Lidt nyt fra tjekkiske Regiojet (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 06. september, 2019, 10:17 (336 dage siden)

Min begejstring for, hvordan man i Tjekkiet har øget antallet af passagerer i tog med op til 300%, samtidig med at Tjekkerne altså køber flere og flere biler (og har flere biler pr 1.000 indbyggere end Danmark), er svær at skjule - især fordi mange af initiativerne er simple og alligevel uprøvede i Danmark...

Den seneste melding om at Regiojets nye rammeaftale på el-lokomotiver er vundet af Bombardier, gør mig særligt glad. Ikke så meget på grund af min arbejdsgiver, men fordi store dele af det jeg arbejdede med i 2016-2018, nu endelig bliver realiseret: En 200 km/t TRAXX og det nye online vedligeholdelsesprogram, hvor togoperatøren groft sagt ikke har reservedele på lager, men lokomotivet selv bestiller de stumper, der ikke er planlagt på forhånd.
Nok om det.

Regiojet har foretaget en kapitaludvidelse, og køber altså nu 15 TRAXX MS3 (6,4 MW, 200 km/t, godkendt til "en stribe lande"). Derudover er Regiojet i gang med at udvide flåden med de næste 100 vogne, så den kommer op i nærheden af 300 vogne. Seneste indkøb er blandt andet 18 brugte liggevogne fra DB (samme type som Snälltåget har købt), 14 ældre siddevogne fra belgiske SNCB og 10 Bombardier Dosto97 dobbeltdækkervogne.

Liggevognene skal gøre det mulig at forlænge Regiojets kommercielle nattog fra Kosice til Prag fra 13 til hele 18 vogne...De fleste liggevognskupeer er iøvrigt fast indrettet til tre personer, idet kun køjerne i den ene side står i natstilling, mens passagererne kan sidde på sofaen overfor.

De ældre vogne fra SNCB skal asbestsaneres og ombygges til storrumsvogne med samme indretning som Regiojets nybyggede vogne fra "Astra" i Rumænien (flystole med skærme i stoleryggen foran dig). Dog skal SNCB vognene også have tjenestekupe til kaffebrygning, sandwich/kage klargøring mm.

Dobbeltdækkervognene skal indgå i Regiojets kontraktbetalte trafik mellem Bratislava og Komarno (Slovakiet). Her skal stammer med 5 DD vogne (4 vogne med høj indstigning og en styrevogn) erstatte/frigive ældre enkeltdækkertogsæt (Desiro, Talent, VT628), da væksten på strækningen er enorm. Inden udbuddet af trafikken var passagerantallet omkring 800.000 årlige rejsende - sidste år rundede man 3.600.000 passagerer og i første kvartal 2019 er passagerantallet vokset 87% sammenlignet med første kvartal 2018. Til Dobbeltdækkerstammerne leaser Regiojet to Siemens ER20 diesellok fra Beacon Rail.

RegioJet driver også internationale tog fra Prag via Slovakiet til Wien. Disse forlænges fra sommeren 2020 til Budapest, idet man har fået ændret de ungarnske nationale krav om, at rangering med togstammer fra sækbanegårde til opstillingsspor kræver leje af MAV rangerlokomotiv og personale...
Regiojet har også licens til kørsel i Polen, og materiellet er generelt godkendt til kørsel i alle disse lande samt "kommende lande"

De første TRAXX MS3 leveres til at håndtere ny trafik. Derefter skal de kommende maskiner erstatte Regiojets 9 Skoda lokomotiver og de 6 leasede Siemens Vectron, således at Regiojet fremover alene kører med TRAXX lokomotiver (de fire TRAXX MS2e forbliver i drift hos Regiojet). Aftalen rummer fast pris for seriøst mange flere lokomotiver, hvis Regiojet får behov herfor.

Der er lidt tvivl om formuleringen, men medierne synes at være enige om, at Regiojet er Europas største privatejede passagertogsoperatør.

/Lasse

https://railcolornews.com/2019/09/03/cz-regiojet-orders-traxx-ms3-the-details/

Lidt nyt fra tjekkiske Regiojet

af mpp, fredag 06. september, 2019, 11:35 (336 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Ganske interessant. Er der overhovedet nogle politikere i Danmark der er opmærksomme på hvad vi kan lære af Tjekkiet? Det lader til at de viser, at så længe man har nogle lækre tog, en god køreplan og attraktive tog vil folk komme strømmende. Og at private firmaer er mere end i stand til at løfte opgaven med at køre tog.

Lidt nyt fra tjekkiske Regiojet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 06. september, 2019, 11:45 (336 dage siden) @ mpp

. Og at private firmaer er mere end i stand til at løfte opgaven med at køre tog.

Skal lige huske at præcisere, at det statsejede togselskab CD stadig er på tildelt kontrakt, og iøvrigt også har fået en god del af væksten...

/Lasse

Lidt nyt fra tjekkiske Regiojet

af mpp, fredag 06. september, 2019, 11:50 (336 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Er det ikke det, der er sket alle steder man har private til at køre tog – at også det statsejede selskab kører flere tog? Jeg har hørt om det samme i Italien og Sydkorea. Og det giver jo egentligt meget god mening – barrieren til at vælge toget i dag er ofte folks forhold til DSB, men når de først vælger at tage toget har DSB egentligt en meget attraktiv køreplan på landsdelstrafikken.

Lidt nyt fra tjekkiske Regiojet

af XAL Olesen @, fredag 06. september, 2019, 12:54 (336 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse

Nu har Regiojet og Snälltåget købt tyske liggevogne.

Er det liggevogne fra DBs gamle flåde af CNL-vogne der er købt begge tilfælde? Eller er det andet materiel?

Tak for et godt indlæg (det meste havde jeg set på lok-report)

Mvh
XAL Olesen (der elsker at rejse med nattog - især de tidligere CNL - de luxu kupeer)

Lidt nyt fra tjekkiske Regiojet

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, fredag 06. september, 2019, 13:08 (336 dage siden) @ XAL Olesen

Hej Lasse

Nu har Regiojet og Snälltåget købt tyske liggevogne.

Er det liggevogne fra DBs gamle flåde af CNL-vogne der er købt begge tilfælde? Eller er det andet materiel?

Regiojets skulle være et miks af tidligere CNL vogne: Bvcmz 248.5 hhv. Bvcmbz 249

/Lasse

Edit: Fandt endda link til artikel med de enkelte vognnumre:
http://inforail.pl/regiojet-kupil-18-kuszetek-od-deutsche-bahn_more_116083.html

Lidt nyt fra tjekkiske Regiojet

af XAL Olesen @, søndag 08. september, 2019, 11:38 (334 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tak for hjælpen
XAL Olesen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen