Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Q vogn i Sundsøre

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 19/4 2011, 05:25 (4775 dage siden)

Hejsa

Faldt lige over et billede af en Q vogn i Sundsøre, nogen der ved hvilken vogn det er ?

Mvh

Michael

Q vogn i Sundsøre

af L.H. Jensen, 19/4 2011, 06:04 (4775 dage siden) @ Michael Julsrud

Hejsa

Faldt lige over et billede af en Q vogn i Sundsøre, nogen der ved hvilken vogn det er ?

Mvh

Michael

Det er ex LJ Q eet-eller-andet, som DJK for en del år siden overlod til Sundsørefolkene. Jeg troede egentlig, at de havde opgivet, men det er da glædeligt, at der sker noget, og den ser da pæn ud.
Meningen var - og er formentlig stadig - at den skal opmales i APB-grå og tildeles et (hidtil ubrugt) APB-nummer.

Sidstnævnte skal nok få nogle "op af stolene", men da formålet er at skabe et 1:1 APB (AHB) "diorama", er det en fin ide. Vognen er 100 % identisk med tilsvarende APB-vogne, og der er ydet dem kyndig bistand mht. udforming og bemaling.

Der vil i øvrigt ikke blive lagt skjul på, at vognen ikke er en oprindelig APB-vogn.

Så lad os undgå evt. "ævle-bævle" og i stedet glæde os over resultatet!
Man kan jo altid se den anden vej, hvis man ikke bryder sig om det, man ser ...

Mvh
LH

Avatar

Q vogn i Sundsøre

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/4 2011, 06:19 (4775 dage siden) @ L.H. Jensen

Dejligt at se, at vognen kommer til ære og værdighed igen i Sundsøre.
Hvis LJ-vognens byggenummer ligger "tilstrækkelig" tæt på en engang eksisterende Aalborg-vogn, som forlængst er hugget op, så ville der i mine øjne ikke ske noget ved, at den fik denne vogns nummer, frem for et fantasinummer.
Anyways, jeg må da vist hellere se at komme forbi en dag, når jeg er på de kanter igen - i det gamle pakhus i Sundsøre, som er blevet sat fint i stand, skulle der efter sigende være et hyggeligt lille jernbanemuseum/lokalhistorisk museum.

Q vogn i Sundsøre > Dejligt at se, at vognen kommer til ære

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2011, 07:14 (4775 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Dejligt at se, at vognen kommer til ære og værdighed igen i Sundsøre.
Hvis LJ-vognens byggenummer ligger "tilstrækkelig" tæt på en engang eksisterende Aalborg-vogn, som forlængst er hugget op, så ville der i mine øjne ikke ske noget ved, at den fik denne vogns nummer, frem for et fantasinummer.
Anyways, jeg må da vist hellere se at komme forbi en dag, når jeg er på de kanter igen - i det gamle pakhus i Sundsøre, som er blevet sat fint i stand, skulle der efter sigende være et hyggeligt lille jernbanemuseum/lokalhistorisk museum.

-------------

Der er lavet et fint lille museum over overfarten og -især- dens gamle jernbanefærge "Hvalpsund".

Hele pakhuset -der inden renoveringen var MEGET slemt medtaget (næsten helt gået til) er gennemrestaureret på den aller bedste vis, med stor omhu og respekt for gamle tider.

I den gamle ventesal er der planche-udstilling og enkelte modeller.

Jo, --der er gjort et stort og flot arbejde af nogle -vist- rimeligt få medarbejdere, der samtidig selv har måttet skaffe de fornødne midler, --og det var ikke nemt.

Se evt. den "rimeligt udførlige" artikel i "banen" for efterhånden nogle år siden. Jeg har selv skrevet artiklen, så jeg skal ikke rose den for meget, men vil mene, at den giver et godt indtryk af det store, flotte arbejde, der er ydet.

Dengang var der åbent i alle de lyse timer (var samtidig /stadig en slags venterum for færgens passagerer, men også stillet til rådighed for gæsterne på en nærliggende campingplads).

Hvis bare befolkningen passer på det, --udviser den fornødne respekt for andres arbejde. Lad os håbe.

---------

Ved indsættelsen af den ny færge, "MARY" (og de udtalte det på DANSK), havde de lokale spejdere fundet på en morsomt tiltag. Det gamle færgeleje var nedlagt og erstattet af et nyt. Noget af det gamle leje-tømmer var skåret op i lægter og delt i småstykker, ca. 5 x 6 x 18 cm.

[image]

Der var lavet et "stempel" med den nye færge som motiv, og det blev brændemærket i træstykkerne og solgtes for "en 10´er" til hjælp til det lokale arbejde. Pølser og snobrød tilberedtes over det samme bål, som man benyttede ved brændemærkningen. En rigtig festdag, som kun vejrguderne efter bedste evne forsøgte at sætte en stopper for. Hundekoldt og småregn.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb


(I øvrigt et emne, der var sin egen underside værdig - nu vi er igang ;-) )

Pakhuset i Sundsøre (1 scan)

af Niels Munch, 20/4 2011, 06:31 (4774 dage siden) @ Erik V. Pedersen

..... og mere om det lille museum i og omkring Sundsøre Pakhus kan ses her:

http://skiveet.dk/visitskive/attraktioner/bygningsv%c3%a6rker/sunds%c3%b8re+pakhus?sear...

Initiativerne til bevarelse af området blev samlet i foreningen "Sundsøre Pakhus".

Foreningen skaffede midler til pakhusets restaurering m.v. gennem forskellige aktiviteter, herunder udgivelse af postkort, bl.a. dette:

[image]
Motiv: Sundsøre Pakhus restauretet 2000-2001. Akvarel Ole Utoft, Hjarbæk (arkiv: nm).

Udgivelsen blev sponsoreret af Sparekassen Sundsøre, Thise, og kortene solgtes bl.a. i forbindelse med "folkefesten" den 08.04.2006 i Sundsøre og Hvalpsund i anledning af indsættelsen af den nye færge "MARY".

Jeg tager chancen og viser kortet, da en offentliggørelse her forhåbentlig opfattes som "reklame for projektet" snarere end "krænkelse af rettigheder".

Bedste hilsener
Niels

Pakhuset i Sundsøre og logihuset i Hvalpsund

af Søndenfjords, 20/4 2011, 08:07 (4774 dage siden) @ Niels Munch

Er der velinformerede sjæle, der ved, om der er noget samarbejde mellem folkene bag pakhuset i Sundsøre og logihuset på den anden side af fjorden, nemlig i Hvalpsund?
Nu er der både hus og vogn begge steder:
http://www.hvalpsund-by.dk/index.php?id=455

Avatar

Logihuset i Hvalpsund - Gs fra MHVJ

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/4 2011, 09:00 (4774 dage siden) @ Søndenfjords

Er der velinformerede sjæle, der ved, om der er noget samarbejde mellem folkene bag pakhuset i Sundsøre og logihuset på den anden side af fjorden, nemlig i Hvalpsund?
Nu er der både hus og vogn begge steder:
http://www.hvalpsund-by.dk/index.php?id=455

Så mangler vi et nummer på den Gs-vogn, der er udlånt fra MHVJ.

--
[image]

Avatar

Logihuset i Hvalpsund - Gs fra MHVJ - Nu med nummer

af T. Rithmester ⌂, Struer, 28/12 2017, 23:10 (2329 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er der velinformerede sjæle, der ved, om der er noget samarbejde mellem folkene bag pakhuset i Sundsøre og logihuset på den anden side af fjorden, nemlig i Hvalpsund?
Nu er der både hus og vogn begge steder:
http://www.hvalpsund-by.dk/index.php?id=455


Så mangler vi et nummer på den Gs-vogn, der er udlånt fra MHVJ.


Bedre sent end aldrig ;-)
Det drejer sig om tidligere Gs 40354

[image]Ex DSB Gs 40354 opstillet ved logihuset i Hvalpsund, 28. december 2017 (thr)

[image]Nummer 40354 ihugget pufferplanken på Gs'en, 28. december 2017 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Pakhuset i Sundsøre (1 scan)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/4 2011, 08:11 (4774 dage siden) @ Niels Munch

..... og mere om det lille museum i og omkring Sundsøre Pakhus kan ses her:

http://skiveet.dk/visitskive/attraktioner/bygningsv%c3%a6rker/sunds%c3%b8re+pakhus?sear...

Initiativerne til bevarelse af området blev samlet i foreningen "Sundsøre Pakhus".

Foreningen skaffede midler til pakhusets restaurering m.v. gennem forskellige aktiviteter, herunder udgivelse af postkort, bl.a. dette:

[image]
Motiv: Sundsøre Pakhus restauretet 2000-2001. Akvarel Ole Utoft, Hjarbæk (arkiv: nm).

Udgivelsen blev sponsoreret af Sparekassen Sundsøre, Thise, og kortene solgtes bl.a. i forbindelse med "folkefesten" den 08.04.2006 i Sundsøre og Hvalpsund i anledning af indsættelsen af den nye færge "MARY".

Jeg tager chancen og viser kortet, da en offentliggørelse her forhåbentlig opfattes som "reklame for projektet" snarere end "krænkelse af rettigheder".

Bedste hilsener
Niels


Hej Niels.

Ja, --med al respekt for fotografen/tegneren samt ophavsretsloven (eller det måske lidt udvidede moralske hensyn til samme), er det lidt "morsomt", at man af og til må afholde sig fra, positivt, at reklamere for noget, i respekt for denne lov/moral.

Der er ingen, der har lovet os, at det sku´ være nemt, --men det er det sandelig heller ikke altid.

Havde tegningen været min, --ville Du have fået fuld tilgivelse i betragtning af det gode, positive formål.

Erik V.
http://evp.dk.linux19.unoeuro-server.com/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb

Avatar

Pakhuset i Sundsøre - Nyt om projektet

af T. Rithmester ⌂, Struer, 20/10 2012, 23:28 (4224 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af T. Rithmester, 20/10 2012, 23:39

Iflg. artikel i Skive Folkeblad, lørdag den 20. oktober 2012, er man i denne uge gået i gang med at lægge flere spor ved pakhuset. Det drejer sig om sporene nærmest pakhuset.
Jeg har skannet artiklen, men er i tvivl om det går an at uploade dette skan.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Pakhuset i Sundsøre - Nyt om projektet

af UTJ, 21/10 2012, 09:02 (4224 dage siden) @ T. Rithmester

Iflg. artikel i Skive Folkeblad, lørdag den 20. oktober 2012, er man i denne uge gået i gang med at lægge flere spor ved pakhuset. Det drejer sig om sporene nærmest pakhuset.
Jeg har skannet artiklen, men er i tvivl om det går an at uploade dette skan.

Jeg er sikker på at et opkald til SkF vil give dig et positivt svar. Særligt hvis den lidt mere nørdede side af sagen bliver betonet.

Avatar

Pakhuset i Sundsøre - Nyt om projektet

af T. Rithmester ⌂, Struer, 22/10 2012, 17:30 (4223 dage siden) @ UTJ

Iflg. artikel i Skive Folkeblad, lørdag den 20. oktober 2012, er man i denne uge gået i gang med at lægge flere spor ved pakhuset. Det drejer sig om sporene nærmest pakhuset.
Jeg har skannet artiklen, men er i tvivl om det går an at uploade dette skan.


Jeg er sikker på at et opkald til SkF vil give dig et positivt svar. Særligt hvis den lidt mere nørdede side af sagen bliver betonet.

En mail røg afsted, og i dag tikkede et positivt svar ind :-)
Så her er et skan af artiklen i Skive Folkeblad, lørdag den 20. okt. 2012.

[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Pakhuset i Sundsøre (+9 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 5/1 2013, 23:25 (4147 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var i dag en tur i Sundsøre ved pakhuset.
På trods af heftig tåge fik jeg da trods alt en lille serie billeder ud af det :-)
Så her følger 9 billeder.
Store billeder (1200 pixels) kan ses her

[image]
Pakhuset i Sundsøre set fra gadeside mod nordvest, 5. januar 2013 (thr)

[image]
Pakhuset i Sundsøre set fra gadeside mod nordøst, 5. januar 2013 (thr)

[image]
Pakhuset i Sundsøre set fra sporside mod sydøst, 5. januar 2013 (thr)

[image]
Pakhuset i Sundsøre set fra sporside mod sydvest, 5. januar 2013 (thr)

[image]
Pakhuset i Sundsøre samt nuværende sporareal set mod nordvest, 5. januar 2013 (thr)

[image]
Pakhuset i Sundsøre samt nuværende sporareal set mod sydøst, 5. januar 2013 (thr)

[image]
Ex SB G1 (DSB HJ 37521) ved pakhuset i Sundsøre, 5. januar 2013 (thr)

[image]
Ex LJ Q 162 ved pakhuset i Sundsøre, 5 januar 2013 (thr)

[image]
Ex SB T 405 ved pakhuset i Sundsøre, 5. januar 2013 (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Pakhuset i Sundsøre (+9 fotos)

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 6/1 2013, 01:37 (4147 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg var i dag en tur i Sundsøre ved pakhuset.
På trods af heftig tåge fik jeg da trods alt en lille serie billeder ud af det :-)
Så her følger 9 billeder.
Store billeder (1200 pixels) kan ses her

...


[image]
Ex LJ Q 162 ved pakhuset i Sundsøre, 5 januar 2013 (thr)

[image]
Ex SB T 405 ved pakhuset i Sundsøre, 5. januar 2013 (thr)

Der er en ting, der undrer mig ved de her vogne, som jeg før har spekuleret på, da jeg stod i Bruunshåb og så på en anden OHJ vogn.
Hvordan er de afbremset? Jeg syntes ikke at jeg kan se nogle bremser her.
Er de simpelt hen rustet fast, på grund af stilstand, eller er der en anden form for afbremsning, som ikke er så synligt udefra?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Pakhuset i Sundsøre - sikring af vogne (+2 fotos)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 7/1 2013, 19:32 (4145 dage siden) @ BlackThorneDK
redigeret af T. Rithmester, 7/1 2013, 20:17

Jeg var i dag en tur i Sundsøre ved pakhuset.
[image]
Ex LJ Q 162 ved pakhuset i Sundsøre, 5 januar 2013 (thr)

[image]
Ex SB T 405 ved pakhuset i Sundsøre, 5. januar 2013 (thr)


Hvordan er de afbremset? Jeg syntes ikke at jeg kan se nogle bremser her.
Er de simpelt hen rustet fast, på grund af stilstand, eller er der en anden form for afbremsning, som ikke er så synligt udefra?

Egentlig et meget godt spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart har noget svar på.
Men hvad angår Q 162 og T 405, så er de låst fast med en kæde, ja det vil sige at kæden på T 405 mangler. Desuden kan man jo nok diskuterer hvor meget disse kæder kan holde til ;-)
G1 ser ikke ud til at være låst fast på nogen måde.

[image]
Kæde ved hjulet på LJ Q 162 (thr)

[image]
SB T 405 er udstyret som LJ Q 162, men her mangler kæden dog (thr)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

M/F HVALPSUND (1 foto)

af Niels Munch, 21/4 2011, 11:59 (4773 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Denne gamle, helt specielle jernbanefærge var jeg og min cykel hhv. knallert med over i 1961 hhv. 1962, hvor Sundsøre station også blev studeret. Men om jeg tog billeder? "Der var jo ingen vogne!" :-(

Til alt helt var min gode ven, Niels Kroyer (fra "down under") mere begavet:

[image]
M/F HVALPSUND i Hvalpsund, 14.07.1966 (foto: NK, arkiv: nm).

Når jeg viser dette herlige foto af færgen, som havde samme skorstensbånd som banens damplokomotiver, er det osse fordi, jeg måske på denne vis kunne lokke "Niels af Perth" til at vise noget af sin spændende billedsamling herinde.

Rigtig god påske til alle
Niels

M/F Hvalpsund i Københavns Sydhavn?

af Bruger4711, 20/4 2012, 23:25 (4407 dage siden) @ Niels Munch

M/F HVALPSUND i Hvalpsund, 14.07.1966 (foto: NK, arkiv: nm).

Er dette den samme færge, som nu ligger ved Slusen i Københavns Sydhavn? Begge billeder er taget i dag, fredag d. 20. april 2012. Jeg har ikke tidligere set færgen her, så hvornår er den blevet transporteret her til?

[image]

[image]

M/F Hvalpsund i Københavns Sydhavn?

af Niels Munch, 21/4 2012, 07:05 (4407 dage siden) @ Bruger4711

Er dette den samme færge, som nu ligger ved Slusen i Københavns Sydhavn? Begge billeder er taget i dag, fredag d. 20. april 2012. Jeg har ikke tidligere set færgen her, så hvornår er den blevet transporteret her til?


Nej, det er ikke jernbanefærgen, men den senere "Hvalpsund (II)", se:

http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=85&n=2

http://evp.dk/index.php?page=hvalpsund---sundsore-overfarten .

M.v.h.
Niels

M/F Hvalpsund i Københavns Sydhavn?

af Liselotte ⌂, 25/6 2012, 11:06 (4342 dage siden) @ Bruger4711

Christian,

Hvalpsund blev fragtet til Sydhavnen den 19. April 2012. Den ligger ved det lille værft Laust Bådbyggeri og skal ombygges til husbåd.

hilsen
Liselotte

Q vogn i Sundsøre > Dejligt at se, at vognen kommer til ære

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/4 2011, 11:15 (4770 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Dejligt at se, at vognen kommer til ære og værdighed igen i Sundsøre.

(...)

Ved indsættelsen af den ny færge, "MARY" (og de udtalte det på DANSK), havde de lokale spejdere fundet på en morsomt tiltag. Det gamle færgeleje var nedlagt og erstattet af et nyt. Noget af det gamle leje-tømmer var skåret op i lægter og delt i småstykker, ca. 5 x 6 x 18 cm.

[image]

--------


Der er efterhånden to tråde omkring dette emne, --også tråden: "Glyngøre, Sundsøre og Aalborg".

Sammenfattende kan jeg nævne, at:

Pakhuset i Sundsøre
er udførligt beskrevet i tidssktiftet "banen" nr. 83, oktober/november 2004.
Modelbygning af dette pakhus: "banen" nr. 84, december/januar 2004/05.

Modelbygning af jernbanefærgen "HVALPSUND" (I) med historisk gennemgang af overfarten blev bragt i "banen" nr. 74, og 76, august/september, november/december 2003 samt nr. 77, januar 2004.

Modelbygning af et færgeleje med udgangspunkt i og historisk gennemgang af Hvalpsund-Sundsøre-overfarten´s to lejer blev bragt i "banen" nr. 78, 79 og 80, febr/marts, marts/april og maj/juni 2004.

Heraf fremgår det også, at undertegnede dengang fik oplyst, at den nævnte Q-vogn er LJ Q 162 samt at den åbne vogn er SB T 405 (som det også er påmalet vognen).

Jeg ved ikke, hvor mange af disse ældre numre, der stadig kan købes, men spørg evt hos http://www.banen.dk/ . Ellers må Du en tur på biblioteket. ;-)

----

Det skal endnu en gang nævnes, at stedet absolut er et besøg værd. Det er ikke verdens største jernbane- og færgemuseum, men se også godt på omgivelserne udenom pakhuset, de to gamle tjenesteboliger for færgepersonalet, tag evt. over sundet med den nye færge "MARY", og send i det hele taget det lille skønne område en tanke, når det er kraftig vesten-storm over området. Så kan ALT være dækket af vand til noget nær vist en lille meter over de nærmeste omgivelser ved lejet. Dette sidste tænker man ikke på en dejlig, varm sommerdag, medens man nyder en kold is eller en kølig øl.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Avatar

Q vogn i Sundsøre

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/4 2011, 13:33 (4775 dage siden) @ L.H. Jensen

Det er ex LJ Q eet-eller-andet, som DJK for en del år siden overlod til Sundsørefolkene. Jeg troede egentlig, at de havde opgivet, men det er da glædeligt, at der sker noget, og den ser da pæn ud.

Vi mangler stadig et nummer. Listen over LJ godsvogne på Jernbanen.dk giver ikke umiddelbart svaret.

--
[image]

Avatar

Q vogn i Sundsøre

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/4 2011, 14:36 (4775 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er ex LJ Q eet-eller-andet, som DJK for en del år siden overlod til Sundsørefolkene. Jeg troede egentlig, at de havde opgivet, men det er da glædeligt, at der sker noget, og den ser da pæn ud.


Vi mangler stadig et nummer. Listen over >LJ godsvogne på Jernbanen.dk giver ikke umiddelbart svaret.

De er i dag litreret (?) som SB vogne.
[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Q vogn i Sundsøre

af T. Rithmester ⌂, Struer, 19/4 2011, 16:27 (4775 dage siden) @ Niels Munch

De er i dag litreret (?) som SB vogne.


Hej Thomas,

Tak for billederne. De viser en HJ- og en T-vogn, der begge er kommet fra Skagensbanen. Q-vognen er denne: http://www.visitlimfjorden.com/danmark/da-dk/menu/turist/oplevelser/attraktioner/bygnin... .

Hej Niels

Ok :-)
Det er min plan at vende forbi Sundsøre i nærmeste fremtid, så skal jeg da gerne prøve at se om jeg kan opklare hvilken vogn der er tale om :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Q vogn i Sundsøre

af L.J. Jensen, 19/4 2011, 18:27 (4775 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er ex LJ Q eet-eller-andet, som DJK for en del år siden overlod til Sundsørefolkene. Jeg troede egentlig, at de havde opgivet, men det er da glædeligt, at der sker noget, og den ser da pæn ud.


Vi mangler stadig et nummer. Listen over LJ godsvogne på Jernbanen.dk giver ikke umiddelbart svaret.

Hmmm, det er jo en del år siden, DJK overlod vognen til Sundsøre-folkene, men jeg synes, at jeg kan erindre nummeret 162 ... Og netop denne vogn optræder på LJ-materiellisten som "udlejet til DJK", så mon ikke den på et tidspunkt helt har skiftet ejer?

Vognen var i ret dårlig stand, og Museumsbanen ville gerne have lov at ophugge den, men så kom et lyst hoved på den ide at spørge i Sundsøre. De havde nemlig nogen tid forinden forespurgt undertegnede, om der mon fandtes noget ex-APB-materiel, som DJK ville afhænde til projektet.

Nu blev det så i stedet LJ-vognen tillige med tilsagn om at bistå med at finde den rette farve og bemaling i det hele taget, så vognen kunne fremstå som en APB-vogn.

HJ-vognen har de opmalet og litreret, som de fik den fra Himmerlands Jernbaneklub i Års, men det havde selvfølgelig været mere "rigtigt", om de havde givet den det oprindelige HJ-nummer igen - som SB G 1 har den næppe været brugt til andet end lokalt stykgods på Skagensbanen.

G 1 og T-vognen var i øvrigt, da jeg sidst var i Sundsøre, kun opmalet på den side, der vender ud mod publikum, mens den side, der vender mod træerne, ser lidt træt ud. Så vidt jeg husker, er der heller ingen bund i T-vognen ...

Men "Rom blev jo ikke bygget op een dag", og efter en periode med lidt stilstand ser det ud til, at der er kommet gang i projektet igen; det kan vi alle glæde os over"

Mvh LH

Q vogn i Sundsøre

af KimC, 20/4 2011, 04:19 (4774 dage siden) @ Michael Julsrud

Tak for en spændende fortælling om et spændende initiativ.

Men jeg har lige brug for at få genopfrisket lidt jernbanehistorie. Er/var Sundsøre ikke et lille sporanlæg som kun bestod af et færgeleje, og en "station" med læssespor, lidt ala Nykøbing M. men bare mindre endnu? Jeg kan se at der omtales en stationsbygning, men har der været passagertrafik på den stump bane?

Hvad har man rangeret vognene med i sin tid?

Q vogn i Sundsøre

af Laust., 20/4 2011, 04:27 (4774 dage siden) @ KimC

I Sundsøer var der hverken station eller trinbræt, kun godsstation. Der var anlagt et sidespor på 74 m. med omløbsmulighed. Rangeringen foregik med et elektrisk spil. Der blev opført et pakhus med venterum i den ene ende. Billetsalget foregik ombord på færgen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak