Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Morten Beck, Græsted, 16/4 2011, 12:55 (4761 dage siden)

Så er der nyt fra Græsted omkring GDS 11. Det har været en af de større dage i projektet, da kedlen i dag er blevet løftet på undervognen. Det er for at kunne måle op til huller i kedelstyrene, og for at se om vores nye røgkammer passer i sadlen. Altså generel tilpasning, men samtidig giver det også et helheds indtryk af maskinen, for de af os som ikke har set maskinen samlet endnu.

Kedlen skal af igen efter opmålning af huller, for at blive sandblæst, malet og monteret med sin beklædning. Det bliver nok ikke på denne side af sommeren, men nu må vi se.

Jeg vedhæfter lige nogle billeder fra dagen:o)

Morten Beck[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/4 2011, 13:12 (4761 dage siden) @ Morten Beck

Det ser rigtig rigtig godt ud, Morten.
Nu begynder det at ligne noget.
Jeg glæder mig til at følge med i fremskridtene i arbejdet og at se det færdige resultat en dag.
Dit indlæg kunne måske animere mig til at få lavet min egen 1:87 udgave af GDS 11 færdig en skønne dag (det burde vel egentlig også være mere overkommeligt end arbejde med 1:1 udgaven :-) ) - så lad os se, hvem der bliver færdige først :-D

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Morten Beck, Græsted, 16/4 2011, 14:26 (4761 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten.

Det lyder lækkert at du er i gang med en model i 1:87 af GDS 11, jeg ved at Kim Møller i Tikøb (Tikøb hobby) har snakket om en model af den, men kunne ikke finde noget der passede mht. hjulstilling. Der er lokomotivet jo specielt.

Jeg håber da at du bliver før færdig end os, men selvfølgelig skal man selv være tilfreds med resultatet.
Om ikke andet, håber jeg da at du vil lægge et billede af vidunderet ud på siden, så vi kan se den:-P

Jeg vil ikke rode mig ud i, at love noget tidspunkt hvornår GDS 11 er færdig. For det er simpelthen umuligt, da vi jo bruger vores fritid på den. Samtidig skal vi jo også køre nogle tog, så vi kan holde gang i klubben;-)

Men jeg skal prøve at holde jer opdateret så godt jeg kan, og man er jo altid velkommen til at møde op og give en hånd med;-)

Morten Beck

GDS 11 16/4 2011

af MR, Frederiksberg, 16/4 2011, 14:30 (4761 dage siden) @ Morten Beck

Tillykke Morten,

Dejligt for jer at I er kommet så langt. Bliver spændende, om der måtte vore nogen her i Forum, som kunne tænke sig at komme og give et nap med til samlingen af maskinen ;-)

vh Michael

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Sebtus ⌂, Berlin, 16/4 2011, 16:07 (4761 dage siden) @ Morten Beck

Hej Morten

Mange tak for dine interessante billeder og oplysninger om GDS 11!

Lokomotivet skal også har en bidrag ved min side www.sebtus.de. Er det muligt at bruge nogle af dine billeder? Jeg vil selvfølgelig vise din ophavsret.

Mvh

Sebastian

infosebtus.de

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Morten Beck, Græsted, 16/4 2011, 17:53 (4761 dage siden) @ Sebtus

Hej Sebtus.

Du må gerne bruge billederne på de betingelser du selv nævner. Jeg kan ikke se noget problem i at der skabes noget mere opmærksomhed om GDS 11.

Morten Beck

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Sebtus ⌂, Berlin, 17/4 2011, 14:22 (4760 dage siden) @ Morten Beck

Tusind tak!

Sebastian

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/4 2011, 17:47 (4761 dage siden) @ Morten Beck

[image]

Er det Danmarks længste vandkasser vi har her? Der er ikke langt til en "Frichs firkantet". :-D

--
[image]

Avatar

GDS 11 16/4 2011

af Morten Beck, Græsted, 16/4 2011, 18:02 (4761 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Du har ret i at det er nogle lange vandkasser, men at henlede til Frichs firkanter, synes jeg måske nok er lige at stramme den :-) Men det er faktisk lidt spøjst at stå og betragte maskinen, for når man står på jorden og kigger. Så er det eneste man ser, skorstenen, domen og førerhuset. Nåh ja. Og så selvfølgelig vandkasserne;-)

Vi kommer nok ikke uden om, at det ikke er det kønneste lokomotiv der har kørt i Danmark, men det er helt sikkert unikt. Ud fra det som jeg har kendskab til om maskinen, så er det en slider der til sin tid kommer ud og køre. Perfekt til sommer søndagene på Hornbækbanen.

Morten Beck

GDS 11 16/4 2011

af Peter Roland Hansen, 17/4 2011, 07:08 (4761 dage siden) @ Morten Beck

Til brug for restaureringen kunne der godt bruges billeder som ikke har været vist før i diverse bøger - særligt fra maskinens virke på GDS under og lige efter krigen og på HHGB

GDS 11 16/4 2011

af KimC, 17/4 2011, 12:48 (4760 dage siden) @ Morten Beck

Du har ret i at det er nogle lange vandkasser, men at henlede til Frichs firkanter, synes jeg måske nok er lige at stramme den :-)

Må indrømme at da jeg så nr to billed skulle jeg lige se hvad det dog var for et diesellokomotiv der holdt foran marcipanbrødet. Undskyld...

Men det er en lidt speciel maskine der godt kan tage fat, og selv om de vandkasser dominerer lidt så kan man køre længere på en kop vand og det er jo også helt rart.

GDS 11 16/4 2011

af Henrik Winther Andersen @, 18/4 2011, 06:52 (4760 dage siden) @ KimC

HFHJ M8

Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak