Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ang. motorerne i MF (IC3)

af Hedegaard, 17/4 2011, 15:11 (4761 dage siden)

De fleste ved jo at alle MF togsæt i løbet af de sidste par år fik sat nye Iveco-motorer i. Men er dette egentlig første gang, at man har pillet ved motorerne i disse tog?
Ifølge de fleste kilder, skulle alle togsæt være "født" med Deutz motorer, men når jeg så ser gamle videoklip fra starten af 90'erne, så lyder motorerne meget anderledes end de Deutz motorer jeg kan huske fra få år siden.

I starten af 90'erne havde togsættene en meget lys og karakteristisk lyd ved opstart, ligesom at tomgangen var mere "lys", ligesom på Y-togene.
Senere blev det dog til en meget lav og "rumlende" tomgang, og ved opstart mindede det mere om den lave brummen, som man hører fra de nye motorer i dag.

Lavede man noget om i 90'erne, eller er det simpelthen bare noget der kommer med alderen?

Ang. motorerne i MF (IC3)

af Jan Lundstrøm, 17/4 2011, 15:48 (4761 dage siden) @ Hedegaard

De nye motorer er også fra Deutz, men modsat de oprindelige motorer er de nye vandkølede. I forbindelse med remotoriseringen blev det oprindelige gear (med momentomformer og mekaniske gear) også erstattet af et nyt rent mekanisk - vistnok 16-trins.

Bortset fra remotoriseringen er der mig bekendt ikke ændret ved togenes drivlinje, men hele konceptet er meget fleksibelt, så meget er ændret i togenes liv.

Ang. motorerne i MF (IC3)

af Poul Andersen @, 17/4 2011, 16:08 (4761 dage siden) @ Jan Lundstrøm

Der er kun 12 trin i ZF gearkassen på MF-togsættene.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak