Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DB overvejer samarbejde om nattog (Jernbanen i dag)

af mrkoster, 13/9 2019, 11:42 (1687 dage siden)

Interessante nyheder fra DB. De er åbne for muligheden om samarbejde på nattog i Europa - markedet og efterspørgslen er der - de vil dog ikke drive det alene igen.

DB Nattog

DB overvejer samarbejde om nattog

af P.Jensen, 13/9 2019, 12:30 (1687 dage siden) @ mrkoster

Men i første omgang vil DB kun se sydpå - de vil have lidt af ÖBB's succes.

Der nævnes ikke noget om Skandinavien så der er lange udsigter...

P.Jensen

DB overvejer samarbejde om nattog

af mikedk2100, 13/9 2019, 12:38 (1687 dage siden) @ P.Jensen

Der nævnes ikke noget om Skandinavien så der er lange udsigter...

P.Jensen

Det er vel forståeligt med alle de sporspærringer, signalarbejder, stationsombygninger etc der gør jernbanen i Danmark til en byggeplads de næste mange, mange år. Så selv det at køre dagtog bliver en udfordring.

Ingen har lyst til at sætte/lægge sig i nattog for så at blive vækket midt om natten og kylet over i en afdanket HT-bus, fordi Banedanmark laver sporarbejde.

Mvh
Michael

DB overvejer samarbejde om nattog

af Svend, 13/9 2019, 13:11 (1687 dage siden) @ mikedk2100

Der nævnes ikke noget om Skandinavien så der er lange udsigter...

P.Jensen


Det er vel forståeligt med alle de sporspærringer, signalarbejder, stationsombygninger etc der gør jernbanen i Danmark til en byggeplads de næste mange, mange år. Så selv det at køre dagtog bliver en udfordring.

Ingen har lyst til at sætte/lægge sig i nattog for så at blive vækket midt om natten og kylet over i en afdanket HT-bus, fordi Banedanmark laver sporarbejde.

Mvh
Michael

Så du er af den opfattelse, at var der ingen sporspærringer eller andre afbrydelser, ville der køre nattog allerede nu?
Har du gjort dig nogen tanker om, hvorfor DB holdt op med at køre for nogle år siden?

--
Svend

DB overvejer samarbejde om nattog

af mikedk2100, 13/9 2019, 13:38 (1686 dage siden) @ Svend

Så du er af den opfattelse, at var der ingen sporspærringer eller andre afbrydelser, ville der køre nattog allerede nu?
Har du gjort dig nogen tanker om, hvorfor DB holdt op med at køre for nogle år siden?

Nej det skrev jeg ikke - men sandsynligheden ville være noget større. Og ja, jeg har gjort mig tanker om, hvorfor DB/DSB ikke ville køre nattog længere - og der har da været flere grunde, men en af dem var, at der startede et langvarigt sporarbejde op på Fyn i 2015. Det skrev de selv, da de oplyste, at nattoget blev nedlagt. Og med udsigten til, at sporspærringerne ville fortsætte i mange år fremover, så forstår jeg dem godt.

Man undskyldte sig også med manglende passagerer og økonomien. Og her spiller det da ind, at jernbanen allerede dengang havde et dårligt image hos danskerne - og at miljø/klimainteressen ikke var særlig stor.

Mvh
Michael

DB overvejer samarbejde om nattog

af Bongo-Anders, 13/9 2019, 13:37 (1686 dage siden) @ mikedk2100

Det lader til at Lille syd får alle de gode busser. :-)

Det har i hvert fald været turistbusser der har kørt under de weekend spærringer det har været.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak