Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kollektiv transport i København er ikke så slem endda (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/9 2019, 10:04 (1699 dage siden)

https://www.tagesspiegel.de/berlin/vergleich-von-32-weltstaedten-berlins-nahverkehr-bri...

Beklager på forhånd at artiklen i linket er på tysk, men der er vist ingen danske medier, der har bragt nyheden endnu: En forsker fra universitetet i Torino har undersøgt rejsehastighederne i 32 storbyers kollektive transportsystemer, og her kommer Berlin (selvfølgelig - for dem der har prøvet det ofte) ind som det hurtigste, men måske nok lidt overraskende kommer København ind på en tredieplads foran Prag, London og New York.

Så kan man helt sikkert argumentere for og imod forudsætningerne for analysen, men det er en anden sag. På en efterårs mandag, er det ikke en så skidt nyhed endda.

/Lasse

Kollektiv transport i København er ikke så slem endda

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 2/9 2019, 12:09 (1698 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

jaa, hvis man kikker på kørerplanen, men hvad hvis vi ser på de faktiske tider?+

Kollektiv transport i København er ikke så slem endda

af Togbus, Foldingbro, 2/9 2019, 12:26 (1698 dage siden) @ hummel_62

jaa, hvis man kikker på kørerplanen, men hvad hvis vi ser på de faktiske tider?+

Så ville du formentlig komme til nogenlunde samme resultat. København er ikke særlig stor og det er relativt let at komme rundt med kollektiv trafik. Der hvor det halter er nok især fordi arbejdpladserne ligger i periferien og at pendlerforbindelserne ikke går langs fingerplanens årer i så høj grad mere. "Los Angeles byplanen" som København i stadig højere grad minder om betyder at kollektiv trafik er en håbløs opgave. Det bliver ikke bedre af danskernes foreteukne boligform i form af parcelhuse og andet lavt byggeri. Det er trods alt lettere at bygge gode kollektive forbindelser op i områder med meget høj befolkningstæthed.

Og så har København i stigende grad det problem at oplandet består af Nordsjælland og så en smal landstrillem med en ottesporet motorvej til resten af øen. Hertil toldsatser ved passage til det mere fjerne opland. Det manglende opland (ja, man prøver sig med "Lynetteholmen") betyder at pendlere langt fra kommer endnu længere fra end hvis byen ikke var omgivet af vand på flere sider. Og når disse ikke har Tivoli som destination (læs: Københavns centrum), men diverse industrikvarterer i Ballerup ol, ja, så kommer det kollektive trafiksysten til at se latterligt ud. Det sidste er forstærket af, at man jo sådan set ikke har investeret en øre i reel udbygning af det storkøbenhavnske kollektive trafiksystem i årtier og at metroen kun kun komme til verden i en spekulativ økonomisk transaktion med lukkethed og grundspekulation med staten som gedulgt spiller.

--
- busser når det er billigst

Kollektiv transport i København er ikke så slem endda

af kme, 2/9 2019, 13:07 (1698 dage siden) @ Togbus

jaa, hvis man kikker på kørerplanen, men hvad hvis vi ser på de faktiske tider?+


Så ville du formentlig komme til nogenlunde samme resultat. København er ikke særlig stor og det er relativt let at komme rundt med kollektiv trafik. Der hvor det halter er nok især fordi arbejdpladserne ligger i periferien og at pendlerforbindelserne ikke går langs fingerplanens årer i så høj grad mere. "Los Angeles byplanen" som København i stadig højere grad minder om betyder at kollektiv trafik er en håbløs opgave. Det bliver ikke bedre af danskernes foreteukne boligform i form af parcelhuse og andet lavt byggeri. Det er trods alt lettere at bygge gode kollektive forbindelser op i områder med meget høj befolkningstæthed.

Det er en ret præcis analyse, men problemet ligger et spadestik dybere. Den helt store mangel er at der ikke er en planlægningsinstans der dækker hele området øst for Roskilde fjord og nord for linjen Køge-Roskilde. I stedet er der to regioner og et hav af kommuner på dette lille område og kommunerne hader hinanden indbyrdes i et omfang man tror er løgn. Kig bare på letbanen langs ring 3. Derfor er der absolut ingen fælles planlægning (læs: nord/sydgående S-bane) og Københavns kommune kan egenhændigt løbe med det hele - metro, Ørestaden og Lynetteholm. Det ene projekt dummere end det andet. Tænk hvad man kunne have fået for pengene ved at planlægge vest for linjen Glostrup-Hillerød i stedet for at udbygge Amager og få alt infrastruktur til at kollapse.

Kollektiv transport i København er ikke så slem endda

af Togbus, Foldingbro, 2/9 2019, 13:32 (1698 dage siden) @ kme

Jeg tror ikke du skal lægge så stor vægt på “kommune-fnidder” denne sammenhæng. Nyanlæg af kollektiv trafikinfrastruktur har i årtier været helt udenfor den politiske målskive. Man har givet armslængde til DSB som har satset på S-banen som malkeko og kun foreslået sminke af det eksisterende. Og kommunerne har rigtignok ikke formået at samle sig, men det har sådan set heller ikke været deres kerneressort.

--
- busser når det er billigst

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak