Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg (Generelt)

af KKLD, 27/11 2019, 13:46 (1612 dage siden)

Hej Alle,

Jeg fik en idé da jeg læste denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=147450

Betragt dette billede:
[image]

Har er min tanke at metroen Orientkaj--København H-Ny Ellebjerg kan forlænges videre ad Ringbanen hvor S-tog Linje F kører til Hellerup. Så ville det mere ligne en ringbane!

S-tog vil altså blive udskiftet til metro. Metroen når til Ny Ellebjerg i 2024 og herefter ville arbejde så fortsætte op langs resten af Ringbanen. Meget af Linje F kører allerede helt isoleret oppe i luften ligesom M1 og M2 gør når de ikke er under jorden.

Der ville så være flere S-tog i overskud som kunne bruges til de andre linjer til højere frekvens og længere tog.

I takt med at S-tog skal være førerløse kunne man så fortsætte metroen fra Hellerup og arbejde sig nordpå til Hillerød og Klampenborg.

Fornuftigt eller fjollet?

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af mpp, 27/11 2019, 14:05 (1612 dage siden) @ KKLD

Der bliver for Sydhavnsmetroen brugt i omegnen af 600mio (mener jeg) kroner så metroen får endestation under jorden. Tanken er at den så kan forlænges på et tidspunkt. Havde man ønsket at bygge de to systemer sammen skulle man have tænkt det ind i det oprindelige projekt. Når det er sagt metronummer "M5" faktisk reserveret til at Ringbanen på et tidspunkt kunne blive en egentligt metrolinje.

Grunden til at Ny Ellebjerg metro ligger under jorden er så at den dermed lettere kan forlænges senere. Der er så allerede åbnet et rivegilde om hvor den skal forlænges. Den kunne forlænges til Hvidovre hospital og videre til Rødovre Centrum (som dog også kunne nås med en forlængelse/afgrening af M1/M2). Den kunne også forlænges mod Valby, Frederiksberg og Bispebjerg. Det er givetvist en udfordring at finde pengene til det og særligt Rødovre og Hvidovre har ikke pengene.

Spørgsmålet er så hvor relevant det vil være at forlænge af Ringbanen. Det vil givetvist primært være den sydlige del af Ringbanen der måske vil have glæde af ikke at skulle skifte, men der er nok ikke ture nok fra f.x. Vigerslev til Mozarts Plads til at retfærdiggøre prisen. Derudover ville man afskære s-togene fra at køre videre af Ringbanen og det vil også være dumt – og derudover kunne Ringbanen vel også forlænges til lufthavnen (hvordan er et godt spørgsmål, men jeg har set det foreslået på en flyer på et tidspunkt).

I sidste ende bliver det interessant at se hvor man vil køre videre. Kører man ikke videre fra Ny Ellebjerg har man unødigt fordyret stationen og gjort den mere upraktisk for brugerne, da de nu skal "op af jorden" for at komme videre. Givet at M1/M2 ikke har noget at gøre med M3/M4 kunne man jo også bare gøre linje F til M5 uden at behøve gøre andet end at male togene. At S-togene så allerede nu på de centrale stræk (og endnu mere med nyt signalsystem) fungerer som en ekstra metrolinje er så bare en detalje.

Og når alt det er sagt er Hovedstadens Letbane også en joker. Kan der bygges en letbane lettere end en metro vil en del kommuner nok ønske det i stedet.

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af Simon1906, Hedehusene, 27/11 2019, 14:12 (1612 dage siden) @ KKLD

Jeg syntes at det kunne være en god ide, men har det ikke tidligere på været på banen at omdanne fingbanen til metro????
Til gengæld ved jeg ikke hvor god ide med førerløse S tog?, ja måske for ledelsen, ingen lkf, men der skal vel stadig være en tocsteward, eller hvad nu man vil kalde der?

Simon
Hedehisene

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af Simon1906, Hedehusene, 27/11 2019, 14:15 (1612 dage siden) @ Simon1906

Togsteward for store fingre###

Siimon
Hedehusene

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af steenth, 27/11 2019, 14:30 (1612 dage siden) @ Simon1906

Togsteward for store fingre###

Du har en time til at rette den slags fejl i det oprindelige indlæg.. men efter der er svaret, så kan du ikke gøre det.

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af Banemanden, 27/11 2019, 16:55 (1612 dage siden) @ Simon1906

Det vil ikke være DSB der skal stå for driften af førerløse s-tog, men et eventuelt andet firma.

Jeg kan godt forstå, at lkf vil synes førerløst er en dårlig idé, men alt tyder på det er den retning det går i. Og tjah, hvis det kan gøres førerløst, hvorfor så ikke? Systemet bliver noget mere fleksibelt ved hændelser osv, når førernes ture ikke skal replanlægges. Desuden skal der, på metroen, ikke være en steward ombord, men der er i kontrakterne skrevet ind, at responstiden på diverse hændelser skal være x-antal minutter. Så det handler om bemanding, planlægning og fremkommelighed.

CBTC er i øvrigt heftigt forberedt til det også og jeg ved nogle lkf på Hillerødbanen tidligere har sagt, at når de kørte deroppe i de nuværende s-toge var de bare dørlukkere.

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af Gæst42, 27/11 2019, 16:36 (1612 dage siden) @ KKLD

Fornuftigt eller fjollet?

Fjollet, du bruger al for mange penge på at omdanne noget du allerede har.

Tænker mere at Ny Ellebjerg - Hvidovre Hospital - Brøndby Stadion - Glostrup station - Rigshospitalet(Glostrup) - Rødovre Centrum - Vanløse burde være visionen.

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af Banemanden, 27/11 2019, 16:51 (1612 dage siden) @ KKLD

Linje F er projekteret til, at være M5 og testbane for førerløse s-tog. Banen bliver selvstændig og ikke kædet sammen med andet.

M4 har de snak om, skal løbe til Hvidovre Hospital og det er også derfor de har valgt, at den skal være underjordisk. Det er fremtidsmulighederne.

Logikken synes jeg ikke er så dum igen men det har heldigvis nogle længere udsigter. Antallet af metrotog på M3/M4 dækker ud til Sydhavn og Nordhavn, så en forlængelse vil også kræve indkøb af flere tog.

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af KKLD, 28/11 2019, 10:10 (1611 dage siden) @ Banemanden

Linje F er projekteret til, at være M5 og testbane for førerløse s-tog. Banen bliver selvstændig og ikke kædet sammen med andet.

M4 har de snak om, skal løbe til Hvidovre Hospital og det er også derfor de har valgt, at den skal være underjordisk. Det er fremtidsmulighederne.

Logikken synes jeg ikke er så dum igen men det har heldigvis nogle længere udsigter. Antallet af metrotog på M3/M4 dækker ud til Sydhavn og Nordhavn, så en forlængelse vil også kræve indkøb af flere tog.

Så under alle omstændigeheder skal der købes flere tog med forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg.

Ville det ikke give mening at lade Linje F fortsætte mod Hillerød/Klampenborg efter den har fungeret som en teststrækning for førerløse S-tog/metro?

Forlængelse af metro fra Ny Ellebjerg

af Banemanden, 28/11 2019, 12:29 (1611 dage siden) @ KKLD

Det vil give en noget større ombygning af Hellerup station, end hvis Hellerup bare er endestationen. Og definitivt lukke ned for den, for nogle, våde drøm om, at Kystbanen bliver til s-tog.

En forlængelse af sydhavnsmetroen, som skal åbne om 5 år, er så langt ude i fremtiden, at jeg tror det tidligst er noget de vil begynde at planlægge om 5 år - men det er gætværk fra min side :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak