Kan jernbanen hjælpe ???? (Trafikpolitik)
Er det hvad vi synes er rimelige forhold at tilbyde:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11551523/Tr%25C3%25A6ngsel-p%25C3%25A5-vejene-tvi...
OG
https://politiken.dk/indland/art7334774/Her-er-motorvejs-trafikken-værst
Kan jernbanenettet tilbyde noget som reelt batter?
I dag kører der mere end 147.000 køretøjer pr. døgn på Køge Bugt Motorvejen. Det vil sige at der er 73.500 køretøjer dagligt ind mod København.
Tallet har været stigende med 1-3% pr. år i de sidste mange år.
Antager vi at min. 50% af disse køretøjer (=pendlere) benytter motorvejen mellem kl. 05.00 og kl. 08.00 giver det ca. 37.000 køretøjer.
Ca. 10 % er lastbiler, busser m.v. I hver 5. bil sidder der mere end 1 person.
Så samlet set er der et potentiale på 37.000 nye kunder til jernbanen.
Hvis blot 1/3 af disse bilister kan overbevises om jernbanens fortræffeligheder, kan skinnenettet så klare disse ca. 12.000 ekstra passagerer mellem kl. 05.00 og 08.00?
Et IC3 tog med 4 sæt kan have 552 siddende passagerer. Skal der være plads til andet end de faste pendlere, bør kapaciteten nok kun være på 90%. Det vil sige at et IC3 tog med 4 enheder kan transportere 500 personer.
Et tog med 5 dobbeltdækkervogne kan tilsvarende transportere 550 siddende passagerer og med samme kapacitetsudnyttelse som ved IC3, giver det også 500 rejsende pr. tog.
Så ligeligt fordelt over de 3 timer om morgenen skal der altså køre min. 8 tog mere pr. time mellem Ringsted og København.
Tilsvarende kan man se på Holbækmotorvejen.
Her er der dagligt 117.000 køretøjer. Så her vil der tilsvarende være ca. 10.000 potentielle togpendlere, hvilket giver 3.000 passagerer pr time eller 6 ekstra tog.
Sammen med de nuværende tog, nye tog grundet Timemodellen og når Fehmernforbindelsen kommer med flere godstog – kan jernbanen på Sjælland så klare denne belastning?