Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Der er så meget, jeg ikke forstår (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/11 2019, 22:28 (1636 dage siden)

I Jyllands-Posten i morgen 18/11 2019 står, at der skal bruges 97,4 mio kr på at opstille “gamle signaler” på strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn, fordi signalprogrammet er forsinket.

Så er det, jeg tænker: Hvorfor ikke forsyne begge stationer med en stationsbestyrer 20 timer i døgnet i de år, vi taler om? Det kan da aldrig løbe op i 97,4 mio kr?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er så meget, jeg ikke forstår

af Frank Poulsen, 17/11 2019, 22:29 (1636 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Forhindrer en stationsbestyrer at der skal være signaler?

Der er så meget, jeg ikke forstår

af ivar, 17/11 2019, 23:22 (1636 dage siden) @ Frank Poulsen

Strækningen er jo meget kort (min ruteplanlægger sige 3,2 km), og trafikken bliver vel næppe så intens, at man ikke kan køre på A og X samt spejlæg. Jeg har haft samme formastelige tanke med Ringstedbanen.

Der er så meget, jeg ikke forstår

af andersj, Aalborg, 17/11 2019, 23:28 (1636 dage siden) @ ivar

Strækningen er jo meget kort (min ruteplanlægger sige 3,2 km), og trafikken bliver vel næppe så intens, at man ikke kan køre på A og X samt spejlæg. Jeg har haft samme formastelige tanke med Ringstedbanen.

Problemet med Ringstedbanen er at man i Danmark ikke må køre hurtigere end 120 km/t på strækninger uden togkontrolanlæg. Man kunne måske godt have en lang blok dækket af ATC, men så bliver det en udfordring blot at køre to tog i timen i hver retning. Fra december skal der jo køre tre tog i timen og fire i de timer hvor IC til/fra Hamburg kører.

--
Mvh Anders

Der er så meget, jeg ikke forstår

af ivar, 18/11 2019, 00:27 (1636 dage siden) @ andersj

Jo Anders, alt det der, ved jeg godt - men hvor der er en vilje, er der en vej, nu var det blot en strøtanke. Selvfølgelig kan man ikke køre med en hastighedsbegrænsning på 120 og slet ikke uden at efterlade elektroniske spor.
Nå, men det var jo også Lindholm - Aalborg Lufthavn, det handlede om.

Der er så meget, jeg ikke forstår

af andersj, Aalborg, 17/11 2019, 23:24 (1636 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Man kunne også spare både signaler og stationsbestyrer, indtil man er klar til ERTMS på strækningen.

Lad os starte med hvordan Lindholm ser ud i dag:

[image]

Lad os se hvordan Lindholm + Aalborg Lufthavn kommer til at se ud om et års tid med forlænget dobbeltspor i Lindholm, klargøringsspor samt to perronspor i Aalborg Lufthavn. (Egen tilvirkning, eksklusiv signaler)

[image]

I dag kan man stille en rangertogvej fra spor 1 eller 2 på Lindholm station til det nuværende klargøringsspor (spor 0). Hvis man låser alle nye sporskifter vil man kunne stille en rangertogvej fra Lindholm spor 1 eller 2 til Aalborg Lufthavn spor 1. Det betyder dog at der kun kan være et tog ad gangen mellem Lindholm og Aalborg Lufthavn (man kan selvfølgelig køre på sigt, man man kan ikke "krydse"). Det betyder også at dobbeltsporet nord ud af Lindholm ikke kan tages i brug, men det tog også fire år inden Skagensbanens "eget" spor ud af Frederikshavn blev brugbart, da det blev etableret i 2014 og ibrugtaget i 2018 sammen med ERTMS.
Det store spørgsmål er hvilken trafik man planlægger derud. Umiddelbart virker det til at det er DSB der vil forlænge IC eller ICL eller begge (nok usandsynligt) fra Aalborg til Aalborg Lufthavn. Jeg gætter på at der bliver timedrift med IC 1xx systemet, og klargøring kan sagtens ske ved perron.

Hvis man låser alle sporskifter vil Lindholm + Aalborg Lufthavn komme til at se sådan ud som på nedenstående. De røde spor er spor der ikke kan benyttes pga. de aflåste sporskifter.

[image]

--
Mvh Anders

Der er så meget, jeg ikke forstår

af Jens Hansen, 18/11 2019, 06:49 (1635 dage siden) @ andersj

Men "nogen" skal jo så stille spørgsmålet, hvad er alternativet til at etablere gammeldags signaler.

Jernbanen i Danmark er blevet meget en administrativ oogave.

JH

Der er så meget, jeg ikke forstår

af Peter Christensen, 18/11 2019, 07:02 (1635 dage siden) @ Jens Hansen

Jernbanen i Danmark er blevet meget en administrativ oogave.

Tjooo og så lige et par andre spørgsmål.
- Er der ikke noget med at en strækning ikke må ændres 3 år inden den forventede udrulning af signalprogrammet?
- Er strækningen overhovedet med i BDKs aftale om signalprogrammet?
- Tillader BDKs kontrakt på signalprogrammet at der kommer ændre strækninger til i udrulningsperioden og hvorledes forventes dette at blive håndteret?

ANyway, med den fremdrift (eller mangel på samme) som signalprogrammet har, så er det næppe klogt at proppe nok en strækning ind sådan midt i processen. Hvis kontrakten ikke giver mulighed herfor, så kan BDK naturligvis bede om dette (som en art "change order"), men leverandøren vil tage sig DYRT betalt.

Der er så meget, jeg ikke forstår

af steenth, 18/11 2019, 10:27 (1635 dage siden) @ Peter Christensen

- Er strækningen overhovedet med i BDKs aftale om signalprogrammet?
- Tillader BDKs kontrakt på signalprogrammet at der kommer ændre strækninger til i udrulningsperioden og hvorledes forventes dette at blive håndteret?

Jeg har set lang liste af options til projektet, som dækker alle de mulige projekter, der var på tale på det tidspunkt, da udbuddet var igang. Og så vidt jeg kan huske, var banen til lufthavnen med.

Der er så meget, jeg ikke forstår

af re20000, 20/11 2019, 15:09 (1633 dage siden) @ steenth

Hvorfor bruge så meget tid og penge på en bane til en lufthavn. Flyvning er en døende teknologi.

Nold

Der er så meget, jeg ikke forstår

af OnkelJørn, 20/11 2019, 17:51 (1633 dage siden) @ re20000

Hvorfor bruge så meget tid og penge på en bane til en lufthavn. Flyvning er en døende teknologi.

Nold

Næppe.

Der er så meget, jeg ikke forstår

af steenth, 20/11 2019, 19:37 (1633 dage siden) @ re20000

Hvorfor bruge så meget tid og penge på en bane til en lufthavn. Flyvning er en døende teknologi.

Tværtimod. Flytrafikken vokser. Og det vil også gøre i fremtiden. De har udfordringer med deres CO-belastning. Men der arbejdes på at løse det.

Mvh
Steen

Der er så meget, jeg ikke forstår

af Pyloriis, 20/11 2019, 20:44 (1633 dage siden) @ steenth

Hvorfor bruge så meget tid og penge på en bane til en lufthavn. Flyvning er en døende teknologi.

Tværtimod. Flytrafikken vokser. Og det vil også gøre i fremtiden. De har udfordringer med deres CO-belastning. Men der arbejdes på at løse det.

Mvh
Steen

Alt tyder på at luftfarten får løst deres CO2 problemer FØR jernbaneområdet får nogle attraktive tilbud til deres potentielle kunder.
Og så koster såvel anlæg af nye banestrækninger som almindelig vedligeholdelse af eksisterende strækninger rigtig meget på CO2 kontoen.

Så lufttrafik som privatbilisme kan sagtens ende med at bide jernbanedriften godt og grundig i haserne i forhold til CO2.

Avatar

Der er så meget, jeg ikke forstår

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/11 2019, 07:41 (1635 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I Jyllands-Posten i morgen 18/11 2019 står, at der skal bruges 97,4 mio kr på at opstille “gamle signaler” på strækningen Lindholm-Aalborg Lufthavn, fordi signalprogrammet er forsinket


Er der i øvrigt nogen, der kan genkende den oplysning? Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på bane.dk eller ft.dk?

Det lyder i øvrigt forrykt, at der skal anvende små 100 mio kr. ekstra til "ingenting" på en stump jernbane, der er projekteret til at koste 298,8 mio. kr.

Er der nogen, der blander nogle beløb sammen? I seneste anlægsstatus for 2. halvår 2018 kan man læse at der oprindeligt var et træk på den centrale anlægsreserve på 45,3 mio kr og at det beløb nu er ændret til 51,1 mio kr. Lægger man de to beløb sammen lander man på 96,4 mio kr (og altså ikke 97,4).

I samme anlægsstatus kan man læse følgende:

[image]

Men det bliver jeg såmænd ikke klogere af.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Der er så meget, jeg ikke forstår

af krabsen, 18/11 2019, 09:42 (1635 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der nogen, der blander nogle beløb sammen? I seneste anlægsstatus for 2. halvår 2018 kan man læse at der oprindeligt var et træk på den centrale anlægsreserve på 45,3 mio kr og at det beløb nu er ændret til 51,1 mio kr. Lægger man de to beløb sammen lander man på 96,4 mio kr (og altså ikke 97,4).


At lade et beløb der hæves fra 45 til 51 give et resultat på 96 kan vel bedst betegnes som 'ret kreativ bogføring'. :-P

Der er så meget, jeg ikke forstår

af Gæst1, 20/11 2019, 16:32 (1633 dage siden) @ krabsen

Der skulle være tale om en læsefejl fra journalistens side. Beløbet dækker over, hvor meget der blev trukket i 2019 fra reserven til at dække både den Nye Ringstedbane og banen til Aalborg Lufthavn. De ca 51 mio er den rigtige nuværende pris for banen til Aalborg Lufthavn.

Der er så meget, jeg ikke forstår

af Jens Hansen, 20/11 2019, 20:43 (1633 dage siden) @ Gæst1

Efter hukommelsen, bare lige for at få proportionerne på plads, de 3 km jernbane til Aalborg Lufthavn var prissætning til 275 mio kr.

JH

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak