Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln) (Trafikpolitik)

af Rørvig Station, 21/1 2020, 01:05 (1557 dage siden)

Undskyld at jeg omsporer en eksisterende tråd.
Jeg ville ønske at der lå en helhedsplan for Ny Ellebjerg. Man kunne tænke sig at der lå et indkøbscenter med passagemuligheder og boliger ovenpå. Stationen har været under ombygning siden starten.
Mvt. At bede københavnerne om at tage en omvej på 1½-2 timer til Tårnby til CPH, for at køre igennem København igen, for at køre til Tyskland. Hvor attraktivt vil det gøre toget?

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 21/1 2020, 01:23 (1557 dage siden) @ Rørvig Station

Der er vist lige nu ikke nogen perroner på Øresundsbanen på Ny Ellebjerg, så tog fra Sverige kan ikke stoppe der. Det gør så kun lufthavnen og Ørestad til mulige standsningssteder og der blev det symbolske i at stoppe i lufthavnen nævnt af ministeren.

Toget kan dog sagtens stoppe andre steder på Sjælland også, så der kunne da være mulighed for at samle passagerer i Høje Taastrup eller Køge Nord også. En styrke der ofte bliver nævnt ved nattoget er, at man netop ikke skal tænke på tiden og mange nattog har da også timelange pauser indlagt undervejs. Det er besværligt at vende på hovedbanen, men folk skal nok finde til den station, toget kører fra.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mikedk2100, 22/1 2020, 11:54 (1556 dage siden) @ mpp

Der er vist lige nu ikke nogen perroner på Øresundsbanen på Ny Ellebjerg, så tog fra Sverige kan ikke stoppe der. Det gør så kun lufthavnen og Ørestad til mulige standsningssteder og der blev det symbolske i at stoppe i lufthavnen nævnt af ministeren.

Toget kan dog sagtens stoppe andre steder på Sjælland også, så der kunne da være mulighed for at samle passagerer i Høje Taastrup eller Køge Nord også. En styrke der ofte bliver nævnt ved nattoget er, at man netop ikke skal tænke på tiden og mange nattog har da også timelange pauser indlagt undervejs. Det er besværligt at vende på hovedbanen, men folk skal nok finde til den station, toget kører fra.

Er der en plan for, hvornår der kommer perroner på Ny Ellebjerg? Og er det overhovedet realistisk, at der er perroner, hvis svenskerne begynder at køre nattog om 2-3 år?

Næste spørgsmål er vel så, om der er plads i lufthavnen eller Ørestad til, at et nattog kan gøre stop der. Det kræver jo lidt længere holdetid end regionaltogene.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 12:05 (1556 dage siden) @ mikedk2100

Perroner på Ny Ellebjerg er en del af ring syd. Jeg tror ikke noget er blevet besluttet endnu, men det bliver vel besluttet så det bliver bygget omkring når der kommer metro til Ny Ellebjerg og letbane til Glostrup. Så beslutning om et par år og indvielse i 2024-2027

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af andersj, Aalborg, 22/1 2020, 12:07 (1556 dage siden) @ mikedk2100

Der er vist lige nu ikke nogen perroner på Øresundsbanen på Ny Ellebjerg, så tog fra Sverige kan ikke stoppe der. Det gør så kun lufthavnen og Ørestad til mulige standsningssteder og der blev det symbolske i at stoppe i lufthavnen nævnt af ministeren.

Toget kan dog sagtens stoppe andre steder på Sjælland også, så der kunne da være mulighed for at samle passagerer i Høje Taastrup eller Køge Nord også. En styrke der ofte bliver nævnt ved nattoget er, at man netop ikke skal tænke på tiden og mange nattog har da også timelange pauser indlagt undervejs. Det er besværligt at vende på hovedbanen, men folk skal nok finde til den station, toget kører fra.


Er der en plan for, hvornår der kommer perroner på Ny Ellebjerg? Og er det overhovedet realistisk, at der er perroner, hvis svenskerne begynder at køre nattog om 2-3 år?

Næste spørgsmål er vel så, om der er plads i lufthavnen eller Ørestad til, at et nattog kan gøre stop der. Det kræver jo lidt længere holdetid end regionaltogene.

Nightjet holder planmæssigt 4 minutter på Hamburg Hbf når det kommer ude fra Altona. Skånetrafiken / SJ vil jo køre hvert kvarter mellem Malmö og Østerport fra december 2022 så der burde være tid til at holde i 5-6 minutter i lufthavnen.

--
Mvh Anders

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mikedk2100, 22/1 2020, 12:34 (1556 dage siden) @ andersj

Nightjet holder planmæssigt 4 minutter på Hamburg Hbf når det kommer ude fra Altona. Skånetrafiken / SJ vil jo køre hvert kvarter mellem Malmö og Østerport fra december 2022 så der burde være tid til at holde i 5-6 minutter i lufthavnen.

Og det er slut med IC-tog til/fra Jylland fra lufthavnen til den tid?

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 12:42 (1556 dage siden) @ mikedk2100

Det væsentlige er vel hvornår nattoget kører igennem. Ifølge rejseplanen kører det sidste lyntog fra lufthavnen 2032 og det sidste IC 2140. Derudover kan der være X2000-kanaler til rådighed. Og endelig er det jo også planen at lufthavnen skal udvides. Mon ikke man finder ud af det.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mikedk2100, 22/1 2020, 13:08 (1556 dage siden) @ mpp

Det væsentlige er vel hvornår nattoget kører igennem. Ifølge rejseplanen kører det sidste lyntog fra lufthavnen 2032 og det sidste IC 2140. Derudover kan der være X2000-kanaler til rådighed. Og endelig er det jo også planen at lufthavnen skal udvides. Mon ikke man finder ud af det.

Jo som det ser ud nu, og hvis der køres efter samme køreplan som i 2020, så er der sikkert plads til et nattog kl. 20.40 (som svenskernes udkast ser ud til).

Men jeg har så ikke helt samme tillid til, at det finder man nok ud af. Virkeligheden viser sig alt for ofte at være helt anderledes, end DSB/Banedanmark forestiller sig den. Til skade for passagererne og jernbanens image.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 14:10 (1556 dage siden) @ mikedk2100

Tjao. Der har aldrig været så meget fokus på at få jernbanen til at fungere og på at vi skal have nye rejsemuligheder med tog som nu, så mon ikke man kan finde ud af de her ting på den eller den anden måde. Og der er sådan set også planer om at udbygge kapaciteten i lufthavnen der så kan give mulighed for at køre flere tog.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mikedk2100, 22/1 2020, 14:30 (1556 dage siden) @ mpp

Tjao. Der har aldrig været så meget fokus på at få jernbanen til at fungere og på at vi skal have nye rejsemuligheder med tog som nu, så mon ikke man kan finde ud af de her ting på den eller den anden måde. Og der er sådan set også planer om at udbygge kapaciteten i lufthavnen der så kan give mulighed for at køre flere tog.

Jo, men det med udbygning af kapacitet i lufthavnen er ukonkrete planer, der stadig ligger meget langt ude i fremtiden.

Og du må undskylde, men når man dagligt får en spand lort i hovedet af Banedanmark/DSB, så er det uendelig svært at bevare optimismen. Ja, der bygges meget lige nu, men man tænker slet ikke på, at folk også skal kunne komme frem i nogenlunde tid og i nogenlunde ordentlig komfort under byggeperioden, trods at folk skal betale fuld pris. Det er helt umuligt at arbejde undervejs fx - og så er transporten kun spildtid.

At det bliver bedre lige om lidt har jeg hørt på siden starten af 90erne, hvor jeg begyndte at pendle og bruge den kollektive trafik jævnligt. Og ja, der har været få gode tider i de 30 år, men at det bliver bedre, det venter jeg stadig på.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 15:25 (1556 dage siden) @ mikedk2100

Tjao. Så vidt jeg kan se ligger der en masse skuffeplaner klar rundt omkring, men det kræver selvfølgeligt at man beslutter at gøre noget ved det. Jeg tror den store forskel er, hvilke baner og steder politikerne prioriterer. Mon ikke man godt kan finde en måde at betjene Øresundsbanen mens man bygger selvom man lukker sydbanen – sydbanen kører jo "bare" til Falster.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Frank Poulsen, 22/1 2020, 15:40 (1556 dage siden) @ ThomasLarsen

Men det kræver stadig politisk vedtagelse vel? eller er det så privat de kan gøre det uden om politikerne. For mig bekendt er der intet politisk besluttet. Desværre.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 16:09 (1556 dage siden) @ Frank Poulsen

Det kræver en politisk beslutning og der er givetvist flere modeller i spil, herunder finansieringen. De nuværende forslag er lavet af den tidligere regering og der var det jo givetvist enormt vigtigt, at man kunne få noget mere plads til biler og lave det som et public private partnership. Man kunne måske godt forestille sig at den nuværende regering havde nogle andre ideer for sådan en station kan bygges.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af steenth, 21/1 2020, 07:27 (1557 dage siden) @ Rørvig Station

Undskyld at jeg omsporer en eksisterende tråd.
Jeg ville ønske at der lå en helhedsplan for Ny Ellebjerg. Man kunne tænke sig at der lå et indkøbscenter med passagemuligheder og boliger ovenpå. Stationen har været under ombygning siden starten.

Det er planer for at bebygge arealet over metroen. Men et indkøbscenter kan jeg ikke se mulighed for - der er simpel for mange centre i nærheden. Og de butikker, som er planlagt i område, er tættere på hvor folk bor eller det er type af forretninger, som kræver god plads.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Rørvig Station, 21/1 2020, 08:13 (1557 dage siden) @ steenth

Undskyld at jeg omsporer en eksisterende tråd.
Jeg ville ønske at der lå en helhedsplan for Ny Ellebjerg. Man kunne tænke sig at der lå et indkøbscenter med passagemuligheder og boliger ovenpå. Stationen har været under ombygning siden starten.

Det er planer for at bebygge arealet over metroen. Men et indkøbscenter kan jeg ikke se mulighed for - der er simpel for mange centre i nærheden. Og de butikker, som er planlagt i område, er tættere på hvor folk bor eller det er type af forretninger, som kræver god plads.

Jeg tænker ikke at der skal bygges et City 2, et Fields, et Lyngby Storcenter. Men lige nu er stationen en labyrint af perroner, dårlig skiltning, supermarkedet og schawarmaen ligger udenfor stationsområdet, der mangler en DSB 7-11, der mangler som på de fleste stationer toiletter. Og selvfølgelige perroner på Øresundsbanen. Alle disse punkter skal rettes op hvis det skal blive et attraktiv knudepunkt, hvor folk køber ind på vej hjem fra arbejde eller skifter til tog til provinsen eller internationale tog.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af steenth, 21/1 2020, 08:48 (1557 dage siden) @ Rørvig Station

Undskyld at jeg omsporer en eksisterende tråd.
Jeg ville ønske at der lå en helhedsplan for Ny Ellebjerg. Man kunne tænke sig at der lå et indkøbscenter med passagemuligheder og boliger ovenpå. Stationen har været under ombygning siden starten.

Det er planer for at bebygge arealet over metroen. Men et indkøbscenter kan jeg ikke se mulighed for - der er simpel for mange centre i nærheden. Og de butikker, som er planlagt i område, er tættere på hvor folk bor eller det er type af forretninger, som kræver god plads.


Jeg tænker ikke at der skal bygges et City 2, et Fields, et Lyngby Storcenter. Men lige nu er stationen en labyrint af perroner, dårlig skiltning, supermarkedet og schawarmaen ligger udenfor stationsområdet, der mangler en DSB 7-11, der mangler som på de fleste stationer toiletter. Og selvfølgelige perroner på Øresundsbanen. Alle disse punkter skal rettes op hvis det skal blive et attraktiv knudepunkt, hvor folk køber ind på vej hjem fra arbejde eller skifter til tog til provinsen eller internationale tog.

Perroner på Øresundsbanen er på vej - beslutninggrundlag er på vej - det har været på vej meget længde.
Der er allerede butikslokaler i området... 7eleven hos DSB skal køre med overskud... så det kan være grunden...

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Rørvig Station, 22/1 2020, 04:55 (1556 dage siden) @ steenth

Perroner på Øresundsbanen er på vej - beslutninggrundlag er på vej - det har været på vej meget længde.

På vej, ja, meget længe.

Der er allerede butikslokaler i området... 7eleven hos DSB skal køre med overskud... så det kan være grunden...

I området? Én Spar-købmand, placeret et kvarters gang fra Køge Bugt-banens perroner. Hvis man vil gøre det til en attraktiv skiftestation skal det være integreret i den permanente byggeplads Ny Ellebjerg.

Hvis jeg skal skifte fra Køge Bugt til linje F gennem byggepladsen skal jeg gætte mig vej ned ad trapper op ad trapper, osv. uden der er skiltning. Det har stået på i mere end et årti.

Mht. om DSB 7-11 skal køre rundt, tror jeg at du tager fejl. DSB betaler vist 7-11 for at køre disse kiosker. Fx findes i hallen på Nørrebro Station en 7-11 med begrænsede åbningstider, 20 meter fra ude på gaden er en 7-11 uden tilskud med døgnåbent.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Bjarke Hvass, Valby, 22/1 2020, 08:47 (1556 dage siden) @ Rørvig Station

Perroner på Øresundsbanen er på vej - beslutninggrundlag er på vej - det har været på vej meget længde.


På vej, ja, meget længe.

Der er allerede butikslokaler i området... 7eleven hos DSB skal køre med overskud... så det kan være grunden...


I området? Én Spar-købmand, placeret et kvarters gang fra Køge Bugt-banens perroner. Hvis man vil gøre det til en attraktiv skiftestation skal det være integreret i den permanente byggeplads Ny Ellebjerg.

Hvordan er du kommet frem til de 15 minutters gang? Google angiver 3-4 minutter fra cykelparkeringen vest for stationen, men her tager den selvfølgelig ikke højde for ekstra tid til at komme op og ned fra perronen via trappe eller elevator.

Hvis jeg skal skifte fra Køge Bugt til linje F gennem byggepladsen skal jeg gætte mig vej ned ad trapper op ad trapper, osv. uden der er skiltning. Det har stået på i mere end et årti.

Enig, stationen er svær at overskue og det er ikke blevet bedre efter der er kommet et stort grønt hegn op pga. metrobyggeriet.

Kaotiske stationer

af Rørvig Station, 24/1 2020, 11:51 (1554 dage siden) @ Bjarke Hvass

Perroner på Øresundsbanen er på vej - beslutninggrundlag er på vej - det har været på vej meget længde.


På vej, ja, meget længe.

Der er allerede butikslokaler i området... 7eleven hos DSB skal køre med overskud... så det kan være grunden...


I området? Én Spar-købmand, placeret et kvarters gang fra Køge Bugt-banens perroner. Hvis man vil gøre det til en attraktiv skiftestation skal det være integreret i den permanente byggeplads Ny Ellebjerg.


Hvordan er du kommet frem til de 15 minutters gang? Google angiver 3-4 minutter fra cykelparkeringen vest for stationen, men her tager den selvfølgelig ikke højde for ekstra tid til at komme op og ned fra perronen via trappe eller elevator.

Hvis jeg skal skifte fra Køge Bugt til linje F gennem byggepladsen skal jeg gætte mig vej ned ad trapper op ad trapper, osv. uden der er skiltning. Det har stået på i mere end et årti.


Enig, stationen er svær at overskue og det er ikke blevet bedre efter der er kommet et stort grønt hegn op pga. metrobyggeriet.

Hvis man ikke har sin daglige på Ny Ellebjerg station, er det svært at lægge en optimal rute. Og det er ikke alle, der løber som en 20-årig. Og man skal jo ikke regne i fugleflugtslinje, men regne omveje til elevatorer med, ventetid på elevatorer.

Rejseplanen har samme problem, den giver urealistiske tider fra "Stampesgade Staion" til busteminalen ved Tivoli. Og her tages heller hensyn til man ikke kan gå igennem Hovedbanen i normalt marchtempo, men skal igennem tenagere, der slingrer rundt med ansigtet solidt plantet i "smart"phonen, og turister, der cirkler rundt og glor op på afgangstavler, også uden at orientere sig.

Resultatet er at rejseplanen giver langsomme rejseruter via metroen, fremfor at anbefale den hurtigste rute, at tage bussen direkte til Bernstorffsgade.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af andersj, Aalborg, 22/1 2020, 17:02 (1556 dage siden) @ Rørvig Station


Mht. om DSB 7-11 skal køre rundt, tror jeg at du tager fejl. DSB betaler vist 7-11 for at køre disse kiosker. Fx findes i hallen på Nørrebro Station en 7-11 med begrænsede åbningstider, 20 meter fra ude på gaden er en 7-11 uden tilskud med døgnåbent.

7-Eleven er et franchise koncept. Det vil sige at det er DSB med DSB personale der driver butikkerne på stationerne, og betaler royalty til Reitan Convenience Denmark som har rettighederne for 7-Eleven konceptet i Danmark.

DSB har de seneste år lukket en lang række 7-Eleven butikker der gav underskud.

--
Mvh Anders

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af bastholm, 21/1 2020, 09:18 (1557 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg er helt enig.

Man burde ændre navnet til "København Syd"

Og udvikle den til en ordenlig station med overdækning og servicefaciliteter mm. Herefter kan den bruges som en af hovedknudepunkterne for København. Den ligger jo godt for både tog, S-tog, metro og internationale tog. Området udenom kan også byudvikles.

Derefter ville vi have 3 knudepunkter i København:
København Hovedbanegård
Københavns Lufthavn
København Syd
Nemt og lige til.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af tgpsen, 21/1 2020, 10:25 (1557 dage siden) @ bastholm

Jeg er helt enig.

Man burde ændre navnet til "København Syd"

Og udvikle den til en ordenlig station med overdækning og servicefaciliteter mm. Herefter kan den bruges som en af hovedknudepunkterne for København. Den ligger jo godt for både tog, S-tog, metro og internationale tog. Området udenom kan også byudvikles.

Derefter ville vi have 3 knudepunkter i København:
København Hovedbanegård
Københavns Lufthavn
København Syd
Nemt og lige til.


Man kunne også bygge en Citytunnel mellem et punkt øst for Tårnby og nordenden af Hovedbanegården.


Derefter ville vi have 1 knudepunkt i København:
København Hovedbanegård
Nemt og lige til.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af steenth, 21/1 2020, 19:50 (1557 dage siden) @ tgpsen

Jeg er helt enig.

Man kunne også bygge en Citytunnel mellem et punkt øst for Tårnby og nordenden af Hovedbanegården.

Nu fantaserer du igen


Min forrige fantasi om en kattegatbro får nu en 60 mio. kr. behandling. Tænk hvis politikerne hører om den her også. Uhada.

Dette er ikke et forum for dine private forslag.... du ved ikke noget jernbaner... jeg faktisk set at har bidraget med oplysninger... det eneste du kan - det du vil diskuttere er dine egne forslag....

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Jens Hansen, 21/1 2020, 20:15 (1557 dage siden) @ tgpsen


Min forrige fantasi om en kattegatbro får nu en 60 mio. kr. behandling. Tænk hvis politikerne hører om den her også. Uhada.

Undersøgelsen (Kattegat) blev sat i gang sidste år, så Benny smykker sig med lånte fjer.

JH

Avatar

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/1 2020, 14:04 (1556 dage siden) @ Jens Hansen


Min forrige fantasi om en kattegatbro får nu en 60 mio. kr. behandling. Tænk hvis politikerne hører om den her også. Uhada.


Undersøgelsen (Kattegat) blev sat i gang sidste år, så Benny smykker sig med lånte fjer.

Ahhh, han ændrer ret voldsomt i kommisoriet, så jeg vil snarere kalde det at han bygger videre på hvad forgængeren satte igang. :-D

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af P.Jensen, 21/1 2020, 10:37 (1557 dage siden) @ Rørvig Station

Jeg ved ikke hvor du får de 1½-2 timer fra.

Fra Nørreport tager det 20 minutter til Kastrup med Øresundtog.
Fra Nørreport til Ny Ellebjerg tager S-tog 13 minutter.
Skiftetid i Kastrup og Ny Ellebjerg er vel ens - men nok mest behagelig i Kastrup hvor man kan tage elevatoren op - gå 20 meter og tage den ned igen.
Køretid fra Kastrup og forbi Ny Ellebjerg uden stop er vel mindre end 10 minutter.

Totalt vel 20 minutter ekstra....

P.Jensen

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Simon1906, Hedehusene, 21/1 2020, 14:39 (1557 dage siden) @ P.Jensen

Eneste anke mod Ny Ellebjerg virker meget øde og forblæst (det lille hus på prærien), lufthavnen knap så øde

Troe desværre der varer lang tid før der kommer mere bebyggelse ved stationen ved ikke om der kommer noget når metroen åbner der.

Simon
Hezehusenr

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Bjarke Hvass, Valby, 21/1 2020, 14:51 (1557 dage siden) @ Simon1906

Eneste anke mod Ny Ellebjerg virker meget øde og forblæst (det lille hus på prærien), lufthavnen knap så øde

Hvor mener du at der skal bygges for at Ny Ellebjerg ikke ligger øde? Der er ikke mange ledige pletter ved stationen hvis man ser bort fra metrobyggepladsen.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Simon1906, Hedehusene, 21/1 2020, 17:17 (1557 dage siden) @ Bjarke Hvass

Jeg mener der hvor der er plankeværk og måske lidt mere lys, for mig virker det øde og forladt om aftenen.måske bliver det bedre når metrostation kommer. Men jeg ville utryg at skulle vente på et nattog der.

Simon
Hedehusend

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Rørvig Station, 22/1 2020, 05:10 (1556 dage siden) @ P.Jensen

Jeg ved ikke hvor du får de 1½-2 timer fra.

Fra Nørreport tager det 20 minutter til Kastrup med Øresundtog.
Fra Nørreport til Ny Ellebjerg tager S-tog 13 minutter.
Skiftetid i Kastrup og Ny Ellebjerg er vel ens - men nok mest behagelig i Kastrup hvor man kan tage elevatoren op - gå 20 meter og tage den ned igen.
Køretid fra Kastrup og forbi Ny Ellebjerg uden stop er vel mindre end 10 minutter.

Totalt vel 20 minutter ekstra....

P.Jensen

Der er jo ikke mange mennesker, der bor på Nørreport Station. Læg i dine beregninger 30-40 minutter til, til at vente på bus, vente på elevator, vente på den uregelmæssige Øresundsbane. Læg så også tid til i lufthavnen til at gå til og fra to elevatorer. Og når man så er kørt fra Tårnby Kommune igen, skal man igen køre igennem København for at nå ud af byen. Mindst 2 timers spildtid.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af P.Jensen, 22/1 2020, 08:02 (1556 dage siden) @ Rørvig Station

Transporttider i København er ikke så dårlige som de gøres til.

Jeg har prøvet at finde et udgangspunkt hvor det giver mindst 2 timers spildtid at tage via Lufthavnen, men det er ikke lykkedes.

Gik ud fra afgang Lufthavnen 20.30 og Ny Ellebjerg 20.40. Ankomst til stationen mindst 25 minutter før afgang så der yderligere er mindst en senere forbindelse der kan nå nattoget.
(Vil hellere vente oppe i Lufthavnen end på en åben Ny Ellebjerg perron. Elevatorer i Lufthavnen er midt på perron, men man kan også bruge en af de rullende trapper.)

Kan du give et eksempel på udgangspunkt - med tider.

P.Jensen

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 11:42 (1556 dage siden) @ P.Jensen

Det er et ikkeproblem. Og på Ny Ellebjerg kan man givetvist finde en måde at lave en vandrehal over fjerntogssporene med cafeer og venteområder, når den tid kommer – ditto med overdækning af perronerne.

Og når man kan regne med tog og metro tager man jo bare afsted så man har 10 minutters skiftetid. Det er kun med fly at man skal lægge tid ind til kø i checkin, security og paskontrol. Togets styrke er netop at man ikke har den spildtid.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af P.Jensen, 22/1 2020, 11:51 (1556 dage siden) @ mpp

Jeg ikke sikker på at der er så mange der skal på længere rejse til Køln vil nøjes med 10 minutter skiftetid. Du kan heller ikke være sikker på at din vogn holder i den ende af perronen på Ny Ellebjerg du kommer ned på.

Det giver ikke mening at sammenligne med fly fordi det alligevel er meget hurtigere end tog. Det som jeg ikke forstår er de påståede 2 timers spildtid ved at tage via Lufthavnen. Jeg kommer til max.45 minutter - for dem der kommer vest og nordvest fra.

P.Jensen

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 12:08 (1556 dage siden) @ P.Jensen

Det er nok rigtigt. Så kan man lægge 10-15 minutters ventetid til 10 minutters gangtid og der er stadig ikke nødvendigvis brug mega meget venteområde.

Og enig i, at det ikke giver voldsomt meget spildtid at skulle tage i lufthavnen. For folk nordfra vil det kræve et skift på Nørreport station og der vil måske være et stop lagt ind for at samle passagerer vestfra op.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Rørvig Station, 22/1 2020, 12:48 (1556 dage siden) @ mpp

Det er nok rigtigt. Så kan man lægge 10-15 minutters ventetid til 10 minutters gangtid og der er stadig ikke nødvendigvis brug mega meget venteområde.

Og enig i, at det ikke giver voldsomt meget spildtid at skulle tage i lufthavnen. For folk nordfra vil det kræve et skift på Nørreport station og der vil måske være et stop lagt ind for at samle passagerer vestfra op.

Hm, der masseaflyses jo tog på den strækning. Skal man som passager ikke tage den risiko med i tidsberegningen. Og rejseplanen opererer jo med at der er 0 meter fra elevatorudgang til elevatorudgang = 0 minutter. Enhver ved at 0 minutter ikke passer. Man skal regne med 5 min. per elevator. To elevatorer giver derfor 10 + gangtid, dvs 15 min. I Kastrup. På Ny Ellebjerg er situationen værre.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mpp, 22/1 2020, 14:01 (1556 dage siden) @ Rørvig Station

Folk kan også tage trapperne eller rulletrapperne. Og de fleste nordfra ville jo nok skifte til metroen på Nørreport, netop fordi den kører mere stabilt. Og så ændrer det jo ikke det centrale, nemlig at man i alle tilfælde vil bruge det meste af tiden på stationen (uanset om det er Kbh H, lufthavnen eller Ny Ellebjerg) "i bevægelse" og det derfor ikke rigtigt gør nogen forskel hvilken af stationer man kører fra.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af M. Qvist, 22/1 2020, 20:40 (1556 dage siden) @ Rørvig Station

Man bør ikke kun tænke på Köln-forbindelsen, men i det hele taget hvor mange internationale tog der potentielt vil komme til at passere Ny Ellebjerg når Fehmarn forbindelsen er færdig. Det vil åbne en ny og hurtigere korridor op mellem Sverige og det øvrige Europa, og der vil uden tvivl blive set på udvidelser af bla. ICE og Nightjet nettet.

Ny Ellerbjerg behøver nødvendigvis ikke et større indkøbscenter, men der bør ses på muligheden for udvide med en ventesal for rejsende, som skal rejse over lange afstande, og der er 5 bænke og en 7-Eleven altså ikke nok. Vi har jo allerede Hovedbanegården som et godt eksempel på et kompakt knudepunkt, hvor restauranter, kiosker, vekslemuligheder mm. er samlet på et forholdsvis lille areal (sammenlignet med andre europæiske hovedbanegårde).

Når tiden kommer ændrer man forhåbentlig også navnet til København Syd eller Københavns Sydbanegård. Bevares, Ny Ellebjerg lyder da hyggeligt og provinsielt, men som kommende knudepunkt for international trafik bliver det nok en anelse forvirrende for udenlandske rejsende.

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af steenth, 23/1 2020, 11:15 (1555 dage siden) @ Pyloriis

https://arkitema.com/da/arkitektur/infrastruktur/ny-ellebjerg-transfer-station-og-center


Ser jo imponerende ud - Det byggeri skal nok lukke sporene i nogle år hvis det skal laves!


Nej - ikke mere. Det blev forberedt da man lavede de nye tunneler under fjernspor.


Det bliver interessant om du får ret. Jeg tvivler!

Hvorfor tvivler du? Det var formålet at anlægget af forbindelsesveje under spor skulle ske i 2018 for at undgå at forstyrre trafikken igen på et senere tidspunkt. Jeg fulgte projektet, da de arbejde med anlægget. Og jeg kan i illustrationerne genkende hvad der blev lavet...

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af mikedk2100, 23/1 2020, 11:53 (1555 dage siden) @ steenth

Hvorfor tvivler du? Det var formålet at anlægget af forbindelsesveje under spor skulle ske i 2018 for at undgå at forstyrre trafikken igen på et senere tidspunkt. Jeg fulgte projektet, da de arbejde med anlægget. Og jeg kan i illustrationerne genkende hvad der blev lavet...

Mon ikke det er fordi der har været så mange "hovsa", "ups" og "vi overså lige" med så mange andre projekter, så det er svært at stole på noget. Sorry to say :)

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Pyloriis, 24/1 2020, 20:52 (1554 dage siden) @ steenth

https://arkitema.com/da/arkitektur/infrastruktur/ny-ellebjerg-transfer-station-og-center


Ser jo imponerende ud - Det byggeri skal nok lukke sporene i nogle år hvis det skal laves!


Nej - ikke mere. Det blev forberedt da man lavede de nye tunneler under fjernspor.


Det bliver interessant om du får ret. Jeg tvivler!

Hvorfor tvivler du? Det var formålet at anlægget af forbindelsesveje under spor skulle ske i 2018 for at undgå at forstyrre trafikken igen på et senere tidspunkt. Jeg fulgte projektet, da de arbejde med anlægget. Og jeg kan i illustrationerne genkende hvad der blev lavet...

Måske er det blot dårlige illustrationer.
Men der er både opgang til spor og S-tog i hver side og nedgang til metro med lysindfald fra oven. Det indikerer at noget går over sporene.
Så når man idag passerer området i tog er det svært at få illustrationerne til at passe.

Men alene at lave en halvfærdig station indikrer at man ikke tager opgaven alvorligt!

Så nej. Jeg tror ikke at man nemt for lavet stationen og området færdigt uden det går ud over togdriften!

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af esni, Frederikssund, 22/1 2020, 21:40 (1556 dage siden) @ Rørvig Station

Undskyld at jeg omsporer en eksisterende tråd.
Jeg ville ønske at der lå en helhedsplan for Ny Ellebjerg. Man kunne tænke sig at der lå et indkøbscenter med passagemuligheder og boliger ovenpå. Stationen har været under ombygning siden starten.
Mvt. At bede københavnerne om at tage en omvej på 1½-2 timer til Tårnby til CPH, for at køre igennem København igen, for at køre til Tyskland. Hvor attraktivt vil det gøre toget?

Jeg tænker egentlig at Høje Tåstrup kunne være det bedste bud hvis toget ikke skal forbi Hovedbanegården.

  • Nattoget har meget lille eller slet ingen gevinst af banen via Køge
  • Der er gode Park'nRide muligheder
  • Man kan komme dertil med bus og tog uden alt for mange skift
  • Der er perron- og sporplads til at toget kan holde rimeligt længe
  • Ventende passagerer kan finde læ. (Det tog mange år at etablere den del)

--
Eskild

Ny Ellebjerg (og fobindelse Malmö-Köln)

af Simon1906, Hedehusene, 24/1 2020, 20:56 (1554 dage siden) @ esni

Der mangler så bare toiletter på stationen, men det er vist efterhånden et mangestedsværende problem.

Simon
Hedehusene

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak