Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid (Generelt)

af Niels, Aarhus, 12/10 2019, 13:04 (1658 dage siden)

[image]Hej forum

Jeg sidder lige nu yderst behageligt på sæde 7D i vogn 4 i AVE 2113 mellem Malaga og Madrid. Vi har kortvarigt været over 300 km/t, men hold da op for en oplevelse: brede indstillelige sæder med MASSER af benplads, aircondition, serveringsvogn, cafévogn, afgang til tiden osv. osv.

Det ville godt nok være herligt, hvis vi en dag også kunne opleve dette serviceniveau i DK, og det koster ikke mere end en Interrailbillet + 10,55€ for pladsbilletten.

Venlige højhastighedshilsner

Niels H

PS:er der en venlig sjæl, der vil vende billedet rigtig. Det kan jeg ikke lige klare fra telefonen. /N

--
Niels

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Peter Sloots, 12/10 2019, 15:29 (1658 dage siden) @ Niels


Niels H

PS:er der en venlig sjæl, der vil vende billedet rigtig. Det kan jeg ikke lige klare fra telefonen. /N

Sådan:
[image]

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Niels, Aarhus, 12/10 2019, 16:45 (1658 dage siden) @ Peter Sloots


PS:er der en venlig sjæl, der vil vende billedet rigtig. Det kan jeg ikke lige klare fra telefonen. /N


Sådan:
[image]

Super - tak for det:-)

Niels. H

--
Niels

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af andersj, Aalborg, 12/10 2019, 16:09 (1658 dage siden) @ Niels


Det ville godt nok være herligt, hvis vi en dag også kunne opleve dette serviceniveau i DK, og det koster ikke mere end en Interrailbillet + 10,55€ for pladsbilletten.

Venlige højhastighedshilsner

Niels H

Kan se at normalprisen er 80,30€ i turistklasse for en enkeltbillet. Booker man en måned frem (11. november) koster den billigste billet 36,95€.

--
Mvh Anders

Avatar

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af gaest, 13/10 2019, 08:47 (1657 dage siden) @ Niels

[image]Hej forum

Jeg sidder lige nu yderst behageligt på sæde 7D i vogn 4 i AVE 2113 mellem Malaga og Madrid. Vi har kortvarigt været over 300 km/t, men hold da op for en oplevelse: brede indstillelige sæder med MASSER af benplads, aircondition, serveringsvogn, cafévogn, afgang til tiden osv. osv.

Det er nemmere at få plads til det hele med en større sporvidde

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Niels Munch, 13/10 2019, 09:06 (1657 dage siden) @ gaest

Jeg sidder lige nu yderst behageligt på sæde 7D i vogn 4 i AVE 2113 mellem Malaga og Madrid. Vi har kortvarigt været over 300 km/t, men hold da op for en oplevelse: brede indstillelige sæder med MASSER af benplads, aircondition, serveringsvogn, cafévogn, afgang til tiden osv. osv.


Det er nemmere at få plads til det hele med en større sporvidde


Øh, er Malaga-Madrid højhastighedsbanen ikke bygget som normalsporet?

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Simon1906, Hedehusene, 13/10 2019, 11:08 (1657 dage siden) @ Niels Munch

Det mener jeg også den er, men måske er der en gammel også, men den er nok ikke beregnet til høj hastighed.

Simon
Hedehusene

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af mpp, 13/10 2019, 13:20 (1657 dage siden) @ Niels Munch

Jo – og sporvidden siger så heller ikke noget om hvor brede togene kan være. I Sverige og Kina kan man f.x. få plads til 5 passagerer på tværs på normal sporvidde. IC3 er også et tog der er bygget bredere end man ville have gjort det i andre lande.

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Niels Munch, 13/10 2019, 13:45 (1657 dage siden) @ mpp

Men et vist hensyn til internationale standarder gør sig gældende, for i den artikel, jeg linkede til i f.m. mit retoriske spørgsmål, kan bl.a. læses:

"The line is built to standard gauge supporting compatibility with neighbouring countries' rail systems and is designed for speeds of 300 km/h (186 mph)."

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af mpp, 13/10 2019, 14:26 (1657 dage siden) @ Niels Munch

Det er rigtigt. Det ser heller ikke ud til at togene er bredere end ellers. 2.94 vs 3.10 for IC3. Om det så er nok til at man rigtigt kan mærke det er et anden diskussion.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/AVE_Class_102 om togene.

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af kme, 13/10 2019, 17:06 (1657 dage siden) @ mpp

Det er rigtigt. Det ser heller ikke ud til at togene er bredere end ellers. 2.94 vs 3.10 for IC3. Om det så er nok til at man rigtigt kan mærke det er et anden diskussion.

I en 2+2 konfiguration betyder det 4 cm per sæde. Det synes jeg er vigtigt.

IC4 er i øvrigt 3,15 m bred.

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Niels, Aarhus, 13/10 2019, 18:11 (1657 dage siden) @ kme

God aften forum

Nu har jeg så fået sat gang i en diskussion om, hvorvidt det er en forskel i bredden på et et sted mellem 10 og 20 cm mellem Renfe’s AVE og IC3, der et væsentlig.
Det er den givetvis for nogle.
For mig var den helt afgørende forskel benpladsen. I det spanske tog var der flysæde opstilling - på nær den sidste række i den ene ende af vognen, og der var markant bedre benplads end i noget dansk tog, samt indstillelig fodstøtte. Altsammen noget, der muliggør, at man nemt kan finde en behagelig siddestilling - og ikke mindst at man skifte siddestilling uden at skulle forhandle benplads med den overfor siddende passager.

Venlige hilsner fra det spanske.

Niels H.

--
Niels

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Niels Munch, 13/10 2019, 18:31 (1657 dage siden) @ Niels

Kære Niels,

Tak for et komfortabelt indtryk fra det spanske - og fortsat god rejse.

For mig var det "blot" sporvidden, der er interessant - i hvert fald i henseende til, at spor og hjulsæt passer så nogenlunde sammen.

Og så afstår jeg i øvrigt - og ganske frivilligt - fra at bidrage til yderligere forlængelse af diskussionen.

Bedste feriehilsener
Niels

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Niels, Aarhus, 13/10 2019, 19:13 (1656 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels,

Tak for et komfortabelt indtryk fra det spanske - og fortsat god rejse.

Kære Niels M.

Tak for ønsker om fortsat god rejse - men det er ved at være slut med togdelen - jeg snyder lidt og flyver hjem her fra Madrid på onsdag.
Senere får I måske en lille billedkavalkade fra togturen, der gik Porto - Lissabon - Faro - Lagos - Sevilla - Cadiz - Malaga - Madrid.

Venlige Interrail-hilsner

Niels H

--
Niels

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Gæst42, 13/10 2019, 19:13 (1656 dage siden) @ Niels

God aften forum

Nu har jeg så fået sat gang i en diskussion om, hvorvidt det er en forskel i bredden på et et sted mellem 10 og 20 cm mellem Renfe’s AVE og IC3, der et væsentlig.
Det er den givetvis for nogle.
For mig var den helt afgørende forskel benpladsen. I det spanske tog var der flysæde opstilling - på nær den sidste række i den ene ende af vognen, og der var markant bedre benplads end i noget dansk tog, samt indstillelig fodstøtte. Altsammen noget, der muliggør, at man nemt kan finde en behagelig siddestilling - og ikke mindst at man skifte siddestilling uden at skulle forhandle benplads med den overfor siddende passager.

Er der virkeligt større sædeafstand end i IC4 ?

Hvad er målene?

301,8 km/t mellem Malaga og Madrid

af Niels, Aarhus, 13/10 2019, 19:21 (1656 dage siden) @ Gæst42


Er der virkeligt større sædeafstand end i IC4 ?

Hvad er målene?

Det kan jeg ikke give noget eksakt svar på, da jeg ikke medbragte målebånd og heller ikke kender den nøjagtige afstand i IC4-togene.
Men med 12 års pendlen i både IC3 og IC4 mellem Aarhus og Odense i rygsækken, så siger min mavefornemmelse mig, at der er markant bedre benplads i det spanske tog - men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

på vej til Madrid

af shipmik, 15/10 2019, 01:07 (1655 dage siden) @ Niels

Jeg vil ikke påstå at det var vild interessant at besøge førerrummet på et Renfe tog på rejse fra Barcelona til Madrid med 300 km/t. Man ser ikke meget med den fart, men alligevel lidt sjovt. Her et par billeder fra turen, der tog tre timer.

Bent Mikkelsen

[image]

[image]

[image]

på vej til Madrid

af Niels, Aarhus, 15/10 2019, 11:50 (1655 dage siden) @ shipmik

Jeg vil ikke påstå at det var vild interessant at besøge førerrummet på et Renfe tog på rejse fra Barcelona til Madrid med 300 km/t. >

Hej

Hvordan Søren fik du lov til det?
Jeg stod længe før afgang og forsøgte med mit bedste “charmesmil” at komme i kontakt med den kvindelige lokomotivfører - helt og aldeles forgæves.
Men mon ikke det er fordi, at der er løbet for meget vand i åen, siden den gamle mands “charmesmil” sidst havde nogen virkning:-D

Endnu en venlig Madridhilsen.

Niels H

--
Niels

på vej til Madrid

af shipmik, 15/10 2019, 16:53 (1655 dage siden) @ Niels

Det et "officielt" besøg hos Renfe i en gruppe af trafikjournalister. Vi blev inviteret til en tur fra Barcelona til Madrid med "lyntoget" inklusive et førerrumsbesøg i små grupper (højst fire ad gangen).

Bent Mikkelsen

på vej til Madrid

af Erik Søfelde, 17/10 2019, 20:11 (1652 dage siden) @ shipmik

[image]
jeg kan bidrage med billed taget 2002 på en tur Sevilla til Madrid
ganske behageligt togt med få stop

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak