Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skyd løs ...

af mikedk2100, 18/1 2020, 09:29 (1561 dage siden) @ ivar

....

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7601807/Hold-nu-k%C3%A6ft-hvor-er-jeg-tr%C3%...

Skyd løs på hvad? Det er jo desværre bare endnu et godt indlæg, som ingen politikere, DSB, Banedanmark eller Rejsekort tager seriøst. I deres verden er alt jo perfekt - og ellers kan de vel bare sende Transportministeriet efter Knud. Transportministeriets opgave er jo tydeligvis at lukke kæften på folk eller instanser, som de mener spreder negativitet om den kollektive trafik.

Skyd løs ...

af Bongo-Anders, 18/1 2020, 10:20 (1561 dage siden) @ ivar

Det eneste jeg kan skyde med er at han har overdrevet ret meget og nok også fundet på en hel del for at fremføre sin pointe.

Men han er ikke helt forkert på den.

Men er det rigtigt at man ikke kan køre til Jylland på et upersonligt Rejsekort.

Skyd løs ...

af Togbus, Foldingbro, 18/1 2020, 10:32 (1561 dage siden) @ Bongo-Anders

Nej, det er kundens oplevelse. Kunden har ret. Problemet i offentlig befordring er at der er en storkunde i form af politikere, "stat" mv som har den afgørende indflydelse over selskaberne.

DOT, Movia, DSB osv laver formentlig mange kundeundersøgelser, men dels bruges de ikke til at tage fat på de strukturelle problemer der styrer detaljerne, dels er storkunden ikke interesseret. Ingen storkunde, ingen job til beslutningstagerne i den kollektive trafiks selskaber. En slags taburethierarkiklæberi.

[image]

--
- busser når det er billigst

Skyd løs ...

af ChrBrun, Helsingør, 18/1 2020, 14:09 (1560 dage siden) @ Bongo-Anders

Men er det rigtigt at man ikke kan køre til Jylland på et upersonligt Rejsekort.

Det du kalder et "upersonligt rejsekort" hedder officielt "rejsekort anonymt".

På Rejsekorts hjemmeside forklares det således:

"Højere forudbetaling med rejsekort anonymt
Har du et rejsekort anonymt, er forudbetalingen højere end med andre typer af rejsekort.
Rejser du som ’Voksen’, er forudbetalingen 70 kr. - mod 25 kr. på et rejsekort personligt eller rejsekort flex.

Mellem landsdele er forudbetalingen 600 kr.
Skal du rejse mellem landsdele med et rejsekort anonymt, skal du forbi en rejsekortautomat eller et salgssted og ændre indstilling til ’Rejse mellem landsdele’. Forudbetaling for en ’Voksen’ er 600 kr. for en rejse mellem landsdele med rejsekort anonymt.

Forudbetalingen vil fortsat være på 600 kr, indtil du ændrer den tilbage på en rejsekortautomat."

--
Christian Brun

Avatar

Skyd løs ...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/1 2020, 01:37 (1560 dage siden) @ ChrBrun

Vigtig viden eller ligegyldig info? Vigtig viden!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Skyd løs ...

af ClausAmager, 18/1 2020, 12:03 (1560 dage siden) @ ivar

....

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7601807/Hold-nu-k%C3%A6ft-hvor-er-jeg-tr%C3%...

Magen til Romerlys skal man godt nok lede længe efter...

Overdrivelse fremmer forståelsen, men sjældent troværdigheden... Det kunne da være fantastisk med bemandede stationer/billetsalg, et Banedanmark med fyldte reservedelslagre, bemandede sporskifter i vinterhalvåret, jernbanemateriel bygget til kørsel i -20gr osv. osv.... Men hov... Togbilletterne er jo allerede nu for dyre...

Mvh.
Claus

Skyd løs ...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 18/1 2020, 12:45 (1560 dage siden) @ ClausAmager

Overdrivelse fremmer forståelsen, men sjældent troværdigheden... Det kunne da være fantastisk med bemandede stationer/billetsalg, et Banedanmark med fyldte reservedelslagre, bemandede sporskifter i vinterhalvåret, jernbanemateriel bygget til kørsel i -20gr osv. osv.... Men hov... Togbilletterne er jo allerede nu for dyre...

Man kan jo også vende den om: Når nu togbilletter - og for øvrigt alt offentlig transport - er så dyrt i Danmark, vi har faktisk nogle af Europas højeste priser, men alligevel er både service og pålidelighed langt fra at være optimalt - og slet ikke på et niveau, der svare til billetpriserne.

I Danmark er ansvaret for den offentlige togtrafik spredt ud på talrige instanser, bl.a. DSB, Banedanmark, Rejsekortet, men man har det indtryk, at det meste af tiden går med at forsøge at skubbe ansvaret fra sig. DSB henviser til Banedanmark og Rejsekortet, Banedanmark til DSB og Arriva, Rejsekortet til DSB og trafikselskaberne - det har altså lykkedes departementet i Transportministeriet, at udvikle et system, hvor alle har ansvar, men ingen tager ansvar - det flot !!

Problemet peger nok rigtig meget mod Transportministeriet og departementschefen Jacob Heinsen, som senest har fjernet tilskuddet til Passagerpulsen, da de var for kritiske overfor bl.a. DSB. Desværre er Transportministeren ikke meget bevendt, de fleste kan nok ikke hverken se eller mærke forskel på om han hedder Ole eller Benny...

Skyd løs ...

af mikedk2100, 18/1 2020, 14:13 (1560 dage siden) @ ClausAmager

Magen til Romerlys skal man godt nok lede længe efter...

Overdrivelse fremmer forståelsen, men sjældent troværdigheden... Det kunne da være fantastisk med bemandede stationer/billetsalg, et Banedanmark med fyldte reservedelslagre, bemandede sporskifter i vinterhalvåret, jernbanemateriel bygget til kørsel i -20gr osv. osv.... Men hov... Togbilletterne er jo allerede nu for dyre...

Mvh.
Claus

Ja de er dyre i forvejen, men hvad får vi for de dyrere billetter?

Jeg tog ofte med toget fra Østerport til Karise. I gamle dage kunne man købe 10 rejser for 510 kroner. 51 kr. pr. tur.

Så skulle alle tvinges over på Rejsekort, og vupti steg prisen med 30% til 67.

Og hvad fik jeg som passagerer ud af det? Længere rejsetid fordi DSB ikke kører med hurtigtog på S-banen i weekenden. Samtidig med, at der er kommet flere stop undervejs.

Og bare endnu et eksempel på den mangel på service som den kollektive trafik præsterer. I dag i Køge holder Østbanen så i spor 5. Det gider man selvfølgelig ikke skrive om på afgangtavlerne, så det er et held, at passagererne selv opdager toget, der holder bag den enorme cykelparkering, som man har indrettet perronen ved spor 5 til.

Spor 5 er i øvrigt uden togviserskilte og rejsekortautomat, så man skal selv gætte, hvornår toget kører, eller finde en virksom afgangstavle, der viser afgangstid, når man alligevel skal ud af cykelparkeringen for at tjekke sit Rejsekort ind.

Hvis ikke toget er kørt i mellemtiden.

Skyd løs ...

af HLA7, 18/1 2020, 14:50 (1560 dage siden) @ ClausAmager

Jamen det har vi jo haft, det kan godt være du ikke har oplever det med jeg har

Skyd løs ...

af pjl, 18/1 2020, 18:58 (1560 dage siden) @ ClausAmager

Magen til Romerlys skal man godt nok lede længe efter...

Overdrivelse fremmer forståelsen, men sjældent troværdigheden... Det kunne da være fantastisk med bemandede stationer/billetsalg, et Banedanmark med fyldte reservedelslagre, bemandede sporskifter i vinterhalvåret, jernbanemateriel bygget til kørsel i -20gr osv. osv.... Men hov... Togbilletterne er jo allerede nu for dyre...

Så det du skriver er: det er for dyrt og for besværligt at drive jernbaner i Danmark.

Skyd løs ...

af kme, 18/1 2020, 14:19 (1560 dage siden) @ ivar

Nu er Knud Romers koleriske stil en del mere underholdende med lyd på end på skrift, men manden har jo ret i hans pointer. "Serviceniveauet" (om man kan bruge det begreb om jernbanen) er under al kritik.

Er der nogen der uden at medbringe egen Enigmamaskine, der har kunnet afkode DSB's højttalerudkald?

Sidst jeg skulle bruge banen seriøst, skulle jeg med Kystbanen og skifte på Kbh H til et jyllandstog med pladsbillet. Først var Kystbanen tre minutter forsinket. Men så blev de tre minutter til syv. Så til ni. Så til 11. Og så blev toget bare helt aflyst! Klog af skade havde jeg ignoreret Rejseplanen og lagt en solid buffer ind og nåede jyllandstoget. Latterlige amatører.

Opdelingen i DSB og Banedanmark er uforståelig for almindelige brugere. Det kan kun EU-jura begribe. Hvorfor er rulletrapperne DSB's ansvar når stationen er Banedanmarks? Skinner er DSB's ansvar hvis der står en godsvogn på dem, men Banedanmarks hvis det er en passagervogn. A' hva'?

Hvorfor aflyser Banedanmark al togdrift til Rødby på den eneste snevejrsdag for et par vintre siden - kun for at DSB indsætter togbusser på den samme strækning!? Vejdirektoratet kan altså godt holde motorvejen snefri, men Banedanmark ikke magter snerydning på basalt set den samme strækning? Vor Herre bevares.

For et øjeblik siden var der en TV reklame, der lokkede med en leaset Citröen C1 "til samme pris som et pendlerkort". Gad vide hvem der vinder den kamp...

Kan vi ikke bare få solgt DSB i en fart?

Skyd løs ...

af Vollensir, 18/1 2020, 23:52 (1560 dage siden) @ kme

Hva skulle det hjælpe at sælge DSB, det bliver jernbanen, togene da vel ikke bedre af det tror jeg næppe. Det er vel snarre politikerne der skal holde nallerne væk, og lade være med alt deres udliciterings gøgl. Det er Danmark alt for lille et land til, man glemmer at tænke på der altid kommer mennesker i klemme ved det her gøgl. Arbejdspladser bliver ødelagt, kollegaer der bliver spredt for alle vinde, nogen går ned i løn, eller får dårligere arbejdsvilkår.

Det bliver sjældent til noget bedre for både personale eller passagerne. Ved at lade flere selvskaber kører rundt på skinnerne med hver deres elendige køreplaner og minimal samarbejde operatørene imellem...

Skyd løs ...

af kme, 19/1 2020, 00:56 (1560 dage siden) @ Vollensir

Det bliver sjældent til noget bedre for både personale eller passagerne. Ved at lade flere selvskaber kører rundt på skinnerne med hver deres elendige køreplaner og minimal samarbejde operatørene imellem...

Det er noget sludder. Der er flere eksempler på at privatisering fungerer fint. Måske er du gammel nok til til at huske da biler skulle synes hos Statens Bilsyn? Man blev indkaldt med kortere frist end ventelisten og biler blev dumpet på bagateller som en defekt pære i et blinklys. Som konsekvens kunne politiet klippe ens plader i måneder uden man kunne gøre noget som helst ved det. I en ellers lovlig bil.

Eller: Hvorfor tror du du har mobildækning ude på Lars Tyndskids Mark i dag? Ikke takket være det daværende Teledanmark. Tværimod. Nej takket være at staten satte mobilfrekvenser på auktion i "lots" hvor private bydere blev tvunget (af staten) til at dække udkantsdanmark. Ingen dækning, ingen licens, ingen penge.

Af samme årsag skal DSB nedlægges. Transporten skal sælges på auktion med betingelser bestemt af staten. Fx skal man (byder) betale for en lyntogslicens, for her kan tjenes gode penge, mens man får penge for at dække Sdr. Bavlese kl. 01:00, der naturligvis skal have betjening som resten af landet.

DSB er statskapitalisme når det er værst. Det er ren Sovjet-ideologi.

Skyd løs ...

af Vollensir, 19/1 2020, 09:21 (1560 dage siden) @ kme

Det kan godt være det er en fordel nogen steder at privatisere, men ikke inden for jernbane trafikken, jeg fatter ikke de mennesker der er så vild med privatisering og udliciteringer, tror ikke på at staten sparer ret mange penge på at dele jernbanetrafikken op til alle mulige selvskaber med hver deres direktion og bestyrelse.

Nu vandt Arriva godt nok desværre igen udbuddet i midt og Vestjylland, ved den lejlighed blev DSBs personale i Struer fortalt at der ikke var noget at frygte da de alle sammen kunne komme over til Arriva hvis de ønskede dette.

Fis i en hornlygte, for lige pludselig var der nogle tåber inde på borgen der syntes det var en god ide at forære strækningen Holstebro - Skjern væk til Midtjyske jernbaner fordi de mistede Odderbanen til letbanen.

Og så meldte Arriva ud at de ikke skulle bruge ret mange lokomotivfører alligevel, hvilket der så er der delte meninger om. Både i Arrivas ledelse og deres LPO- Arriva afd. Der mener det er for lidt personale men Arrivas ledelse har åbenbart valgt at kører med 10% for lidt personale for det er bedre at kører noget af driften med overarbejde i stedet for.

En masse DSB-ansatte i Struer følte sig svigtet både af DSB/Arriva og politikerne der ikke havde taget højde for de DSB ansatte i Struer. Togpersonalet var Arriva stort set ikke interesseret i kun de togførere der er overenskomst ansatte kunne komme med over til Arriva.

Ydermer skal de få DSB lokomotivfører fra Struer der kan komme over til Arriva skifte depot fra Struer til Herning hvilket igen er at pisse på folk. Resten skal til Fredericia eller Århus.

Man fik så en aftale med Midtyjyske om udlån af nogle lokomotivfører til at kører på strækningen Holstebro - Skjern. Godt nok skulle de gå ned i løn i forhold til de lønninger der betalte ved DSB og Arriva, igen pisser man på personalet....

Så nu skal passagerne i fremtiden skifte tog 2 eller 3 gange for at komme til Skjern eller Esbjerg, dårlige forbindelser til Thisted fra Struer, Kommer man syd fra til Herning er der elendige forbindelser til Skjern. Så jeg kan ikke se fordelen i privatiseringen...

Og smadre en rigtig god arbejdsplads for en masse DSB-ansatte i Struer hurra for det til de åndsvage politiker....

Skyd løs ...

af Jens Hansen, 20/1 2020, 19:37 (1558 dage siden) @ Vollensir


Og smadre en rigtig god arbejdsplads for en masse DSB-ansatte i Struer hurra for det til de åndsvage politiker....

Et fakta tjek kunne måske bedre forståelsen, hvor mange er "en masse"?

JH

Skyd løs ...

af Vollensir, 21/1 2020, 09:44 (1558 dage siden) @ Jens Hansen

Hva har det med sagen at gøre ???

Men vil da tro en 70-80 stykker alt i alt....

Fakta er at det er noget makværk de tåbelige politiker har fået held af at få gennemført.

Kan sgu godt forstå flere og flere flygter over i egen bil.

Hvis man vil have folk over i togene igen så gælder 3 ting - Togene kører til tiden, billige billetpriser og nogle ordentlige tog. Ikke de der papskinnebusser som Arriva og flere privatbaner fiser rundt med.

Skyd løs ...

af mikedk2100, 21/1 2020, 10:36 (1558 dage siden) @ Vollensir

Hvis man vil have folk over i togene igen så gælder 3 ting - Togene kører til tiden, billige billetpriser og nogle ordentlige tog. Ikke de der papskinnebusser som Arriva og flere privatbaner fiser rundt med.

Jeg er enig i de 3 ting, og selvfølgelig er smag forskellig. Men det er bestemt ikke ordentlige tog DSB fiser rundt med. IC3 var godt engang, men tiden er gået, og DSB har i årevis ikke vedligeholdt deres tog.

Så udover at de stakkels pendlere på Sjælland skal finde sig i sporarbejde i 8 måneder i år og markant længere rejsetid, så skal de også køre rundt i nedslidte tog med et kræftfremkaldende lokomotiv som trækkraft.

Det er ikke sådan man får flere over i togene, men det er sådan et DSB med monopol kan tillade sig at behandle sine kunder - det vil jeg gerne have ændret hurtigst muligt.

Skyd løs ...

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/1 2020, 11:39 (1558 dage siden) @ mikedk2100

Hvis man vil have folk over i togene igen så gælder 3 ting - Togene kører til tiden, billige billetpriser og nogle ordentlige tog. Ikke de der papskinnebusser som Arriva og flere privatbaner fiser rundt med.


Jeg er enig i de 3 ting, og selvfølgelig er smag forskellig. Men det er bestemt ikke ordentlige tog DSB fiser rundt med. IC3 var godt engang, men tiden er gået, og DSB har i årevis ikke vedligeholdt deres tog.

Det er ikke sådan man får flere over i togene, men det er sådan et DSB med monopol kan tillade sig at behandle sine kunder - det vil jeg gerne have ændret hurtigst muligt.

At andre end DSB overtager trafikken er bestemt ikke nogen sikkerhed for at togene får bedre komfort. Arriva overtog efter DSB i Vestjylland, men jeg tror ikke, at komforten i papskinnebusserne aka Lint, er bedre end i de MR-sæt de afløste.

Passagerne fra Sønderborg og Esbjerg heller ikke ligefrem jubler over at IR4 afløste IC3 som intercitytog på de strækninger - IR4 er kun et regionaltog og bliver aldrig andet.

Komfort koster penge, bl.a. bredere sæder og benplads. Når DSBs strækninger skal udbydes, vil prisen nok vægte et sted mellem 80-90%, så jo billigere tog der kan indkøbes, jo større chance er der for at vinde kontrakten, så nej - jeg tror ikke at man som passagerne skal håbe på bedre komfort efter DSB. Hvis vi er heldige på samme (lave) niveau, men der er også en stor risiko for at det bliver værre - med mindre at man begynder at vægte andre parametre end pris ved et udbud.

Skyd løs ...

af esni, Frederikssund, 21/1 2020, 11:53 (1557 dage siden) @ Henrik Hansen

Komfort koster penge, bl.a. bredere sæder og benplads. Når DSBs strækninger skal udbydes, vil prisen nok vægte et sted mellem 80-90%, så jo billigere tog der kan indkøbes, jo større chance er der for at vinde kontrakten, så nej - jeg tror ikke at man som passagerne skal håbe på bedre komfort efter DSB. Hvis vi er heldige på samme (lave) niveau, men der er også en stor risiko for at det bliver værre - med mindre at man begynder at vægte andre parametre end pris ved et udbud.

Det kunne måske være derfor at man fx i Tyskland i nogle tilfælde lader trafikkøber stå for anskaffelsen af materiellet der køres med. På den måde ender alle de egentlige investeringer i samme regnskab,

--
Eskild

Skyd løs ...

af HLA7, 20/1 2020, 17:14 (1558 dage siden) @ kme

Helt enig nedlæg skidtet

Skyd løs ...

af Jens Hansen, 26/1 2020, 16:14 (1552 dage siden) @ ivar

I Politiken 26 januar 2020 er dette svar fra DSB.

Romer, drik en kop kaffe med mig, så vil jeg vise dig, hvordan DSB arbejder

DSB
Niels-Otto Fisker,
kommunikationschef, DSB

KNUD ROMER, du er en engageret, veltalende og gudsbenådet debattør. Men jeg synes også, at du var noget ensidig i din gengivelse af dine oplevelser i den kollektive trafik i Politiken i lørdag 18.1. Jeg kan ikke tage dine oplevelser fra dig, men jeg vil gerne præsentere Politikens læsere for lidt fakta, der kan nuancere historien og fortælle noget generelt om, hvordan langt de fleste dage ser ud for kunderne hos DSB.

Sidste år solgte DSB godt 186 millioner rejser. Vi har undervejs spurgt kunderne om deres tilfredshed med ’denne rejse’, og de har kvitteret med karakteren 8,0 på en skala fra 1 til 10. Det, synes jeg, vidner om en grundlæggende tilfredshed med de togrejser, DSB leverer, hvad enten det er med S-tog eller fjern- og regionaltog.

Der har været en udbredt fornemmelse af, at det er dyrt at tage toget. Derfor har DSB satset på flere billige togbilletter til kunderne. DSB lancerede sidste februar konceptet Orange Fri og satte samtidig den samlede andel af Orange-billetter, primært uden for myldretiderne, markant op.

Det er et initiativ, kunderne har taget godt imod. Der blev i 2019 solgt 2,7 millioner Orange-billetter over Storebælt. Det er 1 million mere end året før, og det seneste halve år har toget for første gang i flere år taget markedsandele fra biler og billigbusser i trafikken mellem landsdelene.

For mig indikerer de tal, at kunderne både kan og vil tage toget, når tilbuddet er rigtigt.

Knap 8 ud af 10 kunder i fjern- og regionaltog og mere end 9 ud af 10 kunder i S-tog kom sidste år frem til tiden, dvs. inden for 2 minutter og 59 sekunder fra tidspunktet angivet i køreplanen. For de 300.000 daglige kunder i de københavnske S-tog er det et rigtigt flot resultat og i international topklasse.

Isoleret set lever DSB op til kontrakten med staten, når det kommer til operatørpunktligheden i fjern- og regionaltog. Men kundepunktligheden er desværre i perioder negativt påvirket af infrastrukturarbejder og tog fra Sverige, der kommer for sent ind på Københavns Hovedbanegård og skaber forstyrrelser for togene i hele den danske fjern- og regionaltrafik.

Der er mulighed for rejsetidsgaranti for de kunder, som oplever forsinkelser på mere end 30 minutter, og pendlere kan tilmelde sig automatisk udbetaling på deres faste pendlerstrækninger. DSB udbetalte sidste år 25,6 millioner kroner i rejsetidsgaranti til kunderne. Det er nemt og enkelt.

NÅR DET ER SAGT , forstår jeg godt den frustration, man oplever, hvis man bliver så forsinket, at en aftale glipper, eller hvis éns tog helt bliver aflyst. For det sker desværre af og til.

Der er udfordringer. Infrastrukturen er slidt, og DSB’s dieseltog er gamle. Der investeres i disse år mere end 60 milliarder kroner i jernbanen. Banedanmark elektrificerer og moderniserer spor og signaler. DSB er i gang med indkøb af elektriske lokomotiver, nye vogne og nye elektriske togsæt.

På lidt længere sigt vil det bidrage til en moderne, mere klimavenlig og stabil togdrift, når baner og signaler er renoveret og udskiftet. Men det skaber i perioder en længere og mere besværlig rejse. Der er ingen vej udenom.

DSB forsøger at hjælpe kunderne så godt, vi kan. Vi indsætter togbusser og planlægger alternative rejseruter ved sporarbejder. Ved de helt store sporarbejder tilbyder vi kontant kompensation for de gener, som kunderne oplever. I forbindelse med årets sporarbejder mellem Ringsted og Næstved kan pendlerne f.eks. få fire måneders rejse for to måneders pris.

Kære Knud Romer! Jeg betvivler som nævnt ikke dine konkrete oplevelser, og meget kan synes besværligt. Men jeg synes ikke, at vi lever i en bananrepublik. Som det fremgår ovenfor, er der meget, som er godt, selv om der er plads til forbedringer.

Jeg vil gerne invitere dig på en kop kaffe og vise dig, hvordan DSB arbejder. Så kan vi måske i fællesskab komme frem til et mere nuanceret billede af togdriften i Danmark anno 2020.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak