Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Mads, 14/11 2019, 15:59 (1625 dage siden) @ XAL Olesen

Har lige fundet denne information (på engelsk). Men den 15/12 2019 skulle der være ERTMS på Roskilde-Køge strækningen.

https://www.railjournal.com/signalling/denmark-launches-ertms-on-first-eastern-line/

Der er ikke nogen danske medier der i skrivende stund har meldt noget ud.

Mvh
XAL Olesen

Her er nyheden fra BD selv:
https://bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Nyt-signalsystem-tages-i-brug-paa-den-foerste-...

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af mpp, 14/11 2019, 18:12 (1625 dage siden) @ Mads

Så sker der noget. Og samme dag uge som BaneDanmark/DSB fik 6 IC3 leveret tilbage med ERMTS. Mon ikke det nok skal lykkedes alligevel :)

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Jens Hansen, 14/11 2019, 20:24 (1625 dage siden) @ mpp

Øh, anden tråd indikerer at de 6 ic3 (måske) ikke kan køre på etcs strækning?

JH

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Frank Poulsen, 14/11 2019, 20:31 (1625 dage siden) @ Jens Hansen

Øh, anden tråd indikerer at de 6 ic3 (måske) ikke kan køre på etcs strækning?

JH

Ja der indikeres, men jeg savner svar om hvad der er sandt i denne forbindelse? Men jo ikke sikkert der er nogen herinde der ved det :)

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Gæst1, 15/11 2019, 17:23 (1624 dage siden) @ Frank Poulsen


Ja der indikeres, men jeg savner svar om hvad der er sandt i denne forbindelse? Men jo ikke sikkert der er nogen herinde der ved det :)

Det skulle være ganske vist, at IC3 togene ER forsynet med ETCS, og dermed principielt KAN køres på ERTMS strækninger. Men man VED det ikke, for man har IKKE foretaget de prøvekørsler der skal til (formentlig endda på både Thales og Alstom infrastruktur), og derfor har man endnu ikke ansøgt om at få lov til at køre på ERTMS, så derfor MÅ de ombyggede IC3 tog ikke køre på ERTMS strækninger, og man VED principielt ikke, om det virker....

Men der er som bekendt snart statusmøde med politikerne, så man har nok skruet lidt vel op for farveladerullen, da man skulle finde noget at fejre. MAn kan jo ikke så godt sige, at man NÆSTEN har seks IC3 tog klar, og man NÆSTEN har overtaget strækningen i Nordjylland efter seks mdr fejlfri drift, og at man LIGE OM LIDT omstiller yderligere tre landstationer, så hele 6% af Fjernbanen nu er forsynet med ERTMS - efter at have brugt 50% af bevillingen allerede...

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af mpp, 15/11 2019, 17:54 (1624 dage siden) @ Gæst1

Det er jo unægteligt lidt anderledes end det indtryk man fik fra BaneDanmark. Det klare indtryk jeg fik var at togene var leveret og klar til drift – ikke ERMTS endnu ikke var installeret og at togene lige skal igennem nogle tests først.

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Jens Hansen, 15/11 2019, 20:33 (1624 dage siden) @ mpp

Politikerne bliver drevet rundt i manegen, jeg savner allerede Kim C.

JH

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Svend, 16/11 2019, 23:21 (1623 dage siden) @ Jens Hansen

Politikerne bliver drevet rundt i manegen, jeg savner allerede Kim C.

.
Kim hvem?
;-) :-D

--
Svend

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Carsten, 14/11 2019, 20:40 (1625 dage siden) @ Jens Hansen

Øh, anden tråd indikerer at de 6 ic3 (måske) ikke kan køre på etcs strækning?


Ja der udveksles en hel del uvidenhed, det er ret trivielt grænsende til latterligt at overvære.

Mvh

Carsten

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af ivar, 14/11 2019, 23:47 (1625 dage siden) @ Carsten

Ja, en skam, at der lige nu kører en tråd om S-tog til Roskilde, ellers havde denne tråd haft potentiale til at udvikle sig til noget virkelig stort.

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 15/11 2019, 06:21 (1625 dage siden) @ Carsten

Øh, anden tråd indikerer at de 6 ic3 (måske) ikke kan køre på etcs strækning?

Ja der udveksles en hel del uvidenhed, det er ret trivielt grænsende til latterligt at overvære.

Mvh

Carsten

Nu er der jo ingen grund til at lade sig distrahere af fakta, når man selv kan fabrikere “viden” der lyder bedre... ;-)

Men underholdningen er til tider helt i top... :-D

Mvh Jørgen

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Carsten, 15/11 2019, 13:00 (1625 dage siden) @ Jørgen Schwartz

Men underholdningen er til tider helt i top... :-D

Hej Jørgen

Jeg lader mig også underholde i et vist omfang, men mængden og graden af fake news her på forummet har nået et omfang, der gør debatten absurd.

Mvh

Carsten

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Niels Munch, 15/11 2019, 14:26 (1624 dage siden) @ Carsten

Jeg lader mig også underholde i et vist omfang, men mængden og graden af fake news her på forummet har nået et omfang, der gør debatten absurd.


[image]M.v.h.
Niels

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 15/11 2019, 14:36 (1624 dage siden) @ Niels Munch

Vil bare sige jeg synes det samme som ham der sagde noget lige før...


// Spam//

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af Nikolai_B, 5/1 2020, 19:33 (1573 dage siden) @ XAL Olesen

Hvor slår man så op hvor mange togsæt, der er udrustet (og godkendt) til både ATC og ERTMS, som kan bruges til daglig drift på strækningen Roskilde - Køge og tilstødende strækninger?

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af larsht, 5/1 2020, 20:09 (1573 dage siden) @ Nikolai_B

Hvor slår man så op hvor mange togsæt, der er udrustet (og godkendt) til både ATC og ERTMS, som kan bruges til daglig drift på strækningen Roskilde - Køge og tilstødende strækninger?

Jeg ville kigge i numre af bladet Jernbanen

Så kommer der ERTMS til Roskilde-Køge

af ulca, 5/1 2020, 20:22 (1573 dage siden) @ Nikolai_B

Hvor slår man så op hvor mange togsæt, der er udrustet (og godkendt) til både ATC og ERTMS, som kan bruges til daglig drift på strækningen Roskilde - Køge og tilstødende strækninger?


Prøv en e-mail til de respektive operatører, evt deres presse-tjeneste; de har forhåbentlig styr på hvor mange af deres togsæt som er udstyret med ERTMS.
Hvad angår det med at få et togsæt (eller lokomotiv) til at "forstå" så bruges her en gateway (ikke sikker på den betegnelse), en slags tolk/translatør; som håndterer kommunikationen mellem de forskellige systemer ved jeg ikke. Om der kan kan anvendes flere i samme tog ved jeg ikke, men så længe togsæt allerede nu har flere (f.eks. litra ET "Øresundstog" med dansk hhv. svensk ATC eller de IC3 der må køre i Tyskland med dansk ATC og tysk Indusi) og desuden skal eller bliver udstyret med ERTMS, det ved jeg ikke.

Antal MQ m. fl. med ERTMS

af Poul Brandt, Nordsjælland, 5/1 2020, 21:55 (1573 dage siden) @ Nikolai_B

Hvor slår man så op hvor mange togsæt, der er udrustet (og godkendt) til både ATC og ERTMS, som kan bruges til daglig drift på strækningen Roskilde - Køge og tilstødende strækninger?

.
Fra "BDKs Præsentation Signalprogrammet november 2019":

Hvor langt er Signalprogrammet i dag med at udruste togene?
Medio november 2019 er 59 tog blevet udrustet med det nye signaludstyr
i regi af Signalprogrammet:
• IC3: 6 tog (inkl. FoC)
• DSB MQ: 12 tog (inkl. FoC)
• Arriva Lint 41: 30 tog (inkl. 2 FoC) • Lokaltog Lint 41: 1 FoC
• Nordjyske Desiro: 8 tog
• DSB ABs: 1 FoC
• BDK-arbejdskøretøj / gule maskiner: 1 FoC

.

En komplet og særdeles detaljeret oversigt findes i "BDKs Statusrapport for Signalprogrammet pr. medio oktober 2019". Se side 13 og fremefter: 5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper.

Link til begge dokumenter:

https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/TRU/bilag/105/index.htm

Poul

Antal MQ m. fl. med ERTMS

af Nikolai_B, 6/1 2020, 00:04 (1573 dage siden) @ Poul Brandt

Tak for linket og opsummeringen!

Antal MQ m. fl. med ERTMS

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 8/1 2020, 15:38 (1570 dage siden) @ Poul Brandt

Hej,

ved Arriva fandt jeg en Lint med et lille klistermærke:

2019-12-10 | Lint 1005B | Alsthom
[image]

Den står i Esbjerg på spor 1 og kører senere som AR 5407 til Tønder. Først på anden kik så jeg dette
lille ertms klistermærke på venstre side af førerrumsvinduet:

[image]

Ullrich

Indsend billeder
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak