Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?) (Jernbanen i dag)

af XAL Olesen, 3/1 2020, 14:12 (1582 dage siden)

Tak for de mange indlæg på dette indlæg: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=148783

Men som overskriften antyder ønskede jeg et konkret svar – eller så konkret som svar som muligt – hvorfor Eisenbahn-Revue International skriver at DSB at disse ”sandwich-tog” først skal køre fra 2024.

Der har været mange indlæg. Men det har mest været en diskussion og prisen på styrevogne, omløb i Hamborg og København og meget andet der ikke lige svarer på det oprindelige spørgsmål: Hvornår sker det?

Når man roder lidt på internettet er der ingen tvivl om at både Talgo og Siemens har togsæt – eller togsæt på vej med 230 km/t.Se bare her:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956

Siemens har jo allerede produceret ÖBBs Railjet der også kører med styrevogn til 230 km/t. Og Siemens skal i gang med ÖBBs Nightjet med styrevogn (til 200 km/t ??).

Men både Talgo og Siemens har tilsyneladende travlt med at levere ovenstående ordrer fra 2022 og frem. Så hvornår bliver der plads til DSB kommende ordre der skal køre i sandviwch mellem to Vectron lokomitiver?

Det er det store spørgsmål og det er måske derfor at Eisenbahn-Revue International skriver som de skriver.

Mvh
XAL Olesen

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af andersj, Aalborg, 3/1 2020, 14:35 (1582 dage siden) @ XAL Olesen

Spørgsmålet er jo hvor Eisenbahn-Revue International har den oplysning fra? DSB's officielle udmelding hedder 2022, og den udmelding blev givet efter at DSB havde forhandlet med både Siemens og Talgo.

Kan det være fordi Eisenbahn-Revue International blander de nye togsæt "Fremtidens Tog" sammen med vognene? Fremtidens Tog skal levers fra 2024.

Den lange leveringstid på både ÖBB og DB's vogne skyldes nok mest at der er sat god tid af til godkendelser af styrevogne og lokomotiv. Tjekkiske ČD bestilte 50 "standard" vogne hos Siemens i juli 2018 med første levring om ca. et år.

Men vi bliver alle klogere når DSB indenfor kort tid afslutter udbuddet.

--
Mvh Anders

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af kme, 3/1 2020, 14:37 (1582 dage siden) @ XAL Olesen

Bander du ikke tingene sammen? Nye hamborgvogne trukket at to EB er een ting, projekt "Nye Tog" med togsæt til dansk IC en helt anden. Nye Tog burde komme i 2024 og fremad.

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af mikkelwf, 3/1 2020, 14:42 (1582 dage siden) @ XAL Olesen

Måske et dumt spørgsmål, men har du overvejet at henvende dig direkte til magasinet og spørge ind til deres belæg for at skrive hvad de skriver..?

Der er UTROLIG mange gisninger og "kloge mennesker", der har en mening om alt, som de enten ikke ved noget om, eller har misforstået, så hvis du vil have et konkret svar på hvorfor lige præcis de skriver det, så kunne det måske være den bedste mulighed..

Og så venter vi naturligvis i spænding på svaret.. :)

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af XAL Olesen, 3/1 2020, 15:02 (1582 dage siden) @ mikkelwf

Jeg har allerede skrevet.

Under alle omstændigheder bliver det svært for DSB at komme til at køre med sandwich-tog med vogne der endnu ikke er bestilt og først bestilles senere i år.

Jeg har svært ved at se hvordan Siemens eller Talgo kan levere en DSB ordre på kort tid (2020 - 2022) når begge producenter har travlt med ICx og NightJet.

Mvh
XAL Olesen

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 3/1 2020, 15:35 (1582 dage siden) @ XAL Olesen

Gå vel som det plejer.
DSB melde de havde en forventning om,,,, mente de havde aftale,,,
Så EB har ikke lige noget at køre med og henstår på værkstedet i Næstved som ikke lige er klar. I øvrigt ingen køreledninger til Næstved hvorfor EB er leveret på lastbil

Hmmm

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af krabsen, 3/1 2020, 15:46 (1582 dage siden) @ hummel_62

Gå vel som det plejer.
DSB melde de havde en forventning om,,,, mente de havde aftale,,,
Så EB har ikke lige noget at køre med og henstår på værkstedet i Næstved som ikke lige er klar. I øvrigt ingen køreledninger til Næstved hvorfor EB er leveret på lastbil

EB bliver vel altid leveret på lastbil via fragtmand, bladkompagniet el.lign.

Nåh - du mente ikke Ekstra Bladet? Beklager min fejltagelse - tonen og ordvalget i mange tråde ( denne ikke undtaget) giver nemt associationer i den retning. ;-)

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 3/1 2020, 15:59 (1582 dage siden) @ krabsen

Tror du tænker på BT ikke at forveksle med JP

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af andersj, Aalborg, 3/1 2020, 17:21 (1582 dage siden) @ hummel_62

Gå vel som det plejer.
DSB melde de havde en forventning om,,,, mente de havde aftale,,,
Så EB har ikke lige noget at køre med og henstår på værkstedet i Næstved som ikke lige er klar. I øvrigt ingen køreledninger til Næstved hvorfor EB er leveret på lastbil

Hmmm

De skal vedligeholdes på Otto Busses Vej frem til år 2025, hvor værkstedet i Næstved forventes færdigt.

--
Mvh Anders

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af mikkelwf, 3/1 2020, 21:47 (1582 dage siden) @ XAL Olesen

Stærkt!
Så må vi hvad de svarer.. :)

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af Hansen, Hans Werner, 4/1 2020, 09:04 (1581 dage siden) @ QN903Qnr0779

Hvis man læser teksten i beskrivelse af disse tog står der, at denne togenhed kan forspændes diesellokomotiver. Dette betyder, at Westerland/Sylt også kan betjenes, da denne strækning p.t. mellem Itzehoe og Westerland ikke er elektrificeret.

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af steenth, 3/1 2020, 18:15 (1582 dage siden) @ XAL Olesen

Tak for de mange indlæg på dette indlæg: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=148783

Men som overskriften antyder ønskede jeg et konkret svar – eller så konkret som svar som muligt – hvorfor Eisenbahn-Revue International skriver at DSB at disse ”sandwich-tog” først skal køre fra 2024.

Det er svært at give konkrete svar lige nu. Lige nu kan DSB og leverandørerne igang med udbuddet og hvad resultatet bliver bliver først offentliggjort når de er færdig med det arbejde... Og udbuddet af vogne er snart afgjort. Men DSB skriver i deres rapport for 3. kvartal 2019: "Vi forventer, at de nye Vectron el-lokomotiver sættes i drift i regionaltogstrafikken på Sjælland fra 2021, og de nye tog-
vogne planlægges indsat i passagerdrift i 2022. De nye el-togsæt forventes at kunne indsættes i passagerdrift fra 2024."

Mvh
Steen

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af SGN, 3/1 2020, 19:26 (1582 dage siden) @ steenth

DB ECx (Talgo) är utrustat så att det kan dras av diesellok!

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af XAL Olesen, 10/1 2020, 16:09 (1575 dage siden) @ steenth

Det er svært at give konkrete svar lige nu. Lige nu kan DSB og leverandørerne igang med udbuddet og hvad resultatet bliver bliver først offentliggjort når de er færdig med det arbejde... Og udbuddet af vogne er snart afgjort. Men DSB skriver i deres rapport for 3. kvartal 2019: "Vi forventer, at de nye Vectron el-lokomotiver sættes i drift i regionaltogstrafikken på Sjælland fra 2021, og de nye tog-
vogne planlægges indsat i passagerdrift i 2022. De nye el-togsæt forventes at kunne indsættes i passagerdrift fra 2024."

Mvh
Steen

Hej Steen

Tak for dit guldkorn ( "De nye el-togsæt forventes at kunne indsættes i passagerdrift fra 2024."). Det var lige det jeg savnede. Jeg har to gange "sparket" minirex (udgiver af Eisenbahn-Revue International) for at få et svar hvor de har deres oplysninger fra.

Ingen svar. Man kan så spørge sig selv om hvordan www.minirex.ch har fået ovenstående oplysninger. Nå men det skal jo ikke være nemt at være jernbaneentusiast :-D

Mvh
XAL Olesen

Styrevogne Talgo ICx og Siemens Railjet (til DSB?)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 4/1 2020, 18:40 (1581 dage siden) @ XAL Olesen


Når man roder lidt på internettet er der ingen tvivl om at både Talgo og Siemens har togsæt – eller togsæt på vej med 230 km/t.Se bare her:
https://www.deutschebahn.com/de/presse/suche_Medienpakete/medienpaket_ECx-3932956

Siemens har jo allerede produceret ÖBBs Railjet der også kører med styrevogn til 230 km/t. Og Siemens skal i gang med ÖBBs Nightjet med styrevogn (til 200 km/t ??).

Men både Talgo og Siemens har tilsyneladende travlt med at levere ovenstående ordrer fra 2022 og frem. Så hvornår bliver der plads til DSB kommende ordre der skal køre i sandviwch mellem to Vectron lokomitiver?

Hverken SIemens eller Talgo har lige nu TSI2017 godkendte personvogne (nok ikke engang TSI 2014, der er stort set identisk med 2017). Så nye vogne til DSB skal godkendes "fra bunden". Imidlertid bestiller DSB kun mellemvogne, hvilket begge leverandørers ordre til ÖBB og DB indeholder. Det er forventningen af mellemvognene homologeres først, og dermed kan produceres og sættes i drift hos DSB forholdvist enkelt.

DSB har (tidligere) i udbuddet om Nye Vogne haft tekniske specifikationer med, der er "planket" fra ÖBB og DBs udbud, hvorfor det har været ret tydeligt, at man gik efter "mellemvogne", der må forventes at blive homologeret efter TSI reglerne hurtigt i kraft af andre ordrer. Både Siemens, Talgo, Bombardier og CAF har "mellemvogne" der leveres i de kommende år efter de nye TSI regler.

opstart af trafikken til Hamburg med Nye Vogne hænger forhåbentlig sammen med de ekstra Vectroner man har bestilt, der må formodes at blive leveret omkring K22s ikrafttræden.

Lasse

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak