Banedanmarks direktør siger op (Generelt)

af Niels @, Aarhus, tirsdag 03. december, 2019, 13:50 (3 dage siden)

Goddag i forummet

Danedanmarks direktør Per Jacobsen har valgt at sige sin stilling op
Se her

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Banedanmarks direktør siger op

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, tirsdag 03. december, 2019, 14:06 (3 dage siden) @ Niels

Gad vide hvorfor...
4 år er jo ingen ting

Banedanmarks direktør siger op

af Peter Christensen, tirsdag 03. december, 2019, 14:40 (3 dage siden) @ Niels

Tja, meget venligt skrevet pressemeddelse.
Vel står der at han smutter uden drama, men kan det nu også passe?
Personligt tror jeg at han har læst skriften på væggen med
- et hyndedyrt signalprogram, som reelt er underfinansieret.
- et efterslæb i vedligeholdelse af spor, som forventes at blive værre og værre.
Derudover, så er transportordførerne ikke specielt vilde med ham.
Samlet set tegner det et billede af en mand, som efterhånden får mindre og mindre rum til at manøvrere.
Hvorfor så blive hængende?

Banedanmarks direktør siger op

af Svend @, tirsdag 03. december, 2019, 14:53 (2 dage siden) @ Peter Christensen

Jeg kan ikke forestille mig at han er blevet uvenner med nogen. Han er (har været) totalt usynlig både i og udenfor Banedanmark ;-) :-)

--
Svend

[image]

Banedanmarks direktør siger op

af Børge Sundahl, tirsdag 03. december, 2019, 16:02 (2 dage siden) @ Svend

Nu er det vist på tide, at få en der har forstand på jernbane

Børge

Banedanmarks direktør siger op

af OnkelJørn, tirsdag 03. december, 2019, 16:30 (2 dage siden) @ Børge Sundahl

Stopper sikker for at få en ret god fratrædelses bonus for godt arbejde.

Banedanmarks direktør siger op

af Simon1906, Hedehusene, tirsdag 03. december, 2019, 16:33 (2 dage siden) @ OnkelJørn

Nej der kommer nok ikke til at mangle noget.

Simon
Hedehusene

Banedanmarks direktør siger op

af Jens Hansen, tirsdag 03. december, 2019, 17:05 (2 dage siden) @ Simon1906

Han er formentlig åremålsansat så det giver kun det som han har i sin kontrakt.

JH

Banedanmarks direktør siger op

af gaest, onsdag 04. december, 2019, 11:42 (1 dag, 16 timer, 5 min. siden) @ OnkelJørn

Vent nu hellere med at juble indtil i ved hvem efterfølgeren bliver.

Banedanmarks direktør siger op

af Svend @, onsdag 04. december, 2019, 13:22 (1 dag, 14 timer, 26 min. siden) @ gaest

Vent nu hellere med at juble indtil i ved hvem efterfølgeren bliver.

Der er mindst 50-100 kvalificerede personer her på jernbanen.dk som vil være oplagte emner, så måske det bliver en vi kender.

--
Svend

[image]

Banedanmarks direktør siger op

af gaest, torsdag 05. december, 2019, 21:47 (6 timer, 0 minutter siden) @ Svend

Vent nu hellere med at juble indtil i ved hvem efterfølgeren bliver.


Der er mindst 50-100 kvalificerede personer her på jernbanen.dk som vil være oplagte emner, så måske det bliver en vi kender.

Jeg frygter mest en besemt person som er kendt for sine Sorrel Booke briller, hans fornavn indgår i hans efternavn, og han vil sikkert gøre gældende at han har ledelseserfaring på området.

Banedanmarks direktør siger op

af Jens N @, Fredericia, tirsdag 03. december, 2019, 17:17 (2 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu er det vist på tide, at få en der har forstand på jernbane


Nej, viden og erfaring duer ikke.
Det gøres meget bedre med processer og måltal... :-P

Mvh. Jens

Banedanmarks direktør siger op

af Niels Buch @, tirsdag 03. december, 2019, 21:07 (2 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu er det vist på tide, at få en der har forstand på jernbane

Børge


Nu syntes jeg at jeg behøver at blande mig i denne tråd, selvom jeg vel egentlig har tabt på forhånd.

Jeg har kendt Per fra hans tid som direktør i Trafikstyrelsen og han var en fænomenal direktør, der brændte for jernbanen. Han deltog selv i nogle af borger-møderne da vi lavede VVM på København - Ringsted. Han viste virkelig interesse for det styrelsen beskæftigede sig med og han støttede sine medarbejdere. Jeg husker tydeligt den dag hvor han meddelte at han fra næste dag skulle være direktør for Vejdirektoratet. Vi var alle i chok.

Jeg husker også tydeligt første gang jeg mødte Per. Jernbanetilsynet og Trafikstyrelsen skulle lægges sammen, og jeg var blevet bedt om af vores daværende direktør (Jens Andersen) at lave et oplæg til hvordan sammenlægningen skulle ske. Vi sad til et møde i departementet og jeg var blevet placeret direkte overfor Per. Jeg fremlagde det jeg skulle, og så blev der helt stille, mens Per bare stirrede mig ind i øjnene. Det føltes som meget lang tid, men så sagde Per noget i retning af "nå men så er det det". Siden har Per og jeg haft mange gode snakke i samarbejdsudvalget i Trafikstyrelsen (hvor jeg var (og er) tillidsrepræsentant for ingeniørerne).

Så nej, jeg kan bestemt ikke forstå hentydningen om at Per ikke skulle vide noget om jernbaner, for det gør han.

Hvorfor han nu har valgt at stoppe, ved jeg ikke.

Hilsen
Niels

Banedanmarks direktør siger op

af krabsen, tirsdag 03. december, 2019, 21:12 (2 dage siden) @ Niels Buch

Nu må du ikke ødelægge bolværksmatrosernes heksejagt med kendsgerninger. ;-)

Banedanmarks direktør siger op

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, tirsdag 03. december, 2019, 21:23 (2 dage siden) @ Niels Buch

Så nej, jeg kan bestemt ikke forstå hentydningen om at Per ikke skulle vide noget om jernbaner, for det gør han.

Hvorfor han nu har valgt at stoppe, ved jeg ikke.

Jeg har mødt Per Jacobsen én gang og mit indtryk var positivt. Han var lyttende og virkede oprigtig og spurgte også ind til nogle faglige ting.

Nu skal en direktør jo heller ikke have et dybt fagligt kendskab til alt i den organisation han/hun leder. Det faglige niveau skal jo helst defineres ved fagmedarbejderne og ikke af direktøren, men direktøren skal selvfølgelige have et vist indblik i det faglige på det overordnede niveau.

Banedanmarks direktør siger op

af Pyloriis, tirsdag 03. december, 2019, 21:33 (2 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu skal en direktør jo heller ikke have et dybt fagligt kendskab til alt i den organisation han/hun leder. Det faglige niveau skal jo helst defineres ved fagmedarbejderne og ikke af direktøren, men direktøren skal selvfølgelige have et vist indblik i det faglige på det overordnede niveau.

I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!
Men en leder kan også nå den erkendelse at en stor del af staben måske ikke har de ønskelige kompetancer og derfor kan det give være en god ide at finde andre græsgange hvis man ikke tror at medarbejderstaben kan fornyes.

Banedanmarks direktør siger op

af Carsten, onsdag 04. december, 2019, 00:15 (2 dage siden) @ Pyloriis

I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!

Men det er tydeligvis ikke en nødvendighed for at deltage utrætteligt i en "debat" om jernbanefaglige spørgsmål her på forummet.

Mvh

Carsten

Banedanmarks direktør siger op

af Pyloriis, onsdag 04. december, 2019, 06:33 (1 dag, 21 timer, 14 min. siden) @ Carsten

I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!


Men det er tydeligvis ikke en nødvendighed for at deltage utrætteligt i en "debat" om jernbanefaglige spørgsmål her på forummet.

Mvh

Carsten

Det er jeg så næppe den eneste som ikke har og mange der måske har det - ja det viser det så ikke!;-)

Banedanmarks direktør siger op

af Jens Hansen, onsdag 04. december, 2019, 06:42 (1 dag, 21 timer, 5 min. siden) @ Pyloriis

Der skal være plads til alle, både eksperterne og de skæve. Hvis det virkelig skal flytte noget, er der også brug for at tænke ud af boksen.

Og tak til Niels Buch for et sobert indlæg.

JH

Banedanmarks direktør siger op

af Pyloriis, onsdag 04. december, 2019, 08:54 (1 dag, 18 timer, 53 min. siden) @ Jens Hansen

Der skal være plads til alle, både eksperterne og de skæve. Hvis det virkelig skal flytte noget, er der også brug for at tænke ud af boksen.

JH

Enig - Men jeg mangler stadig at nogle af disse "rigtige" jernbanefolk kommer med en realistisk vurdering / beregning af hvad der skal til hvis det sjællandske skinnenet skulle varetage transportopgaven for blot 30% af de bilister der i dag kører ind mod København hver morgen mellem kl 5 og 8 og hjem mellem 15 og 18.

Dagligt pendler 155.000 fra de sjællandske kommuner mod Hovedstaden og dertil 25.000 fra resten af landet. Altså op mod 180.000.
90% af disse personer benytter bilen.

Så reelt er der tale om ca 180.000 personer (ca. 160.000 i bil) og skulle blot 30% af disse over på skinnerne betyder det at jernbanen skulle flytte min. 50.000 flere passagerer hver morgen / aften

Det tror jeg ikke på at der er kapacitet til på de nuværende skinner!

Banedanmarks direktør siger op

af P.Jensen, onsdag 04. december, 2019, 10:57 (1 dag, 16 timer, 50 min. siden) @ Pyloriis

Du vil ikke få svar på et sådant spørgsmål. Start en ny tråd og spørg mere specifikt - så kan det være der kommer svar.

Hvordan vil du f.eks. håndtere de næsten 35.000 der pendler til Ballerup og 14.000 der pendler ud fra Ballerup dagligt??

De 30% du taler om kan kun komme fra pendlere der transporterer sig rimeligt parallelt med jernbane og ikke ud i et dårligt betjent industrikvarter - og ikke på tværs som til Ballerup. Mon ikke mange af de 35.000 kommer syd og vest fra??

P.Jensen

Banedanmarks direktør siger op

af Pyloriis, onsdag 04. december, 2019, 11:13 (1 dag, 16 timer, 35 min. siden) @ P.Jensen

De 30% du taler om kan kun komme fra pendlere der transporterer sig rimeligt parallelt med jernbane og ikke ud i et dårligt betjent industrikvarter - og ikke på tværs som til Ballerup. Mon ikke mange af de 35.000 kommer syd og vest fra??

P.Jensen

Rigtig mange af disse pendlere bevæger sig i deres bil langs Køge Bugt banen, langs jernbanen fra Holbæk forbi Roskilde og langs Kystbanen.
Dem kunne vi jo starte med!

Og ja - det er ikke kun jernbanen som skal klare problemet - men ALLE taler om at gøre noget for klimaet / øge den kollektive trafik og ALLE ender med at gå i flyverskjul og opgiver på forhånd!

Avatar

Banedanmarks direktør siger op

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 04. december, 2019, 20:28 (1 dag, 7 timer, 19 min. siden) @ P.Jensen

De 30% du taler om kan kun komme fra pendlere der transporterer sig rimeligt parallelt med jernbane og ikke ud i et dårligt betjent industrikvarter - og ikke på tværs som til Ballerup. Mon ikke mange af de 35.000 kommer syd og vest fra??

Det er præcis der hunden ligger begravet! Det er altså de færreste af penlerne der skal ind på Slotsholmen eller Rådhuspladsen.
Hele området omkring Ring 3 - Ring 4 har langt hovedparten af arbejdspladserne og der hopper kæden af når man skal på tværs.
Letbanen er ikke den optimale løsning med dog en mulighed, da den stopper for ofte til at turen fra Glostrup til Ballerup (der vil kræve mindst et skift mere) kan gøres på en fornuftig tid.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Banedanmarks direktør siger op

af tgpsen, torsdag 05. december, 2019, 10:52 (16 timer, 55 minutter siden) @ Michael Deichmann

Hele området omkring Ring 3 - Ring 4 har langt hovedparten af arbejdspladserne og der hopper kæden af når man skal på tværs.

Ja så kan folk jo ikke tage cyklen den vej (duk og væk).

Letbanen er ikke den optimale løsning med dog en mulighed, da den stopper for ofte til at turen fra Glostrup til Ballerup (der vil kræve mindst et skift mere) kan gøres på en fornuftig tid.

Avatar

Banedanmarks direktør siger op

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 05. december, 2019, 18:51 (8 timer, 56 minutter siden) @ tgpsen

Hele området omkring Ring 3 - Ring 4 har langt hovedparten af arbejdspladserne og der hopper kæden af når man skal på tværs.

Ja så kan folk jo ikke tage cyklen den vej (duk og væk).

Letbanen er ikke den optimale løsning med dog en mulighed, da den stopper for ofte til at turen fra Glostrup til Ballerup (der vil kræve mindst et skift mere) kan gøres på en fornuftig tid.

Ahh, så ville det nok alligevel være hurtigere at tage Letbanen. Der er pænt langt til Ballerup, Herlev og Gladsaxe fra Glostrup.
Eller den modsatte vej fra Lyngby Station til Brøndby, Glostrup mm. for de der kommer Nord fra.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Banedanmarks direktør siger op

af pjl, onsdag 04. december, 2019, 18:07 (1 dag, 9 timer, 40 min. siden) @ Pyloriis

Enig - Men jeg mangler stadig at nogle af disse "rigtige" jernbanefolk kommer med en realistisk vurdering / beregning af hvad der skal til hvis det sjællandske skinnenet skulle varetage transportopgaven for blot 30% af de bilister der i dag kører ind mod København hver morgen mellem kl 5 og 8 og hjem mellem 15 og 18.

Du kan (og må) skrive hvad du vil (indenfor emnet) og spørge om det du vil (igen indenfor emnet) - og sådan bør det også være. Du kan bare aldrig forvente at nogle svarer, ej heller afkræve et svar.

Dagligt pendler 155.000 fra de sjællandske kommuner mod Hovedstaden og dertil 25.000 fra resten af landet. Altså op mod 180.000.
90% af disse personer benytter bilen.

Så reelt er der tale om ca 180.000 personer (ca. 160.000 i bil) og skulle blot 30% af disse over på skinnerne betyder det at jernbanen skulle flytte min. 50.000 flere passagerer hver morgen / aften

Det tror jeg ikke på at der er kapacitet til på de nuværende skinner!

(Og til en ny tråd) Det giver jo sig selv at der ikke er kapacitet til dette, men hvorfor lige 30%? Så mange får du ikke flyttet og hvorfor tror du at de har tænkt sig at pendle i fremtiden?

Avatar

Banedanmarks direktør siger op

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 04. december, 2019, 07:07 (1 dag, 20 timer, 41 min. siden) @ Pyloriis

I en virksomhed som Banedanmark er det klart en fordel at chefen har en god faglig indsigt!


Men det er tydeligvis ikke en nødvendighed for at deltage utrætteligt i en "debat" om jernbanefaglige spørgsmål her på forummet.

Det er jeg så næppe den eneste som ikke har og mange der måske har det - ja det viser det så ikke!;-)

De holder kæft.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Banedanmarks direktør siger op

af Henrik Prange, onsdag 04. december, 2019, 11:29 (1 dag, 16 timer, 18 min. siden) @ Niels Buch

Tak fordi du tilføjer noget seriøsitet i tråden!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen