Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ÖBB overvejer nattog fra København

af kme, 2/9 2019, 13:51 (1698 dage siden) @ Ralph

Udmeldingen kommer efter, at transportminister Benny Engelbrecht (S) i weekenden endegyldigt begravede ideen om et fremtidigt dansk nattog.

(fra Politiken).

Det var vist interne danske nattog han udtalte sig om. Ikke internationale.

ÖBB overvejer nattog fra København

af andersj, Aalborg, 2/9 2019, 15:05 (1698 dage siden) @ kme

Udmeldingen kommer efter, at transportminister Benny Engelbrecht (S) i weekenden endegyldigt begravede ideen om et fremtidigt dansk nattog.

(fra Politiken).

Det var vist interne danske nattog han udtalte sig om. Ikke internationale.

Eftersom der ikke er nogle der efterspørger interne danske nattog, hverken kunder eller interesseorganisationer så ville det da være underligt at kommentere på det. Der er naturligvis tale om dansk ejede nattog til kørsel mellem Danmark og udlandet som Benny har kommenteret på: https://politiken.dk/rejser/art7355868/Transportministeren-begraver-dr%C3%B8mmen-om-dan...

--
Mvh Anders

ÖBB overvejer nattog fra København

af mikedk2100, 2/9 2019, 15:32 (1698 dage siden) @ andersj

Eftersom der ikke er nogle der efterspørger interne danske nattog, hverken kunder eller interesseorganisationer så ville det da være underligt at kommentere på det. Der er naturligvis tale om dansk ejede nattog til kørsel mellem Danmark og udlandet som Benny har kommenteret på: https://politiken.dk/rejser/art7355868/Transportministeren-begraver-dr%C3%B8mmen-om-dan...

Hvem og hvordan ved man, at kunderne ikke efterspørger interne danske nattog? Er det baseret på henvendelse til DSB og Transportministeriet? Eller er det gennem Gallup eller lignende?

Mvh
Michael

ÖBB overvejer nattog fra København

af andersj, Aalborg, 2/9 2019, 15:41 (1698 dage siden) @ mikedk2100

Eftersom der ikke er nogle der efterspørger interne danske nattog, hverken kunder eller interesseorganisationer så ville det da være underligt at kommentere på det. Der er naturligvis tale om dansk ejede nattog til kørsel mellem Danmark og udlandet som Benny har kommenteret på: https://politiken.dk/rejser/art7355868/Transportministeren-begraver-dr%C3%B8mmen-om-dan...


Hvem og hvordan ved man, at kunderne ikke efterspørger interne danske nattog? Er det baseret på henvendelse til DSB og Transportministeriet? Eller er det gennem Gallup eller lignende?

Mvh
Michael

Lad mig ændre det til at der ikke er nogle der aktivt efterspørger indenlandske nattog med ligge- og/eller sovevogne.

--
Mvh Anders

ÖBB overvejer nattog fra København

af HLA7, 2/9 2019, 17:57 (1698 dage siden) @ andersj

Det er jo nok fordi der ikke findes natog i øjeblikket.

Hvem er Benny?

Avatar

ÖBB overvejer nattog fra København

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/9 2019, 18:04 (1698 dage siden) @ HLA7


Hvem er Benny?

Velkommen til virkeligheden. Det er Benny Engelbrecht, den nye Transport og Boligminister.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

ÖBB overvejer nattog fra København

af mikedk2100, 2/9 2019, 19:23 (1698 dage siden) @ andersj

Lad mig ændre det til at der ikke er nogle der aktivt efterspørger indenlandske nattog med ligge- og/eller sovevogne.

Det er jo så noget helt andet - og der kan være mange grunde til, at ingen efterspørger indenlandske nattog. Men det er ikke ensbetydende med, at der ikke kan være et behov.

ÖBB overvejer nattog fra København

af Gæst42, 2/9 2019, 19:49 (1698 dage siden) @ mikedk2100

Lad mig ændre det til at der ikke er nogle der aktivt efterspørger indenlandske nattog med ligge- og/eller sovevogne.


Det er jo så noget helt andet - og der kan være mange grunde til, at ingen efterspørger indenlandske nattog. Men det er ikke ensbetydende med, at der ikke kan være et behov.

Det er jo en interessant tanke. Problemet med de nuværende nattog er at de sagtens kan fyldes 90 dage om året men resten af året er efterspørgslen bare ikke høj nok, da de primært er tilrettelagt efter fritidsrejsende.

Der hvor SJ har fået succes med Stockholm - Malmö er at de har fået de forretningsrejsende med ved at have en køreplan om natten (og KUN om natten!)
Men Stockholm er større end København og Malmö er større end Aalborg - så det er nok svært at få nok efterspørgsel til toget - desværre.

ÖBB overvejer nattog fra København

af mikedk2100, 2/9 2019, 20:21 (1698 dage siden) @ Gæst42

Det er jo en interessant tanke. Problemet med de nuværende nattog er at de sagtens kan fyldes 90 dage om året men resten af året er efterspørgslen bare ikke høj nok, da de primært er tilrettelagt efter fritidsrejsende.

Der hvor SJ har fået succes med Stockholm - Malmö er at de har fået de forretningsrejsende med ved at have en køreplan om natten (og KUN om natten!)
Men Stockholm er større end København og Malmö er større end Aalborg - så det er nok svært at få nok efterspørgsel til toget - desværre.

Og så er der jo den risiko i Danmark, at passagererne bliver vækket midt om natten, for at blive jaget over i en bus ;) Og selvom det er sagt med et glimt i øjet, så er jernbanens dårlige image formentlig også en grund til, at det er begrænset, hvad der bliver efterspurgt på jernbanen.

Pyloriis indlæg, "Tal om pendlere" https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=144367 viste jo ellers, at der var 4.213, der boede i det nordjyske og arbejdede i København - det fremgik ikke, om de pendlede hver dag, for så tror jeg aldrig man vil kunne slå flyet, men sker det bare af og til, eller en gang om ugen, så kunne et nattog vel kapre kunder.

Ligesom nattoget mellem Malmö og Stockholm formentlig har taget kunder fra indenrigsflyvningen. Og her tænker jeg heller ikke, at det er pendlere på daglig basis, der overnatter i et nattog alle hverdagsnætter.

ÖBB overvejer nattog fra København - kontraktbetaling?

af Jens Hansen, 3/9 2019, 06:43 (1697 dage siden) @ mikedk2100

Er der noget til hinder at der kunne ydes en form for kontraktbetaling til et selskab som vil køre?

Der gives 3-cifret millionbeløb for at opretholde togtrafik på flere strækninger, så kunne der vel også gives, måske en underskudsgaranti i nogle år. Eller etableringsstøtte ( det bruges vist i landbruget)

Er der regler der forbyder det?

JH

ÖBB overvejer nattog fra København

af kme, 2/9 2019, 15:59 (1698 dage siden) @ mikedk2100

Hvem og hvordan ved man, at kunderne ikke efterspørger interne danske nattog? Er det baseret på henvendelse til DSB og Transportministeriet? Eller er det gennem Gallup eller lignende?

Frem til åbningen af Storebæltforbindelsen var der et nattog Frederikshavn-Kbh H. men efterspørgslen forsvandt total med åbningen. Men det er kun ca. 25 år siden, hvilket ikke er så længe siden for nogen af os (og derfor jeg tror det var hvad ministeren svarede på)

ÖBB overvejer nattog fra København

af Pyloriis, 2/9 2019, 13:53 (1698 dage siden) @ Ralph

https://politiken.dk/rejser/art7358411/»København-kunne-være-en-meget-attraktiv-destina...

Blot en vigtig men væsenlig detalje:

Kræver samarbejde
Men en nattogslinje til og fra København er ikke bare noget, man lige smider i køreplanen. For nattogskørsel er en risikabel affære. Materiellet er dyrt at investere i, et nyt sæt med lokomotiv og vogne koster i omegnen af 185 millioner kroner, toget kan som oftest kun køre en enkelt gang i døgnet og med færre passagerer om bord end almindelige dagstog.

Og så er konkurrencen fra billige flyrejser benhård. Især fordi flybranchen ikke betaler afgifter på brændstof.

»Det skal ændres«, siger Kurt Bauer og fastslår, at en rute til og fra Danmark derfor ikke bliver en opgave, ÖBB løfter alene.

»Det skal ske i et samarbejde mellem DSB eller med økonomisk støtte fra den danske regering«

Så det sker ikke!

ÖBB overvejer nattog fra København

af William Skov ⌂, 2/9 2019, 16:24 (1698 dage siden) @ Pyloriis

Jeg har undret mig meget over at næsten alle skriver at nattog oftest ikke kan indsættes om dagen og derved kun tjener penge om natten.
Hvorfor tænker ingen på liggevogne med sæder om dagen og senge om natten? Ligesom med Bc-t.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling

ÖBB overvejer nattog fra København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/9 2019, 16:53 (1698 dage siden) @ Ralph

Interessant artikel
https://traintracks.eu/nachtzug-zukunft-nightjet/#nachtzug-kopenhagen

Artiklen er ganske interessant, men glemmer at moderne nattog fremover ikke bliver "enkeltvogne", men "vogngrupper" - reelt faste togstammer, der kun kan køre fra A til B. For at holde omkostningerne nede (og komforten oppe) bliver mange kommende vogne (både alm personvogne og nattogsmateriel) lavet som "ikke motoriserede togsæt", hvor een vogn samler teknikken, og de andre fungerer som "slaver/dummies". Togene kan stadig op- og nedformeres, men det vil tage 1-2 timer pr gang, og ikke være smart i et reelt driftoplæg.

Der vil dog fortsat være en hel del "enkeltkørende" vogne på markedet, men hvis omkostningerne skal ned, så er det fast sammenkoblede togstammer, der er løsningen.

I forhold til omkostningerne, så er det ganske enkelt meget dyrt at købe et komplet nyt tog til ny trafik. Den risiko er stor, og som en metode til at reducere denne, er der snak i "krogene" om at EU laver en "nattogs-medfinansierings pulje", hvor EU kan dække op til 50% af materielprisen for køb af nyt nattogsmateriel til grænseoverskridende trafik, i stil med tilskud til ETCS, faste forbindelser mm. Men der er lang vej endnu.

/Lasse

ÖBB overvejer nattog fra København

af kme, 2/9 2019, 17:19 (1698 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

I forhold til omkostningerne, så er det ganske enkelt meget dyrt at købe et komplet nyt tog til ny trafik.

Kan du komme med et estimat på prisen af et populært nattogsvognsæt uden traktion? Bare med løs hånd.

ÖBB overvejer nattog fra København

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 2/9 2019, 18:30 (1698 dage siden) @ kme

I forhold til omkostningerne, så er det ganske enkelt meget dyrt at købe et komplet nyt tog til ny trafik.


Kan du komme med et estimat på prisen af et populært nattogsvognsæt uden traktion? Bare med løs hånd.

Fra hoften: ca 1,5 M Euro pr vogn (liggevogne - sovevogne lidt dyrere, siddevogne lidt billigere). Vedligeholdelsesomkostninger ca 2,5 gange anskaffelsesprisen over tredive år.

Lasse

ÖBB overvejer nattog fra København

af HLA7, 2/9 2019, 18:01 (1698 dage siden) @ Ralph

Husk lige at der spares 1 hotelovernatning

ÖBB overvejer nattog fra København

af JesperErnst, 2/9 2019, 19:45 (1698 dage siden) @ HLA7

Husk lige at der spares 1 hotelovernatning

Det forstår jeg ikke helt. Det er vel i praksis en overnatning hjemme i ens egen seng, man sparer. F.eks. fire dage i Paris. Med tog afsted onsdag sidst på eftermiddagen og ankomst torsdag formiddag. Med fly afsted torsdag morgen og ankomst torsdag formiddag. Hjem med tog søndag aften og ankomst mandag formiddag (så det kræver en halv fridag), med fly hjem søndag aften, ankomst sent søndag og så op og på arbejde hele næste dag.

ÖBB overvejer nattog fra København

af mikedk2100, 2/9 2019, 19:55 (1698 dage siden) @ JesperErnst

Husk lige at der spares 1 hotelovernatning


Det forstår jeg ikke helt. Det er vel i praksis en overnatning hjemme i ens egen seng, man sparer. F.eks. fire dage i Paris. Med tog afsted onsdag sidst på eftermiddagen og ankomst torsdag formiddag. Med fly afsted torsdag morgen og ankomst torsdag formiddag. Hjem med tog søndag aften og ankomst mandag formiddag (så det kræver en halv fridag), med fly hjem søndag aften, ankomst sent søndag og så op og på arbejde hele næste dag.

Det er vel alt efter, hvilke øjne der ser det :)

De gange jeg har kørt med nattoget til udlandet (dengang det fandtes fra Danmark), har jeg tænkt på selve turen med nattoget som en del af ferien, og derfor - set med mine øjne - sparet 2 hotelovernatninger pr. tur.

Men jeg er jo også typen, der både vælger sæde i toget (eller flyet) og hotelværelse med stor omhu før rejsen bestilles. For begge dele er en del af ferien, og så skal jeg ikke bare kyles ind et tilfældigt sted, hvor der er plads ;)

Avatar

ÖBB overvejer nattog fra København

af Schienenwolf, Læsø, 3/9 2019, 06:25 (1697 dage siden) @ JesperErnst

Husk lige at der spares 1 hotelovernatning


Det forstår jeg ikke helt. Det er vel i praksis en overnatning hjemme i ens egen seng, man sparer. F.eks. fire dage i Paris. Med tog afsted onsdag sidst på eftermiddagen og ankomst torsdag formiddag. Med fly afsted torsdag morgen og ankomst torsdag formiddag. Hjem med tog søndag aften og ankomst mandag formiddag (så det kræver en halv fridag), med fly hjem søndag aften, ankomst sent søndag og så op og på arbejde hele næste dag.

Ja, det er det. Hvis man tager afsted med toget onsdag sidst på eftermiddagen, så kan man også tage af sted med flyet sidst på eftermiddagen og være i Paris tidsnok til en sen aftensmad på sin htggelige favoritrestaurant. Og så er man efter fn god nats søvn frisk og veludhvilet allerede næste morgen, i stedet for at komme daldrende op ad formiddagen, så den hslve dag er spildt med at "nydectoget". Tilsvarende, hvis man tager flyet hjem søndag aften, så kræver det ikke en halv eller hel fridag mandag. Ved at tage toget sparer man i eksemplet først og fremmest på de timer, man har til sin rådighed i Paris, hvilket for de fleste mennesker ikke ligefrem er det, som er formålet med at rejse til "byernes by", ligesom de fleste hotelværelsers komfort, fred og ro også langt overgår en rumlende togvogns. "Tag med toget og oplev mindre på kortere tid i Paris" eller "Tag med toget og brug en ekstra fridag" er slogans, som der næppe vil være ret meget salg i.

--
Hilsen
S

Strør ægte Læsø sydesalt i dine sår.

ÖBB overvejer nattog fra København

af HLA7, 3/9 2019, 08:18 (1697 dage siden) @ Schienenwolf

Nu var det altså indenrigs, at man sparer hotel ved at rejse om natten. Længere rejser med tog (>8 timer) er slet ikke en opgave for tog, men for fly, medmindre man særlig god tid, og elsker som jeg, at rejse med tog.

ÖBB overvejer nattog fra København

af Danbj, 3/9 2019, 09:14 (1697 dage siden) @ JesperErnst

ÖBB har bestilt Viaggio Komfort fra Siemens til sine nye nattog, men hvis i var købere, hvilken leverandør skulle i købe fra? Personlig kan jeg meget godt lide nattog fra Talgo ( kører indenrigs i Spanien, og en gammel variant kører Sud Express fra Hendaye til Lissabon, ved ikke fra hvilket år Lusitania nattoget fra Madrid til Lissabon er men dette er også fra Talgo. Mvh Dan

ÖBB overvejer nattog fra København

af Niels Munch, 3/9 2019, 09:21 (1697 dage siden) @ Danbj

ÖBB har bestilt Viaggio Komfort fra Siemens til sine nye nattog, men hvis i var købere, hvilken leverandør skulle i købe fra?


Jeg ville købe fra den leverandør, der vandt mit udbud.

ÖBB overvejer nattog fra København

af andersj, Aalborg, 3/9 2019, 09:31 (1697 dage siden) @ Niels Munch

ÖBB har bestilt Viaggio Komfort fra Siemens til sine nye nattog, men hvis i var købere, hvilken leverandør skulle i købe fra?

Jeg ville købe fra den leverandør, der vandt mit udbud.

Ja, det er mere relevant hvem der designer indretningen end hvem der bygger vognene. Hos ÖBB er det eksempelvis PriestmanGoode der har designet indretningen i både de nye Nightjet og Railjet

--
Mvh Anders

ÖBB overvejer nattog fra København

af Simon1906, Hedehusene, 21/9 2019, 14:57 (1679 dage siden) @ Danbj

Apropos Talgo nattog er deres dage ikke talte Der er vist kun en enkelt eller to tilbage såvidt jeg har kunnet læse mig til. Bliver de ikke overflødiggjort af de hurtige AVE tog. Jeg syntes også jeg et sted har læst at de bliver bygget om til dagtog. (Men jeg er ikke helt sikker)

Med venlig hilsen

Simon
Hedehusene

Sovevogne i dagtog

af Hedegaard, 3/9 2019, 12:22 (1697 dage siden) @ Ralph

Man har flere gange brugt argumentet at sovevogne er dyre i drift, da de kun kan bruges om natten, og liggevogne er sjældent særlig komfortable i dagtog.

Hvorfor er der ingen som har tænkt på at indrette vogne på samme måde som de fleste flyselskaber indretter deres Business Class. Der har du et behageligt sæde, som kan indstilles til at ligge helt fladt.
Hvis man installerede denne type sæder i en togvogn ville den kunne bruges både nat og dag (evt som 1. klasse). Du ville desuden kunne tage skridtet videre og have et Entertainment System ligesom på flyene der også kunne vise togets rute, forbindelser osv.

Indtil videre har jeg kun set Leo Express i Tjekkiet anvende denne løsning. Men det ville da slå mange fluer med ét smæk

Sovevogne i dagtog

af mpp, 3/9 2019, 12:40 (1697 dage siden) @ Hedegaard

Der er også et nattog i Australien der gør det samme. Jeg mener det kører nord for Brisbane og at de nye tog kommer ud næste år. Problemet med business class sæder er så, at man nok skulle sætte dem op 1+2 (så folk ved vinduet i den ene side skal passere sidemanden for at komme ud af sædet) og at de fylder mere end liggevogne. Derudover ville de om dagen skulle sælges som første klasse, og så ville man pludselig få rigtigt mange første klasses sæder (hvilket måske så ikke er et problem).

Man har i øvrigt også nogle rigtigt vilde sæder i italienske højhastighedstog, så der er helt sikkert et market for nogle bedre sæder end hvad man ellers finder i dag.

Sovevogne i dagtog

af andersj, Aalborg, 3/9 2019, 12:53 (1697 dage siden) @ Hedegaard

Man har flere gange brugt argumentet at sovevogne er dyre i drift, da de kun kan bruges om natten, og liggevogne er sjældent særlig komfortable i dagtog.

Hvorfor er der ingen som har tænkt på at indrette vogne på samme måde som de fleste flyselskaber indretter deres Business Class. Der har du et behageligt sæde, som kan indstilles til at ligge helt fladt.
Hvis man installerede denne type sæder i en togvogn ville den kunne bruges både nat og dag (evt som 1. klasse). Du ville desuden kunne tage skridtet videre og have et Entertainment System ligesom på flyene der også kunne vise togets rute, forbindelser osv.

Udfordringen ligger vel i at de tidspunkter hvor der er brug for mest materiel er i morgenmyldretiden og fredag eftermiddag. Midt på dagen, hvor nattog holder "pause" er der rigeligt med materiel.

--
Mvh Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak