Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad skete der med MO'eren? (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/10 2019, 18:59 (1662 dage siden)

Jernbanemuseet tog hul på efterårsferien med kørsel med MO 1846 til Fredericia, men "Ak!" - på første tur bryder MO'eren ned og 2. tur lørdag måtte aflyses og søndag har MZ 1401 køre turene.
Der har ikke været så meget (som intet) ude om hvad der er sket med den gamle dame. Man vil jo nødig se at det er noget alvorligt, og det kan jo både være fejl på dieselmotor som fejl på dynamo eller banemotorer. Og begge fejltyper kan jo være "terminale".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad skete der med MO'eren?

af FutteV, 14/10 2019, 17:54 (1661 dage siden) @ Michael Deichmann

Banemoteren meldte fejl midt ude på sporet, kun lige 1,5 km uden for Kavslunde. Motorene blev stoppet og fejlen tjekket igennem. Da man ville starte motorene igen ville den ikke lade og motor 2 havde sat sig i lås, og en Mo kan ikke trække 2 vogne og sig selv på kun en motor. Er ikke sikker på om der skete yderligere skade med Banemotoren, men hvis der er har 1846 muligvis kørt sin sidste tur.

I værste tilfælde så hvis den ikke kan repareres bliver den 3 år tideligere sat på museum, og Mo 1954 må så blive kører klar da den ikke er museumsgenstand som 1846 er.

Avatar

Hvad skete der med MO'eren?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/10 2019, 19:01 (1661 dage siden) @ FutteV

OK - det lyder ikke så godt. Og da den er stemplet "Museumsgenstand" bliverden nok ikke lavet, det har du nok ret i. Godt så at de har en anden. Der ud over har NSJK og ØSJK hver en som begge er på vej i drift. I hvert fald får 1878 den store tur i Græsted.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hvad skete der med MO'eren?

af Jens Møller, København S, 15/10 2019, 01:44 (1661 dage siden) @ FutteV

Selvfølgelig kan en Mo-vogn trække 2 stålvogne og sig selv på kun een motor, men kun i nødsituationer og kortvarigt.

Engang i begyndelsen af 1990`erne, hvor Mo 1846 i museumsregi var placeret i Helsingør, var den på vej "hjem" til Helsingør efter en tur til Rødby med et selskab i et bestilt særtog. I Vedbæk var et kystbanetog med en My og 5 vogne "brækket ned" og var til gene for trafikken. For hurtigt at løse problemet med det nedbrudte My-styrevognstog, blev det med trafikledelsen og føreren af Mo 1846, som såvidt jeg husker var lki. Carsten Quvang aftalt, at Mo 1846 skulle skubbe det nedbrudte styrevognstog til Rungsted og efterlade det der. Styrevognstoget havde en togvægt på ca. 300 tons, men Mo 1846 fik da - på trods af den voldsomme overbelastning - bugseret det nedbrudte tog til Rungsted og kunne bagefter fortsætte kørslen til Helsingør, efter at have "reddet" trafikken på Kystbanen. Bugseringen fra Vedbæk til Rungsted foregik selvfølgelig i adstadigt tempo.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Hvad skete der med MO'eren?

af Erling Pedersen, 17/10 2019, 18:50 (1658 dage siden) @ FutteV

Hmm.

Hvad pokker sker der på Dansk Jernbane Museum.

Deres rådne museumsgenstande.

Alle er der mest interesseret i kørende materiel og ikke kolde museumgenstande som kustoder går og støver af.

I Polen har deres Museums Damplok kørt over 1000 kilometer sidste år med veterantog og som de siger det vigtigste er folket kan se det kørende materiel og opleve verden som den var med Damp. Det lokker flest til !

Vi har mange generationer som intet ander om fortiden og sidder bag tosse telefon Smartphonen og spiller, lad os lokke dem ud i et veterantog og opleve en fortidig verden.

De gider da ikke glo på kolde museumsgenstande !

Så alt må da sættes ind på at få Mo 1846 til at køre igen, det kan da kun være billigere og nemmere en få gengodkendt Mo 1954 og al det bureaukrati dette medfører !!

Hilsen Erling.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak