder i så henseende føle sig forbigået, vil de blive honoreret, som om tilladelse havde været indhentet forud - i de fleste tilfælde med et eksemplar af bogen som betaling".

Lidt større ydmyghed havde klædt forlaget/forfatteren.

"Værket ønskes kun anmeldt i de jernbanetidsskrifter, som modtager et anmeldereksemplar - tak".

Det bliver vi nu flere om at bestemme, og forlaget/forfatteren kan jo så forsøge at stave til ytringsfrihed imens.

Anmeldelse af bogen "Kjellerupbanen 1912 - 1924 -1968"

af Niels Munch, 14/8 2019, 13:27 (1717 dage siden) @ Ib Jensen

Tag nu og læs bogen, Ib, og glæd dig over, at endnu en hedengangen privatbane er blevet beskrevet.

Og forfatteren har næppe overtrådt nogen lovgivning om ophavsret ved at bringe billeder fra en bane, der lukkede i 1968, uden nødvendigvis at have kunnet indhente enhver "gammel fotografs" accept.

V.h.
Niels

Anmeldelse af bogen "Kjellerupbanen 1912 - 1924 -1968"

af Steff, 14/8 2019, 14:38 (1717 dage siden) @ Ib Jensen

Jamen hvor ER det da pragtfuldt at forfatteren Niels Bloch, netop har gjort sig store anstrengelser for også at overholde ” Oprethavsloven”!

DET kunne mange skribenter og forlag (især de elektroniske udgivelser/sider) tage ved lære af. Derfor stor ros for at også dette er taget i betragtning ved bogen, ud over selvfølgelig det jernbane- og samfundshistoriske aspekt.

Og at man ”betaler” personer/lokalarkiver med et eksemplar af bogen som tak for lån af et billede, er ganske normalt. Det anvender de fleste forlag.

Håber det bedste for bogen

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Lad nu være med at falde i den "fornærmede" kritikker rolle med bl.a. stavning. Husk på følgende, som er en af de mange "Murphies" dellove, her om korrektur:
"Jo mere korrektur der bliver læst, jo større er de fejl der smutter igennem"
;-)

NB, NB: At have et ønske om kun at blive anmeldt i de tidsskrifter man selv mener er seriøse, er der vel ikke noget ondt i. Alt for mange anmeldere (MANGE, MANGE) har en vis evne til IKKE at anmelde en udgivelse, men skrive hvad de selv ønsker. Altså tager ikke stilling til indholdet der ER, men hvad man selv mener det skal handle om. (Så skriv dog skidtet selv, ik´?:-D )

--
Steffen Dresler

Anmeldelse af bogen "Kjellerupbanen 1912 - 1924 -1968"

af Niels Munch, 14/8 2019, 15:01 (1717 dage siden) @ Steff

Alt for mange anmeldere (MANGE, MANGE) har en vis evne til IKKE at anmelde en udgivelse, men skrive hvad de selv ønsker. Altså tager ikke stilling til indholdet der ER, men hvad man selv mener det skal handle om.


Kære Steff, det er da osse det nemmeste, når man nu ikke selv gider at læse det, man "anmelder".

Bedste hilsener
Niels

Anmeldelse af bogen "Kjellerupbanen 1912 - 1924 -1968"

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 14/8 2019, 15:53 (1716 dage siden) @ Ib Jensen

Nu har jeg kun skimmet bogen igennem, men det er faktisk et ret digert værk på over 400 sider, hvor der gås meget grundigt til værks. Der står virkelig meget i bogen.

Der er også en hel del fotos med, som jeg ikke kan mindes at have set før.

Og ja, så er det med en privatbane, der ikke rigtigt har været skrevet noget om i jernbanelitteraturen før. Det skal man helt klart glæde sig over i stedet for.

Åbenbart var der en anden forfatter der skulle have været i gang også med at skrive om banen, men det gik vist lidt i glemslen igen.

Mvh
Claus

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak